• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek komunikacja miejska za darmo. Ale nie dla wszystkich

Ewelina Oleksy
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
22 września na podstawie dowodu rejestracyjnego auta będzie można bezpłatnie jeździć m.in. SKM. 22 września na podstawie dowodu rejestracyjnego auta będzie można bezpłatnie jeździć m.in. SKM.

Wszyscy posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo w Gdańsku, a wszyscy właściciele samochodów pojadą bez biletu komunikacją miejską w Gdyni oraz pociągami SKM i PKM w całym Trójmieście. Takie zasady obowiązywać będą przez jeden dzień, w czwartek, 22 września. To element corocznej akcji mającej zachęcać zmotoryzowanych do przesiadki w autobusy, tramwaje i pociągi.



Częściej korzystasz z samochodu czy komunikacji miejskiej?

W czwartek, 22 września, obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu. Z tej okazji kierowców samochodów będzie zachęcać się do tego, by auta zostawili w garażach i skorzystali z komunikacji miejskiej.

W Gdyni zamiast biletu wystarczy dowód rejestracyjny samochodu



W czwartek w Gdyni właściciele i współwłaściciele samochodów osobowych będą mogli bezpłatnie podróżować liniami obsługiwanymi przez ZKM Gdynia (autobusy i trolejbusy).

- Podczas ewentualnej kontroli biletów należy okazać dowód rejestracyjny własnego auta oraz dokument tożsamości. Dokument tożsamości oraz dowód rejestracyjny są honorowane także w formie elektronicznej (mObywatel i mPojazd) - informują urzędnicy.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



22 września samochód lepiej zostawić w garażu. Kierowcy w Gdyni za darmo będą mogli skorzystać z komunikacji miejskiej. 22 września samochód lepiej zostawić w garażu. Kierowcy w Gdyni za darmo będą mogli skorzystać z komunikacji miejskiej.

W Gdańsku za darmo wszyscy z Kartą Mieszkańca



W Gdańsku w 2021 r. tego dnia biletów na autobusy i tramwaje nie musieli kupować właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych, mający ważny dowód rejestracyjny swojego pojazdu. Teraz to się zmieniło. Akcja bezpłatnych przejazdów obejmie wszystkich tych, którzy mają Kartę Mieszkańca.

- Aby 22 września skorzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie, należy podczas kontroli okazać aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca, tj. z zapisanym ważnym na bieżący rok Pakietem Mieszkańca - informuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk


Zarządzenie w tej sprawie podpisała już prezydent miasta. Gdańską Kartę Mieszkańca posiada obecnie 280 tys. osób.

  • W tym roku po raz pierwszy akcja Dzień bez Samochodu obejmie w Gdańsku wszystkich posiadaczy Karty Mieszkańca.
  • Akcja dotyczy też przejazdów PKM.

SKM i PKM bez biletów dla właścicieli samochodów



Dzień bez Samochodu świętować będzie też można w SKM-kach i PKM-kach kursujących po całym Trójmieście.

- 22 września właściciele i współwłaściciele samochodów osobowych mogą bezpłatnie podróżować wszystkimi pociągami PKP SKM. Wszystkimi, czyli także tymi na liniach PKM. Podczas ewentualnej kontroli biletów należy okazać dowód rejestracyjny własnego auta oraz dokument tożsamości - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Rozkład jazdy SKM



Zgoda na przejazd na podstawie dowodu rejestracyjnego nie dotyczy aut wypożyczonych, firmowych czy leasingowanych.

Miejsca

Opinie (335) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    postęp (12)

    tutaj działa, ale gdzie logika? wprawdzie mam kartę, ale nie mam samochodu

    • 101 11

    • (6)

      Skoro nie masz samochodu to zakładam, że i tak korzystasz z komunikacji miejskiej. Akcja jest skierowana do ludzi, którzy mają samochód i to ich ma zachęcić do komunikacji miejskiej, a nie osoby, które z niej korzystają. Logika jest więc o co chodzi? Irytujesz się, że ktoś skorzysta z przejazdu za darmo czy jest jakiś inny powód?

      • 18 6

      • (2)

        To fajnie dziala na papierze, ale prawdza jest taka, ze ludzie, ktorzy samoachodu nie posiadaja i codziennie korzystaja z komunikacji miejskiej sa przez takie akcje zacheceni do zakupu samochodu.
        Kojarzysz lata temu gdy operatorzy komorkowi bili sie o nowych klientow? Robili dokladnie to samo. Nowy klient dostawal wielkie znizki na telefon i rozmowy, a stali klienci nic nie dostawali. Co to powodowalo? Ludzie maosow zmieniali operatora po zakonczeniu umowy. Kazdy operator mial mase nowych klientow, ale bardzo malo stalych.

        • 1 3

        • (1)

          IMO przesadzasz. Primo. Inny koszt. Secundo. By jeździć do pracy, trzeba mieć gdzie parkować u celu.

          • 2 0

          • Fakt.

            Ja jeżdżę konserwą z jednego powodu. Od przystanku do pracy mam prawie pół godziny piechotą. W lato jest ok. Ale butuj zimą. Krótko mówiąc - jestem wygodny. I dobrze mi z tym.

            • 0 0

      • tobie logika najwyrazniej jest obca.ta akcja nie zacheciła do rezygnacji az auta nawet jednej osoby od momentu gdy istnieje! (2)

        • 5 12

        • Kłamiesz.

          Mnie zachęciła. Miałem coś do załatwienia w Gdańsku i nie musiałem szukać miejsca parkingowego :D Hyc z przystanku w dwie minuty sobie podszedłem na miejsce. I potem znowu hyc i w dwie minuty juz czekałem na tramwaj. Można? Pewnie, że można.

          • 0 0

        • ,,Miszczu"logika to dla ciebie oksymoron ,

          Wbrew twoim bredniom każde jedno auto mniej nawet w 1ed dzień to sukces ,bo spalin wdychamy mniej!

          • 4 1

    • u mnie odwrotnie, mam auto nie mam karty :D

      • 0 0

    • A ja nie mam karty ale mam auto

      Więc gdzie logika prezydentki???

      Nie pojadę dziś za darmo mimo dnia bez samochodu. Ale w Gdyni już tak.
      Dno

      • 1 0

    • autobusy i tramwaje czekają na ludzi z karą mieszkanca, tylko na skm karta mieszkanca i dowód rejestracyjny

      • 2 0

    • To Ci się chwali

      • 1 0

    • no i w czym problem?

      • 3 12

  • (1)

    Dajecie ciągle porównanie z Niemcami, a porównajcie z Czechami. Tam jest świetna komunikacja, ale to są lata rozwoju. My możemy się schować.

    • 1 0

    • Prażanie jeżdżą za darmo

      W Pradze komunikacja miejska jest darmowa

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (45)

    NIestety taka promocja komunikacji miejskiej nic nie zmieni. Potrzeba długotrwałem promocji, aby ktoś zmienił nawyki. Np dobrą reklamą był bilet miesięczny na całe Niemcy za 9 Euro.

    Dodam jeszcze, że właściciela nie uznaje się osoby, posiadającej auto w leasingu.

    • 223 9

    • (3)

      bilet miesieczny za 9 eur w niemczech okazal sie niewypalem. niemcy woleli jezdzic samochodami

      • 5 12

      • 9e ticket (1)

        Pociagi byly mega przepelnione i jak sie chcialo gdzies normalnie pojechac to lipa, albo liczysz na lud szczescia albo szukasz innego srodka transportu. Transport miejski (np w hamburgu) spoko, tylko ze nikt nie bedzie takiej kasy dokladal. Czy to byla promocja transportu? Dla mnie nie, bo jest sporo osob ktore kupily te bilety bo byly tanie, na bilety w normalnej cenie ich nie stac albo szkoda im kasy i tak.

        • 3 0

        • My mamy bilet w kosmicznej cenie a do pkm i tak nie wejdziesz bo się nie zmieścisz

          • 0 0

      • nie prawda. był mega sukces ale kosztowny

        wiec zrobiono go tylko na wakacje

        • 9 4

    • Komunikacja miejska wogole powinna być bezpłatna (32)

      tj.finansowana z podatków. W wielu miastach świata tak po prostu jest.

      • 40 13

      • W wielu miastach? (1)

        Czyli np. gdzie? Chodzi mi o duże miasta.

        • 2 0

        • Kościerzyna

          Najbliżej...

          • 0 0

      • Kiedyś opisywano tu eksperyment gdy w jakimś mieście wprowadzono darmową komunikację (15)

        Efekt był taki, że spadł ruch rowerów, hulajnóg i pieszych, którzy zaczęli podjeżdżać po 2-3 przystanki. Natomiast ruch samochodowy się nie zmienił.

        • 21 9

        • (11)

          Zapewne chodzi o Tallin w Estonii.
          Trudno oceniać, to to daleko i inne warunki. Przesiadka z rowerów do kumunikacji miejskiej sugeruje, że istotny jest czynnik ekonomiczny. Ludzi nie było nawet stać na korzystanie z komunikacji miejskiej. Moim zdaniem:
          1) darmowa komunikacja poprawiła warunku bytowe ludzi - nie muszą już jeździć rowerami
          2) darmowa komunikacja nie mogła przyciągnąć pozostałych użytkowników samochodów, ponieważ jest to synonim luksusu i komfortu, pozostali przesiedli się wcześniej do komunikacji i na rowery
          Trudno jednak oceniać. Może problemem jest sieć komunikacji miejskiej. Co z tego, że darmowa, jeśli nie można dojechać, gdzie się chce?

          • 22 2

          • no faktycznie, z centrum Gdańska do Bąkowa ZKM-em gdańskim nie dojedziesz (1)

            • 1 2

            • Linia 256

              Do przystanku "Kowale Szlachecka", tam za rondem jest już Bąkowo.

              • 0 0

          • (8)

            To co jest potrzebne to kilka działań jednocześnie
            1) ograniczanie ilości samochodów w mieście poprzez bezwzględne egzekwowanie zasad parkowania i pobieranie opłat oraz ograniczanie możliwości wjazdu spoza miasta do pewnego stopnia (opłaty albo mała przepustowość)
            2) zwiększanie dostępności komunikacji miejskiej za środki zebrane od kierowców (to konieczne) - po co komu akcja dzień bez samochodu jak przedwczoraj była historia o tym że ludzie w ogóle nie są w stanie wejść do autobusu?
            3) dodawanie relacji komunikacji zbiorowej innych niż sypialnie - centrum

            • 13 8

            • (6)

              Ad.1. Kiepski pomysł. Dobrym przykładem jest Świętojańska w Gdyni - kilkadziesiąt pustych lokali. Przykład z autopsji. Dwadzieścia lat temu sklepy z odzieżą i księgarnie we Wrzeszczu i w Śródmieściu odwiedzałem co dwa-trzy tygodnie. Jakąś książkę zwykle kupowałem. Często też spacerowałem po Długiej. Gdy wprowadzono opłaty za parkowanie przestałem. Jeżdżę tylko tam, gdzie można bezpłatnie zaparkować. Z tego co, słyszałem, wielu z tych sklepów i księgarń już nie ma. Jak widać, nie ja jeden przestałem je odwiedzać. Dla uniknięcia niejasności. Znikły długo przed covid.

              • 27 2

              • Typowe zakrzywienie

                Ja tak mam więc statystycznie wszyscy. A jakieś poparte badaniami dane?

                • 0 0

              • typowy wykwit kultury centrów handlowych (1)

                • 5 2

              • Wszystko razem. Centra handlowe i wypychanie samochodów.

                • 2 0

              • (2)

                Tymczasem Długa w Gdańsku kwitnie, chociaż samochodu tam (zazwyczaj) nie zobaczysz.

                • 5 5

              • Długa kwitnie poza sezonem? Nie sprzeczajmy się.
                Jakie jeszcze miejsca kwitną po utrudnieniu dostępności samochodom? Chodzi o miejsca, gdzie ludzie dojeżdżają z innych okolic.

                • 8 0

              • z tym kwitnięciem to bym nie przesadzał, tam jest podobnie od wielu lat a ruch jest tylko w sezonie

                • 12 1

            • niedługo auta się same wykruszą bo elektryki są bardzo drogie

              i nie każdy ma gdzie ładować, spalinowych nie będą sprzedawać. Te co są na rynku w ciągu 10 -15 lat znikną (bo są projektowane na tyle i mniej niż poprzednie generacje). Reasumując za 10 lat wychodni na to, że auto to będzie luksus i się rozluźni i parkowanie i ulice automatycznie.

              • 2 3

        • To było w Tallinie. (1)

          Eksperyment się nie powiódł.

          • 3 1

          • To, że ludzie mogli sobie pozwolić na korzystanie z komunikacji miejskiej, na którą ich nie stać (przesiedli się z rowerów do komunikacji), to porażka?

            • 3 1

        • OK, sprawdźmy to

          To kiedy piszemy w tej sprawie do naszego radnego?

          • 11 2

      • Np. w Gdyni i Gdańsku tak właśnie jest.
        Co prawda pasażer jakiś tam mały grosiaczek dorzuca, coś około 1/4 ceny przejazdu.

        Warto pamiętać że jazda autobusem jest droższa niż zawołanie Ubera, tylko po prostu komunikacja miejska jest bardzo silnie dotowana, podczas gdy jazda samochodem jest bardzo silnie opodatkowana.

        • 2 0

      • (10)

        "Darmowe" usługi mocno się degradują i w konsekwencji są jeszcze droższe.

        • 23 7

        • (9)

          Komunikacja miejska obecnie jest "darmowa" dla większości jej użytkowników. Niech będzie jednakowa dla wszystkich, "darmowa", albo płatna.

          • 38 4

          • (8)

            Faktycznie, jeżdżą ci, którzy mają różne ulgi. Pełen bilet jest za drogi !

            • 21 5

            • za 4.8 przejedziesz przez całe miasto, to dużo? (7)

              • 5 20

              • (2)

                4,8 za jeden przystanek to zdecydowanie za dużo. Samochodem jest zdecydowanie taniej.

                • 34 4

              • wątpię ... jeśli doliczysz amortyzację autka i cenę paliwa Obajtka ... może wcale taniej nie wyjść (1)

                po za tym co to jest 5zł - przy obecnej nieoPiSanie galopującej inflacji+

                • 1 9

              • Dlaczego miałbym doliczać amortyzację samochodu? Samochód mam, ponieważ taki mam kaprys. Będę go miał niezależnie od tego, czy będę nim jeździł po mieście. Utrata wartości i koszt utrzymania to koszt spełniania kaprysu. Nie rozumiem argumentu o paliwie Obajtka. Albo zapłacę za bilet, albo za paliwo. I w autobusie i w samochodzie będzie paliwo, które przejdzie przez Orlen.
                Pozostaje więc tylko kwestia, czy jeździć. Jeden czy dwa przystanki jest taniej samochodem. Co więcej, zanim bym doszedł do przystanku, samochodem dojadę na miejsce.

                • 8 1

              • 3 osoby x 4,80 w obie strony to prawie 29 zł. Np. 4 przystanki. Autem za ułamek tej kwoty pojedziesz. (2)

                • 19 1

              • a dolicz jedną drugą naprawę, itp... koszty ubezpieczenia, amortyzację zakupu autka ... (1)

                a nie, że liczysz TYLKO samo gołe paliwo.

                • 0 10

              • Samochód mam i tak, ubezpieczenie płacę niezależnie od tego jak dużo nim jeżdżę.

                • 7 1

              • Rewelacja, przejazd przez całe miasto w cenie 1. przystanku. Tylko po co mam jeździć przez całe miasto?

                • 13 0

      • Komunikacja

        Jest dofinansowana z podatków, nawet tych co nia nie jeżdżą. Takie drobne złodziejstwo

        • 3 0

      • Niech finansują ci co kupują bilety tak będzie sprawiedliwiej i niech bilety kosztują tyle zeby to pokryć :)

        • 3 6

    • heheh boli zadek że nie stac na leasing co xD (1)

      • 3 8

      • Oj tak, tak bardzo mnie boli, ze nie jestem zadluzony.

        • 1 1

    • Po co mi bilet miesieczny na cale Niemcy w Trojmiescie? Bez sensu.

      • 2 1

    • To akcja czysto populistyczna która nic nie zmieniła i nigdy nie zmieni! Bo mamy komunikacje tragiczną !! (2)

      Samochodem jest taniej!
      Szybciej!
      Wygodniej !
      I praktycznie masz gwarancje że sie nie spóźnisz !
      PO kosmicznych podwyzkach cen biletów taniej jest zapłacić za wynajętą hulajnogą elektryczną w Gdańsku!
      Stary tramwajowy złom kupiony za grubą kase i beznadziejna trakcja powoduje ze mamy najgorsza komunikacje w mieście !
      Tramwaj jest najbardziej kosztownym nie efektywnym transportem w miescie niema zadnych zalet nigdy niemiał, Sprawdzał sie tylko w epoce PRLu i juz wtedy dorobił sie okreslenie dzien pieszego posazera bo tak czeste miał awarie dziennie i to do dzisiaj sie potwierdza .
      Juz 100razy lepsza komunikacje ma Gdynia która ma trolejbusy które dojada wszedzie jak autobus bo nie potrzebują trakcji !
      Ale w Gdańsku szkodliwe władze miasta juz planuja dokupienie kolejnego złomu z niemiec i wpakowanie torów w dzielnice tam gdzie mieszkancy prostestują przeciwko niemu!

      • 10 6

      • weź sobie w leasing jeszcze ze 2 samochody dla rodziny, na pewno będziesz punktualnie, taniej i bez nerwów (1)

        pomacham Ci z trajtka

        • 5 6

        • Z trajtka w Gdańsku

          • 3 2

    • Nie ma już biletu za 9eu. za dużo tvn

      • 11 14

    • Bo nie jest właścicielem, czego nie rozumiesz?

      • 5 11

  • Sprawa jest prosta.

    Z komunikacji korzystają dziadki/babcie jeżdżące na bazarek ze swoimi torebkami na kółkach, trochę dzieciarni i młodzieży, plus parę osób pracujących. Z tej grupy tylko ci ostatni płacą za bilet. Płacą za bilety coraz więcej, mimo, że prawdopodobnie, w sporej części korzystają z komunikacji, z powodu małych zarobków i tego, że nie stać ich na kupno i utrzymanie samochodu. Czyli największe obciążenie idzie na biednych (pracujących), którzy płacą 100%, plus jeszcze w podatkach zabierają im na dopłaty do komunikacji (jak każdemu), bo przecież komunikacja jest wiecznie na minusie finansowo (ale gdy UA za darmo jeździli to już żadnych strat to nie przynosiło, prawda?). O kosztach komunikacji trójmiasto.pl co tydzień zamieszcza jakiś artykuł, ale jakoś kalkulacji lepszego rozłożenia kosztów się jeszcze nie doczekaliśmy, czyli likwidacji bezpłatnych przejazdów na rzecz choćby ulgowych dla młodych i emerytów. Dziś za to jakiś cyrk z darmowymi biletami, dla właścicieli samochodów z kartą mieszkańca. A idź pan w ...uj. Więcej zamieszania niż to warte. Mając do dyspozycji samochód i tak z niego skorzystam, bo szybciej, wygodniej i patrząc na cenę biletu wcale nie drogo. Zamiast tych bzdurnych kampanii, zajęliby się urzędnicy sensowniejszym rozplanowaniem kosztów. Bo tak to tylko populizm rządzi.

    • 2 0

  • Metropolia jest OK

    Co wioska to inaczej - nie mogą się wielcy politycy w tak prostej sprawie na 1 dzień dogadać. Wystarczyłoby powiedzieć "Wszyscy bezpłatnie" i poinstruować kanarki. Ale nie - uchwały, pierdoły, karty zasady, wyłączenia .... Idźcie na szczaw! Za politykę się biorą a sołtysowych spraw nie potrafią załatwić.

    • 2 0

  • Nie ma darmowych obiadów (1)

    • 22 1

    • No, chyba że jest się Uraińcen w Polsce.
      Wtedy to jo! bezkosztowo.

      • 5 0

  • A to dobre

    Czyli osoby niezmotoryzowane (te najbiedniejsze), skazane na bilety i tak muszą kupić bilet! Zaje... urzędnicy. Zaje...ści

    • 2 0

  • ??? (1)

    A jeśli jeżdżę samochodem, którego nie jestem właścicielką i chciałabym dzisiaj w Gdyni przesiąść się do autobusu?

    • 0 0

    • chciałabym dzisiaj w Gdyni przesiąść się do autobusu

      Nie zostawiaj samochodu na przystanku.

      • 0 0

  • krętacze (1)

    Zawsze jakieś ale w tym Trójmieście, nie możecie po prostu zrobić darmowej komunikacji, kasowniki wyłączone i cześć ? Tak jak to odbywa się w większości miast ? Warszawa , Kraków , Wrocław, Olsztyn , Poznań , Łódź ? Nie kumam o co chodzi w tym Trójmieście, zawsze ludzie robią sobie problemy z czegoś co powinno być ciekawe, fajne i przyjemne !!! Podobno jest coś takiego jak regionalizm, może to przywara ludzi stąd.....

    • 5 0

    • Zawsze jakieś ale w tym Trójmieście

      Nawet na autobusach to nakleili. Ja myślałem, że chodzi o piwo...

      • 0 0

  • Co to za masakra.... (1)

    kraj tylko dla bogatych, tak paskudnego ruchu dawno nie widziałem...nic tylko napluć biednemu w twarz i pochwalić się na trojmiasto.pl.... wstyd mi być polakiem jak czytam takie rzeczy.....

    • 2 0

    • Trafne spostrzeżenie

      W tym kraju najlepiej czują się kury i złodzieje. Jesteś wrażliwym, miłym i uczciwym? Pakuj walizki albo zostań i łykaj prozac.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane