• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek komunikacja miejska za darmo. Ale nie dla wszystkich

Ewelina Oleksy
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
22 września na podstawie dowodu rejestracyjnego auta będzie można bezpłatnie jeździć m.in. SKM. 22 września na podstawie dowodu rejestracyjnego auta będzie można bezpłatnie jeździć m.in. SKM.

Wszyscy posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo w Gdańsku, a wszyscy właściciele samochodów pojadą bez biletu komunikacją miejską w Gdyni oraz pociągami SKM i PKM w całym Trójmieście. Takie zasady obowiązywać będą przez jeden dzień, w czwartek, 22 września. To element corocznej akcji mającej zachęcać zmotoryzowanych do przesiadki w autobusy, tramwaje i pociągi.



Częściej korzystasz z samochodu czy komunikacji miejskiej?

W czwartek, 22 września, obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu. Z tej okazji kierowców samochodów będzie zachęcać się do tego, by auta zostawili w garażach i skorzystali z komunikacji miejskiej.

W Gdyni zamiast biletu wystarczy dowód rejestracyjny samochodu



W czwartek w Gdyni właściciele i współwłaściciele samochodów osobowych będą mogli bezpłatnie podróżować liniami obsługiwanymi przez ZKM Gdynia (autobusy i trolejbusy).

- Podczas ewentualnej kontroli biletów należy okazać dowód rejestracyjny własnego auta oraz dokument tożsamości. Dokument tożsamości oraz dowód rejestracyjny są honorowane także w formie elektronicznej (mObywatel i mPojazd) - informują urzędnicy.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



22 września samochód lepiej zostawić w garażu. Kierowcy w Gdyni za darmo będą mogli skorzystać z komunikacji miejskiej. 22 września samochód lepiej zostawić w garażu. Kierowcy w Gdyni za darmo będą mogli skorzystać z komunikacji miejskiej.

W Gdańsku za darmo wszyscy z Kartą Mieszkańca



W Gdańsku w 2021 r. tego dnia biletów na autobusy i tramwaje nie musieli kupować właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych, mający ważny dowód rejestracyjny swojego pojazdu. Teraz to się zmieniło. Akcja bezpłatnych przejazdów obejmie wszystkich tych, którzy mają Kartę Mieszkańca.

- Aby 22 września skorzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie, należy podczas kontroli okazać aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca, tj. z zapisanym ważnym na bieżący rok Pakietem Mieszkańca - informuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk


Zarządzenie w tej sprawie podpisała już prezydent miasta. Gdańską Kartę Mieszkańca posiada obecnie 280 tys. osób.

  • W tym roku po raz pierwszy akcja Dzień bez Samochodu obejmie w Gdańsku wszystkich posiadaczy Karty Mieszkańca.
  • Akcja dotyczy też przejazdów PKM.

SKM i PKM bez biletów dla właścicieli samochodów



Dzień bez Samochodu świętować będzie też można w SKM-kach i PKM-kach kursujących po całym Trójmieście.

- 22 września właściciele i współwłaściciele samochodów osobowych mogą bezpłatnie podróżować wszystkimi pociągami PKP SKM. Wszystkimi, czyli także tymi na liniach PKM. Podczas ewentualnej kontroli biletów należy okazać dowód rejestracyjny własnego auta oraz dokument tożsamości - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Rozkład jazdy SKM



Zgoda na przejazd na podstawie dowodu rejestracyjnego nie dotyczy aut wypożyczonych, firmowych czy leasingowanych.

Miejsca

Opinie (335) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (45)

    NIestety taka promocja komunikacji miejskiej nic nie zmieni. Potrzeba długotrwałem promocji, aby ktoś zmienił nawyki. Np dobrą reklamą był bilet miesięczny na całe Niemcy za 9 Euro.

    Dodam jeszcze, że właściciela nie uznaje się osoby, posiadającej auto w leasingu.

    • 223 9

    • Komunikacja miejska wogole powinna być bezpłatna (32)

      tj.finansowana z podatków. W wielu miastach świata tak po prostu jest.

      • 40 13

      • (10)

        "Darmowe" usługi mocno się degradują i w konsekwencji są jeszcze droższe.

        • 23 7

        • (9)

          Komunikacja miejska obecnie jest "darmowa" dla większości jej użytkowników. Niech będzie jednakowa dla wszystkich, "darmowa", albo płatna.

          • 38 4

          • (8)

            Faktycznie, jeżdżą ci, którzy mają różne ulgi. Pełen bilet jest za drogi !

            • 21 5

            • za 4.8 przejedziesz przez całe miasto, to dużo? (7)

              • 5 20

              • (2)

                4,8 za jeden przystanek to zdecydowanie za dużo. Samochodem jest zdecydowanie taniej.

                • 34 4

              • wątpię ... jeśli doliczysz amortyzację autka i cenę paliwa Obajtka ... może wcale taniej nie wyjść (1)

                po za tym co to jest 5zł - przy obecnej nieoPiSanie galopującej inflacji+

                • 1 9

              • Dlaczego miałbym doliczać amortyzację samochodu? Samochód mam, ponieważ taki mam kaprys. Będę go miał niezależnie od tego, czy będę nim jeździł po mieście. Utrata wartości i koszt utrzymania to koszt spełniania kaprysu. Nie rozumiem argumentu o paliwie Obajtka. Albo zapłacę za bilet, albo za paliwo. I w autobusie i w samochodzie będzie paliwo, które przejdzie przez Orlen.
                Pozostaje więc tylko kwestia, czy jeździć. Jeden czy dwa przystanki jest taniej samochodem. Co więcej, zanim bym doszedł do przystanku, samochodem dojadę na miejsce.

                • 8 1

              • Rewelacja, przejazd przez całe miasto w cenie 1. przystanku. Tylko po co mam jeździć przez całe miasto?

                • 13 0

              • 3 osoby x 4,80 w obie strony to prawie 29 zł. Np. 4 przystanki. Autem za ułamek tej kwoty pojedziesz. (2)

                • 19 1

              • a dolicz jedną drugą naprawę, itp... koszty ubezpieczenia, amortyzację zakupu autka ... (1)

                a nie, że liczysz TYLKO samo gołe paliwo.

                • 0 10

              • Samochód mam i tak, ubezpieczenie płacę niezależnie od tego jak dużo nim jeżdżę.

                • 7 1

      • Kiedyś opisywano tu eksperyment gdy w jakimś mieście wprowadzono darmową komunikację (15)

        Efekt był taki, że spadł ruch rowerów, hulajnóg i pieszych, którzy zaczęli podjeżdżać po 2-3 przystanki. Natomiast ruch samochodowy się nie zmienił.

        • 21 9

        • OK, sprawdźmy to

          To kiedy piszemy w tej sprawie do naszego radnego?

          • 11 2

        • (11)

          Zapewne chodzi o Tallin w Estonii.
          Trudno oceniać, to to daleko i inne warunki. Przesiadka z rowerów do kumunikacji miejskiej sugeruje, że istotny jest czynnik ekonomiczny. Ludzi nie było nawet stać na korzystanie z komunikacji miejskiej. Moim zdaniem:
          1) darmowa komunikacja poprawiła warunku bytowe ludzi - nie muszą już jeździć rowerami
          2) darmowa komunikacja nie mogła przyciągnąć pozostałych użytkowników samochodów, ponieważ jest to synonim luksusu i komfortu, pozostali przesiedli się wcześniej do komunikacji i na rowery
          Trudno jednak oceniać. Może problemem jest sieć komunikacji miejskiej. Co z tego, że darmowa, jeśli nie można dojechać, gdzie się chce?

          • 22 2

          • (8)

            To co jest potrzebne to kilka działań jednocześnie
            1) ograniczanie ilości samochodów w mieście poprzez bezwzględne egzekwowanie zasad parkowania i pobieranie opłat oraz ograniczanie możliwości wjazdu spoza miasta do pewnego stopnia (opłaty albo mała przepustowość)
            2) zwiększanie dostępności komunikacji miejskiej za środki zebrane od kierowców (to konieczne) - po co komu akcja dzień bez samochodu jak przedwczoraj była historia o tym że ludzie w ogóle nie są w stanie wejść do autobusu?
            3) dodawanie relacji komunikacji zbiorowej innych niż sypialnie - centrum

            • 13 8

            • (6)

              Ad.1. Kiepski pomysł. Dobrym przykładem jest Świętojańska w Gdyni - kilkadziesiąt pustych lokali. Przykład z autopsji. Dwadzieścia lat temu sklepy z odzieżą i księgarnie we Wrzeszczu i w Śródmieściu odwiedzałem co dwa-trzy tygodnie. Jakąś książkę zwykle kupowałem. Często też spacerowałem po Długiej. Gdy wprowadzono opłaty za parkowanie przestałem. Jeżdżę tylko tam, gdzie można bezpłatnie zaparkować. Z tego co, słyszałem, wielu z tych sklepów i księgarń już nie ma. Jak widać, nie ja jeden przestałem je odwiedzać. Dla uniknięcia niejasności. Znikły długo przed covid.

              • 27 2

              • (2)

                Tymczasem Długa w Gdańsku kwitnie, chociaż samochodu tam (zazwyczaj) nie zobaczysz.

                • 5 5

              • z tym kwitnięciem to bym nie przesadzał, tam jest podobnie od wielu lat a ruch jest tylko w sezonie

                • 12 1

              • Długa kwitnie poza sezonem? Nie sprzeczajmy się.
                Jakie jeszcze miejsca kwitną po utrudnieniu dostępności samochodom? Chodzi o miejsca, gdzie ludzie dojeżdżają z innych okolic.

                • 8 0

              • typowy wykwit kultury centrów handlowych (1)

                • 5 2

              • Wszystko razem. Centra handlowe i wypychanie samochodów.

                • 2 0

              • Typowe zakrzywienie

                Ja tak mam więc statystycznie wszyscy. A jakieś poparte badaniami dane?

                • 0 0

            • niedługo auta się same wykruszą bo elektryki są bardzo drogie

              i nie każdy ma gdzie ładować, spalinowych nie będą sprzedawać. Te co są na rynku w ciągu 10 -15 lat znikną (bo są projektowane na tyle i mniej niż poprzednie generacje). Reasumując za 10 lat wychodni na to, że auto to będzie luksus i się rozluźni i parkowanie i ulice automatycznie.

              • 2 3

          • no faktycznie, z centrum Gdańska do Bąkowa ZKM-em gdańskim nie dojedziesz (1)

            • 1 2

            • Linia 256

              Do przystanku "Kowale Szlachecka", tam za rondem jest już Bąkowo.

              • 0 0

        • To było w Tallinie. (1)

          Eksperyment się nie powiódł.

          • 3 1

          • To, że ludzie mogli sobie pozwolić na korzystanie z komunikacji miejskiej, na którą ich nie stać (przesiedli się z rowerów do komunikacji), to porażka?

            • 3 1

      • Niech finansują ci co kupują bilety tak będzie sprawiedliwiej i niech bilety kosztują tyle zeby to pokryć :)

        • 3 6

      • W wielu miastach? (1)

        Czyli np. gdzie? Chodzi mi o duże miasta.

        • 2 0

        • Kościerzyna

          Najbliżej...

          • 0 0

      • Komunikacja

        Jest dofinansowana z podatków, nawet tych co nia nie jeżdżą. Takie drobne złodziejstwo

        • 3 0

      • Np. w Gdyni i Gdańsku tak właśnie jest.
        Co prawda pasażer jakiś tam mały grosiaczek dorzuca, coś około 1/4 ceny przejazdu.

        Warto pamiętać że jazda autobusem jest droższa niż zawołanie Ubera, tylko po prostu komunikacja miejska jest bardzo silnie dotowana, podczas gdy jazda samochodem jest bardzo silnie opodatkowana.

        • 2 0

    • Bo nie jest właścicielem, czego nie rozumiesz?

      • 5 11

    • Nie ma już biletu za 9eu. za dużo tvn

      • 11 14

    • (3)

      bilet miesieczny za 9 eur w niemczech okazal sie niewypalem. niemcy woleli jezdzic samochodami

      • 5 12

      • nie prawda. był mega sukces ale kosztowny

        wiec zrobiono go tylko na wakacje

        • 9 4

      • 9e ticket (1)

        Pociagi byly mega przepelnione i jak sie chcialo gdzies normalnie pojechac to lipa, albo liczysz na lud szczescia albo szukasz innego srodka transportu. Transport miejski (np w hamburgu) spoko, tylko ze nikt nie bedzie takiej kasy dokladal. Czy to byla promocja transportu? Dla mnie nie, bo jest sporo osob ktore kupily te bilety bo byly tanie, na bilety w normalnej cenie ich nie stac albo szkoda im kasy i tak.

        • 3 0

        • My mamy bilet w kosmicznej cenie a do pkm i tak nie wejdziesz bo się nie zmieścisz

          • 0 0

    • To akcja czysto populistyczna która nic nie zmieniła i nigdy nie zmieni! Bo mamy komunikacje tragiczną !! (2)

      Samochodem jest taniej!
      Szybciej!
      Wygodniej !
      I praktycznie masz gwarancje że sie nie spóźnisz !
      PO kosmicznych podwyzkach cen biletów taniej jest zapłacić za wynajętą hulajnogą elektryczną w Gdańsku!
      Stary tramwajowy złom kupiony za grubą kase i beznadziejna trakcja powoduje ze mamy najgorsza komunikacje w mieście !
      Tramwaj jest najbardziej kosztownym nie efektywnym transportem w miescie niema zadnych zalet nigdy niemiał, Sprawdzał sie tylko w epoce PRLu i juz wtedy dorobił sie okreslenie dzien pieszego posazera bo tak czeste miał awarie dziennie i to do dzisiaj sie potwierdza .
      Juz 100razy lepsza komunikacje ma Gdynia która ma trolejbusy które dojada wszedzie jak autobus bo nie potrzebują trakcji !
      Ale w Gdańsku szkodliwe władze miasta juz planuja dokupienie kolejnego złomu z niemiec i wpakowanie torów w dzielnice tam gdzie mieszkancy prostestują przeciwko niemu!

      • 10 6

      • weź sobie w leasing jeszcze ze 2 samochody dla rodziny, na pewno będziesz punktualnie, taniej i bez nerwów (1)

        pomacham Ci z trajtka

        • 5 6

        • Z trajtka w Gdańsku

          • 3 2

    • heheh boli zadek że nie stac na leasing co xD (1)

      • 3 8

      • Oj tak, tak bardzo mnie boli, ze nie jestem zadluzony.

        • 1 1

    • Po co mi bilet miesieczny na cale Niemcy w Trojmiescie? Bez sensu.

      • 2 1

  • A dlaczego w Gdyni nie można jechać na kartę mieszkanca? Durne miasto

    • 13 3

  • (7)

    A w Bytowie komunikacja miejska / autobusy / jest bezpłatna . Jak to jest , że taką biedną mieścinę stać na to ?

    • 28 1

    • Bogate miasto bo są kopalnie (1)

      • 2 3

      • Bytów (pomorskie), a nie Bytom (śląskie).

        • 6 2

    • Może po prostu tamtejsza ekipa rządząca jeszcze nie zdążyła odlecieć w kosmos i podążą za potrzebami i problemami swoich mieszkańców.

      • 5 3

    • W Kościerzynie też jest za "darmo" ale mają tylko jedną linię (3)

      Koszt produkcji, sprzedaży i kontroli biletów oraz koszty zakupu, montażu i eksploatacji kasowników znacznie by przewyższały dochody ze sprzedaży biletów. I dlatego wszyscy podatnicy w Kościerzynie ponoszą działania koszty tej linii autobusowej a władza ma efekt propagandowy! I teraz to przenieście na Gdańsk.

      • 3 1

      • No tak, w Gdańsku nic się nie da

        Kilkukrotnie większy budżet od Kościerzyny, ale nic się nie udaje.....chociaż nie. Udają się inwestycje w rydwany i owieczki.

        • 7 1

      • no bez przesady, kompletne bzdury (1)

        nie chodzi wcale o koszty kilku kasowników i biletów. jedna linia autobusowa to do udźwignięcia nawet w małej miejscowości ale w dużych miastach to bardzo znaczące kwoty

        • 2 1

        • rozbudowywanie w nieskończoność infrastruktury dla samochodów to też bardzo znaczące kwoty

          • 1 1

  • Zły dzień, lepiej w weekend (1)

    W czwartek i tak nie skorzystam.

    • 7 4

    • specjalnie tak, w wekkend to nie jadą auta do pracy w korkach

      a to chodzi głównie o te auta co stają w korkach a nie o niedzielnych kierowców co i tak nie jeżdżą

      • 1 0

  • Mieszkam w Gdańsku

    Mam tutaj meldunek ,dowód osobisty i nie będę się rozciągać jak guma do rzucia na jeszcze jakieś karty mieszkańca Ciągle coś nowego wymyślają a niby mieli ukrócić biurokrację

    • 26 3

  • W Gdańsku bieda (2)

    A jak nie mam karty mieszkańca a mam dowód rejeracyjny to już się za free nie przejadę. Bez sensu

    • 25 2

    • A w ogóle chciałeś się przejechać?

      • 3 1

    • w sumie racja, z tym że SKM po Gdańsku wiec ja skorzystam z tej opcji

      • 0 1

  • Zamiast zrobić prawdziwy dzień bez samochodu, z zakazem ruchu prywatnymi samochodami (8)

    To się takie bzdury wymyśla. Nie możliwe? Oczywiście, że możliwe. Poszukajcie frazy "Paryski eksperyment: dzień faktycznie bez samochodu"

    • 8 15

    • Nie daje się ludzi przekonać do absurdu, to się ich przymusza? Tak, to absurd. Gdyby to było dlań korzystne, nie trzeba by ich było zachęcać, ani tym bardziej przymuszać.

      • 2 3

    • Dopiero byłby hejt gdyby wprowadzić taki zakaz na jeden dzień (1)

      • 3 0

      • Nawet niecały jeden dzień

        W Paryżu ruch był wstrzymany tylko na parę godzin 11-18

        • 0 0

    • w takim dniu po prostu powinno się uwalniać niektóre ulice od jeżdżących i parkujących samochodów (3)

      ale przypuszczalnie decydenci boją się narazić środowisku niektórych mieszkańców cierpiących na uzależnienie mentalne od samochodu: na tym forum ci ostatni wykazują się ponadprzeciętną aktywnością. Nie wykluczam, że wielu z nich to trolle finansowane przez niejakiego putina lub jego akolitów.

      • 3 2

      • (2)

        A może to po prostu ludzie, którzy cenią sobie czas i wygodę?

        • 2 1

        • Cenią sobie czas!? Wolne żarty (1)

          Stojąc w tych korkach? Tylko argument o wygodzie ma sens.

          • 2 1

          • Moim zdaniem niewielki procent ludzi komunikacją przemieszcza się szybciej niż samochodem. Trzeba uwzględniać cały czas, "od drzwi do drzwi", a nie tylko sam czas przejazdu komunikacją miejską. Nawet, jeśli stanie w korku zrówna czas przejazdu samochodem do czasu przejazdy tramwajem (tramwaj zatrzymuje się na przystankach), pozostaną spacery do i z przystanków. Komunikacja jest korzystna tylko dla tych, którzy przemieszczają się pomiędzy punktami położonymi blisko przystanków.

            • 0 0

    • Nie mam samochodu, ale taki pomysl jest absurdalny.

      • 0 0

  • Dzień na opak (2)

    To nie jest dzień promowania komunikacji miejskiej tylko dzień udowadniania, że gdyby ludzie przesiedli się z samochodów do komunikacji miejskiej to ta by nie wytrzymała. Sad but true.

    • 20 1

    • poza godzinami szczytu wiele pojazdów komunikacji publicznej przewozi głównie powietrze (1)

      • 0 1

      • No i? Proponujesz w szczycie jeździć samochodami, by nie przeciążać komunikacji, a poza szczytem komunikacją? Wydawało mi się, że sensem tej inicjatywy jest zmniejszenie ruch w szczycie.

        • 1 0

  • Tym bardziej nie warto - będzie większy tłok

    • 12 2

  • (3)

    Decyzja w Gdańsku o karcie mieszkańca jest tak głupia że ciężko uwierzyć że ktoś to wymyślił. "Dzień bez samochodu" powinien dotyczyć każdego posiadacza auta planującego tego dnia wjechać do miasta.... Jeśli ktoś ma zobaczyć jak działa komunikacja (a z tym bywa różnie) a dodatkowo stawia mu taki wymóg że musi być mieszkańcem to głupota, skoro 1/3 aut każdego dnia wjeżdża spoza miasta... No ale co poradzić, miasto by nie zbiedniało tego dnia, promocyjnie by zyskało, ale ktoś tu ma strasznie głupich doradców.

    • 21 4

    • W Warszawie każdy ma darmo w ten dzień, w tym ktoś, kto z 3M na 2 dni do stolicy służbowo przyjechał (1)

      Nikogo to nie interesuje. Po prostu wszyscy mają darmo. No, ale nie ci, co karty miejskie mają, przecież zapłacili za 30 dni z góry. Np. 28-go sierpnia.

      • 2 0

      • tu nie chodzi o kartę miejską czyli kartę miesięcznych biletów tylko o kartę mieszkańca Gdańska

        ta pierwsza jest elektronicznym biletem miesięcznym (i nie tylko) a ta druga potwierdzeniem mieszkania a Gdańsku i uprawnia do zniżek oferowanych przez miasto i nie ma nic wspólnego z komunikacją

        • 1 1

    • Zgadzam się z tą opinią w 100%

      Trójmiasto to całość i wszyscy posiadacze aut z Sopotu i Gdyni i tak ich użyją, wiec pomysł Gdańska jest bez sensu

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane