• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W piątek i sobotę darmowa komunikacja w Gdańsku

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie tramwaje i autobusy w Gdańsku kursują z biało-czerwonymi flagami z kirem. Wszystkie tramwaje i autobusy w Gdańsku kursują z biało-czerwonymi flagami z kirem.

W sobotę w bazylice Mariackiej odbędzie się pogrzeb prezydenta Pawła Adamowicza. Decyzją władz miasta w piątek i w sobotę komunikacja miejska w Gdańsku będzie darmowa. W sobotę w godz. 10-18 bez biletu będzie można skorzystać także z pociągów SKM i Przewozów Regionalnych (na terenie Gdańska).



W związku z uroczystościami pogrzebowymi prezydenta Pawła Adamowicza, w dniach 18 i 19 stycznia (piątek i sobota) gdańska komunikacja miejska będzie bezpłatna i będzie funkcjonować według zmienionych zasad.

- Spodziewany jest bardzo duży ruch drogowy na obszarze całego miasta, w szczególności Śródmieścia. Prosimy nie odkładać dojazdu na uroczystości pogrzebowe na ostatnią chwilę, tylko zaplanować podróż nawet na godziny poranne - apeluje Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego UM w Gdańsku.

Zmiany w funkcjonowaniu poszczególnych linii



Piątek, 18 stycznia

  • Linia 100: nie funkcjonuje przez cały dzień.
  • Linia 130: w godzinach popołudniowych, w czasie formowania i przejścia konduktu pogrzebowego z ECS do bazyliki Mariackiej, trasa tej linii zostanie skrócona do Dworca Głównego. Autobusy tej linii nie będą kursować na odcinku Dworzec Główny-Wałowa.


Wszystkie pozostałe linie autobusowe i tramwajowe funkcjonują według stałych powszednich rozkładów jazdy, ważnych w okresie nauki szkolnej.

Sobota, 19 stycznia

Linia 100: nie funkcjonuje przez cały dzień.

Wszystkie pozostałe linie autobusowe i tramwajowe funkcjonują według stałych sobotnich rozkładów jazdy z zasileniami na wybranych liniach.

W godzinach 8:00-18:00 zwiększona zostanie częstotliwość funkcjonowania linii tramwajowych 8, 9, 12 i autobusowych 154, 167 i 210. Uruchomiona zostanie linia tramwajowa 7:

  • linie 7, 8, 9, 12: co 10 minut
  • linia 154: co 7,5 minut
  • linia 167: co 15 minut
  • linia 210: co 20 minut.


- W przypadku dużej frekwencji zostaną uruchomione dodatkowe kursy na innych liniach tramwajowych i autobusowych - dodaje Sieliwończyk.


Za darmo także w Gdyni i Sopocie



W piątek w godzinach popołudniowych i w sobotę ZKM Gdynia również uruchamia własną linię autobusową 101 na trasie z dworca kolejowego Gdynia przez Oliwę-Wrzeszcz do Śródmieścia SKM w Gdańsku. Linia jest również bezpłatna.

- By ułatwić mieszkańcom Sopotu możliwość dotarcia na uroczystości związane z pożegnaniem i pogrzebem śp. Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska, również na terenie Sopotu wprowadzona zostanie bezpłatna komunikacja miejska - informuje Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
W piątek i sobotę bez biletu będzie można korzystać z autobusów linii: 117, 143, 122, N1.

SKM: bez biletu w sobotę



Na darmowe przejazdy składami Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych na terenie Gdańska zgodę wyraził także samorząd województwa. Bez biletu można będzie podróżować między stacjami Gdańsk Osowa, Gdańsk Lipce i Gdańsk Żabianka, ale uwaga - tylko w sobotę w godz. 10.00-18.00, a więc w dniu pogrzebu Prezydenta Pawła Adamowicza.

Szybka Kolej Miejska zapewnia również, że w przypadku dużej frekwencji pociągi będą kursować częściej, by uczestnicy wydarzeń mogli sprawnie wrócić do domów.

- W sobotę na terenie Trójmiasta będziemy jeździć co 10 min. Na stacjach Gdańsk Główny i Gdynia Chylonia podstawimy rezerwowe pociągi - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
08:02 18 STYCZNIA 19

Dzisiaj bezpłatna komunikacja miejska w Gdańsku (48 opinii)

Przypominamy, że dzisiaj podróżujemy komunikacją miejską bezpłatnie na terenie Gdańska. Szczegóły znajdziecie państwo w powyższym artykule.
Przypominamy, że dzisiaj podróżujemy komunikacją miejską bezpłatnie na terenie Gdańska. Szczegóły znajdziecie państwo w powyższym artykule.

Opinie (143) ponad 50 zablokowanych

  • W razie dostania mandatu mimo wszystko , jak to u nas , gdzie się zgłaszać ??? (6)

    • 18 6

    • do pani adamowiczowej iświty kresow wschodnich pracujący w urzedzie marszalkowskim (1)

      • 1 3

      • Pajace zawsze będą pajacować pajacu.

        • 1 0

    • Do WOŚP adres w necie znajdziesz! (3)

      • 8 14

      • Ty buraku (1)

        Chociaż raz powstrzymaj się od komentarza nie pasuje coś t startuj na prezydenta. Skoro tak ci źle i nie szanujesz osób które robią tak dużo i zbierają pieniądze na dzieci

        • 9 7

        • Nie wycieraj sobie gęby dziećmi bo zbierają też m.in. na Złotego Melona, całoroczne pensje całej czeredy znajomych królika i festiwal na którym nieletni chleją alkohol i wciągają różne świństwa. Materiałów w necie nie brakuje o tym. Taki Stefan to właśnie ofiara tego słynnego róbta co chceta. A krew na rękach ma organizator w pierwszej kolejności i już zawsze WOŚP będzie się tak kojarzył ludziom. Właściwie należałoby zakończyć ten cyrk raz na zawsze. On nie jest potrzebny, żeby pomagać dzieciom i nie tylko dzieciom. Wystarczyłoby nagłośnić wyraźniej różne fundacje robiące masę dobrej roboty dając im czas antenowy, który dostawał latami Owsiak. On zgarniał całą śmietanę właśnie dlatego, że był tak bardzo promowany w przeciwieństwie do innych.

          • 4 10

      • i przekażesz im kontakt do ztm

        • 1 3

  • Bilety na krótkie trasy (3)

    Często pojazdy odjeżdżają pustawe, zaś pasażerowie idą pieszo... Czy można zmienić tę sytuację dla pożytku obu stron?

    Pasażerowie coraz bardziej eleganckich autobusów, trolejbusów i tramwajów/tramwai podróżują zwykle na trasach dłuższych niż odległość pomiędzy dwoma przystankami. Jeśli trzeba „przejechać tylko jeden przystanek”, to większość idzie pieszo, bowiem szkoda pieniędzy na tę krótką podróż (kosztuje tyle samo, co na całą trasę), chyba że w zanadrzu jest bilet miesięczny albo pojazd właśnie podjeżdża. Zjawisko to jest dość powszechne i aż dziwne, że żaden socjolog i ekonomista nie wziął tego zagadnienia na warsztat. Owszem, są miasta, w których wprowadzono ceny biletów uzależnione od czasu jazdy (np. 10, 20 i 30 minut), ale w niektórych zrezygnowano już z tego systemu a ponadto nie jest to akurat zbieżne z omawianym problemem.

    Wielu pasażerów dojeżdża kolejką z jednego miasta do innego (np. w trójmiejskiej aglomeracji), wykupując (wszak nietani) bilet miesięczny na tzw. SKM (Szybka Kolej Miejska). Część pasażerów wykupuje bilety miesięczne na kolej i na dłuższą trasę (autobusu, trolejbusu lub tramwaju) w jednym z miast, ale nie wykupują biletu na krótszą trasę w drugim mieście.

    Ci pasażerowie częstokroć mają do miejsca pracy albo nauki tylko jeden przystanek (nazwijmy umownie w ten sposób odległość pomiędzy dwoma przystankami). Nie kupują ani biletu jednorazowego, ani miesięcznego na ten krótki odcinek, bowiem uważają, że to zbyt drogo, zwłaszcza po zsumowaniu z biletami na inne środki lokomocji.

    I tu pojawia się propozycja. Należałoby wyemitować bilety adresowane dla pasażerów, którzy chcieliby przebyć wyłącznie krótką trasę, czyli chcieliby wsiąść do pojazdu i wysiąść na następnym przystanku.

    Proponowana cena takiego biletu to 50% ceny obecnego jednorazowego biletu. Podobne proporcje byłyby przyjęte również w stosunku do biletu miesięcznego oraz do innych okresowych biletów.

    W przypadku biletów jednorazowych powinny być stosowane kasowniki podające albo czas skasowania biletu albo numer (symbol) przystanku, na którym (a dokładniej – po ruszeniu z niego) skasowano bilet. Prościej byłoby z biletami okresowymi, bowiem na takim bilecie byłaby opisana „jednoprzystankowa” trasa, zwłaszcza że istnieją już tzw. e-bilety, czyli bilety elektroniczne.

    Ponieważ niektóre przystanki są w niewielkich odległościach od siebie (w tym również przystanki „na żądanie”), przeto przewoźnik mógłby sporządzić wykaz tras, które mogłyby być akceptowane poprzez skasowanie proponowanego biletu, w przypadku trasy nawet „dwuprzystankowej” a może i „trzyprzystankowej”. Wielu uczniów i starszych ludzi idzie pieszo tylko dlatego, że opłata za przejazd „jednego przystanku” wydaje się im zbyt wygórowana. Na trasach o niewielkim wykorzystaniu taboru (pustawe pojazdy) firma przewozowa mogłaby wyznaczyć dłuższe trasy z zastosowaniem proponowanego systemu. Na odcinkach trasy, które bywają przepełnione, owa propozycja mogłaby nie zostać przyjęta, albo jedynie wstępnie - na okres próbny.

    Zwykle jeśli proponowany jest jakikolwiek system oparty na pieniądzu, ktoś musi stracić, aby inny mógł zaoszczędzić (mieć coś taniej), jednak opisana propozycja jest dla wszystkich korzystna! Firma przewozowa ma większe wpływy bez zwiększenia wydatków! Czyli korzystanie z proponowanych biletów podniosłoby rentowność firm przewozowych, ponieważ więcej klientów korzystałoby z ich usług i to bez ponoszenia większych nakładów.

    PS Niektóre miasta umożliwiają nestorom bezpłatne podróże środkami komunikacji masowej. Jeśli podczas godzin szczytu, na danych trasach są zbyt przeciążone pojazdy, należałoby zmienić zasady owych udogodnień – bezpłatne przejazdy dla osób starszych byłyby poza okresami szczytów przewozowych, aby zmniejszyć uciążliwość podróżowania osobom płacącym za przejazd. Zwykle osoby starsze w godzinach porannych zmierzają do przychodni, aby zarejestrować się i ustawić się (a raczej zasiąść) w kolejkach do lekarzy – należałoby przemyśleć tę kwestię wespół z tymi ośrodkami zdrowia, aby owi starsi nasi obywatele nie musieli korzystać z przepełnionych pojazdów w szczycie ruchu. Może przesunąć porę rejestracji o godzinkę, aby znalazła się poza poranną porą szczytu komunikacyjnego? Jest to o tyle istotne, że ludzi starszych ciągle (relatywnie) przybywa z uwagi na zjawisko starzenia się społeczeństwa. Oczywiście, skoro już nestorzy mają owe ulgi, to byłby kłopot z egzekwowaniem gratisów tylko poza szczytami, przeto należy negocjować z instytucjami obsługującymi starszych ludzi, aby przesunięto w czasie niektóre usługi (np. rejestrację do lekarza).

    • 7 4

    • (2)

      Moim zdaniem, to dobrze, że ludzie pokonują krótkie trasy pieszo. Zdrowej dla nich, zdrowiej dla pracodawców (ludziom łatwiej zaplanować czas dotarcia i uniknięcie spóźnienia), lepiej dla komunikacji publicznej (mniej awarii, bo mniej ton ładunku wchodzi i schodzi "z paki"), a naganianie jej zysku z biletów to błędna taktyka, gdy jedynie 1/3 kosztu pokrywa bilet, a resztę dotacja)

      Ale gratis dla emerytów można by faktycznie wyłączyć w szczytach komunikacyjnych. I wymusić rejestracje telefoniczne, zamiast obecnych poniżających d*pogodzin kolejkowych. Gratis dla uczniów jednak z jego natury musi być w szczycie. Komunikacja w szczycie musi być po prostu lepsza, niezależnie od koszu.

      • 0 0

      • Jak chcę pokonać krótką trasę dla zdrowia to idę na spacer. A jak jadę coś załatwić albo zrobić zakupy to mam prawo do komunikacji miejskiej, zwłaszcza gdy się spieszę, bo płacę podatki na to miasto. I mam również prawo do racjonalnych kosztów przejazdu, a nie darcia pierza typu 3.20zł za 3 przystanki. Poza tym chyba nie każdy może dużo chodzić i jest tak z wielu powodów, a zwłaszcza jak ma się w ręce ciężkie zakupy, jest mróz (albo palące słońce), itp.

        Skoro 2/3 kosztów ZKM to już dotacja (nic dziwnego jak się masowo i radośnie rozdaje gratisowe przejazdy m.in. dobrze sytuowanym emerytom albo dzieciakom/studentom, rodzinom wielodzietnym itp.) to może machnąć ręką na pozostałe 1/3 kosztów i zrobić po prostu darmową komunikację. Korzyść dodatkowa jest taka, że zmniejszą się na 100% korki w mieście oraz ilość zanieczyszczeń.

        A jak dobrze policzymy koszty np. utrzymania armii kontrolerów, drukowania biletów, armii stanowisk z tym całym biznesem związanych, itp. itd. to się może okazać, że ta 1/3 to kasa na ich wypłaty, więc równie dobrze można to wszystko zlikwidować.

        • 1 0

      • Co za bzdury

        Krótka trasa to pojęcie względne. Czyś ty oszalał, żeby za pasażerów uznawać tylko jadących długie trasy np. 10 czy 20 przystanków, a reszta ma chodzić pieszo jak się cena przejazdu nie podoba? Takie argumenty powinno się do trybunału sprawiedliwości zaskarżyć.

        Ktoś d*pę grzeje za darmo jadąc całe miasto, a ja wchodzę na 5 min. i jadę na stojąco i płacę za to 3.20zł i jeszcze mi uwagi będziesz robił, że to JA obciążam tabor? Jak ci żal taboru to może w ogóle zlikwidować transport miejski? Szur może wozić ludzi swoim samochodem przecież.

        • 1 0

  • Ciekawe czy teraz każdego 13 dnia miesiąca będą pochody żądające prawdy o Adamowiczu.taką sensacje robicie że on umarł jakby jakiś król albo święty zmarł.a taki święty nie był bo toczyły się wobec niego sprawy sądowe więc sam był kryminalistą i co to z niego za inteligent co nie potrafi swoich mieszkań do 7 policzyć??jak ktoś zginął tragicznie to nie znaczy że zaraz trzeba z niego świętą krowę robić

    • 6 4

  • Toalety dla potrzebujących ulżenia, poważnego ciśnienia w brzuszku. (1)

    Mam nadzieję, że władze miasta Gdańska zadbają o wystarczającą ilść wychodków i nie będzie kasowania złotówek. Gdańsk jest wystarczająco bogatym miastem i odpowiedzialni urzędnicy powinni przymróżyć oko. Powinniśmy dbać o cenne mury zabytkowych objektów w Polsce!
    A tego jest w Gdańsku sporo i wypada to odpowiednio dobrze pielęgnować.

    • 15 1

    • Jak musisz szukać, to zostań w domu! A nie będziesz zaczął na nasze zabytkowe mury !

      • 0 0

  • Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie mozliwe liniie w całej aglomeracji trojmiejskiej?? (1)

    • 16 7

    • Nie ma Adamowicza, to i biletu nie będzie! Sopot i Gdynia kutwy luczykrupy myślały, że Gdańsk im sfinansuje, a oni będą

      • 0 0

  • Dzisiaj pięknie się podróżuje po Gdańsku! W autobusach wyświetlana informacja o darmowych przejazdach! Cudo!

    • 2 1

  • Brawo Gdańsk. (8)

    tęsknimy panie prezydencie. Przyjedziemy całą rodziną. O rany, ale smutno. Dzieci beczą.

    a ci mordercy z warszawy w gajerkach w nowych limuzynkach też mają przyjechać?

    • 34 78

    • A oni nam po co? Zatruć powietrze? Pisie gnidy niech spadają na drzewa banany prostować!

      • 1 2

    • Rodzicu!

      Jak ci dzieci beczą, to idź z nimi pogadaj, wesprzyj. A nie w internetach siedzisz.

      • 18 3

    • Po takich wypowiedziach jestem za tym,

      by korzystanie w forów, portali społecznościowych było jawne, na postawie np. podpisu elektronicznego!
      Chcesz być wolny? Ok. Ale ponoś też odpowiedzialność za swoje wybory.

      • 23 2

    • d**ilny hejter

      • 11 2

    • Mówisz kolegami z Po czy sld?

      • 12 10

    • mowa nienawiści

      • 15 4

    • Lecz sie

      i mow za siebie kodziarzu,ja nie tesknie :)

      • 18 15

    • Odpuść dziś

      • 31 4

  • taka darmowa komunikacja powinna być w każdą sobotę (4)

    • 87 31

    • i duża hawajska dla każdego! (1)

      • 44 2

      • i chusteczka ci w d*pę

        • 0 1

    • to nie w soboty bywa carmageddon

      Komunikację publiczną gratis zrobiono, by miasto nie zatkało się w korku. By karetki pogotowia, suki policji, wozy bojowe straży nie utkwiły. By dygnitarze nie narażali się na odstrzał.

      Ale korki są codziennie, w godzinach szczytu. To wtedy komunikacja powinna być darmo. Tak jak rząd zrobił parę razy autostrady gratis, gdy się latem zatkały. Korek kosztuje miasto więcej niż koszty komunikacji. Widziałem podobne rozwiązania za granicą, np metro w Atenach bywa w pewnych godzinach darmo, po to by carmageddon nie zabijał upałem tylu ludzi.

      To kosztowna decyzja polityczna, ale po to mamy polityków.

      • 5 0

    • I w niedziele handlowe.

      • 2 0

  • (3)

    ja tam adamowiczowi snierci nierzyczyłem ale na zaden pogrzeb sie niewybieram
    pamietajmy ze on tez swiety niebył
    polska hipokryzja nie zna granic

    • 54 52

    • pewnie, że święty nie był

      ale skończył lepsze szkoły niż ty...co aż kłuje w oczy

      • 1 4

    • Proponuje udać się do szkoły i nauczyć się pisać

      • 14 7

    • Papież też nie był święty,

      a już jest .

      • 25 10

  • sorry, ale ja nadal nie mogę uwierzyć, że stało się coś takiego (1)

    tak wielkie i bezsensowne zło

    • 53 10

    • nie ty jeden

      ja też jakoś niezbyt w to wierzę....ale to niestety fakt

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane