• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Idzie lato

    Turysta za płaci za wszystko

    • 1 0

  • Prom nie tylko dla parady

    Dodatkowa przeprawa przez M. Wisłę (kanał portowy!) to nie jest kwestia wygody sezonowych rowerzystów. A przynajmniej nie przede wszystkim. Mówimy o największym porcie w tej części Bałtyku. Ciężki portowy sprzęt przeładunkowy, maszyny budowlane, a także przyznać należy, ruch turystyczny. Proponuję przyjąć założenie, że przeprawa promowa jest niezbędna i nie szukać rozwiązań połowicznych i nieracjonalnych. Jest już infrastruktura w postaci przyczółków promowych po obu stronach kanału. Ważną sprawą jest stan tej infrastruktury, jak np. zdewastowana nawierzchnia drogowa na podjazdach jak i na samym promie. Tak nie powinno to wyglądać. Jeśli chodzi o finansowanie, to tak Miasto jak i Port są całkowicie naturalnymi partnerami w tej kwestii. Inna sprawą pozostaje sposób przeniesienia jakiejś części tych kosztów na użytkowników. Pozdrawiam

    • 3 0

  • Na tramwaj wodny da się wsiąść tylko na pierwszym przystanku

    Opcja z tramwajem wodnym byłaby ok, gdyby:
    a) nie był wiecznie zapchany już od pierwszego przystanku - często już na 2-3 przystanku fizycznie nie ma miejsca dla rowerów
    b) kursował częściej w normalnych godzinach, tak żeby wyprawa tam i z powrotem nie zajmowała 8 godzin z czego 5 to czekanie na transport :)

    • 2 0

  • Prom jest potrzebny..i nie tylko jeden

    Jeden prom powinien być gdzie jest...jedynie można zmienić wielkość promu na mniejszy...natomiast na pewno powinna być jakaś przeprawa promem, łódką, nawet holownikiem na Westerplatte na starej bazie promowej przy latarni i przy małym bulwarze.......jest tam wielu turystów i nie tylko ,którzy tylko popatrzą, palcem wskażą na Westerplatte i pojadą z powrotem...bo nawet nie wiedzą o żadnej możliwości przemieszczenia się na druga stronę ...żadnej informacji...

    • 1 0

  • Autobus zamiast promu

    Jeśli zamiast promu miałby kursować tunelem autobus,to nie powinna to być raczej linia 158,ze względu na to,że kursuje tylko w dni robocze do godziny 18tej co 30 minut(zwiększenie częstotliwości nie wchodzi w grę z uwagi na wykorzystany limit wozokilometrów).Myślę,że należałoby uruchomić linię na trasie Nowy Port-Marynarki Polskiej-tunel-Stogi co 15 minut obsługiwaną normalnymi autobusami,a nie minibusami.Linia ta powinna kursować przez 7 dni w tygodniu od 5 do 23.Inna sprawa,że przynajmniej od maja do października powinno być dobre połączenie z twierdzą Wisłoujście i Westerplatte,bo w tej chwili jest kiepskie(106,138 co 1-1,5 godziny z Centrum).Możnaby to rozwiązać za pomocą niewielkiego promu/tramwaju wodnego kursującego w relacji Nowy Port-Wisłoujście-Westerplatte.

    • 2 0

  • 4100 zł. dziennie utrzymanie promu ???? (4)

    1,5 miliona podzielone przez 365 dni daje ponad 4100 zł. dziennie na utrzymanie promu ???? Co może tyle kosztować ?? 123000 zł miesięcznie ??? O CO TU CHODZI ???

    • 14 5

    • Kto ma statki ten ma wydatki.

      Obsługa około 10 osób. Wynagrodzenie około 8 tys brutto. To daje rocznie prawie milion złotych, a to są tylko koszty osobowe.

      • 1 0

    • A rowerem wodnym nie możesz?

      Wygodnictwo rowerzystów jest porażające.

      • 1 1

    • (1)

      Paliwo, konserwacja, pensje.

      • 6 0

      • tal, pensje na pewno....

        • 0 0

  • (1)

    trzeba chyba kupić samochód, by gdzieś dojechać w Gdańsku

    • 2 0

    • Oczywiście

      Swego czasu właśnie po to wymyślono auta aby ułatwić życie. Dopiero teraz to zauważyleś?

      • 0 2

  • Tunel (1)

    A ja naiwny cieszyłem że będę śmigał rowerem do pracy tunelem no tak już się zaczyna wymyślanie płatny nie płatny busem czy autobusem zaraz się okaże się że najlepiej to na około po staremu po co niszczyć tunel po co są zrobione przystanki po obu stronach tunelu puścić komunikację miejską jak było mówione i tylko dopasować ją dla wszystkich ludzi nie tylko dla turystów zwiedzających twierdze i Westerplatte po drugiej str. tunelu pracuje mnóstwo ludzi tunel to miało być udogodnieniem -- port północny fosfory należało by ułatwić ludziom dojazd do pracy w tej chwili kursuje jeden autobus tylko do 22,20 a jak wrócić po zmianie która kończy się o 23 lub zaczyna o 23 tak czekałem na otwarcie tego tunelu ale widzę że będzie jak zawsze wielki problem i bubel

    • 3 0

    • nie marudź

      Zawsze możesz skorzystać z nowoczesnego mostu wantowego

      • 0 0

  • W Berlinie w takich miejscach pływają promy elektryczne dla pieszych i rowerzystów!

    • 2 0

  • czy ktoś w magistracie umie liczyć?

    Skoro bilet kosztuje 2 zł, a wpłynęło 400 tys. zł, to jasno widać, że w ciągu roku z przeprawy skorzystało grubo ponad 200.000 osób (bilety ulgowe są przecież tańsze). Kolejny raz w Polsce po zakończeniu wielkiej inwestycji okazuje się, że o czymś zapomniano...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane