• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • Durne dziennikarstwo!

    Co ze stacją Gdańsk - Zaspa? Jest rzut beretem od stadionu!
    W Warszawie jest przystanek Stadion - czy ktoś mówi, że za blisko?

    Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa - coraz słabiej używanej - jest dość miejsca na mijankę i oblot przystanku.

    Pociąg posiada maksymalną zdolność przewozową w czasie ze wszystkich środków transportu. Stadion ma służyć imprezom "masowym"! Nawet gdyby linia miała obsługiwać pociągi tylko na czas imprez, to warto ją uaktywnić.

    "Tysiąc pasażerów" to mało? A jaką zdolność przewozową ma linia tramwajowa? Ile pojazdów tramwajowych jest miasto w stanie wydzielić wyłącznie do obsługi imprezy - ponad swoje codzienne możliwości?
    Kolejowa rezerwa transportowa jest potrzebna!

    Autorzy artykułów w tym portalu to dziennikarze czy tuby propagandowe?

    • 1 0

  • Mydlenie oczu (8)

    "Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób."

    Po pierwsze - w czasie dowozów na PGE, pociągi _nie_muszą_wracać_ do Gdańska Głównego, więc nie będą zajmować toru. Wrócą razem z pasażerami po zakończeniu imprezy.
    Po drugie - jeden pociąg EN57 mieści szacunkowo 680 pasażerów. Na SKM standardowo jeżdżą podwójne składy EN57. Kiedyś jeździły potrójne, teraz też jeżdżą, ale rzadko. Czyli jest techniczna możliwość połączenia trzech EN57, których łączna pojemność wyniesie 2040 osób.
    Po trzecie - jeśli ten jeden tor wyremontujemy choćby do prędkości 60 km/h (prędkość metra warszawskiego) to czas przejazdu za nic nie przekroczy 10 minut! Więc wysyłając w trasę pociąg co 10 minut, zdolność przewozowa na godzinę wyniesie _minimum_ 12 000 ludzi.

    • 8 1

    • za niewykorzystane pociągi oczywiście zapłacisz z własnej kieszeni (4)

      • 0 0

      • O czym do mnie rozmawiasz? (3)

        Przedstawiam możliwość zapewnienia przewozu wielu, a nawet bardzo wielu ludzi na PGE Arenę, koleją, w krótkim czasie, przy niewielkich inwestycjach, obalając jednocześnie tezy z artykułu. Czy to rzeczywiście potrzebne? Nie wiem. Na pewno ktoś już zrobił prognozę ruchu w relacji Śródmieście - PGE przed meczami EURO. Wynika z Twojego posta, że ją znasz, więc zapraszam do podzielenia się.

        • 0 0

        • przeczytaj ze zrozumieniem swój tekst (2)

          "Po pierwsze - w czasie dowozów na PGE, pociągi _nie_muszą_wracać_ do Gdańska Głównego"

          to oznacza matołku że wg twojego planu pociągi będą stały niewykorzystane - zapłać za nie

          • 0 2

          • A kto płaci za niewykorzystane od 18.00 do 5.00 składy na Cisowej?

            Nikt. Co za różnica - czy postoją tam, czy w Nowym Porcie?

            • 0 0

          • Na takim poziomie rozmawiać nie będziemy

            • 2 0

    • Odpowiem sam sobie? (2)

      Powyżej przyjąłem, że na szlaku może znajdować się w jednej chwili tylko jeden pociąg (wg przepisów pociągi nie mogą jeździć jak tramwaje - jeden za drugim tylko na jednym "odstępie" może znajdować się jeden pociąg, Gdańsk Główny - Gdańsk Kolonia to właśnie jeden "odstęp").

      Można to obejść stosując drogie rozwiązania takie jak Samoczynna Blokada Liniowa (stosowana np. na SKM), ale tymczasowo można w połowie trasy ustawić tzw. posterunek odstępowy: np. na peronie w Nowych Szkotach ustawiamy kontener socjalny, na te parę godzin wsadzamy tam kolejarza, który za pomocą odpowiednich wskaźników (takie znaki drogowe, ale kolejowe) a nawet za pomocą sygnałów podawanych ręcznie wpuszcza pociągi na drugą połowę trasy. W ten sposób dzielimy szlak na dwa odstępy a częstotliwość możemy zwiększyć dwukrotnie, np. do 5 minut. A to oczywiście dwukrotny wzrost zdolności przewozowej - ok 24 000 ludzi na godzinę.

      • 2 1

      • (1)

        i dochodzi do katastrofy kolejowej - kolejarz w symbolicznej budce trochę zapił. Kto jest odpowiedzialny za zdrowie i życie pasażerów? Za prowizorkę, którą beztrosko i zza ekraniku komtera proponujesz?

        • 0 2

        • Beztrosko i skitrany za ekranem komputera brnę dalej

          Rozumiem, że instrukcję Ir-1 spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. masz w małym palcu i wiesz, że taka prowizorka jest przepisowo zdefiniowana oraz dozwolona?
          Dobra, raczej nie wiesz...
          Dodam tylko, że pracownik takiego posterunku jest widziany przez załogę każdego kolejnego pociągu, co znacznie zwiększa szanse na wykrycie jego pijaństwa niż np. pijanego maszynisty pociągu towarowego.

          • 2 0

  • Mijanki (3)

    Może być jeden tor i 1-2 miejsca na mijanie się pociagów - to zwiększy przepustowość linii i uważam, że nie będzie to wielki koszt

    • 17 3

    • nie ma tam miejsca (2)

      • 1 2

      • Jakoś kiedyś na Zaspie Towarowej pociągi mogły sie mijać

        • 2 0

      • jest miejsce

        między Nowymi Szkotami i Kolonią nawet most i wiadukt mają rezerwę na trzeci tor. Jedynie parę blaszanych garaży trzeba wywalić.

        • 7 0

  • (13)

    linia na sam stadion nie ma sensu. po prostu dla dwoch tygodni nie warto.

    co innego, gdyby ktos naprawde chcial, i puscil linie przez brzezno, park, zaspe do stacji skm zaspa - to paredziesiat tysiecy lientow, dla ktorych obecna linia jet za daleko...

    • 153 14

    • Stadion nie zostanie rozebrany po dwóch tygodniach. (11)

      Będą na nim organizowane inne imprezy. Linia ma sens. Moim zdaniem pociągi powinny być dostosowane do zapotrzebowania, więc przy okazji imprez masowych organizowanych na stadionie można puszczać więcej składów, a gdy imprez nie ma nie puszczać wcale.

      • 22 7

      • (8)

        nie przesadzajmy. zwykle mecze nie sa problemem - traugutta wcale nie jest lepiej skomunikowane. a raz na dwa tygodnie, czy miesiac - to tez bez sensu.

        za 5 lat stadion bedzie naprawde dobrze skomunikowany drogowo. autobusy naprawde duzo potrafia- patrz opener w gdyni.

        • 5 21

        • prawie (6)

          Wszystko super, ale wydaje mi się, Traugutta jest dużo lepiej skomunikowane jednak. Poza tym nowy stadion będzie mógł "przyjąć" "ciut" więcej kibiców.
          1) Ma więcej linii tramwajowych;
          2) Ma kilka linii autobusowych, można przecież przejść przez Traugutta na Sobieskiego i tam wsiąść w autobus,
          3) Można dojść pieszo do Centrum Gdańska czy Wrzeszcza i tam ewentualnie wsiąść w opowiedni środek transportu.
          4) Ma dostęp do przystanku SKM Politechnika.
          Pozdrawiam,

          • 8 4

          • (5)

            1) do linii na marynarki polskiej jest blisko, do hallera - też się da dojść
            2) nie widzę problemu puścić
            3) Wrzeszcz - jest porównywalnie (zależy gdzie kto mieszka), za to można dojść do części Zaspy, Brzeźna i NP
            4) zgoda, ale śledzie i tak nie przyjeżdżają ;)

            • 2 5

            • serio? dalej (4)

              1) na Marynarki polskiej 3 linie, na hallera 2, przy Operze Bałtyckiej 7 + nr 4 na Wyspiańskiego;
              2) zgoda, można puścić więcej autobusów, jednak póki co Traugutta ma przewagę - co chciałem udowodnić,
              3) chodzi o to, że dzięki swojemu położeniu stadion na Traugutta zachęca do spaceru na Dworzec Główny bądź ten we Wrzeszczu, co zmniejsza tłok w komunikacji miejskiej i na ulicach. Dużo ludzi dojeżdża na mecze spoza miasta, pociągami osobowymi, jest też dworzec PKS.
              4) sprawdź kiedyś ilu ludzi po meczu wraca SKM.
              Pzdr,

              • 3 0

              • ja sie przychylam (1)

                skm tylko dla Baltic Areny nie ma sensu. Dla mieszkańców Brzezna i NP tez nic nie zmienia bo jak ktoś ma dojeżdżać to woli sieciowy na tramwaje i autobusy. W miejsce kolejki można przeprojektować linie tramwajowe. Tramwaje na prawdę dały by rade.

                • 3 2

              • tylko że tyle tramwajów nie ma

                • 0 0

              • (1)

                1) ale jaki problem uruchomić linię S z NP do oliwy przez wrzeszcz?
                2) nie porównujmy sytuacji "póki co", skoro to jest bez sensu
                3) do dworca we wrzeszczu jest tak samo daleko (25 minut)
                4) wystarczy 15-20 autobusów robiących pętlę MP-kliniczna-hallera-uczniowska. Myślisz że skm na stadion obsługiwałoby mniej ludzi?

                • 0 2

              • dalej więc

                Cytuję: "zwykle mecze nie sa problemem - traugutta wcale nie jest lepiej skomunikowane". To cytat z chyba Twojej wypowiedzi (nie wiem czy na pewno, bo się nie podpisujesz/nie podpisujecie). Chciałem udowodnić, że się mylisz - w obecnej chwili jest lepiej "skomunikowane". Poza tym spróbuj znaleźć miejsce, w którym wyraziłem poparcie dla pomysłu zrobienia dodatkowej linii kolejki - nie znajdziesz, bo nie wyraziłem takiego poparcia. Wyraziłem jedynie opinię, że w obecnej chwili, rzeczywiście jest problem z komunikacją przy nowym stadionie w porównaniu ze stadionem na Traugutta, szczególnie że ten nowy będzie miał więcej miejsc. Jakieś rozwiązanie jest więc potrzebne, nie namawiam na żadne z nich (BTW Twoje są całkiem rozsądne).
                Pzdr,

                • 0 0

        • Ja nie pisałem, że zwykłe mecze są problemem

          Na stadionach organizowane są również inne imprezy np. koncerty. Koncert znanej gwiazdy (np. James Blunt) może zgromadzić ogromną publiczność.

          • 5 1

      • za dwa to napewno nie

        ale w dłuższej perspektywie to wróże mu podobny lost do Portugalskich obiektów sportowych

        • 5 8

      • juz to widzę,
        pewnie tak jak na ergo arenie,
        raz w miesiącu jakiś koncert,
        a dwa razy do roku jakiś większy

        • 9 8

    • być może, ale UEFA postawiła warunki,że kolejka ma być, chcą jeszcze kładki z Placu zebrań ludowych

      • 2 3

  • cofamy się w czasie (3)

    najlepiej niech zlikwidują całą kolej i będzie spokój, niech nie remontują dróg, niech zlikwidują ZKM MZK PKS itp. przesiądziemy się do konia z wozem i będziemy mieli ekologicznie i atrakcyjnie na "EURO" i nie tylko

    • 216 12

    • Koleju (1)

      Podzielic kolej na jeszcze więcej spółek wtedy dojedziemy wszędziej na piechotę.Przed wojną i zaraz po wojnie jedno było PKP a teraz zachciewa się tworzyc nowych prezesów żeby więcej brali w kieszonkię.Pamiętam SKMkie do Brzeźna gdyż nią jeździłem na WOC.Także pamiętam tory z Wrzeszcza na Kartuzy tylko mosty były zburzone a komuna je rozebrała

      • 17 2

      • Przed wojną i zaraz po wojnie jedno było PKP

        Nieprawda. Linia Gdynia - Bydgoszcz - Katowice była prywatna, wąskotorówki na Żuławach też. Klucz nie tkwi ani w jedności, ani we własności, a w ORGANIZACJI, czyli czymś, co Polaków przerasta.

        • 2 0

    • No tak, tylko teraz będzie można kupić owies dla konia

      po zawyżonej przez spekulantów cenie, z racji na duże zapotrzebowanie.
      Ale na Allegro pojawi się chińska odmiana owsa i będzie alternatywa.

      • 10 1

  • Nie będzie sprawnej obsługi stadionu bez kolejki do Letnicy. (30)

    • 289 31

    • (2)

      Kolejka co godzinę to sprawna obsługa?

      • 7 1

      • Zaorać i zrobić drogę 4 pasmową (1)

        będzie taniej niż zatrudnianie własnych kolejarzy

        • 4 9

        • zrobić drogę 4 pasmową

          Która się skończy na Jana z Kolna. hahaha

          • 1 0

    • UEFA nakazała uruchomić kolejkę do stadionu, nad czym sie zastanawiają? (17)

      czyzby przez ECS kasy zabrakło?

      • 44 9

      • Nie zastanawiają się czy uruchomić, to od początku było jasne (11)

        Gra idzie o wyciągnięcie kasy na te 3 km torów.

        • 14 1

        • (8)

          Najdroższe będzie utrzymanie tej linii. Może jeżeliby operator stadionu partycypował w kosztach? Niemniej lepiej, i taniej, jest zwiększyć wydajność linii tramwajowej, która przebiega w okolicy.

          • 5 10

          • Polska praktyka pokazuje. (3)

            ze linii nie trzeba utrzymywac, tylko co 20-30lat robic remonty.

            A na biezace utrzymanie mozna sie umowic na troche kasy od operatora stadionu (zanim go rozbiora) i MTG. Linia krotka, to i koszty niewielkie jak juz bedzie po remoncie. Podbijarką raz do roku pojechać, tłucznia dosypać, naprężenia na wiosnę i jesień wyregulować i wsio.

            W perspektywie do Brzeżna można wyremontować i do terminalu puścić. Ponoć jednego przejazdu brakuje, ale co to dla Budynia. Tym bardziej, jak Struk dalej bedzie taki hojny.

            ----
            A co do tramwaju - wejdzie maks 250osób w dwa wagony 105, Puszczajac co minutę tramwaj to 15tys. osób. 2-3tys. przyjedzie samochodem (na wiecej miejsca nie bedzie), a co z resztą?

            • 8 0

            • (2)

              No i do tego puszczania co minutę tramwaju potrzeba dodatkowe kilkadziesiąt tramwajów co mecz, a ja się pytam skąd je weźmiemy,jak do normalnej obsługi mamy ich za mało? A odjeżdżające co 6 min kolejki w godzinę przewiozą z 20 tys i do tego potrzeba 5-6 składów skm. A to chyba łatwiej zorganizować w weekend i po godzinach szczytu kiedy zazwyczaj rozgrywane są mecze niż kilkadziesiąt tramwajów, lub jeszcze więcej autobusów. A na mecze EURO można by takie składy elektryków ściągnąć (wypożyczyć) gdzieś daleko z Polski.

              • 8 0

              • (1)

                SKM, jeżeliby wygrała przetarg, też musiałaby zainwestować w tabor. Zatem wracamy do punktu wyjścia - lepiej inwestować w tramwaje, gdyż jest to rozwiązanie - w tym wypadku - bardziej uniwersalne.

                • 2 5

              • SKM musi i tak, i tak inwestować w tabor

                więc Twój argument jest marny

                • 0 0

          • (1)

            nooo 40 tyś kibiców dowieźć tramwajami ... no comment

            • 12 1

            • Lepiej dać im rowery.

              • 2 1

          • te tory sa bez sensu (1)

            poza euro 2012 nie maja racji bytu, lepiej w to miejsce jakaś sensowna linie tramwajowa zrobić, zintegrowana z całym systemem miejskiej komunikacji.

            • 15 18

            • Problem jest taki, że w Gdańsku (nie wspomnę o Trójmieście) nie ma zintegrowanej komunikacji miejskiej. Pieniądze wydaje się bez odpowiedniej analizy technicznej i ekonomicznej. Projektory informujące o czasie przyjazdu tramwaju nie działają poprawnie do dnia dzisiejszego. Takich kwiatków do kożucha jest więcej. Buduje się osiedla nie myśląc o zapewnieniu mieszkańcom wygodnej komunikacji miejskiej. Mamy rozwiązania tymczasowe, prowizorki czy w końcu docelowe modernizacje nie spełniające oczekiwań mieszkańców i projektantów. Z drugiej strony po co się przejmować. Jak będzie źle to prezydent Adamowicz podwyższy opłaty za użytkowanie wieczyste, czynsz.

              • 6 0

        • (1)

          tylk ja nie wiem co tyle tam ma kosztowac bo tory leża pociagi po nich jezdzą tyle że towarowe przez tyle lat jeździła tam kolejka i nie została ona zamknięta ze wzgledu na zły stan tylko na nierentownoc

          • 5 0

          • ...bzdura, pociągi towarowe mają swój tor. Linia towarowa nawet biegnie tunelem pod trasą Gdańsk - Gdynia.

            • 0 0

      • ECS potrzebne (4)

        Słuchajcie, nie wiem czemu robicie nagonke na ECS, przecież wiadomo że kultura jest w naszym kraju słabo rozwinięta i takie inicjatywy jak ECS są u nas potrzebne. To też ściągnie turystów!
        Wiadomo również że sprawna komunikacja i kolej jest równie istotna, jak nie bardziej, ale nie popadajmy w skrajność! Raz na rok się tą kolejką przejedziesz i to będzie wszystko!

        • 7 20

        • (1)

          Ja moi synowi i pewnie wielu innych kibiców będzie nią jeździć co 2 tyg na mecze Lechii. Po za tym w rejon stadionu mają być przeniesione Międzynarodowe Targi Gdańskie, więc kolejka się tam przyda.

          A co do ECS. Sama inicjatywa była ok, ale trzeba było do tego wykorzystać jakąś cześć budynków po-stoczniowych a nie budować tą szkaradę za 300 mln PLN. I jak już teraz widać, po tym kto się z utożsamia, a kto od tego odcina, to będzie kolejne miejsce z ciepłymi posadkami dla wybranych, a nie miejsce upamiętnienia Solidarności.

          • 11 4

          • ECS jest super, pod warunkiem...

            że zostanie zbudowane koło stacji końcowej kolejki do Nowego Portu. Wtedy przynajmniej przyda się jako dodatkowa motywacja do uruchomienia tej linii. :-)

            • 2 1

        • ECS jest do bani.... (1)

          Tory są potrzebne do Nowego Portu. Pamiętajmy że Nowy Port, Brzeźno rozwija się i te działki na Marynarki kiedyś znikną i powstaną tam nowe osiedla a w tramwaj wszystkich nie wepchniemy. Jeżeli już robić to robić ! A ECS nasza kulturalna wizytówka gdzie utrzymanie będzie nas mieszkańców kosztowało 45mln zł rocznie może zaczekać. Co w ECSie będziemy oglądać - plakat wielkości Bitwy Pod Grunwaldem jak Lech skacze przez płot...prrrosze.... Wole jednak pierw usprawnić poruszanie się po mieście niż tego KAFARA który nie zarobi na siebie jak reszta stadionów po Euro.

          • 11 2

          • Dobrze gada dać mu piwa.

            • 6 0

    • kolejny raz możemy podziękować działaczom PO (4)

      ile lat oni juz siedzą na gdańskich stołkach i nic mądrego jeszcze nie wymyślili (ECS?, brak kolejki, zadłużenie) kto jest temu winien? chyba czas już podziękować tym panom, dbającym o interesy kolegów

      • 20 8

      • Tak dziękujecie, że Adamowicz dalej jest prezydentem. Dajcie mądrego kandydata na prezydenta to mieszkańcy zagłosują. Ludzie zawsze wolą zagłosować na pijanego kierownika cyrku niż na trzeźwą małpę.

        • 1 0

      • prawda (1)

        Niestety prawda jest smutna dla obozu rządzacego. Pan prezydent pojawia się tylko tam gdzie jego zdaniem jest sukces, gdzie sa wyraźne problemy zawsze zobaczyć można jakiegoś wice prezydenta.
        A tak na marginesie jesli ktoś jest prezydentem miasta i w związku z tym zasiada w jakiejś firmie w radzie nadzorczej lub w zarządzie - pieniądze zarobione w ten sposób winny być przekazywane skarbowi Miasta, gdyż taki ktoś nie siedzi tam jako osoba prywatna tylko prezydent. Czerpie zyski z zajmowanej pozycji publicznej a nie ze swojej fachowości w temacie i może swoim działaniem działać na szkodę Miasta.

        • 17 3

        • masz rację a naszym budyń się zna poza złotymi słowami -

          co zbudował swoimi rękami w swoim życiu?????

          • 8 5

      • Dyżurny maruda

        to TY!!!!!!!!

        • 2 14

    • Jak dobrze pamiętam to budyn i urzędnicy stacje kolejki podawali (1)

      jako przetargowy argumnt lokalizacji stadionu w tym miejscu inaczej lepszym miejsce byla by obwodnica na wysokości sopotu. A teraz ważą się losy oj nie rozumie!!!!! może raz jakiś urzednik zpałacił by z własnej kieszeni za błedy i dał świetny przykład innym że za błędy w życiu się płaci - i to wszystko za moje podatki !!!!!!!!!!!!!!

      • 14 5

      • A na obwodnice czym dojechać

        A ja się pytam czym tam wtedy dojechać. Pewnie zaraz padnie odpowiedź PKM, ale jak samo PKM przewiezie 44 tysiące kibiców. Przecież tam nie ma żadnych tramwaji, autobusów itp. To dopiero byłby majstersztyk jakby to walneli za obwodnicą, nic tylko się rozpłakać.

        • 1 0

    • MIAŁA BYĆ DROGA, AUTOBUSY, POCIAGI, a jest tylko dług ... (1)

      Będzie Euro, a jak wjadą na orunie i gdańsk to porażka bedzie dziury w drogach ale na nowe drogi kase zgarneli. Na autobusy i tramwaje tez kase sciagneli, a nie ma ich... miała być kolejka i teraz sie zastanawiaja czy beda ją robić bo kasy nie ma. WSTYD KUR*** tyle kasy było, a jej nie ma.

      PRZETAGRI NA STADION wygrała jedna spółka zleciła to inne spółce za 50%, a ta spółka zleciła kolejne spółce za 25% robotnikom placa 6+8 zl albo wogole. KASE KTOS BIERZE, a nic nie ma zrobione WYWALIC ICH I NIECH PŁACA !!! bo na kolejce beda teraz sie zastanawiac do lutego 2012 a potem powiedza ze nie zrobia bo sie nie wyrobia autostrady tez jak nie było tak nie ma!!! a by drogi naprawili, a nie jak sie jedzie sopot pruszcz gdanski to albo koła urwiesz albo zawieszenie trzeba naprawiac co 10 tys km !!! ZŁODZIEJE !!!

      • 10 2

      • po prostu Polska...

        • 1 1

  • .... AWRUK - ĆAM !!!! - takie JAJA to tylko w tej polandii.... (5)

    Mały 7 !! razy mniejszy od tej Polski kraj : Niderlandy ... - i MA! stadion (Arena) - gdzie : 1/ dojeżdża metro, 2/ zatrzymują sie ICE, 3/ samochodem na podziemne parkingi ( pod płytą boiska !! ) zjeżdża sie z przebiegającej pod stadionem AUTOSTRADY !!! - .... jakieś pytania ?? ! . SZLAG !! czlowieka trafia jak słyszy ciagle, że - tego nie można... tamtego nie można... to za drogo... tamto sie nie opłaca... SZOK ! - a zakasac rekawy ! i pokazać,że można - powiem więcej ! - za darmo , lub symboliczną sume ... !!? co trudne ? - trzeba chcieć, a chcieć to móc !!

    • 8 0

    • (4)

      A dlaczego wybrałeś Holandię i im budujesz gospodarkę? Czemu im poświęcasz swój czas i umiejętności? Czemu sam, za darmo nie chcesz budować autostrady pod stadionem?

      • 0 1

      • ....i jeszcze jedno ! - ja moge budować za darmo !! tylko : (2)

        kto da za darmo: maszyny budowlane,materiały,projekt,ludzi co bedom chcieli robić za darmo.... UTOPIA ! - każdy sie gapi na KASE !! - dlatego w polandii nie ma NIC ! - albo prawie nic.... a gdzie indziej ... np. w Holandii jest !! tyle,że tam sie nie gada i nie marudzi - tylko planuje,postanawia i doprowadza do celu !

        • 0 0

        • (1)

          Piszę z dystansu. Również. Idoskonale wiem, co znaczy żyć na emigracji. Tylko... różni nas to, że nie pracuję dla kraju w którym jestem. Nie wybrałem "losu obcokrajowca" bo źle mi w Polsce było, albo źle zarabiałem.

          Nie nazywam swojego kraju pogardliwie "polandią", nie generalizuję i spłycam postawy "wszystkich Polaków". Co do czytania historii -szczególnie Gdańska - nie mmusisz sie martwić o moje wykształcenie w tym względzie. Tak samo jak nieobce są mi podróże.

          Mówienie, że w dzisiejszym świecie da się zbudować kraj na "czynie społecznym", co sugerujesz w swojej pierwszej wypowedzi:
          "i pokazać,że można - powiem więcej ! - za darmo , lub symboliczną sume ... !!? co trudne ? - trzeba chcieć, a chcieć to móc !!"
          jest utopią, którą negujesz dwa wpisy dalej.

          Jesteś niekonsekwentny i wewnętrznie (oraz zewnętrznie) niespójny. Ale zgadzam się z Tobą co do jednego - poza Polską się planuje, robi i kończy, a nie marudzi!

          Kończąc już tę prywatną wycieczkę co do Twojej osoby - pozdrawiam serdecznie. Bo mimo tego, że się różnimy każdy z nas dąży do tego samego: by być szczęśliwym!

          • 0 0

          • ..... i zeczywiście .. "na koniec" - mnie tzw. "wycieczki" - ani nie podniecaja ani nie zwracam na nie wiekszej uwagi...

            ...natomiast sekwencja o "czynie społecznym" zapodana została z premedytacją ! jak sie nie potrafi czytać ze zrozumieniem - to trudno ! . Wiadomo, że nie ma nic za darmo ! ... choc w w/w czynie społecznym czasem dobrze jest popracować - bardziej sie wtedy docenia to co sie zrobiło ( ... to tak na marginesie) Okreslenie "polandia" też nie wzięło sie z powietrza... to prosta aluzja do sposobu myślenia i działania wielu obecnie na tzw "stołkach" ! - stosowania dość powszechie ostatnio... niestety ! - i nie tylko na tzw. "emigracji". To okreslenie też sie zdewaluowało i to bardzo mocno ! - taki stereotyp myślenia. A hoj!

            • 0 0

      • PYTKU JEDEN !!! - bywam tu i tam i w Holandii TEŻ !

        podróże kształcą !! - zamiast grzac pupsko w świętej polandii i pisać pierdoły - to weż i pojedź tu czy tam - posłuchaj .... poczytaj historie innych ... i wtedy pogadamy.... narazie widać tylko mocher przemawa.... i tyle !! A hoj !

        • 0 0

  • SERCE SIE RADUJE WSZYSTKO OZYWA DOKOLA NAS:):) (1)

    WIOSNA W UNI JEST CUDOWNA BUDOWAC SPELNIAC MARZENIA EUROPA TO ZJEDNOCZONE STANY EUROPY NARESZCIE STADIONY DROGI HTEE EJ WSZYSTKO POWSTAJE TYLKO SE CIESZYC 1 MAJA POLSKA BEDZIE PELNO PRAWNYM CZLONKIEM UNI EURO NIEMCY SZWAJCARIA AUSTRIA ZNOSZA VIZY NA PRACE DLA POLAKOW HURAAAAA!!!!!!!!SIALALALA W MAJU PRZYLATOJE PREZYDENT USA DO POLSKI ZNIESIE NAM VIZY TO KWESTIA 2 LAT :):):):)KOCHAM GDANSK GDYNIANIN 3MIASTO RAZEM:):)

    • 2 4

    • beka

      fajne, naprawdę fajne to co mówisz (za klasykiem:)

      • 0 0

  • A może tylko od Klinicznej do stadionu?

    I nawet tylko jeden tor i dwa perony. Krótki odcinek więc można by jeździć wahadłowo, może na przykład co 10 minut? Przesiadka na Politechnice, a do tego odcinka skład by się doturlał nawet te 20km/h

    • 0 0

  • no i jak zwykle

    temat był na 1 stronie 1 dzień, jak widać po ilości wpisów nikogo ten temat nie intersuje. Ważne jest nazewnictwo starówki czy kłotnie polityków.Czy trójmiasto jest na usługach Po i budynia i wie już, że ta kolej nie powstanie???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane