• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • Trzeba będzie sieć wodociągową przebudować która tam właśnie jest

    • 1 0

  • No trzeba będzie to przebudować sieć wodociągową

    • 1 0

  • A reszta ??? (11)

    Czyli wykręcą mieszkańców Parkowej, Racławickiej i wszystkich ulic z nimi połączonych ? Przebudowa skrzyżowania tych ulic z Wielkopolską była w pierwszym projekcie, który teraz trafił do szuflady. Ale pozwolenia na centrum handlowe i kolejne osiedla na Parkowej wydają bez problemu. Może przyjedź mistrzu szczurek z rana na Parkową i spróbuj się włączyć do ruchu w stronę karwin. Tylko bez kierowcy z urzędu miasta i bez łamania przepisów. Życzę powodzenia

    • 122 4

    • Wyjazd w strone Karwin (1)

      Wystarczyłoby dołozyc światła przed skrzyzowaniem i pare puszek farby. Tylko w UM rozum przestał mieszkać.

      • 1 0

      • Farba zużyta w nowej SPP i na ścieżki rowerowe

        • 0 0

    • Świadomy wyborca (1)

      W następnych wyborach 80% poparcia dla Szczurka i jego ekipy:)

      • 0 0

      • 120% jak u Putina i Kim Dzong Una

        • 0 0

    • Ja już zacząłem jeździć przez os. Bernardowo i Sopocką (2)

      nie mam nerwów na skręt w lewo z Parkowej. Szkoda, że światła przy Spokojnej nie przeszły w BO.

      • 12 1

      • Tak samo uważam, a wiesz co przeszło w bo? Tężnie solankowe w lesie dla emerytow (1)

        Mieszkamy nad morzem a oni projektują tężnie do wdychania jodu. Masakra.
        Wygrał ten projekt bo jeden emeryt mając dużo wolnego chodził od domu do domu i zbierał głosy.
        A my zostaliśmy ze skrzyżowaniem na którym ciagle są wypadki.. dramat.

        • 15 0

        • ludzie zadecydowali to tak mamy

          • 1 0

    • (2)

      Polecam samochód o mocy powyżej 75KM ;)
      Ale fakt... też ciężko mi się patrzy jak się stoicie na środku i nie ruszacie mimo że pełno miejsca i spokojnie można ruszyć, ale trzeba by nacisnąć gaz.

      • 1 11

      • O ... wujek dobra rada się odezwał :) (1)

        Człowieku, to skrzyżowanie powinno być przebudowane. Jeden jeździ gorzej, jeden jeździ lepiej, jeden wyjeżdża autem o mocy poniżej 75KM, a inny powyżej 400KM, a jeszcze inny ciężarówką. Najzwyczajniej w świecie jest to kolizyjne i mało bezpieczne skrzyżowanie. W takich miejscach ruch powinien odbywać się płynnie i bezpiecznie. Powstają nowe osiedla, sklepy i natężenie ruchu będzie coraz większe. No, ale cóż ... faktycznie wystarczy mieć auto o mocy powyżej 75KM.

        • 8 0

        • dodatkowo te dzbany wyjeżdżające z Olgierda i łamiące przepisy nakazujące skręt w prawo. A oni walą na przestrzał dezorganizując wyjazd dla tych z Parkowej w kierunku Karwin

          • 3 0

    • po co

      nikt tam nie jezdzi

      • 1 1

  • Musiały media zareagować

    Szczurowi to musieli pogrozić z Marszałkowskiego, Warszawy i mediów, żeby te głupki zaczęły w końcu myśleć. Taka Gdynia otwarta na PKM itd ale żeby już pomoc i się dołożyć to ciezko. Nie no lepiej 10mln przejebac na maratony, koncerty i inne guwna nikomu niepotrzebne

    • 2 1

  • Powinny być jeszcze przewidziane ekrany

    dźwiękochłonne, od peronu do linii lasu w stronę stadionu i Osowy

    • 2 1

  • Węzeł (2)

    W Gdyni jak zwykle - bez zmian - plany dot. węzła i nie tylko tego projektu (basen olimpijski, lodowisko itp.) , wizje , obiecanki, perspektywy, ale już ich nie ma ( są nieaktualne) kasa podatników w błoto - nie z kieszeni włodarzy wiec nie ma sprawy. Ale nie mamy obecnie wyboru , póki włodarze miasta Gdyni będą w ratuszu. Łatwo wydaje się pieniążki podatników. Był projekt - zapłaciliśmy nic się nie stało to będzie nowy i też zapłacą obywatele. Wstyd. Jak oni mogą patrzeć w lustro......

    • 32 0

    • W tych apartamentowcach

      Maja dużo miejsca na duże lustra. Nawet na krzywe zwierciadła!

      • 1 0

    • Dlatego trzeba wymienić radnych i Rade Miasta. Precz z samorzadnością. Dosyć tego towarzystwa wzajemnej adoracji. Bez nich prezydent nic nie zrobi.

      • 1 0

  • A ja mam w tyle te przebudowy. Póki śnieg nie pada, jeżdżę skuterem. Jak jest mróz ale jest sucho, to też

    nim jeżdżę a ze w polsce zimy takie jak nasz rząd, mogę jeździć cały rok. Grzana kanapa jest, grzane manetki są i wszędzie jestem godzinę szybciej niż ci w samochodach!

    • 2 1

  • No i miasto postawilo na swoim (16)

    Tylko nie bardzo rozumiem PKP. Przystanek Karwiny i Stadion budowano niedawno. PLK nie zostawiło centymetra między peronami na trzeci, o czemuś nawet nie wspominam, tor. Wiec teraz co? Peron od nowa budować. I zaznaczam, to nie miasto budowało stacje, żeby znowu na Szczurka nie było. Co za bezmyślność.

    • 40 11

    • PLK nie zostawiło centymetra miejsca na 3 tor bo wiadukty są za wąskie, nadążasz? (1)

      • 1 0

      • dlatego dzialka PLK jest zrobienie tego miejsca za pomoc muru oporowego.

        a dzialka miasta przebudowa wiaduktow. Bo to droga, ktora zarzadza miasto.

        • 1 0

    • To nie bezmyślność (6)

      To działanie "projektowe".
      Określa się zakres i koszty i ze szklanym wzrokiem realizuje. W wariancie "agile" robi się to, co się wie i umie a na resztę rzuca się kości...

      Przypominam, że w trakcie budowy Karwin peron był burzony... ;)

      Tyle zachodu zamiast po prostu, zrezygnować z tego kłopotliwego odcinka magistrali i poprowadzić ją tak jak Bóg przykazał, a przed wojną nie pozwolił, z Kościerzyny prosto na Lębork.
      Podejście do portu od zachodu rozwiązałoby mnóstwo problemów... Włącznie w usunięciem ciężkich składów z miasta i konieczności "zawijania" kierunku...
      Niemcy wiedzieli, co robią, budując tory przez łąki do Rumi...

      • 9 4

      • Lębork nie należał do Polski po I wojnie światowej. (1)

        to Polacy mnieli Niemcom budowac linię, aby potem z lęborka puszczac pociąg przez granicę do Gdyni?? Dobre

        • 0 2

        • od blisko 80 lat to uwarunkowanie jest nieaktualne

          a my tylko "nie da sie", "nieoplacasie"...

          Byle do emerytury...

          • 1 0

      • Łatwo tak mówić, ignorując polską rację stanu i możliwości z lat 20. XX wieku. (3)

        • 3 2

        • "Zaprojektuj i wybuduj", tak teraz rozpisuje przetargi PiS ... bo wtedy nic partyjne sadzeniaczki nie muszą robić (1)

          gotowy projekt przebudowy linii Białystok-Wawa PKP-PiS wyrzucił do kosza - dziś byłby już koniec remontu ... a tu po 6latach PiS nawet nie zaczął.

          • 0 0

          • w tamtych stronach wystarczy aby połączono koleją Ełk z Augustowem

            Aby do Suwałk przez Białystok nie jeździć...

            A Warszawa po co ma jeździć do Białegostoku?
            Przesież cały Białystok siedzi w Warszawie.
            ;)

            • 2 0

        • niczego nie ignoruję

          to nie "racja stanu" a geopolityka. W latach 20 Lębork był w Niemczech i "węglówki" nie dało się inaczej pokierować, bo wzgórza morenowe ciągną się aż do Lęborka.

          Teraz takich uwarunkowań nie ma. Po wojnie nawet rozważano taką optymalizację ale zginęło w "komuszej codzienności". I tak jest do dzisiaj.

          A Dunowie budują w Cieśninach kolejny tunel aby skrócić drogę o... uwaga... 150km...
          Marne 2h samochodem, 1h pociągiem...

          • 2 0

    • przystanki budowało PKM, anie PKP (1)

      • 0 0

      • Akurat te przystanki budowała PLK bo linia należy do niej a nie do PKM

        • 2 0

    • (2)

      Bo trzeci tor będzie szedł między wiatą a obecną skarpą. Wszystko zaplanowano i nic nie trzeba będzie rozbierać czy przesuwać.

      • 2 0

      • nie trzeba przesuwać zabudowań przystanku

        Ale trzeba przebudować wiadukty, bo nie ma tam miejsca na trzeci (ani czwarty) tor i zbudować mur oporowy skarpy. Bo nie do końca jest na to miejsce w tym głębokim wykopie.

        • 1 0

      • Nie psuj im takiego miłego narzekania

        niektórzy muszą rano się obudzić i trochę ponarzekać na innych ;-)

        • 0 2

    • A co byś wolał?
      Dostać 100zł za wykonanie pracy, czy dostać dwa razy po 100zł?

      • 4 0

    • No i dlatego, że nie miasto budowało ten przystanek (jak i inne)

      jak również nie ty na całe szczęście byłeś projektantem tego, to budowa trzeciego toru została przewidziana.

      • 1 0

  • Na wuj 4 tory... (4)

    ...na linii po której jeździ dziennie 8 par pociągów osobowych + cztery towarowe ..

    • 3 14

    • No właśnie jeździ tyle, bo torów jest za mało. Obłożenie trasy mogłoby być większe (1)

      • 6 2

      • A może tory były złe...

        I ten, tego, no - podwozie też było złe...

        • 1 1

    • dla torolotów z międzylądowaniem na lotnisku w Kosakowie

      • 1 3

    • jajko czy kura?

      jak zwykle w Gdyni kurę się zarzyna a jaja tłucze...
      Albo robi...

      • 10 0

  • Mnie interesuje tylko jedno (4)

    Zachować przejscie obok torów pod wiaduktem na obwodnicy! Na skutek braku wyobraźni jest to jedyne przejscie pomiedzy węzłami Osowa i Wlk. Kack. Nie wszyscy chcą stać w korku samochodem. Są tacy, którzy chcą się przedostać bezkolizyjnie przez obwodnicę ale nie można nas zmuszać do korzystania z węzłów. Brakuje przejść pod obwodnicą

    • 98 3

    • Czy wiadukt do Źródła Marii już zburzyli? (1)

      Też korzystałem z przejścia wzdłuż torów, a czasem z niedalekiego wiaduktu. Dawno tam nie byłem (od wybuchu pandemii pracuję zdalnie)

      • 3 0

      • jak się pracuje w piwnicy?

        • 0 1

    • Jakiś przejście mieszkam tam 3o lat

      I prócz wąskiej pieszej leśnej ścieżki nic nie ma innego

      • 3 0

    • Przejście jeszcze dalej

      Dopercyzujmy - przez Węzeł Wysoka (Osowa) też nie można przejść. Dopiero na Owczarni.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane