• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • Super (13)

    Znakomite połączenie Gdyni z lotniskiem ale także dojazd z centrum Gdyni do Karwin i Osowej.

    • 180 13

    • Dojazd z centrum Gdyni do Karwin i Osowej ??? (5)

      Chyba Szanowna Pani Jagoda się myli - gdyż przystanek STADION połłożony jest przy stadionie piłkarskim a nie w CENTRUM MIASTA GDYNI ! Wcześniej podawane informacje mówiły o rozbudo0wie przystanku WZGÓRZE ŚW.MAKSYMILIANA ! - to jest rzeczywiście centrum Gdyni. To miejsce jest także przewidziane w obowiązującym Studium uwarunkowań do planów miejscowych na "węzeł integracyjny" na linii SKM i PKM. oraz na zasadniczym kierunku dojazdów do parkingów Park&Ride transportem indywidualnym. Narysowany na planszy przystanek Gdynia-Stadion jest niestety peryferyjnie usytuowany w stosunku do centrum administracyjno-usługowego miasta. Przystanek w tym miejscu może być przystankiem dodatkowym obsługującym imprezy sportowe. Dla obsługi Centrum Gdyni konieczne jest rozbudowanie przystanku WZGÓRZE ŚW.MAKSYMILIANA..

      • 10 11

      • Łużycka Business Park (2)

        Przystanek Gdynia-Stadion będzie obsługiwał głównie biznesowe centrum przy Łużyckiej oraz Park Nauko Technologiczny.

        • 3 1

        • (1)

          ciekawe ilu ludzi z tego przystanku skorzysta, skoro i tak 3/4 3city używa skm i przystanku Wzgórze..

          • 1 2

          • tysiące młodych ludzi, którzy kupili na kredyt mieszkania w górnym tarasie Gdańśka - bo taniej, będzie mogło bez korków dojechać do centrum Gdyni koleją. także spoko, chętni się znajdą

            • 0 0

      • (1)

        Proszę o zapoznanie sie z załączoną mapką. Szczególnie z zielono-białym punktem w g*wnej jej części.

        • 5 1

        • życzliwy

          Dobrze aby Pan "życzliwy" spojrzał jeszcze raz na na mapkę i na punkt zielono biały.oraz na legendę dołączoną do mapki --- wynika z tego jasno,że zostanie wybudowany nowy przystanek STADION a zielono-biały punkcik oznacza jedynie istniejący przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Dobrze by było, gdyby Pan redaktor Naskręt wyjaśnił ten problem.

          • 1 1

    • dobre naprawde (5)

      szkoda że nie chodzi tutaj o lotnisko w Kosakowie a Gdańsku

      • 7 17

      • własnie (2)

        - kiedy połączenie z Lotniskiem Gdy-Kosakowo i Oksywie ??/

        • 7 13

        • (1)

          Kiedy będzie można latać z Rębiechowa do Kosakowa?

          • 47 2

          • kupujesz Iskrę, modlisz się i latasz, proste ;)

            • 1 0

      • (1)

        Po co wam to Kosakowo , teraz z centrum Gdyni macie do Rebiechowa 15 minut. Na prawde nie kumam po co komu kolejne lotnisko na jakims wygwizdowiu

        • 23 4

        • bo w Rebiechowie

          poniewaz rebiechowo lezy w niecce i tam sa mgly, w kosakowie nie - niemcy wybudowali- wiadomo ze dobre...

          • 5 5

    • minusuja urzednicy z gdyni

      bedzie zakaz korzystania z lotniska w gdansku :P

      • 15 7

  • ok.A gdzie lezy Gdynia?

    • 0 1

  • Czy jakikolwiek trzeźwy umysł ma kontrolę nad planowaniem przystanków w Gdyni ?

    Jak można tak uparcie lobbować to beznadziejne położenie przystanku Gdynia Stadion. Przystanek prawie dla nikogo i to tuż obok kolejnego przystanku Gd. Wzgórze -Riviera.
    Przystanek Stadion powinien stanowić węzeł komunikacyjny bezpośrednio nad ulicą Małokacką, 500-1000m dalej, od frontu stadionu, w sąsiedztwie Ciapkowa, salonu BMW-u i Łuzyckej Office równocześnie.

    • 1 0

  • Elektryfikacja !! (5)

    Cala linia powinna być zelektryfikowana OD RAZU ! ( skoro sa dodatkowe ieniądze ) Te spalinowe sklady można przenieść na inne linie - tam gdzie nie ma sieci ! Są estetyczne - nowoczesne - tylko mogą podnieść prestiż niejednej niezelektryfikowanej linii kolejowej ... np na Hel !! ( też powinna być !! - wojsko już tam na niej nie rządzi tak jak za komuny ) składy elektryczne ( PESA czy NEWAG ) sa o wiele szybsze i wygodniejsze w eksploatacji ... a dodatkowo jeszcze na 3000 Volt !! W takiej Holandii na przyklad : w sieci jest 1500 V a jeżdżące tam składy Sprintery maja taki start, że trzeba sie trzymac jak zaczyna nabierać prędkości - to co dopiero przy 3 kV ??? !!

    • 8 4

    • (3)

      No i jak głąbie mają jeździć te elektryczne składy, skoro PKM wpina się w Osowej w linię nr 201, która dopiero będzie elektryfikowana?

      • 5 3

      • a co stoi na przeszkodzie .... (2)

        skoro sa pieniądze ! założyć sieć na tym odcinku ?? - a potem zelektryfikować dalej z Osowy do Kościerzyny ??? co ?! ?? MADRALO .....

        • 3 1

        • (1)

          I płacić za eksploatację, konserwację nieużywanej trakcji, mądralo?

          • 0 2

          • Lepiej płacić za konserwację niż kilka razy więcej za kolejne komisje do wybierania komisji ,dziesięć przetargów i olbrzymie premie dla urzędników za uczestnictwo w tych przetargach a do tego czekać kolejne 30-50 lat na tą elektryfikację...mądralo lub sprytasie urzędasie co liczy na większą ilość przetargów i za tym idących łapówek pokrywanych przez podatników w kosztach?

            • 0 0

    • Hel?

      A powiedz mi tak szczerze - po co ma jeździć na Hel? :P Totalne zadupie poza sezonem na turystów...

      • 0 1

  • (1)

    260 mln. z polskiej kasy, 100 mln polskich podatków z kasy UE + następne 100 mln na dodatkowe wydatki. pół miliarda na taką bzdurkę :) sad

    • 1 0

    • "To coś" kosztuje już teraz grubo ponad półtora miliarda.

      • 0 0

  • (15)

    Super wiadomość! Budujcie i pozyskujcie z Unii fundusze na kolejne inwestycje.

    • 193 21

    • rozumiesz ty w ogole slowo inwestycja? (1)

      • 3 2

      • jasne ze nie rozumie

        • 0 0

    • Kolej GDAŃSKA! Gdynia została pominięta 0 inwestycji planów realnych masakra skandal! (2)

      KOLEJ METRO ŚCIEMA KOLEJ GDAŃSKA jadąca z Gda.Wrzesz do lotniska Gda olewa jąć Gdynię Sopot i jakimś fuksem bonusem powstaną aż 2 przystanki bu aha ha no nie mogę tak się robi wspólne inwestycje?łączy w coś dużego metro coś tam czy tylko Gdańsk zyskuje ?ale Pan Szczurek buduje kolejkę mini na kamienna górę tez będą 2 przystanki początkowy i końcowy brawo sukces a kolej miała jechać na Obłuże i do Kosakowo lotniska a w zamian mamy przystanki w Gdańsku w polu na pustkowiu w okolicy ul.mysliwskiej gdzie nawet świateł nie ma ciemności witają maniana! Dość przeprowadzam się do Gdańska tam jest świat wielki albo do Londynu wracam bo mało tu inwestycji dla młodych w tej Gdyni za długo to trwa gadac potrafia o metropolii a tu taka ściema szkoda słów.....Viva Gdańsk Metropolitalny !!!

      • 4 16

      • Jeśli do UK jeżdżą rodacy z taką mentalnością jak Ty, to nic dziwnego że za miedzą jesteśmy postrzegani jak jesteśmy...

        • 7 0

      • Po jakiemu to, bo mi Google Translate nie ropoznaje?

        • 21 0

    • ??? (8)

      To są nasze podatki a nie pieniądze z "Unii".

      Zorientuj się, że nie ma czegoś takiego jak unijny budżet, jest tylko decydowanie przez Komisję Eurpejską, jak MUSIMY wydać nasze podatki.

      • 30 51

      • Moze, nie wnikam . Za to ciesze sie gdy srodki trafiaja na rozwoj Polski a szczegolnie mojego regionu w ktorym mieszkam i ktory kocham. Dlatego ciesza mnie takie wiadomosci.

        • 16 0

      • nie pisz bzdur, Polska nie jest płatnikiem netto do budżetu Unii (5)

        • 38 11

        • po 2020 (4)

          będzie

          • 18 2

          • mało prawdopodobne

            Hiszpania i Portugalia do dzisiaj nie są płatnikami netto. Są nimi Niemcy , Francja, Wlk.Brytania, Holandia a dalej nie wiem. Po roku 2020 a właściwie 2022, kiedy skończy się obecna perspektywa budżetowa dalej będziemy korzystać ze środków UE, tylko już pewnie w mniejszej skali niż dotychczas.

            • 6 0

          • pewnie będzie. (1)

            dlatego teraz trzeba doić ile wlezie, bo potem to sobie możemy być beneficjentem netto kupując 30-letnie Golfy z Niemiec.

            • 8 7

            • i zadluzac sie na potege?

              • 9 4

          • O ile zakład? Skąd takie przekonanie? Portugalia np. jest w UE od 29 lat, a nadal dostaje "per łeb" więcej,niż Polska teraz. Podobnie Hiszpania jest beneficjentem netto.

            • 15 3

      • Trochę nasze, ale głównie niemieckie, włoskie, francuskie, brytyjskie, holenderskie, duńskie...

        • 27 0

    • Ale zaraz przeczytasz że to źle, be i w ogóle przekręt. Pomnik Lecha Kaczyńskiego na każdym skwerku to zdecydowanie lepiej wydane środki. Nie

      • 29 5

  • czyli ile to coś kosztuje??

    wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

    • 0 0

  • błąd

    Autor myli procenty z pkt. procentowymi.

    • 1 0

  • Gdynia wielki kack!

    Zastanawiające czemu stawiać nowy przystanek karwiny jak obok jest juz istniejący. Poprawić jego dostępność i po kłopocie. Natomiast jezeli ma byc przystanek Karwiny to koniecznie bedzie trzeba zbudować przystanek Wielki Kack w okolicach Źrodła Marii i Krośniąt przesuwając go możliwe blisko do obecnej stadniny Tara. Zapewni dostęp dla całego zespołu dzielnic z Fikakowa. Opcjonalnie za lisia górka zjazd z obwodnicy plus parking P&R

    dodatkowo przystanek Mały Kack oraz Osową ale nie. W obecnie planowanej lokalizacji

    • 2 1

  • a gdyby tak nazwac linie imieniem Lecha i Marii Kaczynskich? (5)

    myslicie, ze Niemcy sie zgodzą? Bedzie ich zgoda na to?

    • 10 15

    • Zuy Putin zaraz zbombarduje linię

      Serio, serio...

      • 0 1

    • Nie karmić trolla!

      • 0 0

    • Myślę, (1)

      że nawet Polacy się nie zgodzą.

      • 4 2

      • zdanie Polakow sie tu akurat nie liczy

        • 1 3

    • Tu Kaszuby tak,że raczej Tuska Łobuska

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane