• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • PO! (14)

    Brawo Platforma! Brawo Polska!

    • 23 20

    • nie ciesz się aż tka bardzo (5)

      na Zaspie nie będzie przystanku PKM, a to największy błąd tego Projektu :(((

      • 6 3

      • Gdyby miał być to by musiał się znajdować przed mostem od strony wrzeszcza (2)

        a tam raczej nie ma miejsca.
        Wystarczy stanąć na moście i popatrzeć.

        • 2 2

        • (1)

          Docelowo ma być przystanek na Zaspie właśnie od strony Wrzeszcza. W necie są wizualizacje.

          • 1 2

          • Tam będzie platforma widokowa na PKM .

            • 1 0

      • (1)

        ale masz daleko z zaspy do wrzeszcza ło matko

        • 5 2

        • W życiu ide do przodu, lecz nie cofam się nigdy

          to moje motto :))

          • 3 3

    • (6)

      brawo,jak dają to budować dworce gdzie kolej nie dochodzi

      • 5 3

      • (5)

        A po co budować dworce tam gdzie nie ma kolei? Tak było za komuny a komuna to PiS

        • 5 3

        • Dokładnie... (4)

          ... Włoszczowa!

          • 5 1

          • (3)

            i warszawskie metro

            • 1 1

            • i pendolino

              • 2 1

            • (1)

              Co metro?

              • 1 0

              • właśnie...

                • 1 0

    • cud boski

      patrzcie cuda oglaszaja

      • 0 0

  • Dalej nie ma przystanku Mały Kack (1)

    Widzę że z auta i latem roweru nigdy nie zrezygnuję

    • 10 1

    • o przystanek Mały Kack aż się prosi. Tory są wzdłóż dzielnicy. Może kiedyś powstanie...

      • 1 1

  • KIEDY Oksywie I Obłuże.

    Na trasie pomiędzy Oksywiem a Obłużem istnieje gotowa trasa do przejazdu wpakowano w to sporo pieniędzy z myślą o lotnisku i niestety jak to w Polsce pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 6 1

  • Kosakowo

    Przedłużyć kolej do Kosakowa, tak jak były pierwotne plany. Myślę, że gdynianie się tego jeszcze doczekają. Tory i przystanki zostały wybudowane przed 1939 roku i są eksploatowane.

    • 6 3

  • a jak to wszystko juz upadnie

    to sie majatek sprywatyzuje.

    • 2 2

  • PKM powinna prowadzić na półwysep Hel

    Wtedy pan marszałek mógłby obyć się bez samochodu.

    • 4 3

  • doplaty do kredytu pozniej do splacenia (5)

    przypominam ze zwiekszenie doplaty to takze zwiekszenie kredytu ktory bedzie do splacenia.

    Rolinikom tez na poczatku tak wmawiali jak to super brac dotacje ue.

    • 3 11

    • jaki kredyt? (4)

      to jest darowizna z Niemiec dla Polski.

      • 4 4

      • z banku

        te projekty opieraja sie na 3 zrodlach finansowania. Jednym jest kredyt.

        • 1 0

      • a szlezwig holsztajn przybyl kurtuazyjnie do Gdanska (2)

        wiesz ile bedziesz mial do powiedzenia jak w pkm-ce ustanowia niemeckie ceny biletow?

        • 5 6

        • nie pij tyle;) (1)

          wariacie

          • 6 2

          • probuj to co robia z krajem ogarnac na trzezwo.

            wiec myslisz, ze ceny beda nizsze niz w autobusie 210 ?

            • 2 1

  • A kiedy remont peronu SKM w Orlowie i dwoca SKM ,wstyd ze one tak ohydnie wygladaja (2)

    a remontuje sie dworce na jakis wsiach

    • 8 4

    • Są priotytety.

      Mamy poważny niedobór stacji i linii. To bardziej dokuczliwe. Więc, drobiazgi muszą czekać.

      • 1 1

    • Polityka szczurka prowadzi Gdynię wprost w kierunku wsi, wiec wszystko się zgadaza

      • 5 0

  • Świetnie. Następnymi punktami programu winne być:

    -przedłużenie PKM do Oksywia
    -zwrotnice, które pozwolą pojechać do Chwarzna i Wiczlina na boku
    -przedłużenie linii nr 250 do Tczewa i Luzina
    -puszczenie PKM także po linii nr 250 do Tczewa i Luzina

    Gdy w Szanghaju zabrali się za metro, to jednocześnie wszędzie. Nawet tam, gdzie się nie dało. I jest to dla nich tak powszedni widok jak niebo.

    • 6 3

  • a to nie chodzi o dopłaty do kolejki linowej w Gdyni? (1)

    Szczur Company pewnie w pierwszej kolejności by to chciał zrealizować coby w teleexpresie i faktach pokazali..

    • 16 11

    • Pokażą, jako humor.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane