• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

Robert Kiewlicz
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 18:37 (28 marca 2011)

Donald Tusk odwiedził gdańską rafinerię na zakończenie modernizacji.


Ruszyła ostatnia instalacja powstała w ramach wartej prawie 1,5 mld euro rozbudowy rafinerii w Gdańsku. - Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - mówił podczas uroczystości premier Donald Tusk.



Co jest najważniejsze w prywatyzacji Lotosu?

Aktualizacja 18.20: Siedzibę Grupy Lotos odwiedził też przedstawiciel największego akcjonariusza spółki, minister skarbu Aleksander Grad. - Za kilka tygodni poznamy oferty wstępne na akcje Lotosu - poinformował minister Grad. - Następnie inwestorzy będą badać spółkę i pod koniec roku powinna być już gotowa tzw. krótka lista.

Minister zapewnił, że warunki jakie będzie musiał spełnić przyszły inwestor będą bardzo wyśrubowane. - Szukamy inwestora długoterminowego, który podniesie wartość firmy - powiedział Grad. - Warunkiem będzie też pozostawienie siedziby Lotosu w Gdańsku. Tutaj więc będą odprowadzane podatki i tworzone miejsca pracy.

Ministerstwo Skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany przez siebie pakiet akcji, czyli ok.53 proc. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki odpowiedziało już siedem koncernów rosyjskich, rosyjsko - brytyjski koncern TNK BP oraz China National Petroleum Corporation.

***


Rozbudowa rafinerii, ochrzczona mianem Programu 10+, jest największą inwestycją polskiej gospodarki w XXI wieku. W jej ramach powstało w Gdańsku 50 różnych instalacji. Rozbudowa kosztowała 1,43 mld euro. W okresie szczytowym, wiosną 2009 r. pracowało na terenie gdańskiej rafinerii 3,5 tys. ludzi z ponad 100 firm. Prace budowlane nowych instalacji trwały trzy i pół roku. Od sierpnia 2007 roku do końca grudnia 2010 roku.

- Wdrożenie Programu 10+ rozszerza możliwości produkcyjne firmy, ale beneficjentem jest gospodarka całego kraju, a w szczególności regionu pomorskiego - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

Konsumpcja oleju napędowego w kraju rośnie z roku na rok. Jest to trend stały, który będzie się utrzymywał również przez następne lata - to zjawisko nazywane jest "dieselizacją rynku". Przed realizacją Programu 10+ do Polski importowano ponad 4 mln ton tego paliwa, tj. około jedną trzecią całkowitej jego konsumpcji.

- Dziś z każdej baryłki ropy naftowej Lotos jest w stanie uzyskać większą pulę najwyższej jakości oleju napędowego, na który popyt w Polsce stale rośnie - stwierdził Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy Lotos. - Większa produkcja paliw przez Lotos, a zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego o ponad 2,5 mln t rocznie, oznacza niemal 100 proc. zbilansowanie rynku paliw, co zapewnia wzrost bezpieczeństwa energetycznego krajowej gospodarce.

- Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - powiedział Donald Tusk. - Paliwo powinno być nie tylko dostępne, ale także - co w obecnych czasach ważne - możliwie tanie.

Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone. - Cena ropy naftowej na rynkach światowych i kurs dolara nie sprzyjają niższym cenom benzyny - stwierdził Tusk. - W najbliższych dniach będziemy pracowali nad zmianami ustawowymi, które ułatwią życie rafineriom i powinny nieznacznie wpłynąć na wysokość cen.

Pytany o zbliżającą się prywatyzację gdańskiej Grupy Lotos premier stwierdził, że Polska nie jest w sytuacji, w której może odwracać się plecami od inwestorów. - Nie ma też żadnych ideologicznych przesłanek, aby mówić "nie" inwestorom rosyjskim - stwierdził Tusk. - Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu.

Potencjalni inwestorzy mogą składać odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki do 29 kwietnia 2011. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy, że pierwsze oferty już zostały złożone. Wśród zainteresowanych jest siedem firm z Rosji, a także w części rosyjski koncern TNK-BP oraz koncern China National Petroleum Corporation. Prywatyzacja gdańskiego koncernu wzbudza jednak coraz większe kontrowersje. Po wizycie premiera, przed siedzibą Lotosu odbyła się konferencja europosła PiS Jacka Kurskiego.

- Program 10+ to wielki sukces polski i wielki sukces Pomorza. Jednak w tym samym dniu trzeba ostro zaprotestować przeciwko planom rządu Donalda Tuska dotyczącym sprzedaży Grupy Lotos i to w sytuacji kiedy jedynymi poważnymi nabywcami tej spółki mogą być koncerny rosyjskie - powiedział Jacek Kurski. - Nie może być tak, żeby Rosjanie przy pomocy przychylnego im rządu zakupili firmę stanowiącą o niezależności energetycznej Polski.

Posłowi towarzyszyli przedstawiciele, powstałego w Gdańsku Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos. Jej członkowie przygotowali Obywatelski Projekt Ustawy o Zachowaniu Przez Państwo Polskie Większościowego Pakietu Akcji Grupy Lotos SA. Ma ona zagwarantować większościowy udział państwa w akcjonariacie Lotosu.

- W biurze podawczym sejmu w Warszawie złożono projekt ustawy wraz z wymaganą dokumentacją i 1199 podpisów poparcia. Uruchomiono także oficjalnie stronę www.polskilotos.pl i profile na portalach społecznościowych. Aby ustawa trafiła pod obrady Sejmu potrzebne jest zebranie 100 tys. podpisów od osób popierających ideę pozostawieni Grupy Lotos w polskich rekach - poinformował Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.

- Donald Tusk nie zdaje sobie sprawy na na jakim świecie żyje twierdząc, że nie ma żadnych ideologicznych przeciwwskazań sprzedaży Lotosu Rosjanom - powiedział Kurski. - Decyzje dotyczące tej transakcji będą zapadały na Kremlu.

Dzięki realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł w 2010 r. ponad 8 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3 proc. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Grupa Lotos jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy Lotos SA (spółka matka), Lotos Czechowic, Lotos Jasła i Lotos Petrobaltic wchodzi kilkanaście spółek córek. Zatrudnienie w grupie na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. Po czterech kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży Lotosu wzrosły do poziomu 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rok do roku. W tym samym czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu wyniósł blisko 770 mln zł i był większy o 83 proc. w porównaniu do 2009 r. Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Nie rozumiem

    Dlaczego Polacy muszą najpierw wszystko wyprzedać co im dochód przynosi aby potem znów narzekać na drożyznę i niewolę czy ten naród nigdy się niczego nie nauczy?

    • 8 0

  • Ludzie paliwo idzie w górę bo kotś mądry w ciągu ostatnich dwunastu mięsięcy podniósł AKCYZĘ oraz podatek VAT. (1)

    To wszystko przez Kaczyńskich bo obniżali VAT jak byli u władzy a teraz jest dziura budżetowa i pan Tusk nie może zrealizować códuw.

    • 1 11

    • NIKT NIE DA SIĘ NABRAĆ NA TE BREDNIE CO TU WYPISUJESZ

      CZASY CUDOTWÓRCÓW OD PR Z PLATFORMY OLIGARCHÓW DOBIEGAJĄ KOŃCA A NARÓD WAM TEGO NIGDY NIE ZAPOMNI

      • 1 1

  • Za pół roku władzę przejmie socjalistyczna koalicja PIS-SLD i natychmiast wstrzyma wszelkie prywatyzacje. (3)

    Zacznie też od razu nacjonalizować najważniejsze zakłady pracy zapewniając swobodne funkcjonowanie związkom zawodowym.

    Nie od dziś wiadomo, że własność państwowa jest lepsza od prywatnej.

    • 5 13

    • (2)

      No tak, kilku cwaniaków własność państwową może przejąć za darmo. Prywatną musieliby kupić za własne pieniądze.Najbardziej oblatani w tym są cwaniaki z pzpr-u i kld.

      • 4 0

      • Koalicja to będzie ale PO i SLD bo PIS nie będzie miał większości i zdolności koalicyjnej. (1)

        • 3 1

        • Tylko PIS jest wstanie zatrzymać grabierz

          naszego majątku narodowego.

          • 1 0

  • przecież Lotos już jest pół prywatny (1)

    państwo ma 53% akcji Lotosu
    co do prywatyzacji to zależy kto będzie chciał kupić ile da kasy i ile będzie chciał zainwestować oczywiście warunek pozostawienie siedziby firmy w Gdańsku

    a co do PO to jasne że znowu wygra bo kogo ma za przeciwników ? partie smoleńską i czerwonych z SLD Tusk powiedział prawde on nie ma z kim przegrać !

    • 3 7

    • PO-WON!!!!!!!

      LIBERALIZM -KANIBALIZM

      • 1 1

  • Dlaczego na forum jest tylu komunistów, zwolenników własności państwowej? (2)

    Czy tak wam dobrze w PRLu było?

    • 5 11

    • Doucz się kolego a potem się dopiero wypowiadaj

      • 1 1

    • mylisz pojecia

      niestety

      • 6 0

  • TERAZ JUŻ BĘDZIE MOŻNA SPRYWATYZOWAĆ I OODAĆ W RĘCE ROSYJSKIE!!!

    TO JEST WŁAŚNIE POLITYKA CUDÓW WEDŁUG PO, SPRZEDAJMY WSZYSTKO A NIEDŁUGO NA NIC NAS NIE BĘDZIE STAĆ I WSZYSCY NA BRUKU WYLĄDUJEMY!!!

    • 1 0

  • teraz tusk bedzie sprzedawal lotos rosjanom. fakt ze i tak nie jest w rekach polakow tylko zydow czyli kwacha i kompanow ale lepsze to niz ruskie. pewnie budyn tez sie zalapie na jakis udzial.

    • 3 0

  • ale o co chodzi?

    przecież i tak mają sprzedać ruskim.

    • 0 2

  • :/ (5)

    no to benzyna znowu w górę....

    • 58 25

    • w pupie z benzyna, ile syfu do atmosfery idzie! co za liczby, masakra:(

      i zyj tu zdrowo

      • 3 2

    • (1)

      a ja ciesze sie ze benzyna jest droga,bo mam firmowe auto.benzyna droga to i korki mniejsze :)

      • 1 7

      • po tym co i jak piszesz, zastanawiam się, czy tak naprawdę wogóle masz prawko...

        • 3 2

    • (1)

      taki kraj
      to nic nie spada, tylko rośnie
      np cukier w DE 60 centów
      w PL 6zł
      żyć nie umierać

      • 8 1

      • Jakie 60centow w de!!

        99 centow na tej stronce a w aldi 95 kilo

        • 1 3

  • A kiedy jakaś podwyżka cen? (4)

    Może w końcu wieśniaków przestanie być stać na paliwo i przestaną zaśmiecać drogę swoją obecnością.

    • 40 45

    • (3)

      niektórym by się przydało, nie chce mi się już słuchać jak buraki piłują swoje 25 letnie bmw z dziurawym wydechem przez całą dzielnicę

      • 20 6

      • O tym właśnie piszę. (2)

        • 11 6

        • ale oni mają szroty na gaz! (1)

          • 6 1

          • raczek kia w kredyt

            • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane