• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

Robert Kiewlicz
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 18:37 (28 marca 2011)

Donald Tusk odwiedził gdańską rafinerię na zakończenie modernizacji.


Ruszyła ostatnia instalacja powstała w ramach wartej prawie 1,5 mld euro rozbudowy rafinerii w Gdańsku. - Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - mówił podczas uroczystości premier Donald Tusk.



Co jest najważniejsze w prywatyzacji Lotosu?

Aktualizacja 18.20: Siedzibę Grupy Lotos odwiedził też przedstawiciel największego akcjonariusza spółki, minister skarbu Aleksander Grad. - Za kilka tygodni poznamy oferty wstępne na akcje Lotosu - poinformował minister Grad. - Następnie inwestorzy będą badać spółkę i pod koniec roku powinna być już gotowa tzw. krótka lista.

Minister zapewnił, że warunki jakie będzie musiał spełnić przyszły inwestor będą bardzo wyśrubowane. - Szukamy inwestora długoterminowego, który podniesie wartość firmy - powiedział Grad. - Warunkiem będzie też pozostawienie siedziby Lotosu w Gdańsku. Tutaj więc będą odprowadzane podatki i tworzone miejsca pracy.

Ministerstwo Skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany przez siebie pakiet akcji, czyli ok.53 proc. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki odpowiedziało już siedem koncernów rosyjskich, rosyjsko - brytyjski koncern TNK BP oraz China National Petroleum Corporation.

***


Rozbudowa rafinerii, ochrzczona mianem Programu 10+, jest największą inwestycją polskiej gospodarki w XXI wieku. W jej ramach powstało w Gdańsku 50 różnych instalacji. Rozbudowa kosztowała 1,43 mld euro. W okresie szczytowym, wiosną 2009 r. pracowało na terenie gdańskiej rafinerii 3,5 tys. ludzi z ponad 100 firm. Prace budowlane nowych instalacji trwały trzy i pół roku. Od sierpnia 2007 roku do końca grudnia 2010 roku.

- Wdrożenie Programu 10+ rozszerza możliwości produkcyjne firmy, ale beneficjentem jest gospodarka całego kraju, a w szczególności regionu pomorskiego - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

Konsumpcja oleju napędowego w kraju rośnie z roku na rok. Jest to trend stały, który będzie się utrzymywał również przez następne lata - to zjawisko nazywane jest "dieselizacją rynku". Przed realizacją Programu 10+ do Polski importowano ponad 4 mln ton tego paliwa, tj. około jedną trzecią całkowitej jego konsumpcji.

- Dziś z każdej baryłki ropy naftowej Lotos jest w stanie uzyskać większą pulę najwyższej jakości oleju napędowego, na który popyt w Polsce stale rośnie - stwierdził Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy Lotos. - Większa produkcja paliw przez Lotos, a zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego o ponad 2,5 mln t rocznie, oznacza niemal 100 proc. zbilansowanie rynku paliw, co zapewnia wzrost bezpieczeństwa energetycznego krajowej gospodarce.

- Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - powiedział Donald Tusk. - Paliwo powinno być nie tylko dostępne, ale także - co w obecnych czasach ważne - możliwie tanie.

Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone. - Cena ropy naftowej na rynkach światowych i kurs dolara nie sprzyjają niższym cenom benzyny - stwierdził Tusk. - W najbliższych dniach będziemy pracowali nad zmianami ustawowymi, które ułatwią życie rafineriom i powinny nieznacznie wpłynąć na wysokość cen.

Pytany o zbliżającą się prywatyzację gdańskiej Grupy Lotos premier stwierdził, że Polska nie jest w sytuacji, w której może odwracać się plecami od inwestorów. - Nie ma też żadnych ideologicznych przesłanek, aby mówić "nie" inwestorom rosyjskim - stwierdził Tusk. - Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu.

Potencjalni inwestorzy mogą składać odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki do 29 kwietnia 2011. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy, że pierwsze oferty już zostały złożone. Wśród zainteresowanych jest siedem firm z Rosji, a także w części rosyjski koncern TNK-BP oraz koncern China National Petroleum Corporation. Prywatyzacja gdańskiego koncernu wzbudza jednak coraz większe kontrowersje. Po wizycie premiera, przed siedzibą Lotosu odbyła się konferencja europosła PiS Jacka Kurskiego.

- Program 10+ to wielki sukces polski i wielki sukces Pomorza. Jednak w tym samym dniu trzeba ostro zaprotestować przeciwko planom rządu Donalda Tuska dotyczącym sprzedaży Grupy Lotos i to w sytuacji kiedy jedynymi poważnymi nabywcami tej spółki mogą być koncerny rosyjskie - powiedział Jacek Kurski. - Nie może być tak, żeby Rosjanie przy pomocy przychylnego im rządu zakupili firmę stanowiącą o niezależności energetycznej Polski.

Posłowi towarzyszyli przedstawiciele, powstałego w Gdańsku Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos. Jej członkowie przygotowali Obywatelski Projekt Ustawy o Zachowaniu Przez Państwo Polskie Większościowego Pakietu Akcji Grupy Lotos SA. Ma ona zagwarantować większościowy udział państwa w akcjonariacie Lotosu.

- W biurze podawczym sejmu w Warszawie złożono projekt ustawy wraz z wymaganą dokumentacją i 1199 podpisów poparcia. Uruchomiono także oficjalnie stronę www.polskilotos.pl i profile na portalach społecznościowych. Aby ustawa trafiła pod obrady Sejmu potrzebne jest zebranie 100 tys. podpisów od osób popierających ideę pozostawieni Grupy Lotos w polskich rekach - poinformował Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.

- Donald Tusk nie zdaje sobie sprawy na na jakim świecie żyje twierdząc, że nie ma żadnych ideologicznych przeciwwskazań sprzedaży Lotosu Rosjanom - powiedział Kurski. - Decyzje dotyczące tej transakcji będą zapadały na Kremlu.

Dzięki realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł w 2010 r. ponad 8 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3 proc. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Grupa Lotos jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy Lotos SA (spółka matka), Lotos Czechowic, Lotos Jasła i Lotos Petrobaltic wchodzi kilkanaście spółek córek. Zatrudnienie w grupie na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. Po czterech kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży Lotosu wzrosły do poziomu 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rok do roku. W tym samym czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu wyniósł blisko 770 mln zł i był większy o 83 proc. w porównaniu do 2009 r. Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Swoją drogą i tak nie zdażą (2)

    niczego sprzedać bo pluton z Fukushimy nas do tej pory pozabija.

    • 2 4

    • (1)

      wcześniej UFOlutki nas zaatakują

      • 3 0

      • Tego nie wiem.

        Jednak kilkaset ton plutonu który powoli się stamtąd wydostaje jest pewnym problemem. Szczególnie, że ok 50 kg wystarczy żeby zabić wszystkich ludzi na świecie.

        • 2 0

  • Nie sprzedawać!!! Platformo Oby Obywatelska Gdańsk mówi Ci dobranoc!!!

    • 3 1

  • Mam pomysł dla Rządu

    Można by jeszcze sprzedać Rosji drogi w Polsce,ulice w miastach,tory kolejowe....dużo jest jeszcze do sprzedania ....i niech nikt nie mówi że mamy nieudolny Rząd...

    • 7 0

  • Sprzedaz Rosjanom ..... to bylby szok !!!!

    strategiczny sektor w ich rece ? kto nami rzadzi ? czy ja snie ?

    • 8 0

  • To zdrada stanu

    Sprzedaż Lotosu zagranicznemu inwestorowi to ZDRADA STANU. Rząd powinien za to beknąć i to zdrowo!

    • 7 1

  • Przepraszam bardzo (1)

    Pretensje możecie mieć jedynie do siebie dla tego, że nie pozwalacie ziomkom się bogacić tylko żądacie to coraz większych zasiłków i pomocy pseudo bezdomnym. W Polsce nie jest możliwe staniem się szybko bogaczem z prostej przyczyny: ludzie dalej żyją komuną i jeżeli jeden nic nie ma to sąsiadowi nie da być lepszym.

    • 2 5

    • ALE JAK TO NIE DA?

      • 0 0

  • Jak to w czyje ręce? W ruskie łapy, to przeciez takie oczywiste. Już wysłannik ruskich prosty donek sie oto postara!

    Macie jakież złudzenia? Zakładam się o każdą kwotę, że ruskie to mają juz nagrane z donkem! Teraz sie tylko poda numer załącznika na podstawie którego okaże się, że ruskie są nalepsi i finał.! Acha donek jeszcze to wytłumaczy, że dwa dodać dwa to może sie zdarzyć że jest 32... I ten ciemny naród Polski to łyknie i odda resztę składki na ZUS i wystawi tylki do kopania! I będzie zadowolony!

    • 1 0

  • Ty RUDY

    Won z Liberałami , tylko kasa dla nich sie liczy , sprzedajcie swój z****ny ORLEN , A lOTOS zostawcie w spokoju .

    • 2 1

  • made in poland

    szybko dobijemy 6.0 za litr ktos musi za to zaplacic..................jak myslicie kto to bedzie.

    • 2 0

  • Wszyscy z trójmiasta po 100zł

    i se kupimy ten lotos, w końcu może tańsze paliwo byśmy mieli. Kto się składa.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane