• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie pieniądze na wielką rozbudowę Lotosu

js
29 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 09:22 (29 czerwca 2008)
Dzięki kredytowi Lotos dokończy jedną z największych inwestycji przemysłowych w Polsce. Dzięki kredytowi Lotos dokończy jedną z największych inwestycji przemysłowych w Polsce.

Przez 12 lat i 6 miesięcy gdański Lotos będzie spłacał 1,75 mld dolarów kredytu, który zaciągnął w siedemnastu instytucjach finansowych na świecie. Dzięki pożyczce firma ma pieniądze na dokończenie jednej z największych inwestycji przemysłowych w Polsce.



Umowę w sprawie finansowania Programu 10+(rozbudowy) podpisano w sobotę. Pożyczki firmie udzieliło konsorcjum 17 banków z Włoch, Hiszpanii, Anglii, Holandii, Austrii, Irlandii, Szkocji, Japonii i Polski. Kwotę 1,75 mld dolarów (70 proc. wartości całej inwestycji) Lotos ma spłacić w 12 lat i 6 miesięcy.

- Dzisiejsza umowa gwarantuje nam dalszą, nieprzerwaną możliwość realizacji całego projektu oraz w konsekwencji jego pełne zakończenie w 2010 roku. - powiedział Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos S.A.

Zgodę na wzięcie kredytu wyrazili w lutym tego roku akcjonariusze spółki. Aby otrzymać pieniądze musieli się oni zgodzić na zastaw majątku trwałego firmy, zarówno tego istniejącego, jak i tego, który teraz powstaje. Tym samym zastaw nie dotknął spółek-córek Lotosu, jak np. Petrobaltic, które będą mogły swobodnie realizować własne programy inwestycyjne.

Program 10+ to przedsięwzięcie, które technologicznie pozwoli Lotosowi szybko dołączyć do europejskiej czołówki w biznesie paliwowym. Rafineria zostanie rozbudowana, powstanie szereg nowych, zaawansowanych technicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej o 75 proc., z 6 mln do 10,5 mln ton rocznie.

Jak mówią przedstawiciele firmy, jak na razie wykonano jedną trzecią zadania. W sierpniu ubiegłego roku ruszyła budowa instalacji do hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS). Oprócz tego na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru. W sumie jest 6 placów budowy.

- Pierwszy etap programu finansowaliśmy ze środków własnych -zaznacza Mariusz Machajewski.

Rozbudowa rafinerii w Gdańsku ma się zakończyć w 2010 roku. Koszt przedsięwzięcia to ok. 5,6 mld zł.

Rzeczpospolita: Rada Nadzorcza do wymiany?

Dziennik Rzeczpospolita donosi, że już w poniedziałek może dojść do zmian w radzie nadzorczej Lotosu. Odbędzie się wówczas walne zgromadzenie akcjonariuszy, którzy podsumują ubiegły rok.

Jak twierdzi gazeta zmiany są bardzo prawdopodobne, ponieważ akcje spółki straciły w ostatnim czasie na wartości. Gdyby doszło do roszad w składzie rady nadzorczej zagrożona może być pozycja prezesa gdańskiej spółki Pawła Olechnowicza.
js

Opinie (104) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda że nie dla Polski (6)

    Każdy zorientowany wie, że rozbudowe rafinerii robią włosi. Polacy nawet nie zarobią na tym. Chamstwo, wszystko do zagranicznych inwestorów pojdzie

    • 0 0

    • Dla Polski nie ale dla ........

      Witaj,to jest tak duża firma dostaje kontrakt to firma A,dalej oddaje firmie E ta dalej do S a S to już uprawia wolną amerykankę bo sama nie wie kogo ma zatrudnić do tego zadania (kable) ale tak to już jest jak w S zatrudnia się do współpracy żonę dyrektora firmy E.Szkoda że przy takich wymaganiach Lotosu nikt nie kontroluje kto tak naprawdę tam coś będzie robił i to jest najbardziej szkodliwe.A firma S nie ma takich mocy żeby to wykonać.To już chyba tyle na ten temat.

      • 0 0

    • Zorientowany ?

      Jak się słucha takich wypocin i wynurzeń to ręce opadają . Zorientowany kolego to ty może jesteś ale w wykopkach buraków.

      • 0 0

    • Niemcy

      Obecną rozbudowę robią Niemcy.

      • 0 0

    • czesc do polski

      Prace budowlane robia polacy zagraniczni tylko daja technologie

      • 0 0

    • (1)

      tak to prawda, potwierdzam to

      • 0 0

      • A może po prostu poskie firmy nie są gotowę na tkie prace?

        Ważne, że docelowy zysk z produkcji pliw pojdzie dla polskiej firmy.

        • 0 0

  • Lotos super firma (5)

    Pracuje od dwoch lat, a mam już miesiac w miesiac 5 tys brutto, jako aparatowy instalacji!
    A Wy ile macie?!

    • 0 0

    • (1)

      a tak na poważnie, jaki jest poziom wynagrodzeń w Lotosie. Warto próbowac tam się dostać? Jak się pracuje?

      • 0 0

      • inż.
        8000 brutto

        • 0 0

    • 7,250 młotkowy w warśtacie... Jak się róra zaczopuje
      to walę... ale to się żatko zdaża,
      wienc w zasadzie tylko siedze i popijam browca
      z kolegami...

      • 0 0

    • (1)

      9 tys jako wajchowy, i to na stażu, no i netto

      • 0 0

      • bredzisz

        • 0 0

  • może marek jest tak tepy, ze nie wie, ze lotos płaci minimalną dywidendę również do skarbu panstwa od kilku lat i że pieniądze z emisji akcji zostały w lotosie, a nie poszly do skarbu panstwa. t za nasze wspolne pieniadze oni tak rządzą, że wartosc lotosu jest coraz nizsza. podziwiam , że ktos chce dać za tą wydmuszke bez przyszlosci 48, czy 15 %. z tymi dlugami to niedlugo bedzie przyklad polskich stoczni. a naiwni akcjonariusze przez najbliższe 15 lat nie zobacza dywidendy. To jest klasa prezesow grabarzy, po zamechu nastepny lotos. nawet ceny ropy nie pomogą.

    • 0 0

  • KLĘSKA

    MOŻE NARESZCIE KTOŚ ZASKOCZY, ŻE PRZY TAK WYSOKICH CENACH ROPY WYNIKI LOTOSU TO KLĘSKA

    • 0 0

  • Lotos upada (12)

    "... BP wyprzedza Lotos

    Z chwilą zamykania tego numeru miesięcznika "Nowy Przemysł" było już jasne, że z końcem maja lub na początku czerwca BP Polska może wyprzedzić Grupę Lotos pod względem liczby stacji benzynowych na polskim rynku. Nie jest wykluczone, że jeszcze w tym roku gdański koncern zostanie również wyprzedzony przez Shell Polska. Przez ostatnich kilka lat Grupa Lotos była druga na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw z bezpieczną przewagą kilkudziesięciu stacji nad BP Polska, które zajmowało trzecią pozycję. Tymczasem w połowie maja obie firmy dzieliły już zaledwie dwie stacje.
    ..."

    • 0 0

    • Co za porównanie (1)

      Dochód obu tych firm BP i Shella każdego z osobna jest dużo większy niż całego naszego kraju. Nie ta skala nie ta konkurencja. Nie ma co na daremno wymądrzać się . A cikawe skąd Orlen ma tyle stacji mądralo ?

      • 0 0

      • Orlen ma tyle stacji stąd, skąd Lotos ma
        swoje stacje...

        • 0 0

    • A myślisz... (1)

      ... skąd stacje na pomorzu ciągną benzynę ? z południa ? z innego kraju ? opłaca się wieść cysterną paliwo przez 700-1000 km x ilość stacji ile to cystern na dobę co ? - wszystkie biorą z Lotosu tylko "naklejki" na cysternach się zmieniają. Zresztą Lotos to nie tylko paliwa na stacji Lotos lecz masa innych produktów destylacji ropy...

      • 0 0

      • Nie opłaca się nic a nic.
        A opłaca się ciągnąć ropę aż kurna z Syberii?
        Pewnie też nie...
        Ekspert się znalazł od 7-boleści

        • 0 0

    • Twoja głowa już dawno upadła i potoczyła się do kibla (3)

      Od kiedy to sytuacja finansowa firmy zależy od ilości posiadanych stacji benzynowych? Wiele koncernów w ogole nie posiada własnej dystrybucji, zresztą BP czy Shell tez na swoich stacjach sprzedaje paliwo z Lotosu.

      • 0 0

      • PB, Shell czy Texaco to może nie nie zależy;
        ale jak taki Lotos nie sprzeda w swoich stacjach, to
        kto kupi tę ich benzynę?
        Zastanowiłeś się?
        Inni mają swój towar i nie potrzebują cudzego....

        • 0 0

      • (1)

        Wiele koncernów w ogole nie posiada własnej dystrybucji

        a co ma lotos? złóż nie ma, technologii nie ma,
        stacji nie ma... to co ma? państwówka żyjąca
        kosztem skubanych klientów...
        Skończą jak stocznie...

        • 0 0

        • zgadzam sie z ta opinią

          nic nie mają

          • 0 0

    • NO BO BP TO POWAZNA FIMA a nie jak "RODZINA "LOTOS (1)

      ja sie ciesze im wiecej konkurencji tym lepiej, w polsce paliwo jest za drogie - przy tych pensjach,

      polskie rafinerie produkuja za drogie paliwo !!!!

      • 0 0

      • Paliwo jest tanie jak woda.

        Tylko że w cenie paliwa masz ogromną akcyze, VAT, opłate paliwową. Gdyby nie to benzyna była by po ok 2; 2,5 zł

        • 0 0

    • (1)

      no ale po co im tak naprawde wlasne stacje, skoro moga sprzedawac paliwo rowniez innym jako hurtownik

      lepiej niech sie skupia na produkcji niz sprzedazy detalicznej

      • 0 0

      • Nie w tym problem. Za budowe stacji paliw odpowiedzialna jest spółka córka Lotos Paliwa. Jednak zostala ona dość skutecznie rozłożona na łopatki przez niedawnego prezesa....pana Herrę. Tego samego który dzięki "sukcesom" zosał szfem spółki EURO2012. Dodać jeszcze trzeba że tym sukcesem był na pewno bardzo szybki awans w szczeblach Lotosu...coś w stylu od zera do bohatera.
        PS: Jednym z dyrektorów Lotosu jest Marek Herra...tatuś.

        • 0 0

  • mylisz się - rafinerie zyskują przy drogim paliwie

    bo marża procentowa jest taka sama ale od wyzszej ceny sprzedaży

    • 0 0

  • do krzysztofa 1968

    od żużla się odczep. W Trójmieście Lotos powinien stawiać na ten sport - dobra frekwencja, świetna atmosfera i bez takiego chamstwa jak na Traugutta. Na Lechii euforia szybko padnie po kilku porażkach. A na kopaną potrzeba dużo dużo kasy...

    • 0 0

  • do pracownikow lotosu (1)

    Bardziej zbiurokratyzowanej firmy nie widziałem stanowiska dla znajomych iznajomych znajomych przekonajcie siesami .A jeszcze jedno do tego pana co podpisał sie marek moze on idzie na mecz zeby sie napic bowiększosc kibicow 99% idzie zeby dopingowac LECHIE a lotos niech sponsoruje koszykarki i zuzel a wynikow nie ma i nie bendzie .Lechia udowodniła ze i bez wielkich pieniędzy mozna osiagnąc sukces.Obejdziemy sie bez waszej kasy i udowodnimy matoły po raz kolejny ze bez lotosu i tak sobie poradzimy .Brawa dla prezesa Turnowieckiego i Darka Kubickiego

    • 0 0

    • Do krzysztofa 1968

      Nie najlpeiej świadczy o Tobie ten post. Ale buraczanego łba sie nie zmieni. Lotos nie ma obowiązku sponsorowac każdej drużyny tym bardziej po naciskach niejakiego Kurskiego. Nie mam nic do piłkarzy sam jestem dumny że lechia weszła do ekstraklasy. nie mozna dyskusji o planach koncernu sprowadzac do sponsorowania klubu sportowego. Pieniądze z nieba nie lecą jka się da gdzies to gdzies trzeba zabrać, wiec może pogadaj z kibicami żużla, albo gdyńskich koszykarek.

      • 0 0

  • a naprzeciwko rafinerii upajac sie beda czystym ,zdrowym powietrzem dzialkowicze

    Duze pieniadze na rozbudowe rafinerii ,duze pieniadze na ogrodki dzialkowe -naprzeciwko rafinerii (Krakowiec),gdzie czystym ,zdrowym powietrzem upajac sie beda dzialkowicze ,chodujac pomidory mutanty w strefie opadania ekologicznych wypocin rafinerii.
    Brawo wlodarzom miasta za dbanie o ekologie -wszak podobno rafineryjny smrod jest nie zmierzalny .
    Paliwo owszem tak - ale NIE za cene zycia i zdrowia.

    • 0 0

  • Mamy takaduża firmę w mieście ... (8)

    która pładzi ogromne podatki do kasy miejskiej a drogi ulice mamy zniszczone jak w jakiejsś "pipidówie"

    • 0 0

    • (4)

      bo mieszkacie w pipidowie

      • 0 0

      • no wiesz nie kazdy ma szanse mieszkac w miescie seksu , biznesu i wielkich pieniedzy (3)

        czyli gdyni

        • 0 0

        • (1)

          chcielibyście taką rafinerię...

          • 0 0

          • i hałdę fosfogipsów ... :)

            • 0 0

        • racja :)

          polać koledze

          szampan, konserwy i ku..y bez przerwy

          • 0 0

    • 1,7 mld $ w 17 bankach tzn. ze LOTOS jest tak cienka firma

      ze nie ma zdolnosci kredytowej np. na 5 mld $.....

      zastawili firme - buhahahahah

      jak sie nie powiedzie to HUTY troche zarobia ;-)

      mam nadzieje ze zostanie rozpisany konkurs na PREZESA - ale powaznego a nie starego KOMUCHA (NIEZLUSTROWANEGO)

      • 0 0

    • j.w.

      To prawda wypadałoby przeprowadzić generalny remont ul. Benzynowej pod Rafinerią.

      • 0 0

    • ale poza Lotosem to już niewiele firm, tylko firemki

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane