• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wrzeszcz najważniejszym węzłem przesiadkowym Trójmiasta

Maciej Naskręt
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Stacja we Wrzeszczu. Stacja we Wrzeszczu.

Najwięcej podróżnych przewija się przez stację Gdańsk Wrzeszcz. Średnio w dzień powszedni pojawia się ponad 1,8 tys. osób w ciągu godziny.



Jakimi pociągami najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego policzyło pasażerów na przystankach, gdzie zatrzymują się pociągi PKP SKM i PKM. Badania przeprowadzono w październiku i listopadzie 2017 r. na 54 stacjach i przystankach osobowych, obsługiwanych przez pociągi PKP SKM w Trójmieście.

W ciągu 8 godzin badań obserwatorzy policzyli na przystankach SKM prawie 161 tys. osób. Z tego około 75 proc. podróżnych wybrało stacje w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i powiecie wejherowskim.

Liczba pasażerów rośnie



We Wrzeszczu zanotowano 14 tys. 968 pasażerów korzystających z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. To zdecydowanie najwięcej i jest to też ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największy wzrost liczby pasażerów w porównaniu z 2016 r. odnotowano na stacji Gdańsk Strzyża. Liczba korzystających z przystanku wzrosła o ponad 122 proc. Przez stację przewinęło się 1 tys. 504 pasażerów. Jest to niewątpliwie zasługa wzrastającego zatrudnienia w centrum biurowym AlchemiaOlivia Business Centre oraz rozbudowy kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

Na samym końcu zestawienia znalazł się przystanek osobowy poza Trójmiastem - Babi Dół między Żukowem a Somoninem. Średnio w ciągu 8 godzin skorzystało z niego 12 osób. Na tak niski wynik niewątpliwie wpływa położenie peronu, który oddalony jest od okolicznej zabudowy.

Nadmieńmy, że w 2017 r. SKM przewiozła 42 mln 302 tys. pasażerów. W 2016 r. było to 41 mln 855 tys. Natomiast pociągami PKM przejechało w 2017 r. 3 mln 73 tys.

Pomiar ruchu skm from Trojmiasto.pl


Często jeździmy wewnątrz miasta



Na podstawie otrzymanych wyników powstała mapa podróży Pomorzan. Wynika z niej, że około 30 proc. wszystkich przejazdów odbywa się w granicach jednego powiatu lub miasta.

Najwięcej podróży bez przekraczania granic odbyli mieszkańcy Gdańska (43 proc). Wysoki wynik zanotowano również w obrębie powiatu kartuskiego, pomiędzy stacjami: Kartuzy, Rębiechowo i Gołubie Kaszubskie. Pokazuje to, że pociągi na głównej linii SKM oraz na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej są doskonałym uzupełnieniem dla komunikacji miejskiej.

Jak wyglądało badanie?



Jednym ze sposobów przeprowadzania badań popytu na usługi pasażerskie jest metoda bezpośredniej obserwacji. Na stacjach i przystankach ankieterzy liczą wsiadających i wysiadających z pociągów pasażerów.

Wyniki zapisywane są na specjalnych kartach pomiarowych. Liczenie często prowadzi się przez cały dzień. Aby próba badanych była najbardziej reprezentatywna, liczenie podróżnych bardzo często prowadzi się tylko w wybrane dni tygodnia: wtorki, środy i czwartki.

Opinie (140) 3 zablokowane

  • Skoro to główna stacja węzłowa Trójmiasta..... (2)

    To dlaczego informacja pasażerska jest na poziomie jakiejś "koziej wólki" w Bieszczadach?
    Dlaczego nie działają wyświetlacze, dlaczego nie wszystkie pociągi są zapowiadane, albo dlaczego nagłośnienie jest takie do kitu, że jak coś przejeżdża to nic nie można zrozumieć.
    Poza tym dlaczego nie ma skoordynowania odjazdów. Na przykład że Regio przyjedzie o tej samej godzinie co PKM i na następny trzeba czekać 40 minut, albo ryzykować przebieganiem przez tory?
    Ocena tej stacji w skali 1-100 ... Daje 1 !!!

    • 64 1

    • Ta stacja to pryzmat stanu całej komunikacji publicznej w Trójmieście.

      W zeszłym tygodniu byłem w Krakowie. Naprawdę trudno znaleźć jakieś punkty przewagi komunikacji publicznej w Trójmieście względem tej w Krakowie a tam i tak sytuacja w moim odczuciu i tak nie jest tak dobra jak np. w Warszawie.

      • 10 0

    • Wypraszam sobie

      Stacja kolejki bieszczadzkiej w Majdanie nie jest notorycznie obszczywana.

      • 8 0

  • Wolę jeździć samochodem

    • 12 9

  • I właśnie dlatego mamy 2 linie (139 to kpina nawet nie wspominajmy o tym czymś jeżdżącym z częstotliwością PKSu) z Oliwy SKM, jadące co 20 min w 1-4 min odstępie po sobie żeby pasażer 16 min postał jak nie zdążył dobiec z peronu. Moje gratulacje żeby z Oliwy do Przymorza Wielkiego czas oczekiwania + jazdy wynosił tyle ile czas przejścia na piechotę. Brawo ty!

    • 27 1

  • Ale dworzec we Wrzeszczu, jak na wsi w której zostało 8 osób. (1)

    I jeszcze ta plandeka na jego froncie, masakra.

    • 41 1

    • Max

      Spokojnie PKP już ogłosiło projekt na projekt dworca tzn adaptację projektu dworca systemowego do warunków gdańskich. Będzie mniejszy niż ten obecny:)
      Można sprawdzić jak będzie wyglądał np. Mława

      • 9 1

  • czy coś wiadomo kiedy zostanie wyremontowany dziurawy chodnik dookoła dworca?

    • 25 0

  • a ja dalej nie rozumiem czemu jadać do wawy muszę zatrzymywać się w takich dziurach jak oliwa czy wrzeszcz (4)

    powinno być Gdynia, Sopot, Gdańsk ale tylko główne

    • 10 41

    • (1)

      Akurat jak ktos musi przesiąść się na pkm to tylko we Wrzeszczu. Ale co do Oliwy to owszem zbędne ale chyba tylko z racji historycznych została ta stacja. Nie mniej w Warszawie też pociągi stają na wschodniej i innych stacjach

      • 3 4

      • wschodnia i zachodnia ale to stolica i jest większa od całego trójmiasta a tylko 3 stacje

        fakt co do wrzeszcza to masz racje ale oliwa nie wiem po co

        • 3 7

    • To jest właśnie przewaga pociągu nad samolotem.

      Umożliwia bezpośredni dojazd do centrów miast blisko punktów docelowych, a nie przylatuje na wygwizdowia hen za miastem. We Wrzeszczu wsiada do pociągów podobna liczba pasażerów co na Głównym. W Oliwie rośnie olbrzymi park biurowy i coraz więcej ludzi korzysta z tej stacji, szczególnie przy przejazdach Pendolinem.

      • 13 0

    • A mnie nie potrzebna Warszawa Wschodnia i Zachodnia. Potrzebuję tylko Centralnej. Dla Pana potrzeba wybudować Warszawa Białołęka?

      • 5 5

  • A dworzec i perony wygladaja jak w Koziej Wolce.

    Podczas remontu zaden inteligent nie pomyslal o zadaszeniu peronow na calej szerokosci aby nie wialo i nie padalo. Niech sie ucza od Lodzi jak to sie robi albo setek miast na zachodzie Europy. Trzeba bylo pociagnac dach do pobliskiego CH Matropolia aby stworzyc jedna duza hale.
    Ale po co ? Skoro pasazerowie moga stac na mrozie, wietrze i w deszczu.

    • 34 6

  • Babi Dół to bardzo dobra stacja... (4)

    Świetne miejsce na wypad do lasu na grzyby, albo przeprawę wąwozem Radunii.

    • 30 4

    • (2)

      Oczywiście z termosem gorącej herbaty z nalewką :)

      • 7 0

      • I na "Schabowy Raz" po rewolucjach Gesslerowej (1)

        • 5 3

        • "Czy te lody są świeże czy mrożone"?

          • 3 0

    • pis zbuduje tam uniwersytet

      i zatrudni pawlowicz jako rektora.

      • 1 1

  • taaa (2)

    ktoś musi utrzymywac pkm do metropolii żukowo,kartuzy i kościerzyna ,oczywiscie musza to robic mieszkancy trojmiasta.To najlepszy przykład ,że polityka nie podlega ekonomii .Dlatego pytanie ile te pkm przynosi strat pozostanie bez odpowiedzi.

    • 8 18

    • Tak się składa, że pociągi do Kościerzyny i Kartuz mają najwyższą frekwencję.

      Na odcinku PKM trudno czasem do nich wsiąść.

      • 16 1

    • Ty ze swojego zasiłku raczej nie Łapiesz się na utrzymywanie

      • 9 1

  • Wzrosty procentowe wyglądają lepeij niż wartości nominalne

    Na wielu stacjach ilośc pasażerów rzędu kilkuset w ciagu 8h daje bardziej ponury obraz pewnej zbyteczności danego przystanku.

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane