• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Maciej Naskręt
10 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska a ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Miejsca

Opinie (91) 10 zablokowanych

  • No pięknie!!!! (5)

    • 71 14

    • (3)

      co pięknie?

      • 4 9

      • A żeby ten Pikuś to wiedział (2)

        Kazali w Urzędzie napisać coś pochlebnego to i napisał, a że bez sensu - kogo to obchodzi.

        • 7 21

        • lepiej niech nic nie robią (1)

          budowali na Euro - źle bo to bo tamto... ok wybudowali są nowe drogi stadion hala itp - źle bo za drogo bo krzywo nie w tym miejscu... ok bedą budowac - źle bo ja nie wygrałem przetargu albo mój wujek u którego pracuje albo ja chciałem dostac kopertę itd... co za naród co za ludzie

          • 19 4

          • buauhahahahah

            droga - krzywa, nierowna, zawalajaca się
            stadion - dlugi dlugi i jeszcze raz dlugi
            hala - komu ona prace daje?

            od poczatkow XX wielu nie potrafiliśmy budowac niczego co przynosiloby nam korzyści, młodzi rozwijali się i pracowali. NIC od tamtego czasu się nie zmienilo, wciąż budujemy zle, pracy dla młodych nie ma i ogolnie zamiast doganiać europe patrzymy jak coraz bardziej nam odjezdza...

            • 3 7

    • Pytanie do redakcji

      kto jest właścicielem tego portalu? Bo wnioskując po artykułach to urzędnicy. Same teksty pochwalne dla nich. Może napiszecie jakiś rzetelny artykuł o tym jak funkcjonuje np. zdiz, wydział środowiska UM? może napiszecie dlaczego w drogach, które były niedawno remontowane jest już tyle dziur (np. na grunwaldzkiej na wysokości manhatanu remont był robiony 1.5 roku temu)?

      • 4 5

  • Na głębokiej (2)

    Już dawno złomowce wyburzyli, i wykwaterowali mieszkańców domu pomiędzy przystaniem tramwaju wodnego a metalzbytem.
    Plotka poszła, że mają pętle tramwajową tam budować.

    Dobrze, głęboka 2x2 w jakimś celu została tam właśnie zbudowana.

    • 32 3

    • zgadza się

      Początek Wiesława to idealne miejsce na pętlę przesiadkową.

      • 5 2

    • Ta pętla jest planowana od 40 lat

      mają tam kończyć wszystkie autobusy jadące od strony Elbląskiej a dalej przesiadka na tramwaj

      • 4 2

  • (3)

    dopiero za parę lat...czy ja dożyję?

    • 33 21

    • oby nie

      będzie mniej głupich komentarzy...

      • 10 24

    • marnie to widzę. (1)

      ja ci nie daję szans.

      • 4 3

      • to nie klocki lego

        plany przetargi wyburzenia budowa to musi potrwac to nie chiny że partia mówi budujemy nawet wbrew naturze i rozsądkowi a potem chwalimy sie na cały świat jakie to chinczyki sprytne

        • 7 1

  • wszystko jedno

    niech budują a ja i tak chciałabym więcej zadbanych terenów zielonych na wschód/południe od wyspy spichrzów.

    • 27 9

  • (9)

    Budować GDANSK musi dominować.

    • 70 29

    • (1)

      popuść trochę pary!

      • 5 7

      • juz dominuje w okolicy

        nie ma alternatywy dla Gdańska najblizsze miasta konkurencyjne to Warszawa Poznań Łódź reszta to mniejsze osrodki Olsztyn Białystok Szczecin Bydgoszcz Toruń - bez szans w rywalizacji o kurnikach pokroju Gdyni Elblaga Słupska Chojnic Grudziadza wspominam tylko z życzliwosci bo to zaplecze dla Wielkiego Gdańska a raczej Trójmiejskiem Metropolii

        • 8 4

    • Snucie snow o potedze (3)

      Sny o potedze a dzury na ulicach dominuja

      • 6 6

      • masz dziurę to dzwoń żeby załatali (2)

        ja mam i cały czas z sasiadami meczę moją radną juz cos tam osiagnelismy (jedna ulica dojazdowa wiecej) ale lepiej ponarzekac na forum... chyba ze masz kiepskiego radnego to polecam zmienic w nastepnych wyborach

        • 8 0

        • On tu nie ma żadnego radnego (1)

          Bo zameldowany jest gdzieś na wsi, a do miasta przyjeżdża tylko pracować i marudzić.

          • 11 1

          • na to nie wpadłem

            unikanie płącenia podatków i narzekanie - sporty w których jestesmy mistrzami

            • 5 0

    • Kto będzie spłacać kredyt? (2)

      • 2 5

      • pan i pani z podatków

        tak funkcjonuje cały świat

        • 4 2

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • czekaj tatka latka

    • 18 24

  • Ambitne plany snujecie (7)

    A ja mam pytanie kiedy znowu będzie można dojechać SKM-ka do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa ?

    • 70 21

    • (2)

      a co ma Gdańsk do tego ? pytaj Marszałka !!!

      • 19 5

      • (1)

        A co ma do tego marszałek? Zapytaj PLK ... w Gdyni.

        • 10 2

        • a co ma do tego Gdańsk

          masz swoja rade miasta niech naciska na powiat i marszałka Gdańsk zajmuje sie Gdańskiem bo my tu płącimy podatki, wasze podatki idą do Pruszcza i Tczewa

          • 12 0

    • SKM- Szybka kolej miejska (2)

      i miała by się w każdej wsi zatrzymywać? To by była wolna kolej wiejska. Do Pruszcza i Tczewa jeżdżą pośpieszne i nie zatrzymują się po drodze. Zresztą ą jaki tabor by musiał być aby utrzymać częstotliwość ruchu na takim długim odcinku nawet, gdyby się te skm nie zatrzymywały w każdej wsi.

      • 9 3

      • ??? (1)

        taka miejska, że do Lemborga jezdzi i przywozi na ta zaraze i łopian do 3miasta...wstyd normalnie, już do wiejherowa jest dramat, a po co dalej ?????

        • 8 6

        • Lęborka

          Lęborka zamiast Lemborga

          • 0 1

    • tczew???

      a kogo obchodzi smierdzacy tczew, wybudujcie sobie skm do bygdoszczy i tam pracujcie

      • 1 0

  • Nowa Wałowa koniecznie tunelem pod "Drogą do wolności" ,inaczej być nie może.

    • 33 5

  • kiedy ???? (4)

    dobudujecie brakujący kawałek nowej Słowackiego lub jak go nazywają nowej Kościuszki ???

    kiedy wyremontują druga polowe drogi dla rowerów Zaspa -Przymorze-Żabianka ????

    • 66 24

    • zapomnij, prędzej zrobią remont zatoki gdańskiej. Generalny...

      • 15 3

    • a po co nowa Kosciuszki? (2)

      Kolejna autostrada we Wrzeszczu?

      Dzis tak wiele osob chce przyjezdzac do Wrzeszcza, bo nie jest poprzecinany autostradami. W koncu bedzie to jednak wielka autostrada i wtedy sie zdziwia, ze jest droga, a ludzie nie jada do Wrzeszcza, a jedynie przejezdzaja przez Wrzeszcz...

      Nonsens. Grunwaldzka, Slowackiego, niedlugo N. Politechniczna, oby nigdy droga czerwona. Czy bedzie tu jeszcze miejsca na cos innego niz autostrade?

      • 5 15

      • a pytanie brzmi (1)

        dlaczego teraz ludzie nie jeżdżą do Wrzeszcza???
        jak jesteś na NIE na budowę tych dróg, pomyśl ile właśnie teraz wrzeszcz traci na braku właśnie takich przelotówek które by odkorkowały centrum wrzeszcza!
        Grunwaldzka też jest przelotówką i ciągle korki ma a ludzie ich unikają bo szkoda czasu i nerwów na stanie w tych korkach.

        • 2 1

        • sposobem nie są przelotówki, które odstraszają mieszkańców i zachęcają ich do migracji poza miasto

          a przynajmniej nie w takiej formie, jak u nas (tj. szerokie nie wiadomo co, ze s****trawnikami, płotami po trzecie piętro i estakadami z których można zajrzeć innym do mieszkań) - Gdańsk jest na tyle małym miastem, że skutecznie możnaby podzielić "przelotówkę" na dwie jednokierunkowe ulice oddalone od siebie o około 50-100 metrów - kwartały zabudowy (i ogólnie - przecznice) utworzą naturalne wyspy umożliwiające płynny ruch. Jeżeli D.Cz. miałaby powstać, to właśnie jako zastąpienie jednej z jezdni al. Grunwaldzkiej - niestety nasi inżynierowie ruchu do takich rozwiązań nie dorośli. Do przelotówek ludzie ciągną jak muchy do... wiadomo czego. Im jest ona szersza - tym ciągną bardziej, efekt znamy - zapychające się skrzyżowania.

          • 0 0

  • Nie rób Pan z nas idiotów (2)

    Tak ładnie wyjaśnia Pan Bartosiewicz potrzebę wyburzenia wymienionych budynków.A liczne rudery, które stoja w Gdańsku, np. w Oliwie koło katedry czy przy ulicy Grunwaldzkiej - miejscach gdzie są oglądane przez tysiące turystów - te opłaca się zabezpieczać i utrzymywać?

    • 57 14

    • może przejmie tereny jakaś "fundacja" lub stowarzyszenie :o) (1)

      Gdańsk specjalizuje się w oddawaniu mienia za friko

      • 10 5

      • no i dobrze bo inaczej nic sie tam nie dzieje

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane