Fakty i opinie

stat

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Opinie (91) 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.