• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Maciej Naskręt
10 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska a ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Miejsca

Opinie (91) 10 zablokowanych

  • Co da ten tunel skoro do tej pory Most Siennicki się zawali i i tak nie będzie dojazdu z tej strony na Przeróbkę i Stogi.

    • 1 1

  • No pięknie!!!! (5)

    • 71 14

    • (3)

      co pięknie?

      • 4 9

      • A żeby ten Pikuś to wiedział (2)

        Kazali w Urzędzie napisać coś pochlebnego to i napisał, a że bez sensu - kogo to obchodzi.

        • 7 21

        • lepiej niech nic nie robią (1)

          budowali na Euro - źle bo to bo tamto... ok wybudowali są nowe drogi stadion hala itp - źle bo za drogo bo krzywo nie w tym miejscu... ok bedą budowac - źle bo ja nie wygrałem przetargu albo mój wujek u którego pracuje albo ja chciałem dostac kopertę itd... co za naród co za ludzie

          • 19 4

          • buauhahahahah

            droga - krzywa, nierowna, zawalajaca się
            stadion - dlugi dlugi i jeszcze raz dlugi
            hala - komu ona prace daje?

            od poczatkow XX wielu nie potrafiliśmy budowac niczego co przynosiloby nam korzyści, młodzi rozwijali się i pracowali. NIC od tamtego czasu się nie zmienilo, wciąż budujemy zle, pracy dla młodych nie ma i ogolnie zamiast doganiać europe patrzymy jak coraz bardziej nam odjezdza...

            • 3 7

    • Pytanie do redakcji

      kto jest właścicielem tego portalu? Bo wnioskując po artykułach to urzędnicy. Same teksty pochwalne dla nich. Może napiszecie jakiś rzetelny artykuł o tym jak funkcjonuje np. zdiz, wydział środowiska UM? może napiszecie dlaczego w drogach, które były niedawno remontowane jest już tyle dziur (np. na grunwaldzkiej na wysokości manhatanu remont był robiony 1.5 roku temu)?

      • 4 5

  • Poproszę o zrobienie porządku ze stara Rzeźnią przy ul.Angielskiej Grobli.
    Od strony ul. Na Stępki zrobili ładną przystań a tereny Rzeźni straszy meliniarskim klimatem.

    • 3 0

  • Normalnie mnie krew zalewa (1)

    Nie buduja dróg dla obecnych osideli a robia droge na czesc gdanska ktora powstanie niewiadomo kiedy

    • 0 1

    • Niech ci deweloper wybuduje.

      • 1 0

  • Wszystko super (3)

    Cieszę się że miasto się rozbudowywuje itp itd, ale chyba trochę zapominamy o przemyśle. Bo zamiast wyburzać stare przymysłowe budynki władze powinny zrobić tam miejsca pracy :)

    • 16 10

    • tych starych budynków nie opłaca się trzymać

      i władze nie są od tworzenia miejsc pracy - władze są od tworzenia sposobności do tworzenia miejsc pracy. Warunków, w których osoby przedsiębiorcze mają możliwość utrzymania się na rynku i wytrzymania z zagraniczną konkurencją.

      • 2 0

    • to buduj na co czekasz

      • 8 1

    • problem w tym że w tym kraju nic się nie opłaca produkować

      lepiej kontenerem z Chin importować
      tu się opłaca budować biurowce i zamknięte osiedla i od czasu do czasu jakaś drogę donikąd za duuże pieniądze

      • 6 6

  • Już niedługo za 30 lat ....

    z brzegiem złączy drugi brzeg piękna trasa Łazienkowska...

    • 2 1

  • bardzo smutna piosenka!

    • 1 2

  • Jedyny zachowany fragment pierzei przedwojennych budynków przemysłowych nad Motławą zostanie wyburzony by puścić kolejną trasę

    Ten kwartał hal przemysłowych z których część to rzadkie w Gdańsku artdeco powinien być wpisany do rejestru zabytków a nie burzony. Do boków dowiązać powinno się nową zabudowę i utworzyć długi bulwar, który połączył by się z długim pobrzeżem. Gdańsk powinien zwracać się w stronę Motławy zamiast do niej wypinać tyłem. Jak mamy stworzyć Młode Miasto jeśli zniszczymy ostatnie żywe fragmenty jego tkanki by zastąpić to dwupasmówką z ekranami dźwiękochłonnymi, tunelami, kładkami. Taka trasa to nie jet ulica w centrum miasta tylko inżynieria drogowa przypominająca obwodnicę. Hektary trawników między jezdniami, oddalona zabudowa, przepustowość i bezkolizyjność. Tak nie wygląda centrum miasta.

    • 7 5

  • klejny tunel

    może lepiej zamiast kładki na ołowiankę następny tunel wydrążyc. nie zniszczy krajobrazu i ruch wodny się utrzyma.

    • 3 3

  • (1)

    a tym jak będzie wyglądał ruch rowerowy Nową Wałową ani widu ani słychu. A ten kolejny tunel niech budyń na swoim deklu niech sobie postawi

    • 9 11

    • ???

      a co kogo jakis ruch rowerowy obchodzi ??? nie bedzie wjazdu dla oszołomstwa bo tunel zablokuja...

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane