• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Rębiechowa na krawędź kosmosu? Za kilkanaście lat i 200 tys. dolarów

Michał Stąporek
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Niewykluczone, że za kilkanaście lat w terminalu pasażerskim w Rębiechowie odprawiani będą pasażerowi, szykujący się do lotu suborbitalnego. Niewykluczone, że za kilkanaście lat w terminalu pasażerskim w Rębiechowie odprawiani będą pasażerowi, szykujący się do lotu suborbitalnego.

Od kilku miesięcy zarząd lotniska w Rębiechowie prowadzi rozmowy z przedstawicielami międzynarodowego konsorcjum, które w przyszłości chciałoby oferować komercyjne loty suborbitalne.



Twórcy Wizzaira też zaczynali od pielgrzymek po europejskich lotniskach i przekonywania do swojego modelu biznesowego - przypomina Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Twórcy Wizzaira też zaczynali od pielgrzymek po europejskich lotniskach i przekonywania do swojego modelu biznesowego - przypomina Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
- W pierwszej chwili oczy mi się szeroko otworzyły i pomyślałem, że nie mam czasu na zajmowanie się mrzonkami - zastrzega od razu Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Ale potem pomyślałem, że nie wolno zamykać się na takie wyzwania, bo kiedyś możemy tego żałować.

I przywołuje przykład linii Wizzair, które kilka lat temu zaczynały od tego, że ich przedstawiciele wędrowali od lotniska do lotniska, przedstawiając swój pomysł na działanie niskokosztowych linii lotniczych i zbierając deklarację poszczególnych portów zainteresowanych współpracą. Dziś Wizzair jest drugą w Polsce i trzecią pod względem liczby przewiezionych pasażerów tanią linią lotniczą w Europie.

Teraz dokładnie tą samą drogą idą organizatorzy lotów suborbitalnych, którzy chcieliby za kilkanaście lat uruchomić loty komercyjne w Europie. Poszczególne konsorcja równolegle pracują nad konstrukcją samolotów, dopinają finansowanie i szukają lotnisk, z których mogliby świadczyć takie usługi.

Czy komercyjne loty suborbitalne wystartują w dającej się przewidzieć przyszłośći?

Wysłannicy jednego z takich konsorcjów pojawili się kilka miesięcy temu w Rębiechowie. Nasze lotnisko jest jednym z trzech w tej części Europy, z jakimi chcieliby współpracować. Kolejne znajduje się przy polsko-niemieckiej granicy, trzecim jest port lotniczy w rumuńskiej Konstancy.

Dlaczego zwrócili się właśnie do nas? Tomasz Kloskowski wylicza czynniki, które były brane pod uwagę przy wyborze portu lotniczego. Wśród nich są m.in. dobry poziom infrastruktury technicznej lotniska, w tym pas startowy o długości ponad 2500 metrów (w Rębiechowie jest 2800 metrów), stosunkowa bogata aglomeracja oraz rozbudowana siatka połączeń.

Ale takie warunki spełnia co najmniej kilkadziesiąt lotnisk w Europie. Rębiechowo ma jednak jeszcze dwa atuty, w tym przypadku decydujące.

- Bliskość morza, które pozwala absorbować hałas związany z takimi lotami, to raz. Dwa, to wysunięcie na wschód, gdzie mieszka najwięcej bardzo zamożnych osób, naturalnych klientów dla linii oferujących loty suborbitalne - tłumaczy Kloskowski.

Jak zaawansowane są rozmowy z konsorcjum chcącym wysyłać pod orbitę kosmicznych turystów? Choć jego przedstawiciele byli w Rębiechowie już trzykrotnie, rozmowy nie wyszły poza poziom ogólnych deklaracji o zainteresowaniu współpracą. Kilka szczegółów jest już jednak znanych.

Samolot, nad którym pracuje konsorcjum, wzbijałby się na ok. 30 tys. stóp (ok. 10 tys. metrów), gdzie odpalałby silniki rakietowe, które wyniosłyby go na ok. 320 tys. stóp, czyli ok. 100 km nad ziemię (to tzw. linia Kármána, uznana przez Fédération Aéronautique Internationale za umowną granicę między atmosferą a przestrzenią kosmiczną). Maszyna pilotowana przez jedną osobę zabierałaby na pokład pięcioro pasażerów. Do startu potrzebowałaby pasa o długości ponad 2500 metrów, a do lądowania - 1300 m.

Ale także lotnisko postawiło swoje warunki. Po pierwsze: nowa działalność nie może w żaden sposób ograniczać normalnego funkcjonowania portu lotniczego. Po drugie: na rozmowy o ewentualnych inwestycjach czas przyjdzie, gdy współpraca będzie bardziej konkretna.

Konsorcjum przedstawiło lotnisku bardzo wstępny i szacunkowy harmonogram współpracy. Zakłada on, że pierwszy lot odbyłby się trzy lata od domknięcia finansowania przedsięwzięcia, a pierwszy lot komercyjny - rok później. Początkowo odbywałby się się jeden suborbitalny lot tygodniowo, cztery lata później częstotliwość lotów wzrosłaby do 2,5 tygodniowo, a flota operatora do sześciu maszyn.

Choć prace nad samolotami mogącymi wynieść pasażerów na orbitę okołoziemską trwają od kilku lat i zaangażowane są w nią bardzo poważne konsorcja, to czy mówienie o takich lotach w kontekście Polski i Trójmiasta nie jest wciąż scence-fiction?

- Konia z rzędem temu, kto przewidzi, jak za 10-15 lat będzie wyglądał światowy rynek lotniczy. To co dziś wydaje się na granicy wiary, może wtedy być czymś na wyciągnięcie ręki. Dlatego uważam, że każdemu trzeba dać szansę - pointuje Tomasz Kloskowski.

Prace nad komercyjnymi lotami suborbitalnymi

Od kilku lat nad udostępnieniem zwykłym (choć bardzo zamożnym, bo koszt biletu szacuje się na ok. 200 tys. dolarów) pasażerom możliwości odbycia podróży suborbitlanej na komercyjnych zasadach pracuje kilkanaście międzynarodowych konsorcjów, z których najbardziej znane to Virgin Galactic brytyjskiego miliardera Richarda Bransona. Firma kończy prace nad statkiem SpaceShipTwo, tzw. rakietoplanem, czyli pojazdem rakietowym mieszczącym dwuosobową załogę i szóstkę pasażerów. SpaceShipTwo ma być transportowany na 16 km przez samolot White Knight II, a tam - po odpaleniu napędu rakietowego - samodzielnie ma się wznieść na ok. 100 km. Cały lot ma trwać 2,5-3 godziny, z czego poza atmosferą jedynie kilkanaście minut. Pierwsze wycieczki: 2013 lub 2014 rok.

Nad podobną ofertą pracuje Stratolaunch Systems, firma założona przez m.in. Paula Allena, współzałożyciela Microsoftu. W ramach tego projektu ma w powstać pojazd złożony z części dwóch Boeingów 747-400, jednostki napędowej przygotowanej przez firmę SpaceX oraz urządzenia do połączenia obydwu modułów firmy Dynetics. Pierwsze loty testowe mają się odbyć w 2015 roku.

Swój pojazd suborbitalny buduje też firma Armadillo Aerospace. Ma to być maszyna pionowego startu, która lądować będzie na kosmodromie z pomocą spadochronów. Zabierze jednak na pokład wyłącznie dwóch pasażerów, których zabierze ponad linię Kármána. Koszt takiej wycieczki szacuje się na 102 tysiące dolarów.

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • brzmi jak science-fiction (8)

    ale ci, którzy się interesują tematem wiedzą, że Branson poleci już w przyszłym roku, a inne projekty są podobnie, a nawet może ciut bardziej zaawansowane.
    Czemu Gdańsk? Bo blisko do Rusków. A u Rusków nie można, bo oni sami chcą świadczyć takiego usługi, więc konkurencji nie wpuszczą ;)

    • 61 7

    • Odkąd w Rebiechowie pojawił sie Józef Bąk (3)

      sprawy od razu ruszyły z kopyta.

      • 14 4

      • facet sie rozwija (2)

        najpierw koleje, potem samoloty teraz kosmos... Strach pomyslec gdzie skonczy ;)

        • 7 0

        • czarna dziura? (1)

          oj!

          • 3 0

          • rotfl :)

            • 0 0

    • Teraz mowia o 102 czy 200 tys $. Ale po kolejnych 10 czy 20 latach cena spadnie do ceny obecnych wycieczek! (1)

      Mam nadzieje, ze dozyje )))

      • 12 1

      • Brytyjska firma Skylon już przeprowadziła pomyślnie bardzo ważny test silnika Sabre i planują w 2020 pierwszy lot, który będzie 20-to krotnie tańszy, niż obecne loty orbitalne, więc pewnie dożyjesz.

        • 3 0

    • Blisko do Rusków?

      Myślisz, że jak ktoś ma kilkaset tysiecy baksow na kilkuminutowy lot w okolice 100km, to bedzie mu robilo roznice czy wystartuje z Polski, czy z USA?

      • 4 1

    • to właśnie w gdańsku zapoczątkowano turystykę kosmiczną

      w tym roku już kilka tysięcy osób zostało wystrzelonych w kosmos przez niejaki OTL Gold.. Fama poszła i w świat i teraz kazdy chce tu działać..

      • 6 0

  • 1200pln na konto (4)

    Boże, chyba odrazu dla całej rodziny zafunduję!

    • 46 5

    • coż, klientów będzie raczej kilkustet na świecie ;) (1)

      • 5 4

      • chyba się mylisz :) W Polsce tylko jest kilkadziesiąt tysięcy osób dla których wydanie tych 200 tys nie robi dużej Rożnicy....

        • 7 0

    • Chwalisz się, czy żalisz?

      • 0 2

    • ale o co ci chodzi, przecież to nie jest oferta skierowana do biednych.

      idź poczytaj o ofertach biedronki i lumpeksów i nie mendź ti.

      • 5 3

  • a zasponsoruje Amber Gold w porozumieniu z OLT i PO (1)

    przestancie sie zajmowac bajkopisarstwem.....byleby ktos wszedl na "najswiezsza" informacje

    • 26 41

    • i tyle

      no to lećmy !

      • 1 0

  • Znowu? (5)

    Już OLT SXPRESS wysłał wielu naiwniaków w kosmos.

    • 49 20

    • Przestań bredzić. Spółki Ci sie pomyliły. (4)

      Z OLT może być raptem niezadowolonych kilkaset osób, których loty odwołano na dzień i w dniu ogłoszenia bankructwa. Do tamtej pory wszystko dobrze grało, a ceny były świetne.

      • 8 2

      • Ceny były świetne (3)

        Bo dopłacili do nich ci, co zainwestowali w wirtualne sztabki złota

        • 7 0

        • A w Wizzairze, a w Polskim Busie kto według ciebie dopłaca? (2)

          • 1 1

          • (1)

            Gdy Polski Biust jest wypełniony tak, że bilet do warszawy jest po 45zł, a internet nie działa zapchany, na pewno przynosi dobry zysk. W ogóle podobno linia Gdańska jest dla nich opłacalna.

            A gdyby zrobili linię Kaliningrad - Gdańsk - Poznań - Wrocław - Drezno - Frankfurt/M mogli by być po 200zł a wchodziło by się do nich przez okna, taki by był tłok.

            • 0 2

            • Skoro jesteś takim specjalistą i posiadasz takie informacje to co tu jeszcze robisz? Człowieku marnujesz sie tutaj rozdając innym cenne pomysły - zakładaj firmę i zarabiaj.

              • 3 0

  • Mydlenie oczu kosmosem a Eurolot zawiesza kursy z Gdańska (2)

    Dlaczego do tej pory na portalu nie poinformowaliście że Eurolot zawiesza kursy z Gdańska.
    Czy wszystkie informacje mają być o lotnisku jako dobry PR?

    • 47 10

    • gdzie to wycztales

      Mam lot do amsterdamu i tak sie obawiałem kupować u tego komunisty no i jak to prawda to w życiu już nic nie kupię w czym PO ma udziały

      • 2 1

    • dobra znalazlem

      W gadzinowce też czasami prawdę napiszą. Te loty to do Katowic i Bremy

      • 2 0

  • A ja czekam na otwarcie lotniska w Gdyni (3)

    Mam nadzieję ze przeniosą sie tam wszystkie tanie linie. Bo mam dość "gdańskich" klimatów lotniskowych, parkingów na polu w cenie parkingu podziemnego, niekompetencji obbsługi i klimatów rodem z PKSu.

    • 22 62

    • akurat Gdańskie lotnisko ma bardzo wysokie notowania (1)

      w konkursach i ankietach jesli chodzi o obsługę. Jestem z Gdyni, z Rębiechowa korzytsałem w tym roku 6 razy i ani razu nie było jakichkolwiek problemów...

      • 21 3

      • i zapewne latasz do eurolanduu w cenie kursu taksówką po mieście

        taa dla ciebie wszystko jest ok.

        • 2 11

    • No to jeszcze tak z 10 lat poczekasz.

      Nawet kasy na wymagane inwestycje by zmienić klasę lotniska jeszcze szukać nie zaczęli, o przygotowaniu konkretnego projektu (a nie PR-owych planów) nie wspominając.

      • 4 2

  • To ja odrazu cały SEJM na wycieczkę w jedną stronę proponuje wysłać :) (3)

    • 65 5

    • A nie pomyśłeś, że tam ich też mogą nie chcieć?:-)

      • 7 1

    • (1)

      brunon?

      • 1 2

      • nie - kbewiak

        • 1 0

  • W Gdańsku na pewno poleci (1)

    prezydent Adamowicz za przeciagnięcie samolotu:-)
    prezes Pusz a co stać go (ten od zakopywania odpadów rakotórczych w żwirowni)
    i kilku "cichych" milionerów :-)

    • 31 6

    • i "Olech International Transport"

      • 5 1

  • Dropsy ........ (4)

    Dropsy rozdajemy !!!

    Się państwo częstują :)))))

    • 34 1

    • na żądanie raz można (2)

      • 4 0

      • wysunięcie na wschód, gdzie mieszka najwięcej bardzo zamożnych osób

        Dobre :D

        • 3 0

      • "Jak widzę taką sztukę to ciężko zachować kulturę"

        • 0 0

    • mitsubishi poprosze

      • 0 0

  • Wolność? Po co nam wolność ... (1)

    "Kilku frajerów rządzi świata tego polityką
    Najpotężniejsi z nich myślą o władzy nad galaktyką "

    • 27 1

    • to już wiadomo

      kogo pierwszego tam wystrzelimy...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane