• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Rębiechowa na krawędź kosmosu? Za kilkanaście lat i 200 tys. dolarów

Michał Stąporek
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Niewykluczone, że za kilkanaście lat w terminalu pasażerskim w Rębiechowie odprawiani będą pasażerowi, szykujący się do lotu suborbitalnego. Niewykluczone, że za kilkanaście lat w terminalu pasażerskim w Rębiechowie odprawiani będą pasażerowi, szykujący się do lotu suborbitalnego.

Od kilku miesięcy zarząd lotniska w Rębiechowie prowadzi rozmowy z przedstawicielami międzynarodowego konsorcjum, które w przyszłości chciałoby oferować komercyjne loty suborbitalne.



Twórcy Wizzaira też zaczynali od pielgrzymek po europejskich lotniskach i przekonywania do swojego modelu biznesowego - przypomina Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Twórcy Wizzaira też zaczynali od pielgrzymek po europejskich lotniskach i przekonywania do swojego modelu biznesowego - przypomina Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
- W pierwszej chwili oczy mi się szeroko otworzyły i pomyślałem, że nie mam czasu na zajmowanie się mrzonkami - zastrzega od razu Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Ale potem pomyślałem, że nie wolno zamykać się na takie wyzwania, bo kiedyś możemy tego żałować.

I przywołuje przykład linii Wizzair, które kilka lat temu zaczynały od tego, że ich przedstawiciele wędrowali od lotniska do lotniska, przedstawiając swój pomysł na działanie niskokosztowych linii lotniczych i zbierając deklarację poszczególnych portów zainteresowanych współpracą. Dziś Wizzair jest drugą w Polsce i trzecią pod względem liczby przewiezionych pasażerów tanią linią lotniczą w Europie.

Teraz dokładnie tą samą drogą idą organizatorzy lotów suborbitalnych, którzy chcieliby za kilkanaście lat uruchomić loty komercyjne w Europie. Poszczególne konsorcja równolegle pracują nad konstrukcją samolotów, dopinają finansowanie i szukają lotnisk, z których mogliby świadczyć takie usługi.

Czy komercyjne loty suborbitalne wystartują w dającej się przewidzieć przyszłośći?

Wysłannicy jednego z takich konsorcjów pojawili się kilka miesięcy temu w Rębiechowie. Nasze lotnisko jest jednym z trzech w tej części Europy, z jakimi chcieliby współpracować. Kolejne znajduje się przy polsko-niemieckiej granicy, trzecim jest port lotniczy w rumuńskiej Konstancy.

Dlaczego zwrócili się właśnie do nas? Tomasz Kloskowski wylicza czynniki, które były brane pod uwagę przy wyborze portu lotniczego. Wśród nich są m.in. dobry poziom infrastruktury technicznej lotniska, w tym pas startowy o długości ponad 2500 metrów (w Rębiechowie jest 2800 metrów), stosunkowa bogata aglomeracja oraz rozbudowana siatka połączeń.

Ale takie warunki spełnia co najmniej kilkadziesiąt lotnisk w Europie. Rębiechowo ma jednak jeszcze dwa atuty, w tym przypadku decydujące.

- Bliskość morza, które pozwala absorbować hałas związany z takimi lotami, to raz. Dwa, to wysunięcie na wschód, gdzie mieszka najwięcej bardzo zamożnych osób, naturalnych klientów dla linii oferujących loty suborbitalne - tłumaczy Kloskowski.

Jak zaawansowane są rozmowy z konsorcjum chcącym wysyłać pod orbitę kosmicznych turystów? Choć jego przedstawiciele byli w Rębiechowie już trzykrotnie, rozmowy nie wyszły poza poziom ogólnych deklaracji o zainteresowaniu współpracą. Kilka szczegółów jest już jednak znanych.

Samolot, nad którym pracuje konsorcjum, wzbijałby się na ok. 30 tys. stóp (ok. 10 tys. metrów), gdzie odpalałby silniki rakietowe, które wyniosłyby go na ok. 320 tys. stóp, czyli ok. 100 km nad ziemię (to tzw. linia Kármána, uznana przez Fédération Aéronautique Internationale za umowną granicę między atmosferą a przestrzenią kosmiczną). Maszyna pilotowana przez jedną osobę zabierałaby na pokład pięcioro pasażerów. Do startu potrzebowałaby pasa o długości ponad 2500 metrów, a do lądowania - 1300 m.

Ale także lotnisko postawiło swoje warunki. Po pierwsze: nowa działalność nie może w żaden sposób ograniczać normalnego funkcjonowania portu lotniczego. Po drugie: na rozmowy o ewentualnych inwestycjach czas przyjdzie, gdy współpraca będzie bardziej konkretna.

Konsorcjum przedstawiło lotnisku bardzo wstępny i szacunkowy harmonogram współpracy. Zakłada on, że pierwszy lot odbyłby się trzy lata od domknięcia finansowania przedsięwzięcia, a pierwszy lot komercyjny - rok później. Początkowo odbywałby się się jeden suborbitalny lot tygodniowo, cztery lata później częstotliwość lotów wzrosłaby do 2,5 tygodniowo, a flota operatora do sześciu maszyn.

Choć prace nad samolotami mogącymi wynieść pasażerów na orbitę okołoziemską trwają od kilku lat i zaangażowane są w nią bardzo poważne konsorcja, to czy mówienie o takich lotach w kontekście Polski i Trójmiasta nie jest wciąż scence-fiction?

- Konia z rzędem temu, kto przewidzi, jak za 10-15 lat będzie wyglądał światowy rynek lotniczy. To co dziś wydaje się na granicy wiary, może wtedy być czymś na wyciągnięcie ręki. Dlatego uważam, że każdemu trzeba dać szansę - pointuje Tomasz Kloskowski.

Prace nad komercyjnymi lotami suborbitalnymi

Od kilku lat nad udostępnieniem zwykłym (choć bardzo zamożnym, bo koszt biletu szacuje się na ok. 200 tys. dolarów) pasażerom możliwości odbycia podróży suborbitlanej na komercyjnych zasadach pracuje kilkanaście międzynarodowych konsorcjów, z których najbardziej znane to Virgin Galactic brytyjskiego miliardera Richarda Bransona. Firma kończy prace nad statkiem SpaceShipTwo, tzw. rakietoplanem, czyli pojazdem rakietowym mieszczącym dwuosobową załogę i szóstkę pasażerów. SpaceShipTwo ma być transportowany na 16 km przez samolot White Knight II, a tam - po odpaleniu napędu rakietowego - samodzielnie ma się wznieść na ok. 100 km. Cały lot ma trwać 2,5-3 godziny, z czego poza atmosferą jedynie kilkanaście minut. Pierwsze wycieczki: 2013 lub 2014 rok.

Nad podobną ofertą pracuje Stratolaunch Systems, firma założona przez m.in. Paula Allena, współzałożyciela Microsoftu. W ramach tego projektu ma w powstać pojazd złożony z części dwóch Boeingów 747-400, jednostki napędowej przygotowanej przez firmę SpaceX oraz urządzenia do połączenia obydwu modułów firmy Dynetics. Pierwsze loty testowe mają się odbyć w 2015 roku.

Swój pojazd suborbitalny buduje też firma Armadillo Aerospace. Ma to być maszyna pionowego startu, która lądować będzie na kosmodromie z pomocą spadochronów. Zabierze jednak na pokład wyłącznie dwóch pasażerów, których zabierze ponad linię Kármána. Koszt takiej wycieczki szacuje się na 102 tysiące dolarów.

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • to prima aprilis już na "andrzejki" przenieśli?
    to rośnie jak pan płaci ...

    • 5 2

  • kosmos to nazwa naszego lotniska

    wstyd że takiego kogoś nosi imie,co za obciach!

    • 8 4

  • Genialny wyprzedzający ruch cesarza Owicza 1-go

    po którym sprzedaż LOTOSu jest już nieaktualna.
    No a przecież Budyńland na LOTOSie stoi, taki Radom + LOTOS

    • 8 3

  • Panie Kloskowski zamiast pitolić o lotach w kosmos, zrób pan coś z odlotami ze strefy non-schengen, bo to wygląda jak barak w Guantanamo albo bajkonur

    • 8 2

  • tuman

    Z rebiechowa portu lot ppolnymi drogami do stacji rebiechowo przez kaluze tak truchtem 15 minut ok. Chyba ze napotkacie jakiegos kunia ale bez podkow bo wblocie kon sie nie slizga-ku wiadomosci gosciom zpoza bysewa i firogi...

    • 2 2

  • Wasza krótkowzroczność i małostkowość jest przerażająca (2)

    Większość komentarzy pod tym artykułem pochodzi od ludzi , którzy nie potrafią oceniać sytuacji z perspektywy długoletniej . Ludzie , zastanówcie się i spójrzcie w przyszłość . Przed postępem techniki nie ma ucieczki . Za pięć lat z Gdańska będą startować samoloty osiągające orbitę i zabierające tylko kilku pasażerów . Natomiast za pięćdziesiąt lat będą stąd startować pojazdy zabierające po kilkadziesiąt osób na Księżyc albo na Marsa . Ci z Was , którzy w to nie wierzą , niech pozostaną na etapie korzystania wyłącznie z maszyn do pisania oraz telefonów na kablu .

    • 4 6

    • za dużo się tu mądzrzysz,na forach sportowych coś bredzisz,ogarni się tumanie,

      • 0 1

    • Misiu, polecam grupę usenetową pl.sci.kosmos

      tam dowiesz sie od fachowcow jak wygladaja dzis realia lotow kosmicznych, równiez komercyjne i jakie sa widoki na przyszlosc. Otóż marne. O Marsie zapomnij:)

      • 1 0

  • lotow do glupiej Grecji czy Italii (poza Milanem czy Rzymem) nie ma, a oni tu pitola

    o kosmosie!

    kosmos to ceny lotow stad!!!! popatrzcie na Krakow!

    • 5 3

  • No prosze

    No prosze a ponoc to Szczurek buduje kosmodrom w Kosakowie

    • 3 1

  • LOTY PREMIERA TUSEKA W CIAGU ROKU KOSZTUJĄ NAS ponad 500 000

    dlaczego jeszcze nie przeniesiono sejmu i URM do Gdańska najlepiej w okolice Szadułek?

    • 11 3

  • OK tylko wiecie może najpierw spowodujcie aby w WC nie śmierdziało ?

    oj oj oj

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane