- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (303 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (247 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (245 opinii)
Z targów prosto na tory. Gdańsk przetestuje nowy tramwaj
Już w przyszłym tygodniu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej będą mogli przetestować najnowszy tramwaj wielkopolskiego Modertransu. Pojazd, prezentowany obecnie na targach Trako, będzie kursował na linii 9. Inny tramwaj, także prezentowany na targach, w drodze do Gdańska został zatrzymany za... przekroczenie maksymalnej wagi transportu.
Pewną ciekawostką dla gdańszczan będą poznańskie kasowniki, przystosowane do obsługi elektronicznej portmonetki w systemie PEKA, o którym niedawno pisaliśmy przy okazji porównania cen biletów w największych miastach. Obok nich zainstalowano również tradycyjne kasowniki do papierowych biletów.
Prezentowana na targach Trako Gamma to pojazd prototypowy, który dotychczas kursował na poznańskich torach. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się bowiem na dostawę aż 50 pojazdów tego typu od Modertransu, który jest spółką-córką MPK, powołaną pierwotnie do remontów autobusów miejskich.
Wkrótce o zaletach (i wadach) Gammy przekonać się będą mogli również pasażerowie gdańskich tramwajów. Pojazd w pierwszym tygodniu października zostanie skierowany na okres kilku tygodni do liniowej eksploatacji - przypuszczalnie na linii 9, łączącej Strzyżę z Przeróbką przez Wrzeszcz - Zwycięstwa - Dworzec Główny.
- Korzystając z okazji, że tramwaj znajduje się już w Gdańsku, chcemy go przetestować w ruchu liniowym. Wprawdzie w ostatnim przetargu wygrała Pesa, ale warto poznać także produkt konkurencyjnej firmy [Modertrans nie składał ofert w gdańskim przetargu - dop. red.]. Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Oprócz Gammy, na targach Trako prezentowany jest również tramwaj Tramino XL produkcji Solarisa (w konsorcjum ze Stadlerem), wywodzącego się także z Wielkopolski. Został on zbudowany z myślą o dostawach do niemieckiego Lipska, który zamówił łącznie 41 pojazdów tego typu.
Jego dostawa na targi Trako na lawecie nie obyła się bez przeszkód. Podczas kontroli prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Bydgoszczy okazało się, że transport o masie całkowitej zadeklarowanej do 70 ton, ważył w rzeczywistości 116 ton, co zakończyło się dla przewoźnika wszczęciem postępowania administracyjnego.
Obecnie nie planuje się testów Tramino na gdańskich torach, choć konsorcjum Stadler-Solaris jeszcze kilka miesięcy temu było zainteresowane produkcją tramwajów dla Gdańska.
Targi Trako to jednak nie tylko wystawa taboru tramwajowego. Oprócz nich na terenie ogólnodostępnym przy Amber Expo znajdziemy m.in. przegubowy trolejbus z dodatkowym napędem wodorowym, dzięki czemu może pokonać nawet 100 kilometrów bez potrzeby podłączania pojazdu do napowietrznej sieci zasilającej.
Ponadto na torach kolejowych przyległych do terenów targowych można zobaczyć pociągi, lokomotywy oraz pojazdy serwisowe - w tym polskich producentów: Newagu, Pesy czy poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego.
Targi Trako to również bogata ekspozycja producentów branży transportu szynowego wewnątrz budynku Amber Expo oraz w trzech tymczasowych namiotach tuż obok. Wystawom towarzyszą konferencje, debaty i prezentacje. Jedna z nich dotyczyła przyszłości informacji pasażerskiej, która już wkrótce może pojawić się w nowej odsłonie z wykorzystaniem szyb.
- Myślą przewodnią naszego rozwiązania jest, by eliminować bardzo ciężkie i kosztowne obudowy dla monitorów i połączyć informację pasażerską z szybami - mówi Werner Malcherek, prezes zarządu firmy Annax.
Wprowadzenie informacji pasażerskiej wewnątrz szyb nie tylko uwolni cenną przestrzeń wewnątrz pojazdu, ale pozwoli na prezentowanie informacji bliżej pasażera. Przykładowo, gdy tramwaj dojeżdża do stacji, na szybie może być wyświetlony komunikat z jej nazwą, zaś podczas postoju - na zewnątrz - numer wagonu.
W podobny sposób można wykorzystać ścianki w obrębie wejść do pojazdu czy szybę w drzwiach kabiny prowadzącego pojazd. Taka szyba-wyświetlacz może znaleźć również zastosowanie na przystankach komunikacji miejskiej i zastąpić papierowy rozkład jazdy.
- Dodatkowo nasze rozwiązanie może posłużyć do regulacji ilości wpadającego światła do wnętrza pojazdu, np. samolotu - uzupełnia Malcherek.
Co ciekawe, podobną technologię, jak niemiecka firma obecna na targach Trako planuje wdrożyć również nasz lokalny producent okien - przedsiębiorstwo Drutex z Bytowa. Inteligentne okno mogłoby zastąpić np. telewizor lub wzbogacić o treści multimedialne witrynę sklepową.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (205) 6 zablokowanych
-
2017-09-28 07:58
oby nie te tragiczne PESY! (4)
- 45 29
-
2017-09-28 19:28
nie widze nic tragicznego w PESACH (1)
jeżdżę nimi codziennie do pracy są wygodne ,szybkie (zależy kto prowadzi,kobiety mają cięższą nogę :)
- 4 4
-
2017-09-29 23:51
są wygodne
zwłaszcza jak się stoi na skosie albo przechodzi przez przegub...
- 3 0
-
2017-09-28 15:29
Bzdura
Pesy są bardzo fajne, nie wyobrażam już sobie miasta bez nich.
- 1 10
-
2017-09-28 12:00
PESA jest ok i my chcemy PESY w naszym Gdańsku!!!
- 10 11
-
2017-09-28 19:34
Zobaczcie kupuje zachód od Polskich firm i inne miasta w Polsce potem walnijcie sie młotkiem dziekując budyniowi za złom. (3)
Podziekujcie budyniowi za niemiecki złom gdzie Niemiec płakał jak sprzedawał ale ze śmiechu ze znalazł frajera któremu go wcisnął i to jeszcze tak drogo!
Trolejbusy elektryczne które 100km bez ładowania mogą jechać .W Polsce do konca przyszłego roku w miastach bedzie 2000 elektrycznych autobusów sama tylko warszawa zamówiła ponad 200.A Budyń kupił dla nas trujące spalinami stare diesle z Turcji!!- 6 6
-
2017-09-29 22:02
Frustrat na garnuszku pis
niestety, tacy tez sa
- 1 0
-
2017-09-29 21:13
Jak trolejbusy bez ładowania mogą jeździć? To chyba jakaś nowość. Pomyliło ci się jełopie z autobusami.
- 0 1
-
2017-09-29 08:41
A masz kasę na to, żeby same nówki kupować?
Sobie też nie kupiłeś merca w salonie, tylko ściągnąłeś 12-letnie polo ze szrotu.
- 2 1
-
2017-09-28 07:10
W Poznaniu produkują tramwaje w miejskiej spółce powołanej do napraw taboru (6)
W Bydgoszczy produkują pociągi i tramwaje na bazie ZNTK.
W Gdańsku wywalono kilka fabryk i browar i na ich miejscu stoją galerie handlowe.- 229 12
-
2017-09-29 22:00
I co z tego?
Najlepiej prodkowac zlom, ktorego nikt nie chce
- 0 4
-
2017-09-28 07:38
ZNTKiM GDAŃSK (3)
A słyszałeś o ZNTKiM Gdańsk na stogach ?
- 11 13
-
2017-09-28 16:45
sprostowanie
na Przeróbce nie na Stogach
- 8 0
-
2017-09-28 11:06
Lokomotywy
O czym ty mówisz kiedyś ZNTK to był prosperujacym zakladem gdzie remontowane były jednostki elektryczne każde lokomotywy a teraz farba na EU 07 i to wszystko
- 16 1
-
2017-09-28 08:14
tam naprawiają, niczego nie produkują i aż tak wielkiego przemiału tam nie ma
faktycznie, wszystko co mogło wychodzić z Gdańska na świat zaorali, zamarzyły się biurowce i rozwalili nasz gdański/trójmiejski przemysł, na szczęście jeszcze coś tam zostało ale to też kwestia czasu
za to chwalą się wzrostem w przeładunkach chińskiego przemysłu na dct..- 31 11
-
2017-09-28 09:33
Ale mamy geniusza-
budynia. I co lepsze ?
- 16 7
-
2017-09-29 15:58
Nie ma numeru bocznefo, ani z przodu, jak kogoś walnie to nie dojdą, to tak jak auto bez tablic rejestracyjnych
- 0 1
-
2017-09-28 09:46
Tramino Lipsk 1458mm (1)
Warto doprecyzować, że Tramino nie będzie testowane w Gdańsku ponieważ przystosowane jest do lipskiego rozstawu 1458mm, a w Gdańsku jest typowy rozstaw normalnotorowy 1435mm. Na kilka dni testów zapewne zmiana wózków jest nieopłacalna.
- 7 0
-
2017-09-29 10:22
Przecież jest napisane że testowany będzie Moderus
- 0 0
-
2017-09-28 16:58
Dlaczego w Gdańsku nic sie nie produkuje ? (2)
bo Adamowicz dba o niemiecki kapitał
żeby Polski mu nie zagroził- 7 6
-
2017-09-29 08:37
Odzwyczaj się od myślenia z czasów komuny, że to władza buduje fabryki i organizuje produkcję.
- 1 0
-
2017-09-28 18:43
Głupi, głupszy, pisowiec
- 2 0
-
2017-09-28 16:27
Uwielbiam komentarze gdańszczan (2)
Bajka! Jak zwykle! Wystarczy wejść w komentarze pod jakimkolwiek artykułem i można się upajać januszowym narzekaniem! Wspaniale.
- 6 5
-
2017-09-29 08:35
Usiąść przed kompem w bamboszach, porozciąganych majtkach I hejtować co popadnie.
To jest to! Nasz narodowy sport.
- 3 0
-
2017-09-28 19:40
ty musisz czytac wypowiedzi ludzi myslących i majacych własne zdanie bo sam mózgu nieposiadasz
jestes wazelina budynia nic wiecej
- 0 3
-
2017-09-28 15:52
Jeśli Polski Kapitał to jestem ZA :D (1)
ps. kiedy Budyń w trafi do mamra ?
- 3 5
-
2017-09-29 08:33
Za polski kapitał to se możesz furmanki składać.
- 2 0
-
2017-09-28 11:41
żal !!!!!!!!!!!!!! (3)
Tylko żal ZNTK w Gdańsku. Tam kiedyś modernizowano tramwaje dla Gdańska. Naprawiono cały tabor dla trójmiejskiej SKM oraz prawie wszystkie rodzaje lokomotyw elektrycznych oraz cały wachlarz wagonów towarowych.
Jednak komuś to przeszkadzało.- 19 0
-
2017-09-29 08:31
A ile to kosztowało?
Było jak za komuny. Ziutki się nie napracowały, a kasa się należała.
- 1 2
-
2017-09-28 12:25
Zrobili raptem 2 tramwaje dla ZKM
- 2 1
-
2017-09-28 11:44
transport
Tramwaje w Gdańsku są kijowe
- 1 1
-
2017-09-29 08:10
Moderus
Warto zaznaczyć, że ten Moderus to prototyp, a nie pełnoprawny produkt. Pierwsze Moderusy Gamma w produkcji seryjnej pojawią się w Poznaniu i póki co nie wiadomo, jakie różnice będą między prototypem a finalną wersją, jest to na razie znak zapytania.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.