• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabiorą im część działki, by sąsiad miał wygodniej

Patryk Szczerba
1 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Według urzędników budowa placu manewrowego jest konieczna, bowiem ulica Aldony jest na tyle wąska, że kierowcy mają problemy z zawracaniem. Według urzędników budowa placu manewrowego jest konieczna, bowiem ulica Aldony jest na tyle wąska, że kierowcy mają problemy z zawracaniem.

Według urzędników na ul. Aldony zobacz na mapie Gdyni w Orłowie musi powstać plac do zawracania, by umożliwić swobodny przejazd i zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo. By go zbudować, miasto w ramach specustawy zajmie częściowo dwie prywatne działki. - Dwie rodziny stracą teren, by jedna osoba mogła wygodnie zawracać - twierdzą sąsiedzi.



W jakich przypadkach powinna być stosowana specustawa drogowa?

Przy ul. Aldony w Gdyni znajduje się kilka domów. To "ślepa" ulica o długości ponad 100 metrów połączona z ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni prowadzącą z kolei do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. W 2011 roku dla tej części Orłowa uchwalono plan zagospodarowania terenu. Decyzją planistów w projekcie pojawił się tu plac manewrowy. Już wtedy pojawiły się pierwsze protesty, ale nie zostały w procedurze składania uwag uwzględnione, a plan zakładający docelowo budowę placu ostatecznie przyjęty.

31 grudnia 2014 roku zdecydowano, że to odpowiedni czas, by budowę zaprojektowanego placu rozpocząć. Ruszyła procedura inwestycyjna. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę placu pojawił się w wydziale architektoniczno-budowlanym Urzędu Miasta Gdyni na początku roku. Inwestycja jest realizowana w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych upraszczającej zasady administracyjne i otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności. O zamiarach miasta zostali powiadomieni właściciele okolicznych nieruchomości, w tym pisemnie także Henryk Skowron. Decyzja jednak nie mogła do niego dotrzeć, ponieważ 27 grudnia tego samego roku zmarł.

Zawiadomienie odebrała za to m.in. córka zmarłego Jolanta Skowron, współwłaścicielka działki. Okazało się, że w wyniku budowy placu, działka zobacz na mapie Gdyni o obecnej powierzchni ok. 400 mkw. zmniejszy się o ok. 50 m kw.

- Budowa odbędzie się przy zastosowaniu niewspółmiernej do jego znaczenia procedury związanej ze specustawą, a przecież chodzi o zwykły, niewielki plac do zawracania. Urzędnicy nie chcą przyjąć do wiadomości naszych argumentów. Nie chcę stawać okoniem, jestem gotowa do kompromisu, problem w tym, że nikt nie chce nawet się z nami spotkać i rozmawiać na ten temat - mówi Jolanta Skowron, która opiekuje się zamieszkałą w domu matką, dodając, że pośpiech urzędników dziwi także dlatego, że nie ustalono jeszcze spadkobierców po zmarłym ojcu.

Protestujący przeciw budowie placu właściciele posesji nie mają wątpliwości, że będzie ona służyła tylko jednej posesji. Protestujący przeciw budowie placu właściciele posesji nie mają wątpliwości, że będzie ona służyła tylko jednej posesji.
Jednym z proponowanych przez nią wariantów jest utworzenie kolistego placu manewrowego z obciążeniem także innych posesji w okolicy. Mieszkanka podkreśla, że jest także gotowa na rozmowy dotyczące rozmiaru placu, który zostanie zbudowany z płyt yomb.

Wskazuje, że beneficjentami inwestycji będą przede wszystkim mieszkańcy rozbudowanej w ostatnich miesiącach posesji znajdującej się przy ul. Aldony 7 zobacz na mapie Gdyni, gdzie zarejestrowana jest produkująca sprzęt sportowy firma Interplastic. Jej właścicielem jest Roger Żółtowski, którego chcieliśmy poprosić o komentarz do planowanej przez miasto inwestycji. Mimo kilkukrotnych próśb i zostawiania wiadomości w sekretariacie firmy, nie udało się nam go uzyskać.

Urzędnicy, mimo interwencji prawnika, pozostają nieugięci, tłumacząc, że przebudowa 18-metrowego odcinka drogi jest podyktowana bezpieczeństwem i wygodą osób, które mieszkają przy ulicy. Stąd decyzja o zastosowaniu specustawy drogowej pozwalającej na realizację inwestycji z dopuszczeniem wywłaszczenia z części nieruchomości, którą przejmie miasto.

- O trudnościach kierowców na tej ulicy słyszę od mieszkańców praktycznie od początku mojej kadencji na stanowisku wiceprezydenta. Nie była to może inwestycja najbardziej priorytetowa dla nas w dzielnicy, ale po sygnałach o dokuczliwości obecnego stanu, a także wizjach lokalnych urzędników na miejscu, postanowiliśmy przystąpić do budowy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wyjaśnia, że z powodu oporu protestujących, miasto nie miało innego wyjścia.

- Zastosowanie takiej procedury było konieczne. Zapewniam, że przypadków, gdy ją stosujemy jest w mieście więcej - dodaje, uzupełniając, że właścicielom i tak będzie należało się odszkodowanie.

Argumenty nie przekonują właścicieli, którzy nie ukrywają, że oczekują, iż urzędnicy jeszcze raz pochylą się nad zasadnością budowy placu. Kolejne odwołanie trafiło do wojewody pomorskiego. Jeśli zostanie oddalone, właściciele zapowiadają dalszą walkę.

- Do tej pory pojazdy uprzywilejowane nie miały problemu z dojazdem. My, jak i mieszkający obok wyjeżdżamy bezpośrednio na ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni, reszta jakoś sobie przez tyle lat radziła. Dziwi mnie, że nikt nie chce nas słuchać, gdy mówimy, że inwestycja powinna być dokonywana także kosztem mieszkańców, którzy naprawdę na niej skorzystają, choć ci także nie chcą z nami rozmawiać - kontruje.

Wśród mieszkańców panuje opinia, że dużo pilniejszy powinien być remont ul. Balladyny. Wśród mieszkańców panuje opinia, że dużo pilniejszy powinien być remont ul. Balladyny.
Wątpliwości co do zasadności takiej inwestycji nie brakuje także wśród członków rady dzielnicy Orłowo, podkreślających, że najpilniejszą sprawą drogową w okolicy powinien być remont ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni.

- Całkowity koszt przebudowy będącej w fatalnym stanie ulicy wraz z melioracją, ułożeniem nawierzchni i budową chodników szacowany jest na 2 mln zł. To przekroczyło możliwości budżetowe rady dzielnicy - można usłyszeć od radnych.

Póki co, nie ma co liczyć na środki miejskie, bowiem remont, choć planowany, nie znalazł się na liście inwestycji przeznaczonych do realizacji w najbliższych miesiącach.

Opinie (492) 9 zablokowanych

  • (1)

    Panie redaktorze, a moze by tak najpierw zapytac w UM a potem robic z g&(;a dynamit??? W artykule jest tylko opinia jednej strony a gdzie druga? Pan Zoltowski nie jest tu strona, wiec czemu chcieliscie sie z nim skontaktowac a nie z urzedem? Artykul na poziomie Faktu. Niestety takie zaczynaja krolowac na waszym portalu. A kiedys mozna bylo znalezc tu cos wartosciowego. Szkoda.

    • 20 21

    • podejście UM do sprawy takie jak w przypadku

      drogi na Chwarznie, tam UM dla wygodniejszego dojazdu do dwóch posesji zabiera innym dwóm osobom dostęp do części działek - w ten sposób, że jednemu odcina wejście do domu, a drugiemu wjazd do garażu. Działki do wykupienia wycenione na 1/3 ceny rynkowej, a w Urzędzie Miasta nikt nie chce rozmawiać, bo wszystko zgodnie z prawem.

      • 3 0

  • przywileje

    To jest tak, jak władca wybrany ponownie uwierzy w swoja boskość. Ciekawe, jakie samochody będą wjeżdżać do firmy Rogera Żółtowskiego skoro musi mieć miejsce manewrowe. A na swojej działce nie może zawracać?
    Dla Stepy krematorium w sąsiedztwie wielu budynków mieszkalnych na ul. Witomińskiej to też żadna przeszkoda. Dobrze, że ktoś się w porę ocknął.

    • 21 3

  • wszystko jasne (1)

    na mapie na trójmiasto.pl widać że to ciężarówka nie może zawrócić

    • 16 1

    • Bentleyem nie da się zawrócić, maluchem byłoby cieżko

      to jest wąska ulica, ale można cofnąć - ruch jest znikomy. Problem zaczął mieć tylko Pan Roger Żółtowski., który się postarzał i ciężko już mu się obrócić, aby cofnąć.

      • 8 1

  • wniosek (1)

    Dlatego Hitler już w 39 stawiał urzędników pod ścianą

    • 19 3

    • dziecko - teraz to po nim chce kontynuować Korwin

      zapiszesz się do Korwin-jugend?

      • 2 5

  • redaktor chyba bardzo nie chciał rzetelnie podejść do tematu

    Interplastic - Chwaszczyno
    Roger Żółtowski - zameldowany w Gdyni
    Pan redaktor się z firmą czy z posiadaczem nieruchomości istniejącej od lat 50tych starał skontaktować?

    • 12 5

  • Dron nawet na zdjeciu do artykulu widac ze tam nic nie zawroci. Moze maly fiat ale dawno takiego na drodze nie widzialem.

    • 7 2

  • troszkę informacji (6)

    specustawa drogowa dotyczy tylko DRÓG PUBLICZNYCH, jeśli ulica nie jest drogą publiczną np. ciągiem pieszo-jezdnym to DECYZJA TA ZOSTAŁA WYDANA NIEZGODNIE Z PRAWEM (UM Gdynia wykorzystuje niewiedzę mieszkańców do "tak zwanych celów publicznych")

    • 33 3

    • Gdynianka od lat 40:) (1)

      jeśli uchwalony jest MPZP i realizacja inwestycji jest zgodna z tym planem to inwestycja realizowana jest decyzją administracyjną a nie specustawą.

      • 3 1

      • dokładnie, um znów przeprowadza jakiś wałek

        • 2 0

    • co za dzięcioł stawia minusa (1)

      • 6 1

      • co za wstydziocha

        • 3 1

    • specustawa dotyczy tylko dróg publicznych (1)

      droga nie ma parametrów drogi publicznej przez co nie może być drogą publiczną także specustawa nie ma zastosowania, gdyż dotyczy TYLKO dróg publicznych

      • 3 0

      • Co to są "parametry drogi publicznej"? Może Panu się klasa drogi pomyliła z kategorią?

        • 0 1

  • Ale jaki to są siad sam nasz kuzyn bronka k. Z palący prezydenckiego wiec w czym problem?

    • 6 1

  • Poszerzyć ulicę!!!

    Jeżeli rzeczywiście są problemy z zawracaniem, to należy poszerzyć ulicę i solidarnie wszystkie działki na ten cel "opodatkować". A, to wszystkim marudom nie odpowiada??? Oczywiście lepiej "oskubać" dwóch sąsiadów, byle nie nas!!! A pan Stępa wykazuje niezwykłą troskę ale szkoda, że zawsze czyimś kosztem!

    • 17 1

  • To jak za PRLu (2)

    To nie moze sie dziac w demokratycznym kraju! jak mozna komus zabrac jego prywatna ziemie i zrobic sasiadowi zatoke do nawracania !!! Ten gosc chyba ma wysoko postawionych znajomych!!! A jeszcze ziemia w Orlowie nie jest tania i nigdy nie byla wiec jak miasto chce to zaplacic z jakich pieniedzy? Sa inne wydatki chocby jak w artykule mozna zaczac naprawiac ul. Balladyny!!!

    • 23 4

    • nigdy nie wierz urzędnikowi

      • 4 0

    • wykupią za grosze

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane