• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabiorą im część działki, by sąsiad miał wygodniej

Patryk Szczerba
1 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Według urzędników budowa placu manewrowego jest konieczna, bowiem ulica Aldony jest na tyle wąska, że kierowcy mają problemy z zawracaniem. Według urzędników budowa placu manewrowego jest konieczna, bowiem ulica Aldony jest na tyle wąska, że kierowcy mają problemy z zawracaniem.

Według urzędników na ul. Aldony zobacz na mapie Gdyni w Orłowie musi powstać plac do zawracania, by umożliwić swobodny przejazd i zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo. By go zbudować, miasto w ramach specustawy zajmie częściowo dwie prywatne działki. - Dwie rodziny stracą teren, by jedna osoba mogła wygodnie zawracać - twierdzą sąsiedzi.



W jakich przypadkach powinna być stosowana specustawa drogowa?

Przy ul. Aldony w Gdyni znajduje się kilka domów. To "ślepa" ulica o długości ponad 100 metrów połączona z ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni prowadzącą z kolei do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. W 2011 roku dla tej części Orłowa uchwalono plan zagospodarowania terenu. Decyzją planistów w projekcie pojawił się tu plac manewrowy. Już wtedy pojawiły się pierwsze protesty, ale nie zostały w procedurze składania uwag uwzględnione, a plan zakładający docelowo budowę placu ostatecznie przyjęty.

31 grudnia 2014 roku zdecydowano, że to odpowiedni czas, by budowę zaprojektowanego placu rozpocząć. Ruszyła procedura inwestycyjna. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę placu pojawił się w wydziale architektoniczno-budowlanym Urzędu Miasta Gdyni na początku roku. Inwestycja jest realizowana w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych upraszczającej zasady administracyjne i otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności. O zamiarach miasta zostali powiadomieni właściciele okolicznych nieruchomości, w tym pisemnie także Henryk Skowron. Decyzja jednak nie mogła do niego dotrzeć, ponieważ 27 grudnia tego samego roku zmarł.

Zawiadomienie odebrała za to m.in. córka zmarłego Jolanta Skowron, współwłaścicielka działki. Okazało się, że w wyniku budowy placu, działka zobacz na mapie Gdyni o obecnej powierzchni ok. 400 mkw. zmniejszy się o ok. 50 m kw.

- Budowa odbędzie się przy zastosowaniu niewspółmiernej do jego znaczenia procedury związanej ze specustawą, a przecież chodzi o zwykły, niewielki plac do zawracania. Urzędnicy nie chcą przyjąć do wiadomości naszych argumentów. Nie chcę stawać okoniem, jestem gotowa do kompromisu, problem w tym, że nikt nie chce nawet się z nami spotkać i rozmawiać na ten temat - mówi Jolanta Skowron, która opiekuje się zamieszkałą w domu matką, dodając, że pośpiech urzędników dziwi także dlatego, że nie ustalono jeszcze spadkobierców po zmarłym ojcu.

Protestujący przeciw budowie placu właściciele posesji nie mają wątpliwości, że będzie ona służyła tylko jednej posesji. Protestujący przeciw budowie placu właściciele posesji nie mają wątpliwości, że będzie ona służyła tylko jednej posesji.
Jednym z proponowanych przez nią wariantów jest utworzenie kolistego placu manewrowego z obciążeniem także innych posesji w okolicy. Mieszkanka podkreśla, że jest także gotowa na rozmowy dotyczące rozmiaru placu, który zostanie zbudowany z płyt yomb.

Wskazuje, że beneficjentami inwestycji będą przede wszystkim mieszkańcy rozbudowanej w ostatnich miesiącach posesji znajdującej się przy ul. Aldony 7 zobacz na mapie Gdyni, gdzie zarejestrowana jest produkująca sprzęt sportowy firma Interplastic. Jej właścicielem jest Roger Żółtowski, którego chcieliśmy poprosić o komentarz do planowanej przez miasto inwestycji. Mimo kilkukrotnych próśb i zostawiania wiadomości w sekretariacie firmy, nie udało się nam go uzyskać.

Urzędnicy, mimo interwencji prawnika, pozostają nieugięci, tłumacząc, że przebudowa 18-metrowego odcinka drogi jest podyktowana bezpieczeństwem i wygodą osób, które mieszkają przy ulicy. Stąd decyzja o zastosowaniu specustawy drogowej pozwalającej na realizację inwestycji z dopuszczeniem wywłaszczenia z części nieruchomości, którą przejmie miasto.

- O trudnościach kierowców na tej ulicy słyszę od mieszkańców praktycznie od początku mojej kadencji na stanowisku wiceprezydenta. Nie była to może inwestycja najbardziej priorytetowa dla nas w dzielnicy, ale po sygnałach o dokuczliwości obecnego stanu, a także wizjach lokalnych urzędników na miejscu, postanowiliśmy przystąpić do budowy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wyjaśnia, że z powodu oporu protestujących, miasto nie miało innego wyjścia.

- Zastosowanie takiej procedury było konieczne. Zapewniam, że przypadków, gdy ją stosujemy jest w mieście więcej - dodaje, uzupełniając, że właścicielom i tak będzie należało się odszkodowanie.

Argumenty nie przekonują właścicieli, którzy nie ukrywają, że oczekują, iż urzędnicy jeszcze raz pochylą się nad zasadnością budowy placu. Kolejne odwołanie trafiło do wojewody pomorskiego. Jeśli zostanie oddalone, właściciele zapowiadają dalszą walkę.

- Do tej pory pojazdy uprzywilejowane nie miały problemu z dojazdem. My, jak i mieszkający obok wyjeżdżamy bezpośrednio na ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni, reszta jakoś sobie przez tyle lat radziła. Dziwi mnie, że nikt nie chce nas słuchać, gdy mówimy, że inwestycja powinna być dokonywana także kosztem mieszkańców, którzy naprawdę na niej skorzystają, choć ci także nie chcą z nami rozmawiać - kontruje.

Wśród mieszkańców panuje opinia, że dużo pilniejszy powinien być remont ul. Balladyny. Wśród mieszkańców panuje opinia, że dużo pilniejszy powinien być remont ul. Balladyny.
Wątpliwości co do zasadności takiej inwestycji nie brakuje także wśród członków rady dzielnicy Orłowo, podkreślających, że najpilniejszą sprawą drogową w okolicy powinien być remont ul. Balladyny zobacz na mapie Gdyni.

- Całkowity koszt przebudowy będącej w fatalnym stanie ulicy wraz z melioracją, ułożeniem nawierzchni i budową chodników szacowany jest na 2 mln zł. To przekroczyło możliwości budżetowe rady dzielnicy - można usłyszeć od radnych.

Póki co, nie ma co liczyć na środki miejskie, bowiem remont, choć planowany, nie znalazł się na liście inwestycji przeznaczonych do realizacji w najbliższych miesiącach.

Opinie (492) 9 zablokowanych

  • Haha

    Podstawowy błąd z urzędnikami się nie rozmawia tylko pisze pisma!!!

    • 11 1

  • to zabierzcie aż tyle

    żebym swoim tirem z naczepą mógł tam zawrócić.
    A swoją drogą to opcja bieg wsteczny została już w nowych pojazdach zakazana?

    • 12 1

  • bezprawie

    bezprawie ktore popiera Urzad Miasta w Gdyni! pan prezydent i pan Zoltowski to bardzo dobrzy koledzy! bravo bravo panie prezydencie! dla kolegi budujemy parkingi na prywatnych dzialkach a obok na ul balladyny ludzie lamia nogi!
    lapowkarze! ile on panu za to zaplacil!?

    • 21 1

  • Bialy bentley continental =)

    Pewnie pan roger nie ma czujnikow cofania w swoim bialy bentley'u z rejestracja rz =d

    • 27 2

  • czy jest taka zasada że władza długo nie zmieniana (1)

    zamienia się w mafię?

    • 27 2

    • Mafia długo nie zmieniana zmienia się we władzę, ale w drugą stronę, to nie wiem.

      • 1 0

  • dobre heheh zabudował se całkiem działkę to inym zabiorą teren na zawracanie :)

    • 22 2

  • polityk=urzedas (1)

    oprócz ich dużych pensji (wszystkich wpływów włącznie że zajmują kilka stanowisk w różnych firmach (ciekawe jak można pracować w kilku firmach skoro doba ma 24 h i daje to 3 etaty a gdzie odpoczynek itp) politycy i urzędasy (złodzieje) jada na łapówkach i tylko szukają gdzie można jakiś przetarg zrobić a przy okazji wyciągnie się coś do kieszeni z założonego budżetu ...

    • 12 1

    • To tak tłumaczył się kiedyś prezydent Gdańska, skąd ma tyle kasy : odpowiedź : żona jest bardzo obrotna ,pracuje na dwóch etatach i jeszcze dorabia na pół etatu u swojej matki ( no właśnie - doba ma 24h , kiedy śpi ? kiedy zajmuje się dziećmi ? )

      • 2 0

  • SKANDAL (5)

    Mieszkam w Orłowie od urodzenia.Aldony zawsze była ślepą uliczką,a to,ze ktoś prowadzi firmę to jego sprawa.Cała dzielnica się już oburza.Panie vice "prezydencie" nikt juz na na pana więcej nie zagłosuje.............Swoją drogą ciekawy jestem kto i ile wział w łapę:):):)Ciekawe,czy sąsiadka dostanie adekwatne odszkodowanie.Nadmieniam,ze metr działki kosztuje 1000 EURO

    • 32 6

    • to chyba się wczoraj urodziłeś ta droga była zabrana przez tych skowronów (1)

      http://www.gdynia.info.pl/mapy/dsc012.jpg

      • 4 5

      • na pewno nie zabrana

        spis geodezyjny pokazuje, że nikt samowoli nie popełnił - raczej przez długi czas udostępniał teren.

        • 3 1

    • Naprawdę? (2)

      Aldony była ulicą przejezdną, dopóki pewnej nocy (dawno temu) Pan Skowron zamknął część ulicy budując ogrodzenie i powiększając przy okazji swoją działkę. Dziwię się redaktorowi, że w swej dociekliwości nie udał się do Urzędu Miasta lub zapoznał z prawomocnymi wyrokami sądowymi. Ciekawe na forum sami znawcy afer urzędniczych, ale wszyscy zapomnieli, że o wszystkim decyduje najpierw sąd.

      • 4 3

      • Ogrodzeni o świcie...

        • 3 0

      • najpierw sąd?

        nie rozumiem kompletnie co znaczy, że o wszystkim decyduje najpierw sąd... A Pan Skowron powiększył swoją działkę kosztem czyjej własności? do kogo należał grunt na którym była ulica? może część ulicy była prywatna , pana Skowrona i wówczas ma prawo robić co chce ze swoją własnością....

        • 3 0

  • ta ulica była przejezdna w obu kierunkach

    ta ulica była przejezdna w obu kierunkach: http://www.gdynia.info.pl/mapy/dsc012.jpg

    • 9 3

  • Orlowianin, to chyba krotko tu mieszkasz skoro nie wiesz jak wygladala Aldony.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane