• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zagadka linii N5 rozwiązana. "Chodzi o punktualność"

Mateusz
14 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (117)
Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd. Brak zatrzymywania się autobusu linii N5 na wszystkich przystankach spowodowany jest tym, iż linię obsługuje tylko jeden pojazd.

Na wtorkowy artykuł naszego czytelnika, w którym pan Roman opisał perypetie z nocną linią autobusową N5, której autobusy nie zatrzymują się na wszystkich mijanych przystankach, postanowił odpowiedzieć pan Mateusz, pasjonat komunikacji i pasażer linii "pruszczańskich".



Jak często poruszasz się nocą po Trójmieście?

Oto jego list:

Brak zatrzymywania się na wszystkich przystankach jest najpewniej spowodowany tym, iż tę linię obsługuje tylko jeden autobus. W związku z tym kierowca musi w ciągu godziny:

  • Odjechać z Gdańska Głównego
  • Zrobić pętlę po Pruszczu
  • Odjechać z przystanku początkowego do Gdańska
  • Dojechać pod dawną "krewetkę" na przystanek końcowy
  • I ponownie ustawić się pod dworcem głównym

Dla przykładu:

Autobus N5 rusza o godzinie 1:00 z przystanku Gdańsk Główny, by o 1:29 dojechać do przystanku Matejki. Tam autobus ma minutę postoju i następnie wraca do Gdańska i dociera na przystanek końcowy o godzinie 1:52. Dzięki temu, iż odjazd wszystkich autobusów nocnych z przystanku Gdańsk Główny jest o godzinie 2:00 daje to 8 minut na swobodną przesiadkę na inne linie nocne.

Dołożenie kolejnych przystanków mogłoby spowodować brak możliwości przesiadki na inne linie ze względu na zbyt małą ilość czasu.

Rozkład linii N5 na żywo



Więcej przystanków między Lipcami a Orunią



Odnośnie linii "pruszczańskich" jest jeszcze jedna sprawa, czyli dołożenie przystanków na odcinku Lipce - Orunia. Kiedyś linie te zatrzymywały się jedynie na przystankach Lipce, Gościnna i Sandomierska (oprócz linii 132 która zawsze była linią zwykłą). Dawało to im charakter przyspieszony i do centrum Gdańska można było dotrzeć w miarę zadowalającym czasie.

Niestety od jakiegoś roku czy dwóch na liniach tych dodano cztery dodatkowe przystanki na żądanie (Ostróżek, Ukośna, Urząd dozoru technicznego, Nowiny) oraz jeden stały (Rejtana) które znacząco wpłynęły na czas przejazdu. Zamiast sprawnego dojazdu do centrum Gdańska dostaliśmy linię jadąca w ślimaczym tempie, kiedy zainteresowanie mieszkańców Pruszcza tymi przystankami jest znikome.

Czy nie można usunąć tych przystanków z części pruszczańskich linii? Szczególnie, że w kierunku Gdańska na tych przystankach zatrzymują się także linie 189 i 289 które jeżdżą w takcie 20-minutowym.



Brak zatoki przy przystanku Rejtana



Kolejną kwestią jest przystanek Rejtana któremu trzeba poświęcić osobny akapit. Zatrzymują się tam wszystkie linie przejeżdżające ta trasą, lecz ma on jedna, poważną wadę - brak zatoki. W godzinach szczytu autobusy nie dość że zajmują jeden pas, to do tego zbierają opóźnienia czekając aż autobus(y) przed nimi dokonają wymiany pasażerskiej. Jest to wąskie gardło powodujące korki.

Potencjalne rozwiązania problemu



Wariant 1: Odtworzenie linii nr 151 Gdańsk Główny - Św. Wojciech i usunięcie mniej istotnych przystanków z linii "pruszczańskich".

Linia ta jeździła już jakiś czas temu na podanej trasie. Niestety zawieszono ją ze względu na uruchomienie linii 132, która wraz z rozwojem miasta Pruszcz Gdański stała się niewydolna i powolna. Przejazd na całej trasie w jedną stronę bez opóźnień (które na tej linii są standardem) zajmuje 55 (!) minut. Wprowadzenie autobusu 151 pozwoli na odciążenie linii 132, a osoby z Lipiec i Oruni uzyskają autobus, który nie będzie przepełniony a do tego bardziej punktualny (Linia 151 ruszając ze Św. Wojciecha nie będzie stać w korku w Pruszczu).

Wariant 2: Przeorganizowanie linii "pruszczańskich" dzieląc je na:

  • Ekspresowe 200, 232 - Mające za zadanie jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza z/do Gdańska (Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Przyspieszone 132, 207 - Zatrzymujące się również na Św. Wojciechu (Św. Wojciech, Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
  • Zwykła 205 - Mająca w swojej ofercie wszystkie przystanki (również te na żądanie)

Wyznaczyłem linię 205 na linię obsługującą wszystkie przystanki, ponieważ wykonuje ona najkrótszą trasę w mieście Pruszcz Gdański i ma najmniejszy potok pasażerski. Po rozbudowie osiedli linia 132 wymaga jak największego przyspieszenia ze względu na ogromną liczbę nowych pasażerów.

Rozumiem jednocześnie mieszkańców Oruni, którzy mogą nie popierać chęci obcinania przystanków. Mimo wszystko celem tych linii jest jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza do centrum Gdańska. W sytuacji, kiedy czas ten wydłuża się o 7-8 minut ze względu na postoje na przystankach, na których ruch jest minimalny autobus staje się jeszcze gorszą alternatywą dla samochodu.
Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (117)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane