- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (199 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (253 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (742 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (67 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (154 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
Zagadka linii N5 rozwiązana. "Chodzi o punktualność"
Na wtorkowy artykuł naszego czytelnika, w którym pan Roman opisał perypetie z nocną linią autobusową N5, której autobusy nie zatrzymują się na wszystkich mijanych przystankach, postanowił odpowiedzieć pan Mateusz, pasjonat komunikacji i pasażer linii "pruszczańskich".
Brak zatrzymywania się na wszystkich przystankach jest najpewniej spowodowany tym, iż tę linię obsługuje tylko jeden autobus. W związku z tym kierowca musi w ciągu godziny:
- Odjechać z Gdańska Głównego
- Zrobić pętlę po Pruszczu
- Odjechać z przystanku początkowego do Gdańska
- Dojechać pod dawną "krewetkę" na przystanek końcowy
- I ponownie ustawić się pod dworcem głównym
Dla przykładu:
Autobus N5 rusza o godzinie 1:00 z przystanku Gdańsk Główny, by o 1:29 dojechać do przystanku Matejki. Tam autobus ma minutę postoju i następnie wraca do Gdańska i dociera na przystanek końcowy o godzinie 1:52. Dzięki temu, iż odjazd wszystkich autobusów nocnych z przystanku Gdańsk Główny jest o godzinie 2:00 daje to 8 minut na swobodną przesiadkę na inne linie nocne.
Dołożenie kolejnych przystanków mogłoby spowodować brak możliwości przesiadki na inne linie ze względu na zbyt małą ilość czasu.
Rozkład linii N5 na żywo
Więcej przystanków między Lipcami a Orunią
Odnośnie linii "pruszczańskich" jest jeszcze jedna sprawa, czyli dołożenie przystanków na odcinku Lipce - Orunia. Kiedyś linie te zatrzymywały się jedynie na przystankach Lipce, Gościnna i Sandomierska (oprócz linii 132 która zawsze była linią zwykłą). Dawało to im charakter przyspieszony i do centrum Gdańska można było dotrzeć w miarę zadowalającym czasie.
Niestety od jakiegoś roku czy dwóch na liniach tych dodano cztery dodatkowe przystanki na żądanie (Ostróżek, Ukośna, Urząd dozoru technicznego, Nowiny) oraz jeden stały (Rejtana) które znacząco wpłynęły na czas przejazdu. Zamiast sprawnego dojazdu do centrum Gdańska dostaliśmy linię jadąca w ślimaczym tempie, kiedy zainteresowanie mieszkańców Pruszcza tymi przystankami jest znikome.
Czy nie można usunąć tych przystanków z części pruszczańskich linii? Szczególnie, że w kierunku Gdańska na tych przystankach zatrzymują się także linie 189 i 289 które jeżdżą w takcie 20-minutowym.
Brak zatoki przy przystanku Rejtana
Kolejną kwestią jest przystanek Rejtana któremu trzeba poświęcić osobny akapit. Zatrzymują się tam wszystkie linie przejeżdżające ta trasą, lecz ma on jedna, poważną wadę - brak zatoki. W godzinach szczytu autobusy nie dość że zajmują jeden pas, to do tego zbierają opóźnienia czekając aż autobus(y) przed nimi dokonają wymiany pasażerskiej. Jest to wąskie gardło powodujące korki.
Potencjalne rozwiązania problemu
Wariant 1: Odtworzenie linii nr 151 Gdańsk Główny - Św. Wojciech i usunięcie mniej istotnych przystanków z linii "pruszczańskich".
Linia ta jeździła już jakiś czas temu na podanej trasie. Niestety zawieszono ją ze względu na uruchomienie linii 132, która wraz z rozwojem miasta Pruszcz Gdański stała się niewydolna i powolna. Przejazd na całej trasie w jedną stronę bez opóźnień (które na tej linii są standardem) zajmuje 55 (!) minut. Wprowadzenie autobusu 151 pozwoli na odciążenie linii 132, a osoby z Lipiec i Oruni uzyskają autobus, który nie będzie przepełniony a do tego bardziej punktualny (Linia 151 ruszając ze Św. Wojciecha nie będzie stać w korku w Pruszczu).
Wariant 2: Przeorganizowanie linii "pruszczańskich" dzieląc je na:
- Ekspresowe 200, 232 - Mające za zadanie jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza z/do Gdańska (Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
- Przyspieszone 132, 207 - Zatrzymujące się również na Św. Wojciechu (Św. Wojciech, Niegowska, Gościnna, Sandomierska)
- Zwykła 205 - Mająca w swojej ofercie wszystkie przystanki (również te na żądanie)
Wyznaczyłem linię 205 na linię obsługującą wszystkie przystanki, ponieważ wykonuje ona najkrótszą trasę w mieście Pruszcz Gdański i ma najmniejszy potok pasażerski. Po rozbudowie osiedli linia 132 wymaga jak największego przyspieszenia ze względu na ogromną liczbę nowych pasażerów.
Rozumiem jednocześnie mieszkańców Oruni, którzy mogą nie popierać chęci obcinania przystanków. Mimo wszystko celem tych linii jest jak najszybszy dowóz mieszkańców Pruszcza do centrum Gdańska. W sytuacji, kiedy czas ten wydłuża się o 7-8 minut ze względu na postoje na przystankach, na których ruch jest minimalny autobus staje się jeszcze gorszą alternatywą dla samochodu.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-14 08:27
N5 do ewaluacji (6)
Bardzo dobra i propozycja Pana Mateusza i rozwiązanie dla linii "pruszczańskich". I wielka szkoda że N5 jeździ tylko jeden, niestety w obecnych realiach obsługuje tylko wschodnią część Pruszcza a dużo się w Pruszczu zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Owszem jest również przystanek w Centrum na Chopina ale obszary nowych osiedli, setki młodych
Bardzo dobra i propozycja Pana Mateusza i rozwiązanie dla linii "pruszczańskich". I wielka szkoda że N5 jeździ tylko jeden, niestety w obecnych realiach obsługuje tylko wschodnią część Pruszcza a dużo się w Pruszczu zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Owszem jest również przystanek w Centrum na Chopina ale obszary nowych osiedli, setki młodych mieszkańców zamieszkujących rejon osiedla Bursztynowego, granicę Pruszcza z Juszkowem czy Rotmanką, obecnie od godziny 22 nie mają dojazdu do siebie z Centrum Gdańska. A Ci za torami mają też pociąg. Może zapytać jak to jest z tym N5, może jednak powinnien byc wprowadzony drugi kurs aby raz, obsługiwać jednak więcej przystanków, dwa, rozszerzyć trasę po Pruszczu włączając w nią nowe osiedla powstałe w zachodniej części miasta i stale rozbudowywane już od dobrych 10 lat.
- 37 6
-
2023-12-15 06:51
W nocy się śpi a nie jeździ autobusami
- 0 0
-
2023-12-14 11:23
(2)
jeżeli mieszkańcy pruszcza chcą dedykowanej linii tylko dla siebie, bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich do centrum to niech za taką linie zapłacą w całości. Bo w chwili obecnej, finansowanie linii pruszczańskich przez tą gmine jest tylko częściowe - większość i tak płaci miasto Gdańsk, więc z jakiej racji ma się nie zatrzymywać na terenie gdańska skoro mieszkańcy z podatków płacą za te linie?
- 7 2
-
2023-12-14 13:31
(1)
O tym piszę wyżej, do ewaluacji czyli zatrzymywanie na przystankch zarówno w Gd jak i rozszerzenie w samym Pruszczu
- 0 0
-
2023-12-14 13:43
Może Pruszcz będzie miał własną nocną linię
Jeśli tak, to propnuję udać się do Burmistrza Wróbla i złożyć wniosek o nocną linię jeżdzącą tylko po Pruszczu i bezpośrednio do Dworca w Gdańsku. Oczywiśćie finansowaną ze środków Pruszcza Gdańskiego.
- 4 0
-
2023-12-14 08:51
Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać (1)
Zdiagnozowany przez Ciebie problem można łatwo rozwiązać, wystarczy że Pruszcz zorganizuje linię nocną, która będzie zwoziła mieszkańców wspomnianych przez Ciebie osiedli/dzielnic do centrum Pruszcza gdzie będą mogli się przesiąść do N5.
- 11 3
-
2023-12-14 11:09
Dwa dodatkowe przystanki na żądanie to skrócenie potem "czasu przesiadkowego" z 8 minut do 6, czyli o co chodzi?
6 minut to nadal dosyć czasu.
- 0 3
-
2023-12-14 08:22
Przywrócenie 151 byłoby idealnym rozwiązaniem problemu wraz z budową zatoki na przystanku Rejtana (4)
Pamiętam zresztą, że część mieszkańców Św. Wojciecha i Lipiec słusznie protestowała przeciwko likwidacji linii 151. Ta linia naprawdę była potrzebna.
- 52 4
-
2023-12-14 14:35
132
zamiast 151 masz 132
- 1 2
-
2023-12-14 08:30
(2)
Tam jest pierzeja na tyle blisko drogi, że nie ma gdzie zrobić zatoki.
- 6 1
-
2023-12-14 13:54
Dodatkowy pas zamiast betonowego separatora
Pomiędzy przejściem a wyjazdem z ul. Rejtana spokojnie dałoby radę zrobić szykanę / zygzaka i przenieść pasy w lewo w miejsce obecnego betonowego separatora. Wygospodarowane 50 metrów "zatoki" wystarczy na dwa autobusy.
A gdyby przesunąć przystanek za wyjazd z ul. Rejtana w okolicę apteki i zrobić taki sam patent na jezdni w stronę Pruszcza, to nagle się uda zrobić zatoki w obu kierunkach.- 2 0
-
2023-12-14 11:31
No to skoro nie ma warunków technicznych to zlikwidować przystanek.
lub przenieść go w inne miejsce. Przez ten brak zatoki łapią tam opóźnienie również linie "Oruńskie".
- 3 3
-
2023-12-14 07:42
(8)
Do Pruszcza powinna wrocic SKM a nie autobusy tkwiace w korku
- 76 5
-
2023-12-14 18:45
Do pruszcza
Jezdzi regio
- 2 0
-
2023-12-14 10:14
SKM już tam nie dojedzie (2)
Teraz będzie kierowana na przyszłą PKM południe. Starajcie się o więcej kursów Polregio
- 4 1
-
2023-12-14 11:46
Eh, jeszcze niedawno SKM do Tczewa dojeżdżało.. (1)
- 12 1
-
2023-12-14 12:26
A kiedyś to nawet do obecnego warmińsko-mazurskiego.
- 7 0
-
2023-12-14 08:28
Nocne nie tkwią w korkach.
- 3 1
-
2023-12-14 07:47
(2)
Gdyby tylko były tory.
- 11 0
-
2023-12-14 13:44
To po czym jeździła wcześniej? (1)
- 5 0
-
2023-12-14 21:42
Po torach.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.