• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zajezdnia we Wrzeszczu szykuje się na nowe tramwaje

Katarzyna Moritz
27 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Dokonywanie przeglądów i napraw będzie o wiele łatwiejsze, bo kanały naprawcze zastąpi specjalny system podnośników i podestów. Dokonywanie przeglądów i napraw będzie o wiele łatwiejsze, bo kanały naprawcze zastąpi specjalny system podnośników i podestów.

Ponad 75-letnia zajezdnia tramwajowa przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku doczeka się w końcu modernizacji i przebudowy. Miejsce to zyska nie tylko nową elewację, ale profesjonalną myjnię, specjalne podnośniki, ułatwiające przegląd pojazdów czy nowoczesną podtorową tokarkę, by tramwaje ciszej jeździły.



Pojawi się nowa myjnia... Pojawi się nowa myjnia...
...tokarka podtorowa... ...tokarka podtorowa...
...a także specjalistyczny dźwig. ...a także specjalistyczny dźwig.
Prace modernizacyjne w zajezdni związane są głównie z tym, że w Gdańsku już jesienią pojawią się nowe tramwaje PESA z Bydgoszczy. W tym roku dotrze do nas pięć sztuk, ale w przyszłym 30.

- Obecna zajezdnia, która powstała w połowie lat 30. XX wieku, nie jest w ogóle przystosowana do nowych niskopodłogowych tramwajów. W efekcie przebudowy nie tylko zyskamy lepsze warunki pracy, ale poprawę w dużej mierze odczują pasażerowie. Dzięki inwestycjom w specjalistyczne urządzenia, tramwaje będą cichsze i czystsze - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Przebudowa zaczęła się na początku maja od drobniejszych prac budowlanych. Poważniejsze rozpoczną się w czerwcu. Całość prac ma być zakończona w połowie przyszłego roku. Będzie ona podzielona na etapy, bo zajezdnia cały czas musi funkcjonować. W pierwszej kolejności nastąpi modernizacja hali obsługi codziennej, gdzie tramwaje zjeżdżają z tras.

- Obecnie cała elektryka tramwaju jest na dachu, a nie, jak w starych pojazdach, na dole. Dlatego istniejące kanały naprawcze zastąpi specjalny system podnośników i podestów. Dzięki temu dokonywanie przeglądów i napraw będzie o wiele łatwiejsze - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz.

Tramwaje będą częściej myte, bo pojawi się profesjonalna myjnia. Teraz generalne "pucowanie" tramwaju odbywa się raz w miesiącu i to w zasadzie ręcznie. Na dodatek mycie zimą, w nieogrzewanej hali, szczególnie we wnętrzu pojazdu było niemożliwe.

Bardzo ważnym urządzeniem, jakie się pojawi na przełomie sierpnia i września, jest tokarka podtorowa.

- Jak wiadomo, żelazne koła się zużywają, a z powodu nierówności torów, które także będą niwelowane, ich zużycie następuje nierównomiernie i w efekcie słyszymy charakterystyczne pukanie. Tokarka w przeciągu dwóch godzin wyprofiluje wszystkie koła tramwaju, bez konieczności ich demontażu - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz.

W ramach modernizacji zajezdni zakupiony zostanie również specjalistyczny dźwig, służący do podnoszenia uszkodzonych pojazdów. Zostanie zwiększona ilość torów postojowych, odnowione będą rozjazdy. Zmienione i odnowione zostaną też elewacje zajezdni. Koszt zmian w zajezdni wyniesie 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • Inwestycje inwestycjami... (3)

    ...ale porozmawiajmy jeszcze raz o hamulcach.

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jak-mechanicy-ZKM-hamulce-naprawiali-n37547.html

    Pozdrawiam wszystkich myślących!

    • 48 4

    • Jest to nie wygodny temat dla Pana Prezydenta przed wyborami samorządowymi. (1)

      Nie będzie żadnej kontroli !

      • 10 0

      • Jak będzie wypadek i komuś coś się stanie to mam nadzieję że nie posadzą pana Edka który czegoś nie naprawił bo go kierownik poganiał i kazał spaprać.

        Ale tego który nie zrobił kontroli i pozwalał a nawet namawiał by pan kierownik popędzał pana Edka

        • 0 0

    • i o leśnych dziadkach

      pracujacych jako 'fachowcy w zkm...

      • 1 0

  • W trójmieście powinno sie wybudować metro. I to by rozwiązało prawie wszystkie problemy komunikacyjne (55)

    • 73 286

    • pomysł zupełnie pozbawiony sensu (11)

      3 city rozciąga się wzdłuż jednej alteri komunikacyjnej w przybliżeniu +/- 2 km od niej, jaki jest sens budowy metra?...absurd.Metro ma sens w przypadku aglomeracji zbudowanych na planie pierścienia i tylko wtedy.

      • 46 7

      • zapomniałes o górnym tarasie plus minus 8 km od dolnego tarasu. sens jest ale kasy nie będzie. (7)

        • 11 32

        • Myślenie nie boli (6)

          Słuchaj filozofie a nie wpadłeś na to, jaki sensem byłoby przepychanie tunelu na Górny taras w glinie i piachu a do tego niemal cały czas pod górkę. Przecież zbudowanie kolejki naziemnej byłoby tożsame a koszty jakieś 2-3 razy mniejsze. Ot naczytali się głupot i pitolą teraz.

          • 39 6

          • on jest deadhead - znaczy nie myśli wcale

            • 2 1

          • no comments;p (3)

            dobrze, że ty masz monopol na racje hehe:)

            • 5 26

            • Ktoś musi mieć, skoro ktoś inny nie ma argumentów... (2)

              • 16 3

              • ty masz rację bezceną! w jednym poscie napisałeś tyle co za setki tysięcy (1)

                na setkach stron firmy od przygotowania studium wykonalności:)

                • 1 7

              • ej, ty na serio tak, czy tylko udajesz...? o.O

                • 3 1

          • może i masz rację ale mnie ciekawi dlaczego chcesz ten tunel przepychać...

            po górkę a nie z górki?

            • 8 1

      • aaa (1)

        a może np gdańsk leży na bagnach i pod fundamentami budynków na głębokości ok 5 do 6 metrów stoii woda :) bo z tedo co wiem tak jest

        • 21 3

        • jak już pisałem na księżycu domy chcą stawiać a w Gdańsku metra nie da się wybudować ???

          • 4 4

      • A to niby dlaczego tylko pierścień ? Stawiając jakąś tezę należałoby ją udowodnić, chyba, że to aksjomat.

        • 5 16

    • ciakawe gdzie? chyba pod torami skm-ki (3)

      • 33 3

      • (2)

        A na torach zasadzimy kwiatki.

        • 12 1

        • A na drzewach[...]będą wisieć komuniści. (1)

          • 17 6

          • z tobą na czele

            • 3 2

    • pomyś (7)

      • 26 6

      • (6)

        "Dokonywanie przeglądów i napraw będzie o wiele łatwiejsze, bo kanały naprawcze zastąpi specjalny system podnośników i podestów."
        to chyba łatwiej i szybciej jest wjechać na kanał niż mordowac się podnośnikiem - mydlą nam oczy znowu

        • 10 28

        • to dlaczego w warsztatach samochodowych już si enie robi kanałów?! (5)

          na kanał, lub na podnośnik wjeżdżasz raz, a z częściami latasz 100razy... fajnie mieć trochę przestrzeni wtedy i robić to z poziomu na którym się znajdują... sam sobie "mydlisz oczy"!

          • 29 2

          • A czytałeś artykuł? (2)

            "Obecnie cała elektryka tramwaju jest na dachu, a nie, jak w starych pojazdach, na dole."

            Dlaczego myślisz, że wszyscy są idiotami i chcą sobie utrudniać?
            Nie sądź po sobie!

            • 7 2

            • Cieszę się, że w Twoich oczach jestem idiotą! (1)

              jeśli chodzi o dach, to chyba nie ma znaczenia czy dysponują kanałem, czy podnośnikiem, prawda?! natomiast podnośnik ma znaczenie przy mechanice, która w przeciwieństwie do elektryki zostaje na dole!!!

              • 2 0

              • Czytaj uważnie

                no przecież mig-lancu jeden nikt nie pisze o likwidacji kanałów!!!

                • 0 0

          • dlaczego tak późno ta renowacja i zmiany (1)

            to juz dawno powinno byc zrobione.
            Gdyby ludzie nie kradli to bylyby pieniadze na ten cel

            • 4 12

            • To co nie robimy?

              • 14 0

    • to by chyba musiało być.... (3)

      ...metro podwodne?! Nie zapominaj, że Trójmiasto położone jest w bezpośrednim sąsiedztwie morza. Zwróć uwagę jakie były problemy przy budowie piardowatego tunelu w Sopocie a co dopiero metro ???

      • 19 2

      • A Nowy Jork, Londyn, Sztokholm (mozna tak wymieniac wiecej) to leza w gorach? (1)

        Wszystkie leza nad morzem i jakos nie mieli problemu z metrem, wiec to zaden argument. Co nie zmienia faktu, ze to glupi pomysl, bo mamy SKM, ktora moglaby zastepowac metro, gdyby tak jak metro jezdzila non-stop co 5 minut, a w godzinach szczytu czesciej. Po prostu krotsze sklady, ale czesciej. Wtedy byloby jak metro tyle, ze lepiej, bo nie musisz jechac jak kret pod ziemia.

        • 4 4

        • hmmm

          Londyn nad morzem? Pierwsze slysze... A Nowy Jork lezy na skale, podobnie Sztokholm. Wszystkie trzy argumenty nie trafione i swiadcza o braku elementarnej wiedzy na poziomie szkoly podstawowej.

          • 4 1

      • ... co nie zmienia faktu ze technologie są i pozwalaja budować nawet pod wodą ! Tu tylko chodzi o kase i nic wiecej. Na księżycu domki chcą stawiać a w Gdańsku metra nie da się wybudować he he he :P. Osobiście uważam że metro jest nie potrzebne ;]

        • 3 1

    • wystarczyłoby dobrze rozbudować trasę skm (3)

      • 25 2

      • SKM (1)

        SKM niech jeździ tam, hdzie jeździła kiedyś, a nie rozdrabnia się na dowóż 3-5tyś. ludzi z Lęborka czy Malborka. Wystarczyłoby zwiększyć częstotliwość kursów i już byłoby ok. Zamiast rozbudowywać SKM (ciągle na torach PLK), to lepiej porządnie rozbudowć kolej metropolitalną i sieć tramwajową, ale z głową. To nie może być tylko dojazdówka do lotniska, bo nie zaronbi na siebie, a my będziemy dokładać do tego biznesu tak samo, jak będziemy dokładać do pomników budynia i liska (wszystkich). Od głównej trasy muszą być linie boczne, umożliwiajace redukcję lini autobusów podmiejskich, dotyczy to szczególnie dojazdu z Osowej i Gdańska-Południe.

        • 2 1

        • zgoda

          z wyjątkiem osowej, im sie nic nie należy, bo jest ich tylko 10k, a oprotestowują wszystko jak leci:)))

          • 4 0

      • Argument, że Trójmiasto leży nad morzem nie ma sensu .Amsterdam - miasto wyrwane wodzie - cały czas rozwijają swoje linie metra - ale łatwo nie jest:) Ale pomysł metra w 3mieśienie nie ma sensu - są tańsze i bardziej realne systemy komunikacyjne - kolej metropolitalna.

        • 16 3

    • kretynie u nas są problemy z tunelami (Sopot), a ty chcesz metro

      • 0 2

    • JOJO sprzedał wczoraj dwie parówki Szlomowi, ale parówki były nieswieże i szlomo się zatruł, a teraz sobie popisuje na formu. (3)

      • 13 8

      • Co powie wnuczek dziadka z wemachtu ? (2)

        Schlomo ist gut a Eberhart Diepgen from Luftwaffe ist nicht gut ???
        Das ist ja ein SKANDALL !!!

        • 1 7

        • skoro tak Ci to bycie "wnuczkiem" przeszkadza (1)

          to czemu sam szprechasz?

          • 5 0

          • Warum doch ... przeszkadza ? , kto tu mówić że przeszkadza - dziadek from wunerwaffe sehr gut, poważnie ! Amen

            • 1 0

    • (4)

      metro u nas?jak sobie to wyobrazasz?robic tunel ponizej poziomu morza to jak walczyc z wiatrakami!

      • 15 3

      • zgadza sie (3)

        no tak bo np Nowy York który leży średnio dwa metry nad powierzchnią morza i jest portem oceanicznym wcale nie ma największej sieci metra na świecie

        • 6 6

        • (2)

          a pod nim są piachy czy skały?

          • 5 0

          • warunki geologiczne ma przejściowe (1)

            zarówno skały tak i materiał luźny...... jak się tak czepiasz to zobacz Amsterdam

            • 2 2

            • Amsterdam

              Metro w Amsterdamie, to najwieksza wpadka inwestycyjna w Holandii od czasu upadku Kompani Wschodnioindyjskiej (holenderskiej). Ciągna to, bo nikt nie ma odwagi głosno sie przyznać, że dał ciała, a kasa idzie taka, że za te pieniądze mogliby wybudować drugą autostradę z Hengelo do Rotterdamu. Poczytaj sobie na ten temat na skyscrapercity.
              Co do NY, to tam gdzie materiał jest lużny, to koszty wzrastają trzykrotnie (ipompowanie, wzmocnienia, dodatkowe izolacje) albo budują nad ziemią, większość jednak to lita skała.

              • 5 0

    • Popatrz na przypadek metra warszawskiego (3)

      i porzuć wszelką nadzieję. Takie rzeczy po prostu w Polsce nie wychodzą.

      • 6 2

      • w PRL-u nie wychodziły (2)

        teraz to już inna bajka

        • 2 5

        • PRL-u nie ma od 20 lat (1)

          i jakoś kraj nie zamienił się w plac budowy dróg i linii metra/kolejowych.

          • 8 1

          • bez przesady aż tak źle nie jest....

            nie od razu Rzym zbudowano - nie popadajmy w skrajności - coś tam sie jednak buduje...jak widać potrafimy nawet w 3 lata wybudować prawdziwe stadiony czego nie potrafiliśmy zrobić za PRL-u,

            • 2 4

    • Moglibyśmy rozbudować SKM

      ale posadki dla świty budynia w ECSie są ważniejsze. Przecież świta budynia nie będzie jako kanar czy motorniczy pracować.

      • 2 3

    • Metro z widokiem na morze... zwane SKM-ką

      • 1 1

    • Metro z widokiem na morze... zwane SKM-ką

      • 3 1

    • w trójmieście już jest metro (2)

      - nazywa się SKM

      • 15 4

      • (1)

        To sobie dojedź tym "metrem" na lotnisko albo do sądu na Piekarniczą... Idea metra jest taka, że bezkolizyjnie dowozi do wszystkich najważniejszych lokalizacji w mieście. SKM natomiast to zwykła dziadowska podmiejska linia kolejowa, dodatkowa nitka torów, puszczona przy dalekobieżnych. Coś wam kiedyś wmówiła propaganda sukcesu i to pokutuje... Weźcie otwórzcie już oczy.

        • 5 7

        • Weźcie otwórzcie już oczy.

          Idea metra jest taka, że bezkolizyjnie dowozi do wszystkich najważniejszych lokalizacji w mieście

          Dojedź mi warszawskim metrem na lotnisko albo któryś z praskich dworców.
          Albo może praskim czy berlińskim na ktorekolwiek lotnisko

          • 10 1

    • ?!

      Przecież SKM sprawuję funkcję metra w naszym mieście !

      • 13 2

    • Metro

      no niestety u nas metra nie da się wybudować, za wysokie wody gruntowe i nie tylko :(

      • 6 3

    • popieram ale pomysł nierealny ze wzgledu na astronomiczne kwoty.

      ale teoretycznie byłoby miodzio. pierścień okalający dolny i górny taras plus linie poprzeczne. inwestycja liczona chyba w miliardach euro. niestety za biedni jesteśmy.

      • 4 10

  • tramwaj Lechii

    Niestety długo mnie nie było w Gdańsku a ciekawa jestem co się dzieje z tramwajem Lechii??

    • 0 0

  • EEEHHHHH....

    I zaraz bez hamulców będą jeździć bo mechanik z motorniczym się pokłucą.

    • 2 1

  • hahah (1)

    Pan Zgliczynski probuje ratowac sytuacje. Nic z tego, nawet jego kolega komuvch Wojtkiewicz nie pomoze. Koniec, nie ma was! Rzucam na was klatwe!

    • 4 3

    • członkiem .....

      byłeś ,że wisz? Pewnie wyczarowałeś......juz się wyatowałes...........................

      • 0 0

  • psy poszczekały........i Koprowski też..

    a odnowienie taboru w Gdańsku jest realizowana zgodnie z przyjętą strategią w niespotykanym nigdzie tempie.Jeszcze rok wycia i stado nie będzie miał kogo gryżć ,bo tramwaje tak jak autobusy będą nowej generacji.....brawo Panie Prezydencie.Będą potomni obecnych malkontentów i pseudo miłośników stawiać Panu pomniki....lubię budyń przygotowywany przez Pana ,jest wyśmienity,pięknie podany a sok naturalny ,niepreparowany.....

    • 4 3

  • ręce opadają (11)

    Jak wiadomo, żelazne koła się zużywają, a z powodu nierówności torów, które także będą niwelowane, ich zużycie następuje nierównomiernie i w efekcie słyszymy charakterystyczne pukanie.
    Rzeczywiście - za to niesprawność hamulców środkowego wózka szczególnie w wozach typu NGd99, nie wpływa na powstawanie płaskich miejsc na kołach?
    Ciekawe jakie nierówności toru (oprócz miny położonej przez talibów) mogą spowodować takie walenie w wozie 1340? A jeszcze ciekawsze jest dlaczego kiedy następuje awaria hamulca postojowego w tramwaju N8C, to też zaczynają się robić płaskie miejsca?
    Jeśli nie wiecie - pukanie jest spowodowane wystąpieniem na okrągłym kole spłaszczenia - wytarcia powodowanego sunięciem zablokowanego koła po szynie.

    • 92 3

    • do zapytajnika: (1)

      z całym szacunkiem, ale chyba MASZ JAKIEŚ PROBLEMY Z ROZUMIENIEM TEKSTU CZYTANEGO. być może wyciąganie wniosków jest dla Ciebie za trudne. FAKTYCZNIE RĘCE OPADAJĄ. życzę powodzenia w dalszej "karierze zawodowej".

      • 0 2

      • Szacunek pokazujesz krzykiem - ciekawe. Czy to już schizofrenia?
        Czego to idiota zapytajnik nie zrozumiał w tekście? Żelaznych kół? Czy nierównomiernego ich zużycia z powodu nierówności toru, które również będą eliminowane? Czy może zapytajnik nie jechał ostatnio drugim wagonem wozu 1339, w którym aż szyby dzwonią tak napier...lalala? A może zapytajnik nie jeździł nigdy Bombardierem na Chełm, gdzie jak wiadomo tory są nieremontowane od 25 lat i powodują że środkowy wózek wpada w wibrację?
        Całkiem możliwe, że ironii byś nie zauważył, nawet jakby spadła z 4 piętra i kopnęła Cię w ...
        Również życzę powodzenia.

        • 1 0

    • (2)

      mam pytanie, czy jeśli tokarka będzie wyrównywała płaskie miejsce na kołach, to nie skończy się to tak, że koła w końcu zmniejszą się do rozmiarów minimalnych a potem znikną ? i wtedy zmutowane korniki zjedzą podwozie i będziemy mieli tramwaje flinstonów jako atrakcja turystyczna. po za tym..BONDZIORNO PRINCAPESSA !!!! :)

      • 13 4

      • (1)

        Tak jest - kiedyś zmutowane korniki gnieździły się w rozruszniku tramwajowym pod podłogą, niestety teraz cała elektryka została przeniesiona na dach i populacja korników uległa drastycznej redukcji. Gdzie są ekolodzy?!

        A serio - koła tramwaju zużywają się w trakcie eksploatacji tak samo jak opony w samochodzie i co jakiś czas muszą być wymieniane na nowe.

        • 11 0

        • dziękuje za odpowiedź :* może skoczymy na dwa piwa i herbatnik ?

          • 3 1

    • koła są stalowe

      żelazne to są "ordery" dla zafców ...

      • 0 2

    • (1)

      A ta tokarka to nie ma właśnie eliminować nierówności kół?

      • 1 4

      • Uwaga! 8:30 dział markietingu ZKM włącza komputery!!

        • 7 1

    • (2)

      NGd99 , N8C, wóz 1340 ????
      Kolega uźywa różnych takich wyrazów, że ja nie rozumiem !
      Czy to aby nić sprośnego ?

      • 8 3

      • Kolega znawca używa takich trudnych słów, żeby nie rzucać słów na wiatr.
        Jutro wóz 105Na 1339+1340 będzie miał wymianę obręczy, żeby nikt nie nakręcił filmiku po przeczytaniu jego wypowiedzi. Znawca robi to dla dobra pasażerów, gdyż jechać się tym nie da. Można zginąć!

        • 7 0

      • Tramwaj N8C masz na zdjęciu na samej górze :)
        BTW to jest brzydkie nie tylko słowo ale i wygląd :P

        • 3 0

  • (2)

    Kontrola była i wiadomo co znalazła - nie trzeba być specjalistą, żeby wiedzieć, że hamulców postojowych w wagonach 105Na nie ma albo nie działają. Żeby to stwierdzić wystarczy przejechać się takim tramwajem - charakterystyczne "strzelanie" awaryjnymi i ciągły dźwięk dzwonka podczas postoju na pochyłości. Cały pic polega na tym, że doskonale o tym wiedząc ZTM zamówił nie >>kontrolę stanu hamulców>kontrolę stanu tramwajów

    • 12 5

    • pomylony....

      gosć jest pomylony.....

      • 0 3

    • "strzelanie" awaryjnymi

      he, niezłe, dobrze, że nie z bacika ...

      Nieco się gościu mylisz.

      • 1 3

  • Co oznaczają dobre wieści z ZKM? (1)

    Ano najpewniej to, że raport ze stanu technicznego hamulców jest druzgocący a władze miasta zamierzają go zbagatelizować i powiedzieć, że wszystko, tak jak zawsze, jest super, a prezes ZKM ma dożywotnią posadę.

    Adamowicz Adamowicz, jak nie wywalisz kierownictwa ZKM na zbity pysk to ja i tak na ciebie nie zagłosuje :)

    • 13 2

    • zagłosuj na siebie.....

      Podpisz posta,bo najpewniej zdruzgotany jesteś tym,że władze miasta rewelacyjnie,zrównoważenie wyprowadziły transport masowy na pierwsze miejsce nie tylko w kraju......młotek gumowy otrzymasz za darmo...

      • 0 0

  • po co Strzyża? (2)

    był wrzeszcz i niech tak zostanie! już pozmieniali nazwy ulic nie zmieniając na nich nic !dziury były i są ,szpetne chodniki były i są.Teraz za dzielnice się wzięli.Wychowałam się i mieszkam od 62 lat we Wrzeszczu i nie będę teraz Wrzeszcza nazywała Strzyża.Robic a nie zmieniac nazwy !!!

    • 5 3

    • Strzyża fajna rzecz (1)

      Dla mnie akurat Strzyża fajna rzecz i widzę zmiany na lepsze także w sprawie dziur i chodników. Strzyża po to, żeby lokalna społeczność mogła zadziałać co w molochowatym Wrzeszczu nie jest do końca możliwe.

      • 1 2

      • a dlaczego nie Strzyża?

        Jest tak nazwa i dzielnica granicząca z Wrzeszczem, Zaspą, Oliwą i VII Dworem
        dzieli się na Strzyżę Dolną /przy torach/ i Górną /od Grunwaldzkiej/
        i niech tak zostanie!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane