• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • Tak najlepiej zdefraudować publiczną kasę kupić pojazdy (2)

    które zardzewieją w magazynach a po to to wszystko aby dostać "kilka słoików miodu" od producenta, oczywiście wszystko pod pretekstem kolei metropolitarnej, która nigdy nie powstanie ale ładnie się o niej mówi i jest pretekstem dla ustawiania siebie i swoich pociotów kosztem społeczeństwa. Tu jest POLSKA tu nic nie może powstać zrozumcie to wreszcie

    • 2 3

    • Budyń specjalista od defraudcji (1)

      żadna nowość

      • 0 2

      • Debilku...

        A co ma Adamowicz do przetargu organizowanego przez Urząd Marszałkowski?

        • 2 0

  • Obawiam się, ze założone parametry w rozsądnej cenie może spełnić tylko i wyłącznie pojazd z silnikiem elektrycznym. (2)

    Spalinowy, zwiększy koszty tak bardzo, że bardziej opłacalne byłoby zelektryfikowanie linii aż do Kościerzyny, Bytowa, a być może wszystkich linii w wijewództwie.... Tyle, ze społeczeństwo się o tym nie dowie....

    • 4 1

    • Wykształcenie? (1)

      A jakimż to wykształceniem dysponujesz, że tak twierdzisz?

      • 0 0

      • Hamowanie rekuperacyjne

        Tak jak w autobusach Solaris i innych producentów przy hamowaniu rekuperacyjnym powstaje prąd który można użyć albo w innym pociągu albo żeby uruchomić pociąg po stopie na przystanku.

        • 0 0

  • i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

    i jeszcze jedno: być odporny na wybuch radzieckiej bomby jądrowej. 120km/h nigdy nie osiągną na takim terenie i przy naszym wykonaniu torowiska na które poczekamy ooooooo

    • 0 0

  • Projek taboru, projekt dworcow, projekt wagonow rowerowych (2)

    Z tym malym problemem,ze to wszystko narazie PROJEKT,zostala jeszcze TYLKO realizacja

    • 1 0

    • Eee tam. (1)

      We współczesnej nowomowie biznesowej słowo "projekt" oznacza całe przedsięwzięcie, nawet juz dawno zrealizowane i zakończone :)

      • 0 0

      • no wlasnie, boje sie zeby nie zakonczylo sie to tak jak piszesz.

        • 1 0

  • Ja mam tylko jedną prośbę

    POSPIESZCIE SIĘ WRESZCIE!!! Niektórzy JUŻ potrzebują tej kolejki, a nie 50 lotnisk!!!

    • 0 0

  • Sardynki

    Jeśli to będą dwuczłonowce, podobne pojemnością do tych z Pesy, to jazda w godzinach szczytu bedzie przyjemna tylko dla masochistow. I okaże się, że wywalono 700 mln. w celu przewożenia max 2 tys. osób do i z pracy.

    • 0 0

  • jaka ta kolej elektryczna czy spalinowa

    • 0 0

  • Rzetelność informacji

    Z nią jest słabo na tym portalu. Dodanie przypadkowych zdjęć i przypadkowych liczb. Może zamiast tego warto choć 5-10 minut poczytać choć "
    wikipedię"? ATR220 PESY nie występują w woj. pomorskim w innym charakterze niż eksponat na Trako. Pesa dostarczyła łącznie 6 pojazdów 3 różnych typów i żaden nie ma trzech "segmentów" (wagonów). Z Newagu mamy 6 (obecnie nawet 8) pojazdów dwóch różnych typów. Po cztery sztuki z każdego. Ale widocznie te zdjęcia ładnie wyglądały.... Odnośnie planów elektryfikacji i pojazdów - część torów planowanej kolei należy do PKP PLK i z jej planami należy też się liczyć szczególnie na odcinku "gdyńskim". Choć elektryfikacja linii 201 była przewidziana już w latach 80 XX wieku, to wtedy i obecnie nic się w temacie nie dzieje. Zakup pojazdów byłby nie do zaakceptowania przez KE. Po elektryfikacji całej linii pojazdy spalinowe trafią na połączenia regionalne realizowane po fragmentach trasy PKM oraz linii 201, a na trasę PKM trafią nowe pojazdy elektryczne lub hybrydowe (kto wie). I za szybką realizację elektryfikacji należy trzymać kciuki, bo pozwoli ona na łatwe objazdy dla skm i innych pociągów w razie problemów na dotychczasowym szlaku przez Sopot.

    • 0 0

  • Ten mason Machlaczyński nadał lotnisku nazwę bolka

    I tak bolek to judasz i zdrajca i nic tego już nigdy nie zmieni

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane