• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Maciej Naskręt
14 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na takie widoki na Kaszubach po powstaniu Trasy Kaszubskiej trzeba poczekać jeszcze pięć lat, wtedy zakończą się prace. Obecnie wyłania się ostateczny kształt tej drogi. Na takie widoki na Kaszubach po powstaniu Trasy Kaszubskiej trzeba poczekać jeszcze pięć lat, wtedy zakończą się prace. Obecnie wyłania się ostateczny kształt tej drogi.

Kończy się ustalanie przyszłego kształtu Trasy Kaszubskiej. Największe zmiany zaszły w Gdyni i jej sąsiedztwie. Będzie dużo większy Węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdańska niż pierwotnie zakładano, a także dwa nowe zjazdy z planowanej ekspresówki - do ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie  Gdyniul. Rdestowej zobacz na mapie Gdańska. Sprawdzamy także, jak pojedziemy przez ogromny węzeł w pobliżu Chwaszczyna i czy mieszkańcy tej licznej miejscowości nie zostaną odcięci od Trójmiasta.



Czy czekasz na budowę Trasy Kaszubskiej?

Kończą się prace projektowe dotyczące rozwiązań komunikacyjnych na planowanej Trasie Kaszubskiej. Oznacza to, że wyłania się ostateczny kształt drogi, która ułatwi nam podróżowanie w kierunku Słupska, Kołobrzegu, a nawet Szczecina. Wcześniej władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz projektanci Trasy Kaszubskiej konsultowali rozwiązania z kolejarzami, mieszkańcami i władzami samorządowymi.

- W efekcie rozmów z tymi podmiotami na obecnym etapie projektowym (Koncepcja Programowa) powstały całkiem nowe pomysły na organizację ruchu szczególnie na terenie Gdyni i w jej sąsiedztwie. W porównaniu z poprzednimi opracowaniami utworzono dwa nowe połączenia z układem lokalnym - z ulicą Nowowiczlińską oraz Rdestową i Krzemową. Mamy nadzieję, że są one na plus - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora ds. inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo zmieniły się założenia na tej trasie.

  • Docelowy układ drogowy na Węźle Wielki Kack po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej.
  • Pierwotny układ projektowy Węzła Wielki Kack.
  • Tak obecnie wygląda Węzeł Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta.
Dużo większy Węzeł Wielki Kack po zmianach

Pierwsza, podstawowa i zarazem duża zmiana objęła Węzeł Wielki Kack. Miał być podobny do splotu, który jest w Gdańsku na Karczemkach - ujęto tam półbezpośredni zjazd po wiaduktach z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku Lęborka. Po uzgodnieniach okazało się, że trzeba będzie wprowadzić tam nie jedną a dwa półbezpośrednie zjazdy i to na całkiem innych kierunkach

Pierwszy będzie obowiązywał w relacji Lębork - Chylonia. Kierowcy będą tam przejeżdżali po łuku najpierw nad obwodnicą, a potem ul. Chwaszczyńską. Drugi półbezpośredni zjazd powstanie na relacji ul. Chwaszczyńska - centrum Gdańska, wtedy kierowcy będą przejeżdżać od północy nad obwodnicą i Trasą Kaszubską.

Ponadto Obwodnica Trójmiasta w rejonie Węzła Wielki Kack będzie posiadać dwie główne jezdnie po trzy pasy każdy i dwie jezdnie prowadzące do zjazdów - częściowo jedno- lub dwupasowe.

W efekcie tych zmian Węzeł Wielki Kack rozrośnie się dwukrotnie. Z tego więc powodu kierowcy jadący od strony Lęborka do Gdyni nie będą mogli skręcić w lewo w ul. Nowowiczlińską. Zostanie tam zlikwidowany lewoskręt.

- Tego typu rozwiązanie ma zapobiec korkowaniu się Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Trójmiasta. W zamian tegoż lewoskrętu zaprojektowano dwa bezkolizyjne połączenia, o których wspomniałem wcześniej. By zjechać do ul. Nowowiczlińskiej, kierowcy jadący od strony Gdańska lub Słupska będą mogli skorzystać z nowych węzłów drogowych pn. Nowowiczlińska i Rdestowa. Rozwiązanie takie znacznie upłynni ruch w tym krytycznym dla nas miejscu, podobne rozwiązania zastosowaliśmy, budując węzeł Karczemki - mówi Waldemar Chejmanowski.
  • Gdy powstanie Trasa Kaszubska, wraz z nią zostanie zlikwidowany lewoskręt z ul. Chwaszczyńskiej w ul. Nowowiczlińską na Wielkim Kacku.
  • Nowy Węzeł Nowowiczlińska na obwodnicy ma umożliwić lepsze połączenie Dąbrowy z siecią dróg. Kolorem niebieskim oznaczono nowe drogi.
  • Na wysokości ul. Rdestowej powstanie nowy węzeł drogowy. Kierowcy będą tam zjazdami dojeżdżać do rond. Kolorem niebieskim oznaczono nowe drogi.
Nowe węzły z myślą o mieszkańcach Gdyni

Węzeł Nowowiczlińska powstanie dokładnie nad ul. Nowowiczlińską. Będzie on praktycznie kopią węzła, który obecnie funkcjonuje w Wielkim Kacku.

- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i władz Gdyni. By nie utrudniać przejazdu ul. Nowowiczlińską w rejonie nowego węzła, znajdzie się tam miejsce na buspas, gdzie praktycznie bez zbędnego postoju przejadą pojazdy komunikacji miejskiej. Nowy węzeł uporządkuje też ruch w tej części miasta - podkreśla zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
To nie koniec nowości węzłowych w tej części miasta. Na wysokości ul. Rdestowej powstaną kolejne zjazdy. Drogowcy przewidzieli tam Węzeł Rdestowa, który ma umożliwiać wjazd do dzielnicy Dąbrowa od zachodu. Jedynym kosztem budowy tego obiektu drogowego będzie rozebranie części zajezdni trolejbusowej nieopodal Polifarbu. W pierwotnych planach gdańskiego oddziały GDDKiA nie było takiego rozwiązania drogowego.

  • Nowy układ Węzła Chwaszczyno z uwzględnieniem ul. Nowej Kielnieńskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Pierwotny kształt Węzła Chwaszczyno bez uwzględnienia m.in. Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Na Węźle Chwaszczyno będą zbiegały się Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna i ul. Nowa Kielnieńska pod warunkiem, że ta ostatnia zostanie zbudowana przez miasto Gdańsk.
Duży węzeł drogowy między Gdynią a Chwaszczynem

Drugim największym wyzwaniem dla inżynierów będzie budowa Węzła Chwaszczyno. To tam mają się krzyżować Trasa Kaszubska (od zachodu i północy), Obwodnica Metropolitalna (od południa) i ewentualnie ul. Nowa Kielnieńska (od wschodu).

Co ważne, w pierwszej fazie projektowania w ogóle nie miało być tego węzła w tak ogromnych rozmiarach. Zakładano wyłącznie zjazdy do istniejącej drogi krajowej nr 20 - relacji Gdynia - Kościerzyna. Jednak pojawienie się na mapach innego projektu - Obwodnicy Metropolitalnej wymusiło na drogowcach daleko posunięte zmiany. Zdecydowano się, że Trasa Kaszubska powstanie właśnie z nowym splotem dróg.

Warto podkreślić, że jeśli miasto Gdańsk nie zdecyduje się na budowę Drogi Zielonej i w tym ul. Nowej Kielnieńskiej (jako jej części), to dalsza droga w kierunku Gdańska zostanie poprowadzona do drogi wojewódzkiej nr 218.

W dalszej perspektywie brak ul. Nowej Kielnieńskiej od Trasy Kaszubskiej przez północne tereny Osowy do Obwodnicy Trójmiasta może wywoływać korki na odcinku obwodnicy między Wielkim Kackiem i Osową. Ten odcinek już w wakacje mocno się korkował.

Utrudniony przejazd z Gdyni do Chwaszczyna?

Wraz z budową Trasy Kaszubskiej na dobre zniknie z mapy stara droga krajowa nr 20. Musiała ona ustąpić miejsca m.in. wspomnianemu wyżej węzłowi. To wywołało obawy wśród mieszkańców Gdyni i gminy Żukowo. Zastanawiano się, czy będzie można swobodnie przejechać jak dotychczas (nie biorąc pod uwagę korków) i czy nie będzie trzeba nadkładać kilometrów do najbliższego zjazdu, by wjechać na Trasę Kaszubską, a później nową trasą dotrzeć do Gdyni.

Niestety, droga się wydłuży. Jadąc w stronę Gdyni, tuż za rondem w Chwaszczynie objazdowa droga skręci na zachód. Kierowcy pojadą tam ok. 300 metrów do wiaduktu, po którym przejadą nad Trasą Kaszubską. Dalej nowa ulica poprowadzi kierowców do dzisiejszej ulicy Rdestowej, gdzie będą mogli wjechać na Trasę Kaszubską do Gdyni bądź w przeciwną stronę.

Cztery zadania na Trasie Kaszubskiej

Dalej przez Kaszuby Trasa Kaszubska pobiegnie do Lęborka - tam zaszło niewiele zmian. Najważniejsza to ta, że 60-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Jadąc od Trójmiasta, pierwsze zadanie (opisane już wcześniej), które obejmuje Gdynię kończy się w Szemudzie. Ten odcinek ma nieco ponad 18 km długości.

Kolejne zadanie to realizacja drogi ekspresowej od Szemuda do Luzina. Ten fragment ma w sumie ok. 10 km długości. W tej części powstanie Węzeł Szemud, a także miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami.

Kolejne zadanie to odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, który będzie miał ok. 15 km. To tam powstaną m.in. dwa węzły: Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie także uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole przewidziane jest połączenie z istniejącą droga krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych, które będzie miało drugą kategorię. Oznacza to, że powstanie tam nie tylko parking i toaleta, ale także stacja paliw, a może nawet gastronomia.

Ostatni odcinek, patrząc od strony Trójmiasta, to będzie obwodnica Lęborka. Na 17-kilometrowym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planową Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada na południe od Lęborka.

Inwestycja za 3 mld zł

Niedawno rząd wpisał inwestycję w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Realne wydatki na to przedsięwzięcie z budżetu państwa rozpoczną się w 2018 r. Wtedy ma się rozpocząć realizacja inwestycji. Całość ma kosztować niespełna 3 mld zł.

Pewne jest, że przedsięwzięcie będzie realizowane w formule projektuj i buduj. Oznacza to, że w przetargach wystartują konsorcja składające się z biur projektowych i firm budowlanych. Co ciekawe, na razie nie wiadomo, czy będą to przetargi na każde z czterech zadań. Możliwe, że drogowcy wybiorą wykonawcę na każde dwa zadania. Przetargi mają zostać ogłoszone w 2016 r. w trybie dwuetapowym.

2017 r. to czas projektowania nowej trasy. Rok później drogowcy pozyskają zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.

Miejsca

Opinie (135) 7 zablokowanych

  • Kiepska wizualizacja, a gdzie ekrany? (8)

    Które po za cena, podniosą walory estetyczne, jak wszędzie indziej w Polsce

    • 44 44

    • po za cena?

      po ja kie mu to?

      • 2 0

    • (3)

      Jak byś miał okna mieszkania przy takiej drodze to płakałbyś, jakbyś tych ekranów nie miał.

      • 10 9

      • Akurat tam ekrany sie przydadzą (2)

        składa sie że akurat mieszkam na dąbrowej przy samej obwodnicy, i jest to żałosne że w naszym kraju stawia się ekarny w miejscach gdzie nie są potrzebna, a tam gdzie rzeczywiscie ludzie miejszkają i by mogły sięprzydać poprostu ich nie ma!

        • 16 2

        • (1)

          No zgadza sie. Tylko mam wrażenie, ze kierowcy nigdzie nie chcieliby ekranów, bo im widoki zabierają. A co do ekranów na Dąbrowie, to za ich brak podziękuj panu Szczurkowi. W Gdańsku-Osowie Adamowicz potrafił wyjść naprzeciw potrzebom mieszkańców.

          • 9 2

          • Najlepsze jest to ze wybudowali spory ciąg ekranów na obwodnicy osłaniając hale przemysłowe i hurtownie których reklamy zostały zasłonięte, tam to nikomu nie jest potrzebne a na dąbrowie gdzie tuż przy drodze sa domy mieszkalne wciąż ich brak.

            • 4 0

    • W rejonie węzła powinno być maksymalnie dużo ekranów

      oczywiście od strony, gdzie są domy.
      W ogóle nie rozumiem płaczu nad tymi ekranami, co komu one przeszkadzają ? Problem się pojawił, jak zaczęli je stawiać w środku lasu, ale tutaj ?

      • 11 4

    • ekrany mam dzięki ministrowi Szyszko z PiS

      na szczescie PO zmienila te durne przepisy

      • 32 4

    • Dobra prowokacja. Ekranow juz nie trzeba stawiac w takich ilosciach.

      • 9 3

  • Jestem ZA, A NAWET PRZECIW (2)

    Wyrąbać te kaszubskie lasy, zbudować ekspresówkę, postawić ekrany - tylko duuuużo ekranów, poodcinać lokalne drogi - i w ogóle zurbanizować, zabetonować, wyasfaltować, wyrównać pagórki , wywłaszczyć Kaszubów i oddać ziemie developerom - i już nie będzie Trasy Kaszubskiej, tylko kolejny bubel za wielkie pieniądze. Moje pieniądze! I dlatego jestem przeciwny - bo wołałbym korzystać z tzw. łona natury kaszubskiej drepcząc sobie tu i tam, a nie jadąc samochodem po pięknej drodze z ekranami po obu stronach - jak w tunelu. Tylko niestety na końcu nie widać światełka, tylko kolejna drogę. Przez mękę.

    • 16 8

    • Debil (1)

      • 1 4

      • miło poznać Debila

        Znam już Kretyna, Głupka. Barana, ale Debil jeszcze mi się nie przedstawiał

        • 5 1

  • Węzeł Nowowiczlińska mógłby powstać szybciej niż reszta inwestycji (2)

    Dąbrowa miałaby bezpośrednie wbicie w Obwodnicę i odciążone zostałoby trochę nieszczęsne "rondo" Nowowiczlińska - Chwaszczyńska.

    • 7 2

    • (1)

      Bez kompleksowej przebudowy wjazdu na Małym Kacku i dodania pasów to było by jedno wielkie dzwonowisko.

      • 1 0

      • Wielkim Kacku oczywiście

        • 1 0

  • A co z ruchem rowerów? (1)

    Ja jeżdżę przez Chwaszczyno do pracy rowerem i co teraz?

    • 3 1

    • kup se auto

      • 2 2

  • szczurek tylko pod swoje wiczlino patrzy

    po co tam wezel?

    • 7 1

  • Bardzo dobrze! Budować! Nie oglądać się na narzekaczy! (6)

    W końcu będziemy mieli prawdziwą metropolię.

    • 112 27

    • (3)

      jedno metro już macie - naziemne

      • 0 0

      • Może to zaskoczy niektóre trolle (2)

        Ale w definicji metra nic nie ma o tym, że ma to być kolej podziemna.

        • 13 0

        • No właśnie metro jest pod ziemią na skutek niepisanej konwencji - w platformowym Gdańsku zerwano ze stereotypami

          • 0 1

        • Definicja metra

          Ale powinno mieć wysoką przepustowość. A pkm z taka ilością drzwi przepustowości dużej na pewno nie ma :D

          • 1 1

    • taka jak "metropolitalna" PKM (1)

      czy obwodnica "metropolitalna". oba byty są gdańskie

      • 5 5

      • To z Gdańska będzie prosty wylot

        na obwodnicę metropolitalną czy z Gdyni?

        • 3 0

  • Obwodnica Trojmiasta

    Bardzo Pięknie to wygląda, ale oby to się nieskończylo tak jak z połączeniem obwodnicy via ulica Chwarznienska do centrum Gdyni. Nie wykończona Chwarznienska dalej jest "zmora" dla zmotoryzowanych i nawet w przed wyborczych obietnicach nikt nie obiecuje jej zakończenia.

    • 2 1

  • Miejsce obsługi mieszkańców drugiej kategorii (1)

    Hmm. Pomyśleli o wszystkim.

    • 38 10

    • raczej o wszystkich...

      • 0 2

  • I znów wielkie pieniądze na drogi (3)

    A kolej ledwo dyszy. Powinno się inwestować w transport zbiorowy, a nie w indywidualne samochody. Samochód to zanieczyszczenie środowiska, hałas, wypadki i korki.

    • 13 16

    • na kolej pieniądze właśnie wydano.. (2)

      Jakbyś nie zauważył, to w kolej i tramwaj (PKM+tramwaj na Morenę) zainwestowano ostatnio ok 1.4 mld zł.
      O efektach można poczytać w komentarzach pod wieloma artykułami na ten temat.
      Na konkurencyjnym portalu trojmiasto.w... jest opisany test nowych rozwiązań komunikacyjnych. Autorzy starali się, jak mogli aby PKM+tramwaj nie poległy z kretesem - wystarczyło wyjechać autobusem 210 albo samochodem 15 minut wcześniej ale i tak obśmiewany autobus 210 wygrał z PKM.

      • 2 3

      • Trochę masz rację (1)

        a trochę kłamiesz - 210 był ostatni.

        • 0 2

        • ciekawe kto ...

          red. Paweł Wojciechowski - notka z godziny 9:34

          "Ostatecznie na miejsce przyjechałem opóźniony o 23 minuty. Podróż trwała w sumie godzinę i 10 minut." (jechał autobusem 210_
          Czyli 70 minut.
          Tak było w podsumowaniu - notka z 9:40 wcześniej.
          Faktycznie teraz poprawiono podsumowanie ale zapomniano o treści notki.

          • 1 0

  • komentarz

    kKo będzie odśnieżał te objazdy do Chwaszczyna i okolic Bojana?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane