• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowany "Dortmund" jeździ po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku. Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku.

Od wtorku po Gdańsku jeździ zmodernizowany "Dortmund". Już pierwszego dnia tramwaj miał problemy.



Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz. Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz.
Zmodernizowany "Dortmund" dotarł do Gdańska pod koniec kwietnia. Jednak jeszcze przed rozładunkiem było wiadomo, że tramwaj jest niesprawny. Mechanikom wielkopolskiej firmy Modertrans, która przeprowadziła jego modernizację, udało się przebudować oba czoła wagonu, wstawić człon niskopodłogowy, wymienić siedzenia, zamontować klimatyzację w kabinie motorniczego. Zabrakło jedynie umiejętności, by... uruchomić tramwaj.

W efekcie do Gdańska dotarł pojazd, który trzeba było holować do zajezdni. Dopiero tam, przy wsparciu niemieckich specjalistów, udało się go uruchomić. Następne dni zajęło sprawdzenie pojazdu pod kątem technicznym; przechodził on także formalną rejestrację.

Gdańszczanie dopiero w ostatni wtorek mieli okazję przejechać się nowym nabytkiem ZKM-u. Jednak tramwaj, który obsługuje linię 11, uległ awarii już po pierwszym kursie na Chełm.

- Potwierdzam takie zdarzenie, lecz awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych.

Jeszcze tego samego dnia tramwaj wrócił na trasę w ramach tzw. dodatków, czyli wozów wyjeżdżających na miasto w okresie szczytu komunikacyjnego.

Wbrew pozorom zmodernizowany "Dotrmund" wcale nie wygląda jak spod igły. Dlaczego? Na jego czele widać zarysowania i zdrapany lakier - to ślad po zdjętym logo firmy Modertrans. W jego miejsce naklejono tymczasowo napis "ZKM", a zdarty lakier nieumiejętnie zamalowano. Skąd ta walka na loga? - To nie jest tramwaj Modertransu. Nie oni są jego producentem - ucina Leszek Krawczyk.

W zakładach Modertransu przebywa obecnie pięć tramwajów typu N8C. Wszystkie one otrzymają nowe czoła, niskopodłogową wstawkę z nowymi drzwiami po obu stronach (tramwaj po modernizacji nadal jest dwukierunkowy), w środku wymienione zostaną siedzenia na plastykowe a główna kabina motorniczego będzie wyposażana w klimatyzację.

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • To już chyba byłoby korzystniej (3)

    jakby Niemcy te tramwaje modernizowali.

    • 96 4

    • Mało tego (2)

      w srodku starych dortmundów są rewelacyjnie wygodne brazowe kanapy (prawie identyczne jak kiedys byly zielone w skmce). Uwazalem ze to najwiekszy atut tych tramwai - Stare, ale 10 razy wygodniejsze od obecnie produkowanych - (mowa to o np "bombardierze")
      Fakt ze zajmuja wiecej miejsca niz standardowe pojednycze krzeselka, ale mimo wszystko bym zostawil tak jak jest teraz.

      • 16 1

      • no ale polaczki pocielibyte kanapy - więc dali plastyki (1)

        • 13 2

        • Nie Polaczki

          a gówniażeria.

          • 2 0

  • dla nas nowy dla nich zloma kto go kupil?

    • 0 0

  • Podobno Pan Leszek K miał wspanałe wakacje na koszt firmy M.

    Ile w tym prawdy tego nie wiem ale w firmie krąży już taka informacja dlaczego nie zrywają kontraktu!

    Made in Moderszajs

    • 1 0

  • super!!!!! (2)

    to kiedy ten tramwaj w końcu będzie jeździć? kiedy dostaniemy kolejne tramwaje z modertransu? DLACZEGO MODERTRANS NIE ZOSTAŁ UKARANY FINANSOWO ZA TAKIE OPÓŹNIENIA I JAKOŚĆ?

    ogólnie to super PR!!! oczywiście mówią teraz, że to wina motorniczego, a nie modertransu.

    • 64 1

    • Kto z ZKM odpowiada za to partactwo? (1)

      Dlaczego zlikwidowano miękkie siedzenia!

      Tramwaj nie posiada miejsca na wózek w częsci niskopodłogowej :/

      Po co kasowniki przy drzwiach?

      • 0 0

      • Żądam raportu o stanie zdrowia tramwajów!? :D

        Żądam raportu o stanie zdrowia tramwajów! :D

        • 0 0

  • A może warto byłoby zerwac kontrakt z firmą modernizującą te tramwaje?

    Widać że pasażerom nie przypadł do gustu ten zmodernizowany tramwaj.
    Brak miękkich siedzeń, brak miejsca na wózek, tandetne wyposażenie - dykty pod sufitem przykręcony na śruby i zakryte tandetnymi zaślepkami jak w meblach z lat 80tych, które i tak już wypadają :(

    Dlaczego władze ZKM nie chcą posłuchać pasażerów, to przecież oni korzystają z komunikacji a nie Pan Krawczyk czy Pan Zgliczyński.

    • 4 0

  • Modernizacja metodą chałupniczą. Kto wogóle wybrał tego wykonawcę. Byli najtańsi ale, że nie mają zaplecza ani żadnego doświadczenia to już było nieistotne.

    • 2 0

  • (1)

    Jak ktoś za to zapłaci (za tę modernizację) to powinien wylecieć na pysk z roboty. Nie dość że jest spóźniona pół roku to jeszcze.... nie działa
    Szlag mnie trafia

    • 52 4

    • A Pan Krawczyk zapewne śmieje się pasazerom w twarz

      Sam zapewne jeżdzi samochodem więc nie interesuję go partactwo z Modertransu?

      Gdzie są miękkie siedzenia?

      Gdzie jest miejsce na wózek w części niskopodłogowej?

      Ile wynoszą kary za spóźnienia?

      Kto odpowiada za te niebezpieczne dla motorniczego plastikowe przody?

      Gdzie Pani rzecznik prasowy ZKM Gdańsk ?

      • 0 0

  • To do 2012 pozostałe cztery będą gotowe. (5)

    brawo Gdańsk.
    Kto wybrał taką firmę?

    • 60 3

    • Kto z ZKM odpowiada za to partactwo?

      • 0 0

    • Wiadomo (2)

      Budyń.

      • 10 2

      • (1)

        odwołać nudynia

        • 11 2

        • idz do lekarza i odczep sie od prezydenta

          • 1 11

    • kolega kolegi

      oczywiscie BEZINTERESOWNIE

      • 8 0

  • o co chodzi? (5)

    mam pytanie, może ktoś się zna.
    Wczoraj widziałem pięknego zmodernizowanego Dortmunda przed rozjazdem koło Opery (linia 11, jechał w stronę Wrzeszcza). Zaskoczyło mnie to, że z tego super hiper tramwaju wyszedł motorniczy z rurką i jak za starych dobrych czasów przełożył ręcznie zwrotnicę. Dlaczego? Gdzie automatyka?

    • 5 1

    • heh (3)

      Bo w Gdańsku -w jedynym mieście w Polsce- jest przestarzały,starodawny,zabytkowy system sterujący zwrotnicami.To cos w rodzaju skansenu,muzeum techniki z lat PRL-u. Po prostu zwrotnica mu się nie przełozyła,dlatego musiał zrobic to "rurką" czyli fachowo mówiąc nawrotnikiem.
      System ten polega na "przerzucaniu" zwrotnicy pantografem.Zbliżając się do zwrotnicy, pantograf przejeżdża przez impulsator tzw."sanki" zamontowane na sieci.Chcąc jechać w prawo,motorniczy musi przejechać przez sanki " z prądem" czyli porównojąc to do samochodu "dodawać gazu", jesli w lewo to bez prądu. Jest to "fascynujące" rozwiązanie szczególnie dla bombardierów które mają pantograf po środku składu.Wówczas motorniczy z linii numer 1 na Hucisku odwala niezłe maniany żeby przerzucic zwrotnice w prawo.Niestety to nie jego wina,musi on tuż przed zatrzymaniem się, przyspieszyć żeby jechać" z prądem".Oczywiście nikogo z ZKM to nie obchodzi ,że starsze panie często sie przewracają a i młodym sie to zdarza....Po prostu wstyd i chańba "szanowny" ZKM...ale podobno niektórym ludziom nigdy nie jest "głupio" i nie obchodzi ich nic oprócz własnego tyłka.Nigdy w to nie wierzyłem że tacy ludzie są.....serio ,dopóki nie zacząłem pracowac w ZKM.

      • 1 0

      • Od kiedy to ZKM odpowiada za infrastrukturę (w tym sanki)?

        Wiesz co to ZDiZ?

        • 0 0

      • O ile pamiętam w Bydgoszczy też był taki system

        ale może już go nie ma, to było dość dawno.

        • 0 0

      • Nawrotnik służy do zmiany kierunku jazdy tramwaju (do przodu lub do tyłu) a zwrotnicę przekłada się ZWROTNIKIEM Panie niedoszły motorniczy

        • 0 0

    • To nie rurka, to dzojstik w polskim wykonaniu.

      • 7 0

  • Jechałam dziś tym tramwajem - tam nie ma miejsca na wózek w czesni niskopodłogowej!

    Po co ta cała modernizacja- dla picu?

    Kto w ZKM odpowiada za ta modernizacje ?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane