• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Totalny nonsens

    Przepisy spowodowały zmiany kompletnie odwrotne od zamierzonych i naprawdę potrzebnych ludziom

    • 0 0

  • No wreszcie!!!

    Teraz dopiero będzie ciekawie, jak 60+ w ostatnim momencie będą skręcać z obwodnicy... bo dostrzegą szyld sklepu!!!

    • 0 0

  • IKEA (2)

    W rzeczy samej. Żółty napis IKEA na niebieskiej elewacji Matarni był wyjatkowo krzykliwy.
    Przerost formy nad treścią.

    • 6 16

    • Yyyy

      Nie wiem może dlatego że dzięki niemu widać co to za sklep? I jakby ten napis jest kultowy i żaden rząd nie ma prawa zmieniać tego

      • 1 0

    • Powinien być biały napis na zielonym tle.

      • 2 1

  • A kiedy znikną reklamy z trójmiasto.pl?? (5)

    • 50 4

    • Conajmniej też powinny być czarno-białe.

      W ogóle zakazać stosowania innych kolorów gdziekolwiek.

      Dzieciom do szkoły powinno się dawać do rysowania jedynie czarną kredkę.

      I to koniecznie, bo jako dorosłe będzie chciało wieszać kolorowe szyldy. Od małego trzeba przyzwyczajać od fanaberii.

      To samo z ubraniami, ze wszystkim.

      Samochody powinny być też tylko białe i czarne.

      Ci, którzy odważą się wyjechać żółtymi autami powinni trafić na 10 lat do więzienia.

      • 0 0

    • Jak zainstalujesz wtyczkę ublock origin (2)

      z odpowiednimi filtrami. To jest taka uchwała krajobrazowa w wersji konsumenckiej. :)

      • 10 0

      • platny kontent

        reklamy sa po to, zebys nie musial placic za czytanie i komentowanie.
        wiec jakl znikną, to bedzie platna zawartosć. fajnie?

        • 1 2

      • Dzięki wielkie :)

        • 1 0

    • To wtedy zniknie Trójmiasto.pl

      Może to i lepiej.......?

      • 12 3

  • Dla mnie (5)

    to jest bzdura. Mi reklamy w centrach handlowych nie przeszkadzają. Co innego wiszące wszędzie wzdłuż ulic w mieście. Żeby zdejmować nazwy sklepów z samych sklepów to jakaś bzdura.

    • 108 16

    • (2)

      Nikt nie nakazuje zdejmować nazw - po prostu ustalono zasady dotyczące ich wielkości czy usytuowania. Wiele z tych sklepów jest z krajów, w których bardzo dba się o przestrzeń publiczną - a u nas mieli to gdzieś. Pora, żeby i w Gdańsku musieli się stosować do jakiś zasad.

      • 4 4

      • Śmieszny jesteś. Przejrzyj sobie bydynki

        IKEA w innych krajach na "street view", w tym jej mateczniku, czyli w Szwecji.

        • 1 0

      • To ze w innych krajach

        jest tak a nie inaczej, nie jest dla nas żadnym odniesieniem, przecież mamy swój własny rozsądek. Jest sklep konkretnej marki, ma na swojej ścianie reklamę tej marki. Nie widzę w tym nic złego, bez względu na wielkość reklamy. Co innego przestrzeń miejska.

        • 3 2

    • Chodzi o to, żebyś musiał zainstalować odpowiednią aplikację na telefonie i w niej znalazł lokalizację sklepu. Broń boże klient z ulicy.

      • 3 6

    • To, że tobie nie przeszkadzają to nie znaczy, że innym też nie.

      • 10 18

  • Ma być ponuro ? (16)

    • 121 176

    • Tak (11)

      Ponura władza to i ponuro.

      • 24 21

      • Pooglądaj stare ujęcia polskich miast (9)

        z lat 90-tych. Cała starowka w Gdańsku, glówne ulice Sopotu, Gdyni i innych miast oklejone kolorowymi, krzywo powieszonymi reklamami. Okropne. Nie ma tego w krajach UE. Dobrze, że u nas wraca normalność i nie ma już ponurej władzy POpzpr.

        • 40 15

        • są za to radosne wiadomości o 19:30 (4)

          jest to mój ulubiony programy rozrywkowo-historyczny ostatnio

          • 28 6

          • 19.30 "fakty po faktach" (2)

            TV gen dukaczewskiego. Wiem, że niektórzy lubią taką tanią rozrywkę, ale gorsze, że wiele osób bierze to na poważnie.

            • 6 18

            • Fakty po faktach są nie poważne, czyli

              rozmowy również z politykami PiSu ?

              • 0 0

            • To jest jedyny możliwy przykład tzw. "faktów nieautentycznych"

              • 4 3

          • czy to radosne w tvp czy w tvn lub polsacie, ktos za nimi stoi - nie ma osob apolitycznych,a wiadomosci tworzone sa przez czlowieka. rzeczywiscie tvp nie umie sabotazowac wiadomosci, moze to i dobrze dla nas, ale ciekawe czy tak mądrze wyłapujesz fakenewsyna innych stacjach

            • 1 0

        • Tu chodzi o szyldy. Bo bilbordy to mogą

          sobie zniknąć.

          • 0 0

        • Noo... (2)

          Wreszcie. Pisowska władza jest wszak tak radosna.., że tylko sięgnąć po antydepresanty.

          • 2 2

          • to pisowcy wprowadzili lex AMS?

            • 0 2

          • Biedni esbecy,

            którym zabrali wielotysięczne apanże, kumpli michnika pozbawili wysokich stanowisk, kraść nie można, szabrować nie można, pozostają leki na depresję

            • 1 1

      • Taką Olę wybraliśta a teraz że ponura...

        • 16 24

    • A to szmaty reklamowe nadają kolorytu Twemu życiu? (2)

      • 27 7

      • Pewnie jedyne co czyta to te gazetki reklamowe z marketów. (1)

        • 10 3

        • Tak

          i jeszcze wyborczą.

          • 3 3

    • ma być szaro, buro i ponuro

      tak jak w Matarni proponują

      • 18 14

  • Zlikwidujmy sklepy! (43)

    • 201 120

    • (18)

      Boże jak pięknie! Witaj cywilizacjo! Jeszcze dopilnowac by poznikały banery z płotów, i wreszcie przestanie to wyglądać jak wschód wschodu Europy.

      • 44 9

      • (14)

        Niech jeszcze znikną nazwy ulic, wyłączą GPS i Internet,nie będą sprzedawać map to na pewno trafisz do innego świata. Oczywiście trzeciego.

        • 20 28

        • (4)

          Zawsze się znajdzie taki kretyn jak ty, któy zamiast docenić dobrodziejstwo jakie niesie za sobą zmiana, to wyrokuje koniec świata.

          • 25 13

          • Jakie dobrodziejstwo?WTF (1)

            Rozumiem stare miasto etc. Ale centra handlowe w okolicach obwodnicy itd to zaden problem. Teraz beda sklepy no name. Caly swiat zachod , to reklamy przy centrach handlowych, ale Gdansk musi byc inny. Kurde czarno biale reklamy, przykladowo rosmann a nie czerwone to juz inna estetyka reklamy? To d**ilizm

            • 5 1

            • Przeczytaj artykuł do końca, potem jeszcze raz ze zrozumieniem

              ...i znajdziesz logikę.

              • 0 0

          • (1)

            Faktem jest że Matarnia wygląda teraz jakby bomby spadły wczoraj.

            • 7 0

            • To dobrodziejstwo, to miliony złotych wyrzuconych na wysypisko wraz z tonami plastiku, metalu i elektroniki. Czy przeszkadzał ci napis Ikea przy obwodnicy? Takich przykładów jest wiele. Za to teraz zamiast fruwających siateczek fruwają rękawiczki :)

              • 5 1

        • No dziękujemy PO (4)

          Brawo, teraz już nic nie będzie wiadomo gdzie jest

          • 7 11

          • (1)

            Można sobie sprawdzić w internecie. A skoro piszesz komentarze tutaj to znaczy ze masz internet,

            • 4 1

            • Tak, ale np w Portugali nie bedzie mial i co wtedy?

              • 0 0

          • (1)

            To nie jest prawda. Takie rozwiazania funkcjonują bardzo dobrze na zachodzie. Szyld naprawde nie musi ci gwałcić oczu, zebyś wiedział, co gdzie jest.

            • 8 4

            • chyba nie byłeś za granicą

              W krajach postkomunistycznych jadąc samochodem szybko znajdziesz to czego szukasz (warsztat, odpowiedni sklep), w krajach zachodnich trzeba być na wszystko przygotowanym. Jak nagle masz jakąś potrzebę to nic nie znajdziesz. W przypadku drobnej awarii samochodu nie znajdziesz warsztatu z okna samochodu żeby ją usunąć. W zasadzie bez internetu lub assistance nie masz szans.

              • 2 3

        • Już nie będzie napisu biuro POselskie ? (2)

          Ojej ...

          • 4 4

          • teraz będzie napis biuro pis dzielskie (1)

            • 0 3

            • O ten, co jego kandydatkę intelekt POkonal się odezwał...

              Wstyd co ?

              • 2 1

        • Niech się teraz sklepy starają o klienta

          Brawo Pani Prezydent Dulkiewicz

          • 9 17

      • Co tym pięknego? (2)

        Wszystko na jedno kopyto. Czarne i białe? Komu przeszkadzały kolorowe, rozpoznawalne loga sklepów, firm? Nie mówię o szmatach z płotów...

        • 7 5

        • Ludziom o elementarnej wrażliwości estetycznej.

          • 3 1

        • Lewakom rządzącym w PE , a komu?

          • 0 4

    • Brawo Prezydent Dulkiewicz ! (6)

      Nareszcie rumunia zniknie

      • 7 11

      • (1)

        A czy Ty kiedykolwiek byles w Rumunii, ze sie wypowiadasz nt tego jak tam wyglada?

        • 3 0

        • Rumuni u nas zebrali jeszcze niedawno

          • 0 1

      • (3)

        Co ty bredzisz? Toż to parlament uchwalił tę ustawę. Ta pani, podobnie jak reszta włodarzy, ma ją wykonać w stosownym czasie.

        • 5 5

        • To tak jak z opłatami za śmieci (1)

          Tusk wstrzymywał podwyżki w Polsce bo by mu słupki spadły i jako ostatni kraj w Europie po wielokrotnych upomnieniach przez PE wprowadziliśmy teraz.

          • 0 3

          • POwoli kończy się w Polsce komunizm ...

            • 0 0

        • Gdyni się jakoś nie spieszy

          Ewentualnie nie da się...

          • 2 3

    • (1)

      Na jedno kopyto-czarno białe paskudztwo
      Nie mówię o banerach, pstrokatych szmatach na płotach, czy pseudo reklamach zasłaniających całe budynki na czas niby remontów. Ale uważam, że takie sklepy jak IKEA, Rossman, Media, Euro... itp. powinny móc zostać przy swoich rozpoznawalnych logach. To tak jakby kazać np. pepsi czy cocacoli mieć biało czarne drukowane logo.

      • 5 2

      • Pepsi czy Coca-Cola nie maja swoich sklepów, natomiast Walmart, TJMaxx, Toyota, Ford, wszystkie sieciowe sklepy, dealerzy itp. mają coraz powszechniej jednokolorowe loga w USA. Nie B&W, tylko białe na tle ściany budynku. Wszyscy wszystko rozpoznają, tak że spokojnie.

        • 3 0

    • Teraz wygląda jakby wszędzie były Zakłady Pogrzebowe . Strasznie szaro czarny Gdańsk

      • 3 2

    • zlikwidujmy krajobraz ! (2)

      • 36 3

      • Super nareszcie komuna odejdzie (1)

        • 7 7

        • polowa kaszubow juz kreci sie w kolko szukajac jadlodajni na matarni :)))))))))

          czuje ze drogowskazy oczywiście zgodne z obecnym planem zagospodarowania zaleją ulice jak miliony zbędnych znaków, za 10 lat ustali się nowy plan drogowskazów i od nowa POlska ludowa :))))))))))

          • 6 2

    • Jeśli chodzi o estetykę to bardziej mnie wk... bo inaczej tego nazwać nie można (4)

      deweloperka i wykorzystanie każdego metra. Nowe budownictwo to jak labirynt. Odległości między budynkami minimalne a fajne tereny w mieście zeszpecone przez tłoczną zabudowę.

      • 31 2

      • (1)

        Kup sobie domek "pod lasem".

        • 1 4

        • Ty mieszkasz w lesie z tego co wiem

          • 0 0

      • A t napisy Hossa Inpro Moderna , też znikną ? (1)

        • 17 0

        • W sumie też powinny

          • 9 0

    • Z tym napisem ikea to lekka przesada... (3)

      • 32 8

      • Jak się zgubisz następnym razem, to zapytaj kogoś o drogę.

        • 2 0

      • Tak, ogromne żółte litery na niebieskim tle są piękne (1)

        • 12 5

        • Już szykowali napis LPG+

          • 1 0

    • Za chwilę same się zlikwidują (1)

      Oj...

      • 20 0

      • Ostatnio stojąc w kolejce do Lidla zachowując zalecana odległość

        Znalazłem ku memu szczęściu napis na jakimś starym garażu ,,naprawa i regeneracja alternatorów ,, nawet nie wiedziałem że tak niedaleko mnie jest . Teraz już bym nie znalazł ...szkoda

        • 17 3

  • Bez sensu

    Co komu przeszkadzal szyld Ikei? Byl wyrazny, widoczny z oddali. Takze zdjecie z pierwszym przykladem - pracowni RTG, wczesniejszy szyld wygladal duzo lepiej. Czym innym sa reklamy ktore faktycznie denerwuja, a czym innym szyldy zeby znalezc to czego sie szuka. Ludziom sie w glowach poprzewracalo.

    • 0 0

  • Nawiasem mówiąc

    Mam nadzieję, że wiecie na czym zarabia IKEA? Podpowiem, że prawie w ogóle nie jest to towar. Każda prawidłowa odpowiedź otrzyma łapkę w górę :)

    • 0 2

  • Szczerze to jestem pod wrażeniem

    Na początku szok. A potem dotarło do mnie, że przestał walić po oczach właśnie jeden z takich billboardów, niedawno ustawiony zresztą. Nagle jakoś pociemniało w nocy. Teraz już rozumiem, że on po prostu zniknął.

    Zdecydowane TAK dla likwidacji tej przytłaczającej, chorej kakofonii reklam i szyldów w przestrzeni publicznej. Od pewnego czasu to się stało naprawdę nie do zniesienia. W wielu cywilizowanych państwach tak właśnie jest, choć nie od razu dostrzegamy różnicę. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się widać, że są kraje, gdzie reklama czy szyld owszem istnieje, ale jest jakaś dyskretna, dobrze skomponowana z otoczeniem, a nie przykrywająca wszystko i krzycząca. Tak trzymać!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane