• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)

Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • absolutnie nie, dziki zachód u nas z tymi reklamami, okropna pstrokacizna (20)

    najgorszy widok to ten gdy wjeżdża się do Rumii od strony Redy, dramat

    • 555 17

    • I takie coś ("szmaty"/plakaty na płotach, ścianach, gdzie popadnie) powinno się likwidować ale uchwała wpływa też bardzo mocno (1)

      • 33 1

      • A co powiesz np. na szyldy marketów budowlanych? Też ci przeszkadzają? A one niestety wszystkie są do wymiany! Przejedź się po Gdańsku i rozejrzyj się w koło. Wiele firm, które posiada własne rozpoznawalne znaki i loga, które wrosły już w krajobraz Trójmiasta, nikomu nie wadzą, nikogo nie kłują w oczy też muszą zniknąć. A Miejska Instytucja Kultury, czyli Klub Żak oklejony w koło szyldami i tablicami, a miasto jakoś nie kwapi się do dania przykładu. No i Żabki. Nie mogą być podświetlone na zielono, tylko na biało, a na Starym Mieście musi być w odcieniach szarości. Widziałeś szarą żabkę? Dobrze, że logo Audi nie musi mieć kwadratowych kółek.

        • 0 1

    • z jednej strony tak (8)

      ale ten Szyld Gdański, to smutek jest jednak. Wszystko będzie takie samo.
      Pytanie brzmi również, kto uznaje co jest estetyczne i czym się kieruje?

      • 9 55

      • (2)

        Ojej, a ty taki zagubiony, nie trafisz do piekarni? Czy będziesz po całym mieście jeździł w poszukiwaniu dentysty?

        • 38 5

        • (1)

          Następna inteligencja z bułą zamiast mózgu. Kto napisał, że się zgubię z powodu określonej estetyki? No chyba, że z powodu estetyki twojego uzębienia.

          • 2 9

          • Ojejku, a jakby ci kazali zmienić nazwisko, żeby się zaczynało na K i miało nie więcej niż pięć liter? Łykasz wszystko co ci podetkną pod nos. Przeczytaj uchwałę i rozejrzyj się po Gdańsku, to zobaczysz ile nierażących reklam musi zostać zmienionych. To wszystko to są czyjeś koszty, poza tym setki tablic i szyldów pójdzie na złom. Następny plastik zasili wysypiska tylko dla tego, że literki są za wysokie, albo kaseton za gruby, czy za długi.

            • 1 3

      • (4)

        No nie wiem, może ludzie wykształceni w tym kierunku? Po to się studiuje na ASP.

        • 21 1

        • Wygląd ludzi po ASP najczęściej o tym nie świadczy. (3)

          Ktoś, kto wygląda jak papuga lub krokodyl chyba nie może nic powiedzieć o estetyce. Śmiem twierdzić, że jest na odwrót i że te reklamy są we większości ich dziełem właśnie. Wiem nawet, że tak jest, bo wiele tych reklam jest ich projektem.

          • 1 7

          • :) (2)

            dawno nie przeczytałem czegoś tak głupiego

            • 3 1

            • (1)

              haha, to sprawdź kto pracuje w tych studiach reklamowych i projektuje bohomazy

              • 0 1

              • O estetyce decydują ludzie po architekturze, z miernymi ocenami, którzy nie załapali się do dobrych biur projektowych i musieli zatrudnić się w budżetówce. Teraz mają okazję się odegrać. Nadszedł ich czas. Powinni nam kazać chodzić w chińskich mundurkach byśmy ładnie prezentowali się na ulicach. I zabronić wychodzenia z domów ludziom chorym, starym i ułomnym, by nie szpecili pięknego trójmiejskiego krajobrazu.

                • 1 0

    • i dalej w Gdyni jest podobnie

      • 10 1

    • Zaspamujmy mailami skrzynki firm z branży reklamowej. (1)

      Wyraźmy sprzeciw!

      • 21 1

      • łeb sobie zaspamuj, po co ci on

        • 1 2

    • mobilne

      Jeszce powinien być zakaz wożenia przez taksówkarzy tego g*wna na przyczepach!!!
      Szkoda klimatu, kolejnych aut na drogach itp.

      • 27 0

    • firmy reklamowe (1)

      swoje banery, słupy, szyldy ... to potrafią pierdyknąć, zainstalować i rozwiesić w jeden dzień!
      ale żeby je zdjąć potrzebują aż 3 LAT? ??? ;)))))))))))))))))))

      • 16 0

      • Bo maja wykupione bannery na ileś tygodni do przodu... skrócenie zostanie uznane za zerwanie lub nie wykonanie umowy ...

        • 0 1

    • Zajrzyj do KRS i zobacz kto jest tam wpisany , nie będziesz się dziwił

      • 0 0

    • szkoda że nie piszą o tym że ta uchwała dotyka wszystkich - małych przedsiębiorców również (1)

      • 3 1

      • Wylewanie dziecka z kąpielą. Setki szyldów pójdzie do kosza /na wysypisko/, ale tu wszyscy myślą o szmacianych banerach na płotach i są za uchwałą.

        • 1 1

  • Uchwała powinna być w całym trójmieście (17)

    Na co czeka Gdynia??

    • 417 13

    • Patrzy czy nie zyskuje na tym Agora (3)

      Jak w stolicy

      • 11 19

      • (2)

        dlatego pisowski wojewoda mazowiecki zablokował warszawską? żeby bronić interesów agory trollu?

        • 13 3

        • trollu, jak czytasz tylko wybiórczą to nie wiesz (1)

          że uchwała w stolicy wyglądała jakby byla pod Agorę - kosiła konkurencję a innych nie bardzo. dlatego ich wojewoda zaskarżył.

          • 8 17

          • hahaha czego to pisowskie trole nie wymyślą tylko żeby usprawiedliwić złośliwość politruków i bronienie swoich kumpli z branży reklamowej. w gdańsku też ustawa broniła w jakiś sposób agory że ją pisowski drelich zaskarżył?

            • 17 4

    • Na co? Na sukces! (2)

      Gdynia stolicą polskiego bilboardu! Miasto z reklamy! Tu reklamuje się najlepiej!

      • 21 3

      • a wiesz, że od wielu wielu lat reklama dźwiękowa jest zakazana w Gdyni? (1)

        żadne Frosty czy polityczne gadki z głośników nie zaśmiecają nam uszu

        • 0 11

        • Jak jest zakazana,

          skoro w ub. roku regularnie jeździły samochody z taką reklamą?

          • 11 0

    • Gdynia cofa się w rozwoju

      • 13 1

    • na wprowadzenie hebrajskiego jako języka urzędowego.

      • 4 5

    • Na nic nie czeka

      ma za prezydenta partacza.

      • 8 1

    • na transport farby

      • 5 0

    • wbrew temu co jest napisane w artykule to Gdynia już pracuję nad uchwałą. Jest to jednak początkowy etap.

      • 1 5

    • Nie da się

      • 1 0

    • Bo może Szczurek i inni decyzyjni urzędnicy biora jakies łapówy

      od podmiotów zainteresowanych by ta ustawa nie weszła w zycie.

      • 6 0

    • wg informacji z ratusza projekt uchwały ma być przedstawiony do końca marca '20. Jak będzie - zobaczymy.

      • 0 0

    • uchwała dotyka każdego kto ma jakiś biznes na mieście - szkoda że o tym nie piszą

      zapisy dotkną również małe sklepiki, optyków, szewców itd.
      A dlaczego, bo ktoś chce zarobić grubą kasę na zmianie reklam na wszystkich budynkach.

      • 0 5

    • Gdynia jest normalna i nie narzuca właścicielom, jak mają wyglądać ich nieruchomości.

      • 0 0

  • Wywalić od razu ten cały bulwarowy sh*t. (5)

    Aby miasto odzyskało swój urok.
    Jak czegos potrzebuje to szukam w necie gdzie to znajde.
    Nie potrzebuje billboardów.

    • 398 19

    • Najlepiej szukać w necie stojąc przed.

      • 2 1

    • Do tego trzeba by jeszcze wyburzyć nowe 'perełki' w stylu Wyspy Spichrzów. (3)

      • 12 8

      • Raczej wyburzyć bloki PRLowskie. (2)

        • 8 6

        • Ok. (1)

          Peerelowskie bloki i betonowe koszmarki w obrębie historycznego centrum miasta. Pasuje?

          • 7 2

          • The

            Najlepiej ściąć wszystkie 10cio piętrowe bloki w połowie i postawić górę obok!

            • 3 0

  • O rety! (3)

    Kiedy skończy się ten reklamowy bałagan.

    • 272 10

    • (2)

      Miejmy nadzieję, że już 2. kwietnia. Precz z tym dziadostwem!

      • 12 1

      • (1)

        To jakby weszła uchwała, by zamknąć wszystkich meneli, a jedną z cech menelstwa byłby nieogolony mężczyzna. Też byłbyś za taką uchwałą? A uchwała krajobrazowa taka jest, równa wszystkich, nawet tych z estetycznymi szyldami. Poczytaj, to się zdziwisz, że prawie wszystkie są do wymiany.

        • 1 1

        • Kłamiesz.

          • 0 1

  • To jest żart ? (8)

    Miasto zasyfione bzdurnymi reklamami a faceci nie potrafią przez 3 lata zdjąć dykty z płotu ! Żeby chociaż ładne dziewczyny wisiały to można by było popatrzeć na to i owo hyhy

    • 309 24

    • Wiesiek morderco!! (2)

      Ładne dziewczyny niech raczą swoimi wdziękami tych, których chcą, a nie wiszą na płocie!!

      • 11 0

      • Masz racje (1)

        Lepiej niech wisza na moim drągu hyhy

        • 1 1

        • Myślisz o dykcie na płocie, ale to również dotyczy kasetonu nad sklepem, który wg uchwały jest np. za długi o 5 cm lub nie świeci na biało. I to nie żart, taki sklep też musi zmienić reklamę. Kretynizm, nie uchwała.

          • 1 1

    • Zaraz zawisną na płotach... (3)

      Mordy... Tysiące mord... Jak w czasie każdych wyborów... Nie dość, że brzydnie, nieekologiczne to jeszcze za nasze pieniądze. To jest skandal. Niech się mordy pokazują w mediach elektronicznych i nie śmiecą!!!

      • 22 0

      • czy to nie jest właśnie forma prostytucji? (2)

        • 5 1

        • Nie, bo niby co oni takiego nam dają? (1)

          • 0 0

          • dają swoim szefom

            • 0 0

    • Tu nie chodzi o to, że nie potrafią. Oni mają z tego zysk, że te reklamy wiszą.

      • 7 0

  • nie ma litości. usunąć! (3)

    • 265 12

    • Jawohl! W Danzig być ordnung! (2)

      Niepoprawne szyldy = wybite witryny!

      • 4 12

      • (1)

        To nie Danzig tylko Gdańsk. I nie ordung tylko porządek i nie wybite witryny tylko wysokie kary.

        • 12 3

        • A czytałeś uchwałę? Połowa szyldów jest do wymiany, bo się wymiary nie zgadzają o parę centymetrów. I to nie żart. Urząd aż się pali do wymierzania kar. Te szyldy będzie trzeba zutylizować i zasilą nasz śmietnik plastikiem, elektroniką, złomem.

          • 1 0

  • Jak znikają reklamy to w niektórych miejscach odsłaniają się brudne szare budynki (9)

    Widać w jak wielu miejscach miasto jest zaniedbane.

    • 59 167

    • to osobny temat, (1)

      • 31 0

      • Ale o Gdyni pisać w artykule o Gdańsku to już na temat tak? Ale jak tą wieś zwaną Gdańskiem skrytykują to już nie na temat, śmieszni ludzie.

        • 2 4

    • Zaniedbane budynki (1)

      Zarządca budynku bierze ogromne pieniądze za reklamę na swoim obiekcie, to że odsłaniają się zaniedbane budynki, to tylko i wyłącznie wina zarządcy, który woli przejadać te pieniądze, niż przeznaczyć na remont.

      • 51 0

      • nie zarządca tylko właściciel lub dzierżawca

        • 7 0

    • Nie cwaniakuj pracowniku/właścicielu firmy reklamowej. (1)

      • 23 6

      • Marek ty się puknij, wiesz w co

        • 5 12

    • Jak jesteś brudny to się myjesz, a nie nakładasz make-up

      • 24 5

    • to sygnał aby rozwiązać to docelowo a nie prowizorycznie czyli odmalować budynek.
      Jak cie bolą zeby to leczysz je czy robisz jakies glupstwa ??

      • 4 1

    • i te brudne szare budynki

      są (o dziwo?) ładniejsze od reklam

      • 4 3

  • Ludzie przestaną montować reklamy i będą malować je na ścianach - jak za PRL... (14)

    Ta uchwała jest słuszna (likwidacja patologii) ale jednocześnie zbyt rygorystyczna

    • 26 193

    • .

      • 0 4

    • (11)

      A co w niej rygorytycznego? Na kazdym kroku jestes atakowany propozycja czyichs uslug... w internecie, telewizji, gazetach, ulotkach, na ulicy. Reklamy co rusz w roznych formach. Ile mozna?

      • 35 3

      • (4)

        To się nazywa kapitalizm wiesz........

        • 5 29

        • (3)

          i pora żeby ten kapitalizm zrozumiał że jeżeli dalej będzie tak niszczył czy to przestrzeń publiczną czy środowisko to będzie miał coraz więcej wrogów. a straszenie komunizmem powoli będzie przestawać działać

          • 25 4

          • Bo juz bedzie komunizm haha (2)

            I wtedy nikt juz się go bac nie bedzie

            • 3 7

            • (1)

              kapitalizm nie oznacza konieczności zasyfiania przestrzeni reklamami albo palenia śmieciami.

              • 8 1

              • Teraz będziemy palić reklamami, bo właściwie wszystkie są do wymiany.

                • 0 0

      • Zakładasz zakład fryzjerski, piekarnie, aptekę... cokolwiek (5)

        zobacz sobie jakie możesz zamontować na niej szyldy reklamowe bo jak wiadomo nieznajomość prawa nie zwalnia z obowiązku stosowania się do niego. Kiedyś z daleka było widać co jest apteką a co mięsnym - ta uchwała sprawia że wszystko będzie na jedno kopyto (dopiero z bliska zobaczysz z czym masz styczność)

        • 7 37

        • Stop reklamozie i pstrokatozie (1)

          Wtedy każdy będzie chodził tam, gdzie polubi, a nie gdzie go przyciągną krzykliwe reklamy ;)

          • 24 2

          • A skąd będziesz wiedział gdzie to polubione, jak nie będziesz go widział. To, że ty wiesz gdzie jest apteka, nie znaczy że wszyscy o tym wiedzą. I skąd wiedziałeś, że tam jest apteka? Z mlekiem matki to wyssałeś?

            • 0 0

        • Wole by bylo na jedno kopyto i by elewacje budynkow bylo widac i by co rusz cos kolorowego nie swiecilo mi po oczach :) dobrym przykladem o czym mowie jest galeria Metropolia i widok na nia od strony peronow lub z wnetrza SKM. Ponad to jest duzo standardowych reklam, ktore wisza od lat i sa zaniedbane, pomaranczowe od brudu... Gdzie w tym jakakolwiek estetyka???????

          • 14 1

        • Obecnie panuje taki chaos i bałagan, że czasem to nawet z bliska szyldy i reklamy są nieczytelne a z daleka wszystko się zlewa (1)

          Wbrew pozorom te nowe szyldy choć stonowane i tak są o wiele bardziej czytelne niż to co uprawiają obecnie niektórzy przedsiębiorcy.
          Reklama na reklamie, szmata koło szmaty, pstrokata kolorystyka i fatalne opracowanie graficzne, to wszystko sprawia, że obecne szyldy i reklamy są nieczytelne i nie spełniają swojej funkcji.

          • 1 0

          • To, że będą zgodne z uchwałą nie oznacza, że nie będą pstrokate i fatalnie opracowane graficznie. Uchwała tego akurat nie normuje.

            • 0 0

    • Uchwała bierze pod uwagę dużo rzeczy, murale reklamowe są jedną z nich

      • 1 0

  • Dajmy im 30 albo i 100 lat (2)

    Niech syf będzie przez pokolenia.
    Tak jak trzeci świat na Kielnieńskiej

    • 201 9

    • W d*pach im się poprzewracało (1)

      Jest płacz i krzyk, bo chcą dalej kosić kasę

      • 12 1

      • Brzydko aż wypadają oczy, ale posiedźmy jeszcze w tym syfie kilka lat. Przemęczmy się dla dobra "branży" reklamowej!

        • 3 0

  • Zakopane (8)

    Pojedźcie samochodem do Zakopanego. Ilość reklam jest tak duża, że podczas jazdy zasłaniają góry. Jeden wielki chlew. Czy ci ludzie nie rozumieją, że jak jest reklama, obok reklamy, obok reklamy, obok reklamy obok innej reklamy, to reklama nie działa? Wszystko się zlewa w jeden chlew. Ilość reklam w telewizji, radiu, Internecie jest tak duża, że ludzie tym wymiotują. Pojedźcie sobie do Skandynawii, do Niderlandów. Tam ludzie dbają o ład. Reklamy są tam ściśle określone. W Polsce ludziom to nie przeszkadza. Wszędzie przyczepki z reklamami, bilbordy, reklamy na blokach i szmaty na płotach. Ten reklamowy syf w Polsce jest tak duży, że ludzie uważają to za normę.

    • 314 4

    • Nikt już telewizji nie ogląda. (2)

      Skończyło się.

      • 10 6

      • (1)

        Ale reklamy to nie tylko banery. To szyldy nad sklepami w twojej dzielnicy, które sklepikarze będą musieli zmienić. Uchwała jest do bani, bo leci po wszystkich i po dobrych i po złych.

        • 2 6

        • Gdyby sklepikarze od początku zadbali o estetyczny szyld, nie musieliby teraz zmieniac.

          • 4 0

    • A kto i po co teraz udaje się do Zakopanego?

      • 10 4

    • (1)

      Masz racje, czuje dokladnie to samo jesli chodzi o reklamy. Brakuje jeszcze tego by na papier toaletowy byly nadrukowane jakies ogloszenia

      • 22 1

      • Papier z Wojewodą w Drelichu .

        • 0 0

    • podpisuję się pod twoją wypowiedzią 3 razy!

      • 7 1

    • "internet" z wielkiej litery

      szanuje to :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane