Fakty i opinie

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Najnowszy artukuł na ten temat

Krok w stronę uchwały krajobrazowej w Gdyni

Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

12 miesięcy, czyli minimum narzucone ustawą 69%
24 miesiące, tak jak zrobił to Gdańsk 25%
60 miesięcy, jak proponuje to branża reklamowa 6%
zakończona Łącznie głosów: 1865
To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.
Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. fot. fb.com/uchwalakrajobrazowagdanska

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. fot. Anna Rezulak/KFP
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)



Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.