• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)

Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • gdyby wszyscy wczytali się w te uchwałe

    to by się dowiedzieli że nie chodzi tylko o pstrokacizne, problemem są restrykcyjne zapisy wielkościowe i grubościowe ktore podnoszą koszty zwykłych szyldów kilkukrotnie ze względu na technologie produkcji, Trzeba to uporządkować ale różnica w grubości kasetony 3 a 6 cm to niewiele w wyglądzie a cena wyprodukowania cienkiego kasetonu jest 3x wyższa

    • 8 24

  • Skok na kasę, nic wiecej (4)

    Miasto próbuje na różne sposoby wyciągać z ludzi pieniądze, jak nie przez wywóz śmieci to przez kary za reklamy. Wszystko jest wina lokalnych władz które otrzymują mniejsze pieniądze z Warszawy i musza szukać nowych źródełek finansowania. Zwykle darmozjady. Niech się wezmą za elewacje budynków a nie reklamy który poza niektórymi wyjątkami wcale nie są takie straszne. Mamy reklamy dużo nowocześniejsze niż cały zachód, ponieważ wszystkie powstawały w ostatnich dwóch dekadach a nie jak za nasza zachodnia granica już pol wielu temu. To elewacje są szpecące nie reklamy!

    • 6 39

    • (3)

      szkoda tylko, ze jaki te elewacje by nie były to są przysłonięte reklamami. I nie pisz tutaj o estetycznych reklamach, bo albo nie wychodzisz na miasto, albo przybiłeś kartę w zakładzie produkcji reklamy o 8:00 i siejesz tutaj swoją propagandę

      • 6 2

      • (2)

        Przepraszam mówisz o elewacjach pana olecha któremu najpierw pozwolono na reklamowanie na całych elewacjach amber gold a gdy już afera zamieciona pod dywan wielkoformatowe reklamy na elewacjach zaczęły im szpecić? Obudź się człowieku bo nie wiesz w jakiej machinie przyszło nam egzystować. W tym wszystkim jest drugie dno bo nikomu tu nie chodzi o estetykę gdy zabudowują całe miasto betonem. Jakiś deweloperzy maja całe płace budowy w reklamach i to nikomu nie przeszkadza. Oferty deweloperów mogą wisieć. Włącz myslenie

        • 2 8

        • Słychać wycie, znakomicie! (1)

          • 4 2

          • Dobre,spodobało mnie się:)

            • 0 1

  • Gdynia, skansen lat 90. (2)

    Wizualnie i mentalnie.

    • 20 4

    • Ale 5G mają pierwsi-na zdrowie

      • 1 0

    • Wolałbyś Licheń ?

      • 1 0

  • chyba sa smieszni

    gdansk jest brzydki i szpetny przez te glupie reklamy, jedzmy na slowacji, jedzmy do czech czy do niemiec, czy szecjoi nie ma tam takiej pstrokacizny jak u nas... ale boje sie ze przy tej radzie miasta z platforma u steru to jest bardzo mozliwe ze dalej ich eldorado bedzie trwalo w najlepsze

    • 14 4

  • Wystarcza mi reklamy na polshicie

    .. te na ulicach powinny zniknąć natychmiast.

    • 10 2

  • Pewnie liczą na scenariusz Warszawy

    Poczekają, dogadają się z odpowiednimi osobami i za 3 lata uchwała krajobrazowa będzie nieważna :) deweloperzy tak robią od lat i działa.

    • 6 3

  • Trochę to nie fair!

    ...by było, gdyby teraz wydłużyli okres. A co z tymi co wydali pieniądze aby dostosować się do nowej regulacji, a teraz okaże się że reszta będzie mogła bez dodatkowych inwestycji być lepiej widoczna od nich przez kolejne 3 lata.

    Jakkolwiek z samą uchwałą w wielu miejscach bym polemizował to jednak w tym momencie za późno na wydłużanie terminów przejściowych.

    • 20 3

  • Niebywała bezczelność firm outdoorowych....

    • 12 5

  • Jakich 3 lat? To powinno wejsc od kolejnego miesiaca i tyle. A ta cala branza nawet nie wie gdzie ma rozwieszone swoje reklamy

    • 15 1

  • No nie wiem. Budynek pokazany na zdjęciu (1)

    ten na rogu Słowckiego, wygląda gorzej bez reklamy.
    Ta elewacja raczej nie grzeszy estetyką i artyzmem...

    • 5 29

    • Taka reklama to jakieś 30 tys. miesięcznie, dla wspólnoty jakieś 10 tys. miesięcznie. Przez rok daje to 120 tys. Spokojnie powinno im starczyć na remont elewacji.

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane