Fakty i opinie

stat

Gdańska uchwała krajobrazowa obroniona w sądzie

Zapisy gdańskiej uchwały próbowano bezskutecznie unieważnić już 12 razy.
Zapisy gdańskiej uchwały próbowano bezskutecznie unieważnić już 12 razy. fot. Maciej Kosycarz / KFP

Gdańsk odniósł dwunaste zwycięstwo w potyczce z firmami reklamowymi. Kolejne skargi firm reklamowych na zapisy uchwały krajobrazowej zostały oddalone przez sąd. Urzędnicy nie kryją radości, choć na terenie miasta pojawiają się wciąż nowe nielegalne reklamy - zły przykład dają choćby parafie.



Czy gdańska uchwała krajobrazowa wymaga zmian?

tak, jest zbyt liberalna dla firm reklamowych 46%
tak, jest zbyt restrykcyjna dla firm reklamowych 7%
nie, jest przygotowana bardzo dobrze 47%
zakończona Łącznie głosów: 1576
Wojewódzki Sąd Administracyjny tym razem rozpatrywał dwie skargi czterech firm specjalizujących się w nośnikach reklamowych na wiatach, przystankach, budynkach oraz wolno stojących konstrukcjach.

Firmy te próbowały przekonać sąd, że ustawa i uchwała krajobrazowa nie mogą wymóc likwidacji nośników reklamowych ustawionych zgodnie z pozwoleniem na budowę. Przed sądem przedstawiono listę ponad 550 takich konstrukcji. Ponadto prawnicy firm zwracali uwagę m.in. na znaczną utratę dochodów czy brak odszkodowań.

WSA po stronie urzędników



- Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargi, powołując się na zapisy ustawy, która nie rozróżnia nośników legalnych i nielegalnych. Podkreślano ponadto, że jednym z podstawowych celów ustawy jest ochrona krajobrazu. W ustawie nie przewidziano też żadnych odszkodowań, stąd na poziomie uchwały także ich nie ma - mówi Piotr Smolnicki, który odpowiadał za przygotowanie uchwały krajobrazowej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Budynek to nie słup ogłoszeniowy, więc także takie działanie, jak wywieszanie banerów ogłoszeniowych w oknach czy na balkonach mieszkań, jest niedopuszczalne w myśl uchwały krajobrazowej.
Budynek to nie słup ogłoszeniowy, więc także takie działanie, jak wywieszanie banerów ogłoszeniowych w oknach czy na balkonach mieszkań, jest niedopuszczalne w myśl uchwały krajobrazowej. fot. Trojmiasto.pl
Dla urzędników decyzja WSA oznacza już 12. zwycięstwo w zakresie uchwały krajobrazowej. Wcześniej część zapisów bezskutecznie próbował unieważnić wojewoda pomorski, a następnie rozpatrywano dziewięć spraw wniesionych przez właścicieli firm reklamowych oraz wspólnotę mieszkaniową.

- W oparciu o dotychczasowe wyroki można stwierdzić, że uchwała krajobrazowa, mimo licznych zarzutów, została przygotowana zgodnie z prawem. Zbliżamy się do momentu, gdy wreszcie uda się uporządkować wszystkie reklamy na terenie całego Gdańska zgodnie z wolą mieszkańców, którzy w konsultacjach społecznych wyrazili poparcie dla takich działań - nie kryje radości Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. przestrzeni publicznej.
Elektroniczna tablica reklamowa na kościele na Chełmie.
Elektroniczna tablica reklamowa na kościele na Chełmie. fot. Michał/czytelnik Trojmiasto.pl

Wszystkie nowe reklamy muszą być zgodne z uchwałą



Zgodnie z zapisami uchwały, wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować swoje posesje do nowych regulacji do 2 kwietnia przyszłego roku. Dotyczy to wszystkich istniejących nośników reklamowych. Już teraz obowiązują jednak regulacje dla całkowicie nowych nośników oraz ogrodzeń.

Elektroniczna reklama na kościele na Chełmie



- Na Chełmie zobacz na mapie Gdańska budynek kościoła został niedawno "przyozdobiony" elektronicznym ekranem, na którym prezentowane są informacje na temat przedszkola. Przecież tego typu reklamy miały zniknąć po wejściu w życiu uchwały, a nie być montowane. Dlaczego urzędnicy nie interweniują w tej sprawie? - dziwi się pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.
- Dziękuję za sygnał. Sprawdzimy to zgłoszenie i jeżeli reklama została zainstalowana po wejściu w życie uchwały, wezwiemy do jej usunięcia - deklaruje Szymański.

Opinie (259) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.