• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)

Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Oczyścić wreszcie miasto (1)

    Niech będzie normalnie.

    • 62 4

    • Ty się za robotę weź cwaniaczku zamiast komentować

      • 2 11

  • (3)

    Reklamiarze won. Wasza arogancja i buta jest porażająca. Mam nadzieje, że zapłacicie słone kary za niszczenie naszego krajobrazu.

    • 73 5

    • (2)

      Jak sklepy w twojej okolicy będą musiały wymieniać szyldy, to zapłacisz to ty w towarze z tych sklepów. Poczytaj uchwałę, reklama to nie tylko banery na płotach.

      • 1 2

      • (1)

        I bardzo dobrze, trzeba te potworki ucywilizować, a podwyżki to chory argument: nie zmieniajmy badziewia, bo kosztuje... poza tym to drobiazg przy tej drożyźnie jaką nam zgotowali obecnie rządzący.

        • 0 0

        • Ale ten szyld ci się podoba, tyle że jest niezgodny z uchwałą i trzeba go wymienić. Nadal uważasz, że to nie jest chore?

          • 0 0

  • branża niech przestanie zaśmiecać nasze miasto, uciąć i to natychmiast. Branża niech pogłówkuje i sobie na pewno poradzi w nowej rzeczywistości.

    • 54 3

  • Niech spadają syfiarze

    • 36 1

  • To są ogromne pieniądze (1)

    Nie dziwie się

    • 11 15

    • To są ogromne pieniądze dla producentów reklam i tablic. Ciekawe komu uchwalenie tej uchwały było na rękę. Bo nie chodzi o zdjęcie szmat z płotów, tylko o zmianę szyldów i tablic na sklepach itp. obiektach. Połowa Gdańska jest do wymiany.

      • 1 0

  • (2)

    wszystkie reklamy zewnętrzne powinny być zakazane. To było może i dobre w latach 90., a nie teraz, w dobie internetu. Kto na nie zwraca uwagę?!?! Jedynie pozwolić na reklamę własnej działalności w danym miejscu, czyli np. reklama mechanika na swoim warsztacie, a i to powinno być ograniczone powierzchniowo.

    • 71 3

    • czyli innymi słowy szyld. (1)

      Ja tego chyba nigdy nie zrozumiem jaka to kretyńska myśl za tymi wszystkimi szmatami i billboardami stoi. Potrzebuję produktu, usługi ... jadę na miasto porozglądać się po płotach czy czasem się jakiś hydraulik nie ogłasza, albo nie przecenili schabu w hipermarkecie ...

      • 14 0

      • Nie. Jedziesz ulicą i szukasz apteki, drogerii, sklepu hydraulicznego, spożywczego, fryzjera. O nich jest uchwała. Nie myśl, że szyldy z nazwą tych sklepów są z godne z uchwałą, mimo że nie masz im nic do zarzucenia.

        • 1 0

  • Budynek ze zdjecia (2)

    Budynek na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Słowackiego świetnie obrazuje co dzieje się z pieniędzmi z ekspozycji szpetnych reklam. Wspólnota z pozyskanych z reklam pieniędzy nie zrobiła nic przez lata. Elewacja wygląda dokładnie tak jak w latach 80. Także często podnoszony argument że wspólnoty zarabiają na remonty tu jakos nie znajduje odzwierciedlenia. No chyba że w środku mają złote klamki...był okres przejściowy. Regulowany ustawa. Ściągać szmaty z okien i brać się do uczciwej pracy!

    • 91 2

    • Patologia na 103%

      Ludzie przez cały rok wolą mieć mrok w mieszkaniach ale reklamy nie ściągną, bo pieniądze ważniejsze

      • 23 0

    • A jak mieli robić remont elewacji, skoro wazniejsze było, aby na niej wciąż wisiał baner reklamowy?

      • 12 0

  • Ludzie myślą że ta uchwała wpływa tylko na wielkie firmy z wielkimi bilbordami za wielkie pieniądze (5)

    A w praktyce narobiła zmartwień małym firmom, z małymi reklamami nad ich małymi biznesami

    • 8 62

    • (1)

      Dwa lata to był dostateczny czas żeby się dostosować

      • 23 3

      • Mała firma ma o parę centymetrów za długą reklamę albo za wysokie literki albo nie świeci się na biało. Ty tego nie zauważasz, ale uchwała tak. I tylko dla tego trzeba ja zmienić? A wszyscy plują równo nie wiedząc o co chodzi w uchwale. Piekarnia do której chodzisz od lat też będzie musiała zmienić logo, bo się nie mieści w uchwale.

        • 1 2

    • Biedne małe firmy, nie mogą ubrzydzać okolicy! Straszne. Ludzie, w Polsce nigdy nie będzie dobrze jak będziemy w taki sposób myśleć.

      • 31 2

    • Masz rację, to straszne!
      Co będzie następne? Zabronią drobnym przedsiębiorcom palić śmieciami w piecach? Dramat.

      • 26 2

    • Reklama Drelicha z małym wackiem ?

      • 0 0

  • tylko czekać aż betonowy bilbord zabije kogoś podczas mocnego wiatru (1)

    dziwię się że jeszcze nikt nie zainteresował się tym tematem,

    czekamy na tragedię wynikająca tylko z głupoty

    • 23 5

    • Wiesz, bo takich nośników reklamowych nie projektuje krawcowa. A po schodach nie boisz się chodzić?

      • 0 3

  • te reklamy to jest dopiero niszczenie środowiska! i nikt nie protestuje (1)

    • 37 2

    • Te wszystkie tablice i szyldy nad witrynami sklepów, które będą musiały być zdjęte z połowy firm w Gdańsku i trafią na wysypisko, to dopiero będzie niszczenie środowiska.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane