• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej. Po 2 kwietnia br. nie będzie już podziału na legalne i nielegalne nośniki. Wszystkie będą musiały być zgodne z treścią uchwały krajobrazowej.

Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.



Jak długi powinien być okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej?

To kolejna próba wpływu na treść uchwały krajobrazowej podejmowana przez firmy specjalizujące się w tzw. reklamie zewnętrznej, czyli wszechobecnych banerach, siatkach reklamowych i billboardach.

Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).

Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.

60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam



Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.

Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:

- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.

Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.

Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego. Jeden z nowszych przykładów funkcjonowania uchwały krajobrazowej - budynek przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Trasy Słowackiego.

Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów



- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
  • możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
  • wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
  • braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.

- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.

Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian



Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu. Dariusz Słodkowski podczas konferencji na temat Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.

- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.

Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały



Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.

Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)

Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)

Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Urzędasy

    A w czasie wyborów sami to mogą się reklamować....

    • 0 0

  • Uchwała powinna być w całym trójmieście (17)

    Na co czeka Gdynia??

    • 417 13

    • Gdynia jest normalna i nie narzuca właścicielom, jak mają wyglądać ich nieruchomości.

      • 0 0

    • uchwała dotyka każdego kto ma jakiś biznes na mieście - szkoda że o tym nie piszą

      zapisy dotkną również małe sklepiki, optyków, szewców itd.
      A dlaczego, bo ktoś chce zarobić grubą kasę na zmianie reklam na wszystkich budynkach.

      • 0 5

    • wg informacji z ratusza projekt uchwały ma być przedstawiony do końca marca '20. Jak będzie - zobaczymy.

      • 0 0

    • Bo może Szczurek i inni decyzyjni urzędnicy biora jakies łapówy

      od podmiotów zainteresowanych by ta ustawa nie weszła w zycie.

      • 6 0

    • Nie da się

      • 1 0

    • wbrew temu co jest napisane w artykule to Gdynia już pracuję nad uchwałą. Jest to jednak początkowy etap.

      • 1 5

    • Na co? Na sukces! (2)

      Gdynia stolicą polskiego bilboardu! Miasto z reklamy! Tu reklamuje się najlepiej!

      • 21 3

      • a wiesz, że od wielu wielu lat reklama dźwiękowa jest zakazana w Gdyni? (1)

        żadne Frosty czy polityczne gadki z głośników nie zaśmiecają nam uszu

        • 0 11

        • Jak jest zakazana,

          skoro w ub. roku regularnie jeździły samochody z taką reklamą?

          • 11 0

    • na transport farby

      • 5 0

    • Na nic nie czeka

      ma za prezydenta partacza.

      • 8 1

    • Patrzy czy nie zyskuje na tym Agora (3)

      Jak w stolicy

      • 11 19

      • (2)

        dlatego pisowski wojewoda mazowiecki zablokował warszawską? żeby bronić interesów agory trollu?

        • 13 3

        • trollu, jak czytasz tylko wybiórczą to nie wiesz (1)

          że uchwała w stolicy wyglądała jakby byla pod Agorę - kosiła konkurencję a innych nie bardzo. dlatego ich wojewoda zaskarżył.

          • 8 17

          • hahaha czego to pisowskie trole nie wymyślą tylko żeby usprawiedliwić złośliwość politruków i bronienie swoich kumpli z branży reklamowej. w gdańsku też ustawa broniła w jakiś sposób agory że ją pisowski drelich zaskarżył?

            • 17 4

    • na wprowadzenie hebrajskiego jako języka urzędowego.

      • 4 5

    • Gdynia cofa się w rozwoju

      • 13 1

  • szyldy i reklamy a uchwala

    zobaczymy jak będziecie wszyscy krzykacze skamleć od kwietnia, kiedy zorientujecie się , że wszystkich prowadzących jakąkolwiek działalność to dotyczy. szybciutko do czytania uchwały, bo za niezgodne szyldziki nad sklepikami i wyklejone szyby tez sa kary :D :D :D

    • 1 0

  • niech zniknie ten wizualny chlew (1)

    za mordę do wiezienia wszystkich którzy łamią prawo i rozwieszają sobie reklamy gdzie popadnie. wstyd pokazywać polskę gościom z zagranicy, szczególnie w trasie od gdyni do wejherowa i dalej w stronę łeby, masakra

    • 0 2

    • A byłeś na New York Squer? Widziałeś ile tam jest reklam?

      • 0 1

  • Zlikwidujmy wszystko !!!!! (3)

    Więcej reklam w telewizji, radiu, Internecie i bankomatach. Niedługo pieniądze będziesz wypłacał 30 min.

    Dobrze wkomponowana reklama nie musi szpecić. Może trzeba wymienić dział odpowiedzialny za przestań miejską? a nie zabijać rynek.

    • 7 18

    • Problem w tym, że (1)

      współcześnie do agencji reklamowych i producentów nie dociera, że tzw. ekwiwalent reklamowy można potłuc o kant tyłka, bo w zalewie reklam w TV, radiu, necie i na słupach ludzie przestają na reklamy zwracać uwagę. Zwyczaje zakupowe mocno się zmieniają i ludzie nie opierają się na reklamie tylko na analizie opinii i ocen o towarze prezentowanych przez kupujących, oceniających na portalach branżowych czy nawet na youtube, na blogach i portalach ogólnotowarowych. Tak więc sens reklamy w ogóle maleje i osobiście uważam, że czas na jej całkowitą likwidację. Rezygnacja z budżetów reklamowych na całym świecie przełożyłaby się na średni spadek cen produktów w niektórych przypadkach nawet o 20-25%! Ja przez 33 lata dorosłego życia nigdy nie kupiłem żadnego towaru, który był w jakiejkolwiek reklamie pod wpływem tejże!

      • 3 1

      • Nawet sam nie wiesz, ze zwracasz na to uwagę. Na pewno masz markowe nowe adidasy New Balance i spódnie rurki

        • 0 0

    • Rynek poradzi sobie bez tych maszkaronów, które czasem wykorzystywane sa do celów propagandowych rządu a tego być nie powinno - zbyt nachalne żeby nie powiedzieć chamskie.

      • 4 1

  • piszcie do firm zeby sie nie reklamowaly (1)

    Precz z reklamami. Piszcie do firm które się reklamują aby zaprzestały oszpecania naszych miast naszych podwórek naszego kraju. A ludzie od reklam niech sobie znajdą prace która przyczynia się do upiększania naszego kraju do rozwoju kraju a nie do dewastacji i oszpecania.

    • 1 3

    • Żal mi ciebie. Jesteś wolontariuszem
      WOŚP?

      • 0 0

  • won z naszego miasta z tym syfem! (1)

    • 8 3

    • Sam się wynos! To moje miasto, a nie twoje!

      • 0 0

  • Nie chcę wszechobecnych rekam (1)

    I nie chcę płacić w cenie produktu za koszt tych reklam.

    • 44 1

    • Zapłacisz w cenie chleba za koszt zmiany szyldu w piekarni, bo logo ma trochę większe wymiary niż uchwała przewiduje lub nie świeci się na biało.

      • 0 0

  • To są przedsiębiorcy...to są ich ciężko zarobione pieniądze... (8)

    Oni wydali kupę kasy na budowę i legalizacje nośników reklamowych. Ktoś na to zezwolił. A takie inwestycje potrzebują czasu na zwrot. To jest wolna amerykanka jeżeli pozwala się na inwestycje a później się jej zakazuje. Ja ich rozumiem i nie jestem z branży reklamowej. Jestem przedsiębiorcą. Co jeśli Tobie jednemu z drugim pozwoli się na jakąś działalność, zainwestujecie a będziecie musieli zwinąć interes bo urzędnikom się coś nie spodoba. A nikt od was biznesu nie odkupi. Pasuje wam działanie w takich warunkach? To jest polactwo. każdy patrzy tylko na swój czubek nosa a innym pokazać najlepiej palec, ten palec.
    I żeby było jasne mi chodzi o legalne tablice reklamowe a nie te bez zezwoleń bo z tymi już dawno miasto powinno zrobić porządek bez okresu przejściowego. A urzędnicy doskonale wiedza które stoją legalnie a które na dziko.

    • 16 84

    • To cios dla kultury (1)

      Gdzie reklamować przedstawienia, filmy?

      • 0 0

      • Jak to gdzie? Przecież wszyscy tu krzyczą: mamy komórki, nie potrzebne nam szyldy i tablice GPS nasz poprowadzi!

        • 0 1

    • (2)

      kierujesz słowa do tej części społeczeństwa, która czerpie przyjemność z czystej bezinteresownej zawiści wobec samodzielnych, działających na własny rachunek, osiągających zyski.
      Nie ma co się dziwić skoro państwo jest pracodawcą 2 mln ludzi. Sądzisz, że żyją tymi samymi problemami co Ty? Z pewnością nie myślą kategoriami efektywności i koniecznością zysku.
      Dodaj do tego jeszcze rodziny tych ludzi i masz obraz ogromu ludzi, których etos jest zgoła odmienny od Twojego. Siłą rzeczy przejmują od państwa jego rygoryzm. Nie ma w tym miejsca na dyskusje, otwarcie na argumenty. Oczekują podporządkowania a nie biadolenia o kliku lub kilkunasto procentowym zysku, którego nie rozumieją i nie dowierzają.
      "firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się - ocenia Dariusz Słodkowski"
      To wojna i pan Słodkowski oczekuje podporządkowania a działania drugiej strony ocenia w kategorii dywersji.
      Spodziewasz się, że rzeczony urzędnik dokonywał pogłębionej analizy wpływu uchwały na wyniki ekonomiczne firm jak i urzędu?

      Coś z reklamami należało zrobić, nie zapominajmy jednak, że ten stan to efekt dotychczasowych działań biurokracji.

      • 3 15

      • Biurokracja tych reklam nie produkowała (1)

        nie inicjowała, nie stawiała.

        Czas na bycie dorosłym

        • 10 1

        • to oczywiste, ona jest od wizji

          • 0 0

    • Co jeśli Tobie jednemu z drugim pozwoli się na jakąś działalność, zainwestujecie a będziecie musieli zwinąć interes

      I co, biedne, wielkie agencje nie wiedziały, że w Europie standard jest zgoła inny? Sorki, utopiły kasę w rozwiązania nieprzyszłościowe, za to czas na dostosowanie przep..ły koncertowo.

      • 13 1

    • Dodam tylko... (1)

      ,że miasto skasowało kupę forsy za legalizację tych tablic reklamowych jakiś czas temu, teraz wprowadza się bandyckie przepisy.
      Gdańska szkoła szyldu? Śmiech na sali. To nie szkoła szyldu tylko kwestia kroju (rodzaju) czcionki.

      • 5 31

      • bandyckie to są te wasze wszędobylskie reklamy!

        • 24 1

  • (3)

    Reklamiarze won. Wasza arogancja i buta jest porażająca. Mam nadzieje, że zapłacicie słone kary za niszczenie naszego krajobrazu.

    • 73 5

    • (2)

      Jak sklepy w twojej okolicy będą musiały wymieniać szyldy, to zapłacisz to ty w towarze z tych sklepów. Poczytaj uchwałę, reklama to nie tylko banery na płotach.

      • 1 2

      • (1)

        I bardzo dobrze, trzeba te potworki ucywilizować, a podwyżki to chory argument: nie zmieniajmy badziewia, bo kosztuje... poza tym to drobiazg przy tej drożyźnie jaką nam zgotowali obecnie rządzący.

        • 0 0

        • Ale ten szyld ci się podoba, tyle że jest niezgodny z uchwałą i trzeba go wymienić. Nadal uważasz, że to nie jest chore?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane