Fakty i opinie

Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową

Najnowszy artukuł na ten temat

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy.
W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy. fot. GZDiZ

Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji. Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.



Czy zauważyłe(a)ś efekty uchwały krajobrazowej w Gdańsku i Sopocie?

tak, jest zdecydowanie lepiej 52%
tak, ale działania są niewielkie 20%
nie, wciąż widzę wiele nielegalnych reklam 18%
nie, branża reklamowa wciąż nie daje za wygraną 10%
zakończona Łącznie głosów: 1235
Rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową w Gdańsku oficjalnie zapowiedziano w maju 2015 r. Kilkanaście dni wcześniej w Sejmie posłowie próbowali ją storpedować, proponując m.in. jednorazową karę za nielegalny nośnik w wysokości zaledwie 5 tys. zł.

Ostatecznie dopiero w Senacie dokonano poprawek, które przywróciły wysokość kar na poziomie pozwalającym oddziaływać na właścicieli nieruchomości, czerpiących zyski z dewastacji przestrzeni publicznych. I w takiej formie została podpisana w połowie maja 2015 r. przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, który skierował ją do prac w Sejmie już w 2013 r.

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.

Nowy wystrój witryny oraz szyld pracowni RTG na ul. Dmowskiego. fot. Google Street View/fot. kk, Trojmiasto.pl

Gdańsk podjął próbę regulacji reklam już w 2012 r.



Warto nadmienić, że Gdańsk znacznie wcześniej, bo już w 2012 r., rozpoczął prace nad własnymi standardami zasad sytuowania reklam w oparciu o tzw. Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, czyli zbiorem wytycznych przenoszonych następnie do planów zagospodarowania.

Problemem pozostawała jednak egzekucja nielegalnych reklam poprzez nadzór budowlany, dla którego reklamy (szczególnie niewielkie banery czy tablice na płotach) nie stanowiły żadnego priorytetu w działaniach.

Prawo i Sprawiedliwość przeciwko regulacji reklam



Dodajmy, że rząd PiS-u przed ostatnimi wyborami rozpoczął prace nad likwidacją ustawy krajobrazowej, której zapisy miały być przeniesione właśnie do planów zagospodarowania przestrzennego, a więc niejako miały cofnąć cały proces działań na rzecz regulacji sytuowania reklam o ponad osiem lat.

W skali lokalnej wojewoda pomorski Dariusz Drelich próbował bezskutecznie unieważnić przyjęty dokument przez Radę Miasta Gdańska.

Ponadto 12-krotnie i również bezskutecznie na drodze postępowania sądowego zapisy uchwały próbowali unieważnić przedstawiciele branży reklamowej oraz podmioty z nią związane.

Elewacja gdańskiego centrum handlowego Manhattan we wrześniu 2018 r. oraz we wtorek, 17 marca. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Od czwartku wszystkie reklamy muszą być zgodne z uchwałą



Od czwartku (2 kwietnia 2020 r.) wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej. Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki po wejściu w życie uchwały Rady Miasta Gdańska 2 kwietnia 2018 r. Pod koniec lutego z tego tytułu nałożono kary w łącznej wysokości ponad 208 tys. zł.

Gdańsk idzie na rękę spóźnialskim



Kilka dni temu Gdańsk postanowił jednak ugiąć się pod krytyką lokalnych firm reklamowych i w ramach tzw. pakietu wsparcia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, zapowiedział wydłużenie vacatio legis w zakresie szyldów, informujących o prowadzonej działalności w danym miejscu (np. napis sklep spożywczy, serwis telefonów komórkowych, nazwa banku itp.).

Budynek w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego. fot. Google Street View/fot. kk, Trojmiasto.pl

Nie będzie zmiany uchwały krajobrazowej



Już wówczas zwracaliśmy uwagę, że tego typu rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe do wdrożenia ze względów prawno-proceduralnych. Dzisiaj urzędnicy potwierdzają nasze słowa.

- Uchwała krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia kolejnej uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż cztery-pięć miesięcy. We wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby zatem możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął [tj. 2 kwietnia - dop. red.] - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zdemontowane billboardy przy ul. Miszewskiego. Konstrukcje po nich zgodnie z treścią uchwały powinny być również usunięte. Baner na ogrodzeniu jest także niezgodny z uchwałą. fot. Google Street View/fot. kk, Trojmiasto.pl

Pomorscy przedsiębiorcy chcą dłuższego okresu dostosowawczego



Dodajmy, że po ogłoszeniu tzw. pakietu wsparcia, pod koniec z apelem do władz miasta (treść apelu w formie pdf) wystąpiły również organizacje zrzeszone w Sztabie Kryzysowym Pomorskich Przedsiębiorców (m.in. Loża Gdańska Business Centre Club, Pomorski Związek Pracodawców Lewiatan, Pracodawcy Pomorza, Gdański Klub Biznesu oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza). Wnioskowali oni o wydłużenie tzw. okresu dostosowawczego w uchwale do końca 2020 r. lub o odstąpienie od nakładania kar.

Urzędnicy będą wyrozumiali wobec przedsiębiorców



Ostatecznie władze miasta zaleciły podległym urzędnikom "przymykanie oka" wobec przedsiębiorców, którzy wciąż nie dokonali wymiany szyldów. Tymczasowe nakładanie kar w tym zakresie ma być wstrzymane "do czasu ustania stanu epidemii". Nie przewiduje się jednak żadnej nowelizacji uchwały w zakresie vacato legis, co pierwotnie zapowiadał zastępca prezydenta.


Sopot: pełna moc uchwały od czerwca br.



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

Gdynia: wciąż bez uchwały krajobrazowej



W Gdyni dotychczas nie przyjęto uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przedstawić jej projekt. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych.

Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana

Poradnik Szyld Gdański (pdf)




Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)




Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Opinie (286) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    Swietnie. Teraz tylko pozamiatac ulice,przystrzyc trawniki i umyć te brudne szklane bandy przystankowe.

    • 253 9

    • zróbcie coś z tą żałosną migającą iluminacją wiaduktu pkm w Brętowie

      kolor czerwony i zielony mylą kierowców

      • 8 10

    • reklamy na wiatach i autobusach w przestrzeni publicznej sie plenia jak nigdy. (3)

      wiec to to ciekawe ze jedne reklamy sa ok a miasta juz nie. Czy zdjeli juz banery z budynka ZAk na Zaspie?

      • 4 5

      • Zdjęli dwa tygodnie temu. (1)

        • 2 1

        • g.. o prawda

          forum gdansk nadal stoi i szpeci historyczne centrum.

          a na zak nadal wisi. gdyby nie czytelnicy to by nic nie ruszyli. Renk to szeregowy urzedas miasta.

          • 0 6

      • Reklamy na wiatach to własność Wyborczej , teraz oni będą monopolistami

        • 1 0

    • szkła to one nie widzialy (2)

      miasto bez plastiku, mowi ci to cos? tak zarzekala sie ta nieobecna zastepczyni ;)

      • 1 2

      • W tych płotkach na przystankach tramwajowych (1)

        Szkło jest a nie plastik

        • 2 1

        • a co montujesz, je januszu?

          ile kasy z budzetu na to idzie, ze tak ochoczo robicie wiaty na niedziłajacych przystankach tramwajowych na Adamowicza?

          • 1 4

    • Kiedy miasto wywali tablice że plac zabaw powstał z BO albo chodnik odnowiony z budżetu miasta

      Co roku staje kilkanaście szkaradnych tablic szpecących nowo powstałe inwestycje, że coś zostało zrobione z Budżetu Obywatelskiego lub Budżetu Miasta.
      Masakra. Wiadomo, że wszystko jest z naszych pieniędzy i wychwalanie jakiejś instytucji lub inicjatywy jest tylko ogłupianiem społeczeństwa.

      • 6 2

    • I więcej zieleni

      Żeby było co strzyc (i czym oddychać) - więcej zieleni: drzewa, drzewa, drzewa, żywopłoty, bluszcz i rokitniki, łul, łul, łul, koton, koton, koton.

      • 1 0

    • No Dulkiewicz , nie jesteś moja bajką ale brawo , nareszcie !

      • 0 0

  • Najbardziej irytujące są te tablice ledowe co walą po oczach. (11)

    Często zamontowane przy ulicy i na skrzyzowaniu aby oślepić kierowców. To powinno być zakazane.

    • 309 15

    • (3)

      Przecież od dzisiaj jest już zakazane.

      • 10 1

      • Zakazane, ale czy wszystkie już przestały świecić? Np. te ogromne g*wno pod Halą Olivią? (2)

        • 17 2

        • i to cie boli ;) (1)

          a syf halasu samolotowego, a syf zwany elektrosmogiem w zwiazku z antenami i telefonami komorkowymi powodujacymi raka.

          To juz realnie nie przeszkadza?

          • 0 30

          • na to m.in umarl fotograf ostatnio

            minusujcie, super swiadomosc.

            • 1 10

    • informuje cie, ze wiaty przystankowe sa rowniez w wersji podswietlanej. ;)

      zapytaj jak to sie ma do uchwaly ? tylko pelikny to łykają. ze ta uchwala walczy z reklamami w publicznej przestrzeni?

      • 3 9

    • a gdzie maja ściecić na polu?? albo w lesie ?? (1)

      reklamy są tam gdzie ludzie żeby miał kto je oglądać ;)

      • 1 13

      • na polu to w KRakowie.

        a miasto powinno sie odgrodzic murem od wsi wokoł.

        • 4 0

    • Baranie

      W Tokio czy Nowym Jorku są ledy po niebo, 20 razy gęstszy ruch i ludzie jakoś dają radę jeździć. Tylko w Polsce coś kwitnie to już dziady obdarte wymyśla milion powodów zeby nasr*c

      • 1 6

    • no ale PIS jest przeciwko...

      • 1 0

    • Na Ergo Arenie dalej napitala LED po oczach, w nocy jasno jak dzień. Uchwała krajobrazowa my ass.

      • 0 0

    • I to oświetlenie ulic

      Razi po oczach, a samochody jadące z naprzeciwka to w ogóle już przesada. Zlikwidować!

      • 0 0

  • Ale ten ekran z kantoru po co zdjęli? (15)

    W USA na Manchatanie same ekrany są :/

    • 44 184

    • A co z niego zapamiętałeś? (1)

      Pamiętasz chociaż jedno słowo tam wyświetlone? Potrzebny ten ekran tam jak świni siodło.

      • 56 5

      • mnie tak

        pamietam jvc - victory company of japan

        • 0 7

    • Bo oni robia z miasta wiochę (2)

      Szaro buro i ponuro

      • 10 35

      • No tak bo reklamy gaci z auchan, szybkich pożyczek i kurczaka w biedrze w promocji nadają kolorytu, aż się żyć chce

        • 42 4

      • ale miasto to zaledwie 3 hektary

        i dwie ulice. / reszta to wsie okoliczne. Uswiadom to sobie, sobie..

        • 1 1

    • w Kalifornia, Boston i Chicago tez. (2)

      • 2 7

      • niemożliwe jest to co mówić

        • 0 1

      • i santa monicaa

        • 0 1

    • (2)

      ale tu jest Polska,niech będzie porządek!

      • 2 2

      • mieszkam w Polsce mieszkam tu tu tu tu

        • 2 0

      • i tam w obcych językach mówią...

        • 1 1

    • Nowy Jork to wiocha, w Gdańsku jest kulturka ;)

      • 6 0

    • To był żart

      Ludzie...

      • 0 1

    • Sądząc po łapkach w dół

      wolą żeby wyglądało jak za komuny. Szaro i bez reklam. Komuno wróć!!!

      • 2 5

    • Co to jest Manchatan?

      • 1 0

  • No i jest jeszcze piękniej w naszym Gdańsku (4)

    • 167 32

    • Brawo Gdańsk! (1)

      • 14 3

      • dekiel janusz

        • 1 7

    • i piekny struk z aleksandra

      • 4 4

    • Tymczasem w Gdyni...

      reklamowo/śmieciarski Bangladesz

      • 5 1

  • I jeszcze coś dla niedowiarków he he udało się (4)

    • 96 17

    • co ci sie udało, du**iu? (1)

      bo chyba tylko monopol na reklamy. bo one nadal są na miejskich banerach, wiatach itp.

      • 1 13

      • sam jestes du...em jak nie widzisz roznicy

        • 3 0

    • w Gdyni się nie udało (1)

      • 4 0

      • udało sie

        • 1 1

  • Mieli 2 lata czasu na demontaż a miasto im teraz przez wirusa odpuszcza??!! (6)

    Kto z nas może liczyć na takie ustępstwa?

    Z śmieci płacimy drogo, czynsze w lokalach komunalnych drogie w stosunku do standardu budynku i lokalu, remontów budynków nie ma a były obiecane przy podwyżkach, komujikacja miejska jak działa sami widzimy...

    A miasto odpuszcza bo biedny przedsiębiorca przez 2 lata nie zdążył wymienić reklamy....

    I jak tu nie wierzyć ze miasto idzie na uklady z deweloperka irt???

    • 161 38

    • nie rozumiesz, ze urzednicy nie moga pracowac? (2)

      przyjrzyj sie reklamom na nowej siedzibie Zak. masz jeszcze jakies watpliwosci czy to funkcjonuje?

      • 1 7

      • Tam nie ma żadnych reklam pajacu (1)

        Boli że nie możesz niszczyć miasta nielegalnymi reklamami czy co?

        • 10 1

        • no oczywiscie. nie zdjeli ich tyle lat?

          powiedz dlaczego, urzedasie?

          • 0 4

    • Człowieku co drugi przedsiebiorca w Gdansku ma szyld niezgodny z nowa ustawą! Wszystkie te grube kasetony, banery i duze tablice sa niezgodne. Bardzo dobrze, że jeszcze to odpuszczają bo biedni restauratorzy, fryzjerzy itp nie dosc, ze maja teraz i tak prze***ne przez pandemie to jeszcze brakuje im naliczac dodatkowo kary za reklamę.
      Uwierz mi wiekszosc z nich nawet nie wiedziała o tej ustawie bo informacja do nich nie poszla (swoja droga ciekawe dlaczego) i wiele z nich myślało, że dotyczy to tylko tych wielkich bilboardow czy reklam na pół budynku.

      • 2 3

    • Bądźmy dla siebie uprzejmi.

      Chodzi o to, żeby było piękniej, porządniej, bardziej harmonijnie i po prostu lepiej. Celem nie jest wlepianie mandatów, karanie, czy wyżywanie się na przedsiębiorcach, bo to tylko wszystkim psuje krew; Tobie też - odpuśc sobie i patrz jak Twoje miasto pięknieje.

      Inne rzeczy, o których piszesz nie mają związku z reklamami.

      • 1 0

    • Prostaku załóż sobie działalność to zobaczysz jak kolorowo jest ją prowadzić w tym kraju jak co chwile rzucają Ci kłody pod nogi i nie ma dla Ciebie pomocy, a firmę zamykają Ci z dnia na dzień z powodu pandemii... Przedsiębiorcy nie mieli pojęcia o tej ustawie bo wprowadzili ją "po cichaczu" jak wszystko w naszym kraju, zero informacji w mediach tylko polityka!

      • 0 0

  • (3)

    świetnie. Pora zrobić porządek ze śmieciowymi reklamami.

    • 126 12

    • to zrób, ale zacznij od siebie najpierw.

      a nie od narzucania sie innym ktorym sprzedales grunty.

      • 1 8

    • Ja sie z Toba zgadzam, ale jesli chodzi o granice wyznaczone przez mury miasta. czyli scisle centrum

      Pierwsze to wyburzenie szkaradnej budowli konsumpcji czyli forum gdansk. Bo szpeci gorzej niz tysiac reklam w historycznym centrum.
      Ale cala reszta to wsie graniczace z Gdanskiem. Kazdy historyk to potwierdzi, Powinny same okreslac co mozna.

      • 0 5

    • Jazda z tym syfem. Precz ze śmieciarzami!

      • 3 0

  • Ja wypowiedziałem umowę na nośnik (billboard na słupie) na swojej posesji w lutym. (7)

    Zawsze to był dodatkowy grosz, ale żalu nie mam absolutnie.
    Na swojej ulicy widzę jednak nadal podobnej wielkości tablice niezgodne z ustawą. Jak dla mnie nie powinno być teraz wyjątków bo pandemia, wszyscy mieli aż nadto czasu by się dostosować. Niby dlaczego ktoś ma czerpać nadal nielegalnie korzyści? Urzędnik zamiast siedzieć sobie zdalnie pracując w domu, teraz własnie powinien objechać Gdańsk i udokumentować nielegalne reklamy. Ruch niewielki, sprawnie pójdzie.

    • 201 11

    • Ten komentarz zasługuje na wyróżnienie (1)

      • 28 4

      • na najgłupszy komentarz, owszem.

        od i**oty dla i**otów.

        • 1 17

    • spokojnie. Każdy dzień z niezgodną reklamą będzie bardziej bolał ($$$)

      • 15 0

    • (1)

      Z tego co wiem to miasto ma przymykać oko na szyldy, ale z billboardami i innymi tego typu reklamami to nie mają się cackać.

      • 17 1

      • to czemu sie cackacie z wlasnymi reklamami?

        • 1 5

    • Działaj

      Adres denata i cyk na komendę niech ma kolegium

      • 2 2

    • a co zrobisz jak wybory sie zaczely?

      ja wynajelem Kisawie i Budce. i wpada grosz wlasnie.

      • 1 4

  • Mogli by jeszcze wprowadzić zakaz plakatowania w czasie wyborów! (11)

    To jest plaga i śmietnisko!!! Nikomu nie potrzebne...(wyborcą nie potrzebne, bo potrzebne tym co na tym zarabiają)

    • 235 3

    • Ja tam lubię te zjawisko gdy mam mazak w ręku..

      Nie jedna postać już miała przezemnie dorobione go papierosa czy wąsy, lub gole dziewczyny obok:)

      • 2 4

    • ale banery z Kidawa juz nie przeszkadzaja? ulica beethovena (1)

      BArdzo to ciekawe wszystko.

      • 5 9

      • wszystkie ty polityku zakichany

        • 8 2

    • co to jest facetka? (2)

      • 0 6

      • jakas kretynka..

        • 0 3

      • taki facet co mu jaja urwało

        • 0 0

    • Najgorsze jest to, że (1)

      jest komu powiesić te plakaty, ale zdjąć już nie. Wiszą całymi miesiącami, zerwane walają się po ulicach i nikt tego nie sprząta dłuższy czas.

      • 14 0

      • komorowski wisial 8 lat na przystanku bo jeden duren poobklejal jego naklejkami przystanek. typowy duren gdanski.

        komorowski wisial 8 lat na przystanku bo jeden duren poobklejal jego naklejkami przystanek. typowy duren gdanski.

        • 0 3

    • uchwała to przewidywała pierwotnie, ale dzięki staraniom PiS wojewody na drodze adainistracyjnosądowej usunięto ten zapis

      • 3 0

    • wyborcom! nie wyborcą, podstawy języka polskiego
      a poza tym 100% racja, kandydaci maja inne możliwości ogłaszania startu w wyborach, jest tv, radio, internet, a nie jak zawsze posłowie są wyjęci spod prawa.

      • 4 0

    • wyborcom głąbie !

      • 3 1

  • A w Gdyni bez zmian :( (11)

    Dlaczego w Gdyni wciąż pełno reklam? Czy władze miasta przejmują się estetyką przestrzeni publicznej?

    • 92 9

    • W Gdyni władze nie przejmują się niczym! (4)

      • 28 1

      • W gdyni:nie daaa sie!kapujecie?

        • 13 1

      • To jest zastanawiajace dlaczego Szczurek i odpowiedni urzędnicy tak zwlekają z wejściem tej ustawy w zycie ? (2)

        No,nie wiem czy tam nie leca jakieś korzyści materialne dla nich od osób którym zależy by ta ustawa nie zaczęła działać .

        • 12 2

        • ktoś musiał ładnie posmarować (1)

          • 1 2

          • tak samo jak w Gdansku

            • 0 2

    • Spokojnie, jak się reszte tego paskudztwa usunie z Gdańska i Sopotu to ten kontrast będzie bił po oczach (2)

      I wtedy może mieszkańcy wymuszą na Szczurku zmianę

      • 16 3

      • Kontrast już bije po oczach w prawie każdym innym przypadku (1)

        • 17 1

        • dokladnie / genau

          • 4 0

    • Popieram (1)

      Właśnie. Won z tymi śmieciami!!

      • 9 0

      • ostro

        ale tak pisac o urzednikach?

        • 1 2

    • Ten co to wprowadził to jest chyba niedorozwiniety kretyn nie mają czym się zajmować d**ile

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.