• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz jak umyć tramwaj w 8 minut

Krzysztof Koprowski
27 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Umycie tramwaju Pesa trwa od 8 do 15 minut, zależnie od stopnia zabrudzenia.


Gdańsk może pochwalić się nową, w pełni zautomatyzowaną myjnią tramwajową. To pierwsze tego typu urządzenie w Polsce, a umycie pojazdu wymaga zaangażowania zaledwie jednego pracownika.



Proces mycia sterowany jest z jednego urządzenia, gdzie wybiera się konkretny model tramwaju. Proces mycia sterowany jest z jednego urządzenia, gdzie wybiera się konkretny model tramwaju.

Jak oceniasz czystość tramwajów?

W nowej myjni doprowadzenie do czystości tramwaju typu Pesa trwa zaledwie 8-15 minut, zależnie od stopnia zabrudzenia, zaś cały proces realizowany jest automatycznie i jest sterowany przez komputer.

- Pracownik wybiera typ tramwaju, którego kształt wprowadzony jest do systemu. Następnie mechanizm myjni odpowiednio układa szczotki w trakcie procesu mycia pojazdu - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM Gdańsk ds. technicznych.

W systemie wprowadzone są wszystkie rodzaje tramwajów, które obecne kursują po gdańskich torach. Istnieje również możliwość wprowadzenia dodatkowych, w sytuacji gdy pojawi się tabor o innym kształcie. Do myjni mieszczą się również dwuwagonowe (oraz nieeksploatowane obecnie liniowo trzywagonowe) składy "stopiątek".

- Mycie ręczne jednego tramwaju trwało dotychczas ok. 30 minut i wymagało zaangażowania kilku osób z firmy zewnętrznej. Obecnie nad pracą myjni kontrolę sprawuje jeden pracownik ZKM, który został odpowiednio przeszkolony - dodaje Krawczyk.

Tramwaj do myjni wjeżdża o własnych siłach. Gdy rozpoczyna się proces mycia, odłączane jest zasilanie w napowietrznej sieci zasilającej. Tramwaj w myjni stoi nieruchomo, a wokół niego poruszają się szczotki na specjalnych szynach. Na wyposażeniu myjni są dwie dodatkowe pompy wysokociśnieniowe do mycia ręcznego bardziej skomplikowanych zanieczyszczeń.

Myjnia posiada zamknięty obieg wody z odzyskiem wody po oczyszczeniu biologicznym do 80 proc. Koszt zakupu urządzenia produkcji niemieckiej firmy CSR Maschinenbau, specjalizującej się w myjniach dla pociągów i tramwajów, wyniósł 1 mln 190 tys. zł. Dodatkowo kosztem 800 tys. zł zbudowano odpowiednie pomieszczenie w ramach projektu modernizacji we Wrzeszczu. 59 proc. środków pochodziło z funduszy europejskich.

Miejsca

Opinie (102) 1 zablokowana

  • Taka myjnia (3)

    Powinna jeździć po GD i myc, ulice, chodniki i przystanki...

    • 37 3

    • jeżdżą nieco inne (1)

      Natomiast panowie z Karcherami umyli już wszystkie wiaty.

      • 5 1

      • Mówisz chyba o Centrum...

        Pragnę zauważyć, że GD już od dziesięcioleci jest znacznie większy niż Stare Miasto...

        • 6 1

    • i niektórych pasażerów!

      Chociaż to odnosi się szczególnie do SKMkowiczów! Ludzie, myjcie się i otwierajcie okna! Nie dajmy się zastarszyć mafii brudasów którzy nawet przy upale nie pozwalają uchylić okna "bo przeciąg", "bo mnie zawieje", "bo zimno" itd!

      • 15 1

  • Za tydzień relacja z mycia Fiata Stilo w wersji kombi!

    Negocjuję z reżyserem ostatnie szczegóły - między innymi czym uwalimy stilacza na lewym przednim nadkolu. Scenarzysta z kolei upiera się, że wiadro wody w plenerze byłoby lepsze od karszera na Hutniczej ale ja dbam o środowisko!

    • 14 1

  • Jeeee

    Jupiiiii!!!

    • 1 1

  • Ale fajnie. Dobrze wiedzieć, że są myte ;P

    • 13 5

  • o jaaaaaaaaaaaaaaa

    ale faaaajnieeeee

    • 7 5

  • Szczególnie te ostatnie podwójne i potrójne miejsca

    po weekendowym wieczorze narzygane albo ponalewane piwem, no lożę sobie znaleźli

    • 35 3

  • nie no news na miarę możliwości :D

    • 54 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane