• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostaną rozebrane podczas budowy Kolei Metropolit.

Maciej Naskręt
21 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii. Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii.

Prezentujemy panoramy sześciu wiaduktów, wznoszących się do dziś na szlaku Kolei Kokoszkowskiej, które przejdą do historii wraz z początkiem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestor budowy zamierza zlecić ich rozbiórkę.



Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Udaliśmy się na teren dawnej Kolei Kokoszkowskiej, by zatrzymać w kadrze istniejące - niewyburzone działaniami wojennymi i wykonane w latach 60. - wiadukty. Prezentujemy panoramy (360 stopni) obiektów, które niebawem znikną z krajobrazu Gdańska za sprawą budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Co ciekawe, na szlaku dawnej Kolei Kokoszkowskiej, który niebawem zostanie zajęty przez budowlańców, wciąż spaceruje wielu gdańszczan. Atmosfera tam jest identyczna do tej na szlakach górskich. Wiele osób mówi sobie: "Cześć!", "Dzień Dobry!". Pozostali rozmawiają o tym, jak zmieni się krajobraz, gdy powstanie linia kolejowa PKM, łącząca dwoma torami Osowę z Wrzeszczem.

By uruchomić poniższe panoramy, przeglądarka internetowa musi posiadać zainstalowaną wtyczkę Sliverlight.

1. Wiadukt w ciągu ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt z lat 60. w trakcie prac budowlanych przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany. Przez lata służył on za dojazd do mieszczącej się nieopodal bazy paliwowej poligonu wojskowego. Wiadukt posiada konstrukcję betonową i wznosi się na wysokość ok. 4 metrów. Jego przyczółki są zbyt blisko, by mogły zmieścić dwa tory nowej linii.

2. Wiadukt przy ul. Marzeń zobacz na mapie Gdańska.

To jeden z najgorzej zachowanych wśród wszystkich obiektów, które przetrwały działania wojenne prowadzone w ciągu Kolei Kokoszkowskiej. Jaka jest przyszłość tego obiektu w związku z budową nowej linii? Również rozbiórka. Z obiektu korzystają głównie spacerowicze i rowerzyści.

3. Wiadukt w ciągu ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wykonany ok. 1912 r. ceglany wiadukt kolejowy czeka podobny los w trakcie planowanej budowy PKM. Wykonawca będzie musiał go rozebrać. Jest on zbyt wąski, by mógł pomieścić dwa tory planowanej linii. Poszerzeniu i wzmocnieniu będą też podlegać nasypy.

4. Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska.

To pierwszy tak malowniczy obiekt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, idąc od obwodnicy. Miejsce to było jeszcze piękniejsze, gdy wiadukt otaczała liczna roślinność. Obiekt ten za parę miesięcy przejdzie do historii - inwestor PKM postanowił go rozebrać z uwagi na małą przestrzeń pod przęsłem.

5. Wiadukt przy dawnej stacji paliw w Brętowie zobacz na mapie Gdańska.

Wiadukt kolejowy z 1912 r. przetrwał działania wojenne na terenie Gdańska w 1945 r. Jego ceglana - solidna - konstrukcja sprawiła, że przejazd lub przejście pod nim możliwe jest do teraz. Niestety, po rozpoczęciu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany.

6. Wiadukt nad ul. Ogrodową zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt nad ul. Ogrodową ma podobną historię jak ten powyżej. W jego pobliżu w 2011 r. saperzy odnaleźli szczątki ludzkie.

7. Wiadukt Weisera przy ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska.

A w zasadzie kładka dla pieszych, prowadząca do nieistniejącej już zagrody i dawnego żwirowiska. Obiekt został upamiętniony na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek". Obiekt o konstrukcji betonowej został oddany do użytku w 1913 r., czyli rok przed uruchomieniem linii. W czasie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 100-letni obiekt zostanie wysadzony. Nowa kładka będzie konstrukcyjnie nawiązywać do dzisiejszego obiektu.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Największy przekręt to jest to, że PKM nie będzie elektryczna. Widać, fabryka (1)

    budująca wagony z silnikami Diesla będzie gigantycznym beneficjentem.....A właściwie to producent silników. A tak naprawdę to producent jest jeden....

    • 7 3

    • doczytaj projekt przy lampie naftowej ;)

      • 1 3

  • Mówimy ciągle o 6. dość dużych wiaduktach,

    a czemu nikt nie wspomni o małym mostku tzw. przepuście dla przepędzania bydła i dla prac polowych? Są dwa takie przepusty: jeden za kościołem przy ul Gomółki 12, praktycznie dokładnie za kościołem (robiliście fotkę wiaduktu "Weisera", to można było i ten od razu, to jakieś 200m; drugi przepust, zawalony niestety, jest koło wiaduktu przy Słowackiego.

    • 5 0

  • Wiadukt na Wiszących Ogrodach

    Szkoda że będą burzyć takie łade miejsce. Sporo wspomnień - miejsc spacerowych z psiakiem, maluchami.

    Drzewa już wycięli, a jeszcze trzy lata temu rosły tam opieńki i brzozaki :).

    • 3 2

  • nazwa (8)

    a czy to się przypadkiem nie nazywało Kolej Kartuska?

    skąd żeście tą nazwę wzięli?

    • 2 10

    • Kaschubische Bahn (4)

      Czyli Kolej Kaszubska. Tak to się nazywało, dopóki w 1945 nie przestało istnieć. Kokoschken czyli Kokoszki to była stacja po drodze, ale po 1945 stała się końcową stacją od strony zachodniej, tylko towarową. Odcinek od Kokoszek do Wrzeszcza pozbawiony został przez Niemców wiaduktów, a potem przez Polaków pozbawiony został toru, który zastąpił tor ukradziony rzez Sowietów pod Kwidzynem.

      • 5 8

      • Ty tak za darmo? piszesz te bajdaluki? Niesamowite. (3)

        Współczuje ci być kundlem dla Polaków i kundlem dla prawdziwych szkopów.

        • 7 5

        • Są na świecie ciekawsze... (2)

          ...i ważniejsze sprawy, niż "szkopstwo" albo "polactwo".

          Współczuję ci być tak ograniczonym, że historię tego miejsca rozpatrujesz wyłącznie w takim prymitywnym nacjonalistycznym kontekście.

          • 3 6

          • To zabawne, że pisze to ewidentny volksdojcz! Jestes koszmarnym nacjonalistą siejącym dezinformacje i kłamstwo. (1)

            1. Używasz niemieckiego nazewnictwa na terytorium Polskim, 2. Zakłamujesz historię szkalując Polaków. To wszystko jest w twoim tekscie jestes za głupi by cos ukryc. U dołu podpisałes sie: iggi widzę. Gloryfikujesz szkopów. Zapomniałes dodac, że w Kokoszkach w 1942 istniała filia obozu koncentracyjnego Stutthof.

            • 5 4

            • Po pierwsze nie jestem iggi.

              Widocznie nie tylko ja znam historię tej linii. Po drugie w języku polskim przymiotniki pisze się małą literą. Zatem terytorium polskie, a nie terytorium Polskie. Po trzecie używam prawdziwego historycznego nazewnictwa przedmiotowej kolei, które było niemieckie, czy to się polskim nacjonalistom podoba, czy nie. Po czwarte nikogo nie szkaluję, napisałem prawdę o historii tej linii w 1945 roku i później - to jest do sprawdzenia. Po piąte nie wspomniałem o filii obozu koncentracyjnego, o ataku na Westerplatte, o bitwie pod Grunwaldem i ukrzyżowaniu Chrystusa - bo nie ma to związku z tematem artykułu i z nazwą tej linii kolejowej.

              • 1 5

    • Kokoszkowska: ponieważ cała trasa była kiedys krótka tylko do Kokoszek.

      Była 1 torowa (jednokierunkowa) oraz tylko towarowa, nie dla ludzi.

      • 9 2

    • Dokładnie Kolej Kar Tuska :)

      Ale jak skończą to się źle kojarzyć może z byłym Płemiełem

      • 4 5

    • Koko koko, kokoszkowska spoko!

      • 3 1

  • olac kolej

    wycieli tysioce drzew teraz wyburza zabytki niech buduja fabryki a nie niepotrzebna kolej

    • 2 9

  • Już widzę, jak zimą ludzie z moreny idą na nasyp...

    • 1 1

  • (1)

    najlepsze imprezy i ogniska picie piwka i śpiewy do rana szkoda tego wiaduktu .TO SE NE WRATI.

    • 1 0

    • czyli

      Wycie i picie

      • 1 0

  • z wiaduktu dawidka zrzuciliśmy kiedyś spalony wrak małego fiata;p wcześniej (1)

    wtoczyliśmy go po zboczu;] pozdrowienia dla kolegów ze SP nr 66 :D

    • 1 5

    • no tak

      Cudowne, pomyslowe zabawy...

      • 3 0

  • Nie mogli puscic pociągu w podkopanym rowie pod mostem?

    Po co rozwalac ten zabytkowy most? Jezdzilem tam rowerem z tatą 25 lat temu. Czy w Polsce budowa = niszczenie wszystkiego? Zeby jeszcze tam byl nowoczesny pociag, ale oczywiscie musieli spprzyc i drezyne na paliwo puszcza za takie pieniadze otrzymane z UE.

    • 7 6

  • Piękna pogoda do robienia takich panoram (1)

    Już tęsknie za tymi wiaduktami.

    • 47 13

    • Eh...

      w mlodosci chodzilo sie na randki na te wiadukty:-) to byly czasy!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane