stat
Impreza już się odbyła

XX Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko (12 opinii)

Zapraszamy na XX Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO 2018, który odbędzie się w Teatrze Wybrzeże.

Relacja z imprezy

Mary Page Marlowe

gru 13

czwartek, godz. 19:00

Gdańsk,
bilety 25 zł
Kup bilet

Następnego dnia rano

gru 19

środa, godz. 19:00

Gdynia,
bilety 45 zł
ulgowy 40 zł
Bilety wyprzedane


Program:
Piątek 23.11.2018
17.00 Uroczyste otwarcie XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO 2018 - foyer
17.15 -18.15 Arti Grabowski "Raport Panika" - Sala Prób Hebanowskiego
18.30-19.30 Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę "Trafiło je" - Scena Stara Apteka
19.45 -20.50 Kompania Teatralna Mamro "Teatrowcy"- Sala Prób Hebanowskiego
21.00- 22.00 Gość Festiwalu: Teatr Przebudzeni "Istny Cyrk" - Scena Stara Apteka Prezentacja w ramach Nagrody Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska dla Najlepszego Reżysera Festiwalu Windowisko 2017.

Sobota 24.11.2018
16.00 - 16.45 Teatr From Poland - "Rok 1913"- Scena Stara Apteka
17.00 - 18.00 Marta Grygier - "Kamica'79" - Sala Prób Hebanowskiego
18.30 - 19.15 Chojnickie Studio Rapsodyczne - "Kazanie XXI"- Scena Stara Apteka
19.30 - 20.30 Teatr Przedmieście - "Kroniki Podwórkowe" - Sala Prób Hebanowskiego
21.00-22.00 Gość Festiwalu: Premiera Gdańska - Agnieszka Przepiórska - "Kocham Bałtyk" - Scena Apteka
22.15 Ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród - foyer


Organizator: Winda - Gdański Archipelag Kultury

Opis spektakli:

Arti Grabowski - "Raport Panika"
Scenariusz: Arti Grabowski
Reżyseria: Marek Kościółek
Technika: Piotr "Jaszczur" Śnieguła

W roli głównej: Arti Grabowski

"Raport Panika" to monodram nagrodzony główną nagrodą im. Zygmunta Duczyńskiego Festiwalu OFF Kontrapunkt w 2018 roku. Spektakl kolażowo oparty jest na motywach "Dziennika panicznego" Rolanda Topora oraz tekstach własnych. Każda scena wprowadza widza w paniczne manowce narodowej tożsamości, oceany frustracji i paranoicznych fobii. Autoironicznie wytyka polskie przywary i słabości. Arti rozprawia się również ze sobą, dumą patriotycznego frustrata, egocentrycznymi skłonnościami; szuka źródeł narodowych infekcji; ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku tolerancji. Na koniec serwuję lekcję "Bon ton", boleśnie wytyka widelcem brak zasad etykiety, kindersztuby i empatii ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem.

Arti Grabowski - nieskrępowana ograniczeniami, dualistyczno-periodyczna osobowość twórcza. Nomadyczne, niesubordynowane zwierzę performatywne uodpornione szczepionką absurdu, dystansu i entuzjazmu. Społecznik, pasjonat biegów górskich oraz wszelakich aktywności psychofizycznych. Lubieżnik kulturalny, furiat nafaszerowany spontanicznym romantyzmem oraz ascetycznym estetyzmem. Miłośnik minimalizmu, artystycznych przewyższeń, kulinarnych przeciążeń, nietuzinkowych fetyszy, herbaty matchy, okrzemków a nade wszystko Nosaczy Sundajskich. Po drugiej stronie: dr hab., kierownik Pracowni Sztuki Performance, Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Autor ponad 200 akcji, performance, spektakli prezentowanych na festiwalach, biennale i przeglądach sztuki na całym świecie. Kurator Międzynarodowych Dwubiegunowych Spotkań Performerów w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

-----

Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę - "Trafiło je"
- spektakl na 100-lecie praw kobiet
scenariusz i reżyseria: Rita Jankowska
muzyka: Agnieszka Szydłowska
akordeon: Paweł Ratajek

"Trafiło je" - spektakl muzyczny na 100-lecie Praw Kobiet - to nowe spojrzenie na kobietę, jej doświadczenia i prawa, z których pierwszym jest prawo do własnej emocjonalnej przestrzeni. Przestrzeni, w której jest miejsce na miłość i rozpacz, piękno i starość, zgodę i obłęd. To spektakl o prawie do mówienia o krwi, mleku, poświęceniu i odmienności.
Kluczowy jest w nim udział dużej grupy aktorów z wolnego naboru, w różnym wieku, z różnych środowisk, z różnym doświadczeniem teatralnym i wokalnym.

To zapis wspólnych, wypowiadanych chóralnie doświadczeń kobiecości, ale także indywidualnych, intymnych wypowiedzi, na które w trakcie jego tworzenia zdecydowały się osoby, którym teatr objawił się jako rodzaj wolnej trybuny. Zawiera się w nim również laudacja wielkich Kobiet z Historii, które sztuka przywołuje je po to, by podkreślić, że żyjemy w polu ich mocy, osiągnięć, szaleństwa i... Wolności.

Premiera 23 czerwca 2018, Gdańsk, Sala Suwnicowa ŻAK

-----

Kompania Teatralna Mamro - "Teatrowcy"
autorzy: Paweł Mitrowski, Grzegorz Reszka
reżyseria, oprawa muzyczna - Grzegorz Reszka
choreografia - inwencja własna aktorów.

Proces powstawania dzieła fascynował ludzi od zarania sztuki. Wszystko zaczęło się prawdopodobnie jeszcze w jaskiniach, gdzie nasi praprzodkowie malowali na skałach sceny polowań ku uciesze gawiedzi. Podobnie musiało być też z innymi dziedzinami sztuki, w tym również z teatrem. Podpatrywanie wielkich mistrzów ekscytowało starożytnych Greków, Rzymian, Brytyjczyków z epoki elżbietańskiej, Francuzów na dworze Ludwika XIV, klasycznych Włochów, czy romantycznych Niemców. A dziś? Czy powstawanie współczesnego dzieła sztuki może jeszcze kogoś fascynować? I czy współczesne dzieła mają jeszcze cokolwiek wspólnego ze sztuką? Kompania Teatralna Mamro też zadała sobie te pytania...

Motto: Bycie teatrowcem, to nie jest bułka z przelewką.

KOMPANIA TEATRALNA MAMRO reprezentuje DZIELNICOWY OŚRODEK KULTURY URSYNÓW

-----

Teatr From Poland - "Rok 1913"
Scenariusz i reżyseria: Jarosław Filipski
Scenografia: Joanna Chwastek

Występują: Wojciech Kowalski, Izabela Walczybok-Matuszyńska, Paweł Ziegler

Cofnijmy się w czasie. Tak równo sto lat i jeden rok. A co nam szkodzi. Co tam się działo?

Rok wcześniej zatonął TITANIC, ale to już w 1913 roku spłonęła Zapałczarnia w Częstochowie (z czego zachował się film), w Rosji obchodzono 300-lecie panowania domu Romanowów, w Paryżu odbyła się premiera baletu "Święto Wiosny" z muzyką Igora Strawińskiego. 1913 to rok ogłoszenia niepodległości Tybetu i wynalezienia zamka błyskawicznego. O tych i innych doniosłych, trwałych i nietrwałych wyczynach historii opowiemy w spektaklu. Jednak przede wszystkim bohaterami będą wschodzące gwiazdy kina - "najważniejszej ze sztuk", która dopiero co się rodzi. Podglądając Filipai Flopa, śledzimy ewolucję ikon filmu niemego. 100 lat temu świat wyglądał zupełnie inaczej, ale i było bardzo podobnie. Coś wisiało w powietrzu i wybuchło ... prawie jak dziś.

Spektakl jest przez nas reaktywowany, miał swoją premierę w 2014 roku i uzyskał Złoty Róg (nagroda główna) 36. Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju w 2015 roku.

-----

Marta Grygier - "Kamica79"
Scenariusz: Marta Grygier & Arti Grabowski
Reżyseria: Arti Grabowski
Technika: Tomasz Grygier
Konsultacja: Katarzyna Pawłowska (Teatr Porywacze Ciał), Artur Pałyga (tekst).

Obsada: Marta Grygier

Monodram "Kamica79" podejmuje tematy związane z kondycją moralną współczesnej kobiety. Jest to spektakl naturalistyczny, osobisty, fizyczny, o dużej dawce ekspresji. Opowiada historię kobiety zmagającej się z czasem, odpowiedzialnością i konsekwencją rodzicielstwa, obowiązkami i prawami świata. W spektaklu zestawione są osobiste myśli autorki z inspiracjami związanymi z kamieniem. Kamień swoje znaczenie symboliczne zawdzięcza takim cechom, jak: twardość, niezmienność i niezniszczalność. Kojarzy się z siłą i wiecznością. We współczesnym świecie jego przeciwieństwem jest kobieta. A może to istniejący w świecie stereotyp? Człowiek, aby się rozwijać, musi działać, aby działać, potrzebny jest mu cel. Cel natomiast musi być wyraźnym punktem odniesienia do ludzkich zachowań ułatwiającym człowiekowi obranie właściwej drogi do samorealizacji. Spektakl powstał z potrzeby wyjścia z bezpiecznej, nie tylko artystycznie, strefy. Z chęci zmiany myślenia: z zachowawczego na rewolucyjne. Jako przykład walki o możliwość wypowiadania się i działania.

-----

Chojnickie Studio Rapsodyczne - Kazanie XXI

Reżyseria: Grzegorz Szlanga

Obsada: Błażej Tachasiuk

Monodram z inspiracji filozofią Leszka Kołakowskiego to przewrotna i prowokująca próba dotknięcia dobra i zła. Spektakl wystawia również na próbę wiarę zgromadzonych na Kazaniu. Przemawiający do nas nie tylko poucza, ale też próbuje nas zmylić. I nagle wymyśla jak sobie poradzić z grzesznością! Ostatecznie rozprawić się z nią! Tylko czy ktoś posłucha tej rady?

Wyobraźmy sobie, co by było, gdybyśmy nie grzeszyli? Jak przestrzec przed grzechem biedne owieczki, skoro nawet Słowo Boże nie działa? "A jeśli mówię nieprawdę, niech Bóg nas piorunem razi" - mówi bohater spektaklu. Ksiądz Bernard znalazł sposób jak ostatecznie rozprawić się z grzechem. Jaki? Fenomenalny! Niesamowity! Definitywny! Czas najwyższy znaleźć odpowiedź na ten fundamentalny problem, bo w końcu: "iam enim securis ad radicem arborum posita!" - "przyłożona jest już siekiera do korzenia!".

Nagrody:
- Nagroda Aktorska na XII Ogólnopolskim Festiwalu w Wejherowie za spektakl "KAZANIE XXI" 2017
- Nagroda za umiejętne prowadzanie dramaturgii i dojrzałą reżyserię na XII Ogólnopolskim Festiwalu w Wejherowie 2017

-----

Teatr Przedmieście - "Kroniki Podwórkowe"
Reżyseria: Aneta Adamska
Scenariusz: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała
Scenografia: Paweł Sroka
Muzyka: Wiktor Marut

Występują: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała

Znamy się o wielu lat. Razem pracujemy i tworzymy. Razem spędzamy wolny czas. A co by było gdybyśmy się spotkali 30 lat wcześniej. Jacy wtedy byliśmy? Jak wyglądaliśmy? Czy gralibyśmy razem w piłkę na boisku? Czy bawilibyśmy się razem w teatr, szukali skarbów, odkrywali wspólnie wielkie tajemnice wszechświata?

Spektakl jest próbą cofnięcia się do naszej dziecięcej niewinności, naszego podwórka i marzeń. Krajobraz dzieciństwa pełen jest nie tylko sielskich wspomnień, ale też bólu, niespełnienia i gorzkiego smaku porażki.

W tle tej historii przewijają się burzliwe lata 80., czarno - białe fotografie, pochody pierwszomajowe i cień Czarnobyla. To czas przełomu, niewidzialnego zagrożenia, zmian społeczno - politycznych, budującego się nowego świata. Droga pomiędzy szkołą, podwórkiem a kościołem to miejsca naszych najważniejszych odkryć, przeżyć, doświadczeń, które wpływają na późniejsze życie...

Premiera: 28 września 2017, Teatr Przedmieście w Rzeszowie

Nagrody:
III Nagroda na IX Ogólnopolskim Festiwalu Monodramów i Teatrów Małych Form "Bamberka" w Gorzowie Wielkopolskim (2017)

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    10-30 zł
bilet na pojedynczy spektakl: 10 zł
karnet całodniowy na spektakle konkursowe: 30 zł
bilet na spektakl gościnny: 15 zł
Dodaj zdjęcie

Opinie (12)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.