- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (85 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
10 faktów, które trzeba wiedzieć o reformie śmieciowej
Zanim w kwietniu trafi do mieszkańców Gdańska przygotowana przez miasto broszura "Poradnik dla mieszkańców", my podpowiadamy co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać w związku z nieuchronnie zbliżającą się reformą śmieciową.
Będziemy płacić za dwa miesiące. Pierwszą opłatę, za lipiec i sierpień należy wnieść do dnia 28.08.2013 r.
Opłaty należy wpłacać na konto wskazane przez ZDiZ: przelewem, gotówką w kasie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, kartą płatniczą, bez prowizji w oddziałach PeKaO SA obsługujących Urząd Miejski w Gdańsku.
Jednak gdy mieszkamy w budynku wielolokalowym, to nasz zarządca będzie pobierał od nas opłaty (może ustalić, że nie co dwa, ale co miesiąc) i przekaże je na konto ZDiZ.
2. Deklaracje. Właściciele nieruchomości (domki jednorodzinne i nieruchomości prywatne do 7 lokali) do 31 maja muszą zadeklarować wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, czy śmieci będą segregowane. W deklaracji należy podać dane właściciela oraz powierzchnię nieruchomości. Dodatkowo trzeba obliczyć ile będzie kosztował miesięczny wywóz odpadów w przypadku danej nieruchomości. Należy też wskazać dokładnie lokalizację punktu gromadzenia odpadów, do którego mają być dostarczone pojemniki i skąd będą zabierane odpady.
Wzory deklaracji do wypełnienia pobrać będzie można w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 lub ze strony internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl. Deklaracje będą dostępne do pobrania od drugiej połowy marca. Wypełniony dokument trzeba złożyć w siedzibie ZDiZ.
Jeśli wyjeżdżamy na dłużej niż miesiąc, należy złożyć w ZDiZ korektę deklaracji lub powiadomić zarządcę - będziemy wtedy zwolnieni z opłaty.
3. Powierzchnia mieszkalna. Przy wypełnianiu deklaracji podajemy tylko powierzchnię pomieszczeń mieszkalnych, a więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie uwzględniamy balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.
4. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni i mieszkań komunalnych nie muszą się martwić o składanie deklaracji, bo wszystko ma załatwić za mieszkańców wybrany przez nich zarząd lub Biuro Obsługi Mieszkańców. Mieszkańcy mają natomiast gromadzić odpady zgodnie z decyzją zarządcy (selektywnie lub nie) i wrzucać je do właściwych pojemników oraz uiszczać regularnie opłatę wyliczoną przez zarząd budynku.
5. Prywatni właściciele nieruchomości w domkach jednorodzinnych, a także nieruchomości do 7 lokali, gdzie nie ma zarządcy, powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30.06.2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.
6. Kontrola segregacji odpadów. Firmy odbierające odpady zobowiązane będą do bieżących kontroli odbieranych odpadów. W przypadku stwierdzenia, że jakość odpadów w pojemniku jest niezgodna z jego przeznaczeniem, poinformują o tym mieszkańców poprzez pozostawienie żółtej naklejki ostrzegawczej na pojemniku. Właściciel nieruchomości będzie mógł wówczas we własnym zakresie doczyścić zgromadzone odpady lub zrezygnować z segregacji. W takim przypadku zostanie naliczona podwyższona opłata.
7. Blok ze zsypem a segregacja. W tym przypadku miasto sugeruje rozwiązanie problemu np. przeznaczeniem zrzutu zsypowego wyłącznie na odpady "mokre", które są bardziej uciążliwe i wymagają częstszego wyrzucania. Do frakcji "suchej" służyć może dodatkowy pojemnik ustawiony nie bezpośrednio pod wylotem zsypu, ale obok. Mieszkańcy powinni to ustalić z zarządcą.
8. Pojemniki. Miasto dostarczy nam pojemniki, osobno na odpady "mokre" i "suche", a przy braku segregacji - pojemniki na odpady zmieszane. Jednak miejsca gdzie one staną, to już problem organizacyjny, techniczny i sanitarny właścicieli nieruchomości, wspólnot, spółdzielni lub Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.
9. Odbiór odpadów. Wybrany przez miasto przewoźnik odbierze odpady mokre, suche i niesegregowane min. raz w tygodniu, z zabudowy jednorodzinnej, min. 3 razy w tygodniu - na terenie Starego i Głównego Miasta oraz min. 2 razy w tygodniu - z pozostałej zabudowy wielorodzinnej.
Odbierane też będą odpady zielone z pojemników na frakcję mokrą, dodatkowo w okresie od 1 marca do 30 listopada w umówionych terminach 2 razy w miesiącu - z zabudowy jednorodzinnej, w biodegradowalnych workach o poj. od 80 l do 120 l oraz na zgłoszenie, nie częściej niż raz w miesiącu - z zabudowy wielorodzinnej, w workach lub kontenerach. Odbierane będą również choinki w okresie od 2 stycznia do 15 lutego raz w tygodniu - z miejsca gromadzenia odpadów.
Miasto odbierze w umówionych terminach także meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym opony, raz na kwartał - z zabudowy jednorodzinnej, oraz raz na dwa tygodnie - z zabudowy wielorodzinnej, odbierze odpady niebezpieczne w systemie zbiórki objazdowej.
Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę.
10. Dualna segregacja odpadów. Jeżeli będziemy jej przestrzegać, będziemy mniej płacić. Warto więc zapamiętać, które odpady są mokre, a które suche.
Odpady mokre to: biodegradowalne, czyli nadające się do kompostowania resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach i inne nadające się do kompostowania.
Odpady suche to: opakowania takie jak wielomateriałowe, puszki, kartony po mleku i sokach, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście i kremach, fajans, porcelana, pampersy i inne materiały higieniczne, tekstylia, popiół, odpady opakowaniowe, takie jak szkło, papier, tworzywa sztuczne (jeżeli nie trafią do kolorowych pojemników) i inne przedmioty z metali żelaznych i nieżelaznych (aluminium, miedź, cynk).
Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.
W kolejnych dniach zaprezentujemy użytkowe szczegóły dotyczące "uchwał śmieciowych" w Gdyni i Sopocie.
Opinie (216) 4 zablokowane
-
2013-03-18 11:58
Porownanie cen za śmieci w Hamburgu i Gdańsku
przykładowe rozliczenie wspólnoty mieszkaniowej w Hamburgu.
1. Wywóz śmieci ogólnych:
Wspólnota mieszkaniowa 2.244,02 m2 - koszt roczny 2.648,44
2.648,44 : 2.244,02 = 1,18 /m2 mieszkania. Dla mieszkania o powierzchni 87,07 m2 to 1,18 /m2 x 87,07 m2 = 102,76 /rok
Opłata miesięczna 102,76 : 12 = 8,5 /miesiąc
2. Opłata ryczałtowa przypadająca na mieszkanie niezależna od powierzchni.Koszty sprzątania powierzchni wspólnych i frontów posesji. (np. chodniki publiczne przylegające do nieruchomości)
2.804,40 : 38 mieszkań = 73,8 /mieszkanie/rok. Opłata miesięczna na 1 mieszkanie 73,8 : 12 = 6,15
Łączne koszty za wywóz śmieci i utrzymanie czystości przypadające na mieszkanie 87,07 m2 - 6,25 + 8,5 = 14,3 /miesiąc. Średnie zarobki brutto - 2986 .
Stawka przeliczeniowa na m2 mieszkania 14,3 : 87,07 m2 = 0,16 /m2. ( w gdańsku zapłaciłbym ok. 18,5 /miesiąc, czyli ponad 4 EURO miesięcznie więcej)
Gdańsk to drogie miasto.- 16 0
-
2013-03-18 11:59
Podczas ewentualnej kontroli będzie trzeba jednak przedstawić wszystkie informacje, które poświadczą, że lokal jest (2)
niezamieszkały.
Chciałbym poznać podstawę prawną tego zapisu.- 16 0
-
2013-03-18 12:00
nie ma takiej. to samowola władzy, która po podaniu palca bierze właśnie całą rękę (1)
- 4 0
-
2013-03-18 12:06
skoro to bezprawie to nie muszę niczego udowadniać?
- 4 0
-
2013-03-18 12:09
I pamiętajcie
Resztki budyniu do mokrych a torebkę po budyniu do suchych (sorry, nie mogłem się powstrzymać)...
- 16 0
-
2013-03-18 12:15
przymus deklaracji
A gdzie dokładnie w ustawie jest mowa, że mam składać jakieś deklaracje "śmieciowe"?? nikt mnie do tego nie zmusi!
- 10 0
-
2013-03-18 12:25
ciekawe
co ma imię matki i ojca do wytwarzanych śmieci
- 10 0
-
2013-03-18 12:34
A tymczasem w Warszawie (9)
A w Warszawie potrafili wybrać metodę naliczania opłat za śmieci która nie odbiera najbiedniejszym mieszkańcom bloków ostatnich środków do życia.
Stawki opłat i sposób ich naliczania przygotował ratusz. Opłata za śmieci będzie naliczana od gospodarstwa domowego i modyfikowana liczbą osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Zgodnie z czwartkową decyzją radnych,
jeżeli lokal zamieszkuje jedna osoba, zapłaci ona od lipca za śmieci 19,5 zł miesięcznie;
dla dwóch osób opłata wyniesie 37 zł,
trzech - 48 zł,
a w cztero- i więcej osobowych gospodarstwach - 56 zł.
Właściciele domów jednorodzinnych zapłacą miesięcznie 89 zł, niezależnie od liczby zamieszkujących osób.
Teraz warszawiacy płacą średnio 15 zł za śmieci miesięcznie.
Czyli płacą więcej niż przeciętny mieszkaniec Gdańska od osoby a będą mieli mniejszą podwyżkę bo radni nie kierowali się prywatnymi zyskami jako mieszkańcy domków jednorodzinnych. Dodatkowym absurdem jest że mieszkańcy zamiast otrzymywać pieniądze za surowce z recyklingu to jeszcze muszą dopłacać za to że ktoś na nich zarabia.- 13 0
-
2013-03-18 13:19
Tak wybrali i od razu w lokalnych mediach podniósł się lament
że miasto straci na tej metodzie, bo ludzie zaczną kombinować ze zgłoszeniami ilu ich mieszka...
- 0 0
-
2013-03-18 13:53
(2)
No i luz. U mnie mieszka 8 osób ale oficjalnie tylko ja. A kto mi udowodni, że reszta nie przyjechała do mnie w gości na 2 dni?Więc płaciłbym najniższą stawkę a za moich współlokatorów zapłaciłaby para emerytów z domku z ogródkiem z naprzeciwka.
- 4 0
-
2013-03-18 13:57
a tak to kto niby za nich zapłaci? (1)
samotni...
- 1 0
-
2013-03-18 14:17
a jak to jest z podatkiem od nieruchomości?
samotni za duże mieszkania płacą mniej? a może płacą dużo, ale też dostają za to więcej szkół, albo dróg, niż ci z mniejszych mieszkań?
- 0 1
-
2013-03-18 14:20
Czyli u nas (4)
jedna osoba na 30m zapłaci tyle co w Wawie,
dwie osoby na 56m tyle co w Wawie,
trzy na 72m tyle co w Wawie,
cztery i więcej na 85 tyle co w Wawie.
to jakaś znacząca różnica? No chyba, że mamy nadmetraż ale ile jest młodych rodzin z dzieckiem (czyli trzy osoby), które nie mieszkają na 72m czyli zapłacą u nas mniej.- 2 0
-
2013-03-18 14:22
co to jest nadmetraż? (3)
Ty wciąż tkwisz w komunie?
każdy ma mieszkanie jakie sobie kupił i płaci za remonty, za ogrzewanie, za wodę...
Ale śmieci 1 osoba produkuje tyle samo w 30m2 i w 60m2.
A tu chodzi o opłatę za śmieci!!!- 4 0
-
2013-03-18 16:03
Ty za to w kapitaliźmie (1)
tylko nie wiem jak wywnioskowałeś, że każda osoba produkuje tyle samo śmieci? Przecież każdy po równo to czysty socjalizm.
- 0 0
-
2013-03-18 16:21
ale uśrednia się do wyliczeń ilość wyrzucanych śmieci, a nie posiadane metry kwadratowe
metry nie produkują śmieci
mieszkańcy na konsultacjach wybrali metodę od osób (większość osób nie ma problemu, że sąsiad wywali 2 kartony od mleka w tygodniu więcej, bo lubi mleko).
Metoda od powierzchni została określona jako najbardziej niesprawiedliwa, najbardziej oderwana od realiów. Są osoby, którym opłata wzrośnie i o 800-900%- 1 0
-
2013-03-19 07:25
Wbrew pozorom metraż też produkuje śmieci. No chyba, że w domu nie sprzątasz (kurz, środki czystości wykorzystane do sprzątania).
- 0 0
-
2013-03-18 12:34
te pampersy (1)
to wysuszyć z zawartością przed wyrzuceniem czy wyrzucić nowe (nieużywane)?
- 7 0
-
2013-03-18 12:51
użyć
ponownie.
- 0 0
-
2013-03-18 12:40
nie będą odbierać (1)
Umywalki, baterie lazienkowe i sedesy - jak nie bedą odbierać to i tak wylądują w lesie lub na nielegalnym wysypisku na jakiejs łące.
- 8 0
-
2013-03-18 12:59
A czy kiedyś zabierali takie rzeczy, bo nie pamiętam?
A po za tym, to jak często zmieniasz w mieszkaniu, czy w domu umywalkę czy sedes, raz w tygodniu, może raz w miesiącu, albo w roku??? Przecież są różnego rodzaju wystawki na tego rodzaju śmieci, więc jak się chce to można, ale z drugiej strony łatwiej jest narzekać i marudzić, nie ma się więc co dziwić tego rodzaju komentarzom.
- 2 9
-
2013-03-18 12:50
Aby do wyborów.
Taczka na debilną bolszewię z magistratu już czeka.
- 13 0
-
2013-03-18 13:25
Podział ma mokre i suche jest logicznie IDIOTYCZNY !!! Tego nie da się zrozumieć !
Czy nie lepiej od razu pisać kompostujące i niekompostujące ? Logiczne i ZROZUMIAŁE !! Cóż, w sprawie śmieci jednak króluje OLEWANIE społeczeństwa na zasadzie wszechmocnej władzy: i nam zrobicie ? Jeśli śmieci są zależne od metrażu to proponuję parlamentarzystom uchwalenie że woda zamarza w -10C. Zima będzie lżejsza. A fizycznie obie decyzje są TAKIE SAME.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.