• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biletowe zamieszanie w komunikacji miejskiej od 1 maja

Krzysztof Koprowski
30 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przez kilka tygodni w "sopockich" liniach autobusowych zakupimy jednocześnie stare i nowe bilety. Przez kilka tygodni w "sopockich" liniach autobusowych zakupimy jednocześnie stare i nowe bilety.

Trójmiejski system biletów komunikacji miejskiej należy do najbardziej skomplikowanych w Polsce, a od 1 maja będzie jeszcze gorzej. Sopot, w przeciwieństwie do Gdańska i Gdyni, nie zdążył wprowadzić nowej uchwały i wciąż będą tu obowiązywać dotychczasowe stawki za przejazdy.



Czy w Trójmieście potrzebne jest wprowadzenie jednego organizatora przewozów?

O tym, że czeka nas podwyżka biletów komunikacji miejskiej było wiadomo już od kilku miesięcy. Gdańsk stosowną uchwalę przyjął już 17 lutego, Gdynia - kilka dni później, a Sopot dopiero 4 marca. W efekcie zostanie ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego dopiero 4-5 maja, a zacznie obowiązywać 14 dni później.

Z tego powodu od 1 maja przez ok. trzy tygodnie w Trójmieście będzie obowiązywać aż pięć różnych systemów taryfowych: gdański, gdyński, sopocki. Dodatkowo należy jeszcze pamiętać o całkowicie innym systemie taryfowym Szybkiej Kolei Miejskiej (na razie nie planuje się wprowadzenia podwyżek) oraz o bilecie metropolitalnym.

Od 1 maja w Gdańsku, w Gdyni oraz przy przejazdach pomiędzy Gdynią i Sopotem oraz Sopotem i Gdańskiem kasować będziemy bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny w cenie 2,8 zł (dotychczas 2,5 zł).
Bilet jednogodzinny pełnopłatny będzie kosztować 3,4 zł (dotychczas 3 zł), zaś 24-godzinny pełnopłatny - 11 zł (dotychczas 10 zł). Nie przewiduje się rewolucji w postaci wzajemnego honorowania biletów gdyńskich w Gdańsku i na odwrót, zaś w Sopocie wciąż będzie trzeba kasować bilet odpowiedni dla organizatora przewozów.

Jednak brak przyjętej uchwały w Sopocie powoduje, że wciąż będą tutaj obowiązywać dotychczasowe cenniki. Podróżując autobusem (lub trolejbusem) wyłącznie po Sopocie, nadal będziemy kasować bilety jednorazowe za 2,5 zł. Również i te bilety będą dostępne u kierowców do czasu wejścia w życie uchwały Rady Miasta Sopotu.

- Od 1 maja kierowcy w autobusach obsługiwanych na zlecenie ZTM Gdańsk na liniach "sopockich" będą sprzedawać bilety w cenach 3 zł (jednogodzinny), 10 zł (24-godzinny), 3,4 zł (nowy jednogodzinny) oraz 11 zł (nowy 24-godzinny) oraz ich odpowiedniki ulgowe - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Natomiast w liniach obsługiwanych na zlecenie ZKM Gdynia nadal sprzedawane będą przez kierowców karnety. Będą one nie tylko droższe ze względu na wyższą cenę, ale także większą ilość biletów. Dotychczasowy karnet 4 x 1,25 zł zastąpi 5 x 1,4 zł (bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe), zaś 2 x 1,5 - 2 x 1,7 zł (bilety godzinne na linie zwykłe) oraz 2 x 2,20 zł (bilety godzinne dostępne w liniach pospiesznych ważne na linie zwykłe, pospieszne i nocne). U kierowcy kupimy również karnet 2 x 5,5 zł (bilet 24-godzinny). Wyjątkiem są linie "sopockie" (S, 21, 31, 144, 185, 187, 244, 710), w których kierowcy będą zobligowani do sprzedaży karnetów biletowych jednoprzejazdowych o starych nominałach (4 x 1,25 zł) - dla przejazdów wyłącznie w granicach miasta Sopot. U kierowcy kupimy również karnet 2 x 5,5 zł (bilet 24-godzinny).

Z powodu zmian, wprowadzone zostaną również tzw. "dokładki" tj. specjalne bilety o małych nominałach, których wraz ze starym biletem będzie można używać jak nowy.

- Tego typu bilety będzie można zakupić w punktach ZKM Gdynia. Do sprzedaży wprowadzimy "dokładki" w kwotach 15 gr (z myślą o biletach jednoprzejazdowych), 20 gr (dla jednogodzinnych) i 50 groszy (24-godzinnych). Oczywiście nie ma problemu, by pasażer nie posiadając przy sobie biletu "dokładkowego" za 20 gr, skasował wraz z biletem jednogodzinnym dwa bilety za 15 gr - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Podobnie będzie w Gdańsku. Tu również będzie można sumować ze sobą bilety "dokładkowe", tak by cena ostateczna biletu nie była niższa niż nowa cena biletu. Jednak w Gdańsku bilety "dokładkowe" zostaną wprowadzone aż w sześciu odmianach: 15 groszy z myślą o biletach jednoprzejazdowych ulgowych i jednoprzejazdowych ulgowych nocnych, 20 gr - ulgowych jednogodzinnych nocnych oraz ulgowych jednogodzinnych dziennych, 30 gr - jednoprzejazdowych dziennych i jednoprzejazdowych nocnych, 40 gr - jednogodzinnych nocnych oraz jednogodzinnych dziennych, 50 gr - 24-godzinnych ulgowych i 1 zł - pełnopłatnych 24-godzinnych.

Przypuszczalnie większość biletów "dokładkowych" w Gdańsku będzie można nabyć nie tylko w punktach dystrybucji ZTM Gdańsk, ale także w kioskach.

- Hurtownie pobrały od nas zarówno nowe bilety, jak i bilety "dokładkowe", tak więc będzie można się w nie zaopatrzyć również w niektórych kioskach. Jednak sprzedaż tego typu biletów zależeć będzie już wyłącznie od danego kioskarza - dodaje Zomkowski.

Ani w Gdyni, ani w Gdańsku nie będzie można kupić u kierowców dopłat do biletów.

Nowe ceny obejmują również bilety okresowe. Na szczęście w tym przypadku nie będzie trzeba się martwić o dopłaty do już doładowanych kart miejskich. Bilet 30-dniowy będzie można zakupić do końca kwietnia w dotychczasowej cenie i będzie on ważny przez 30 dni bez potrzeby kolejnego doładowania wynikającego z różnicy między nową a starą ceną. Bilety okresowe zakupione już w maju będą kosztować kilka złotych więcej - np. bilet miesięczny lub 30-dniowy normalny ZTM Gdańsku lub ZKM Gdynia ważny codziennie na liniach zwykłych w granicach Gdyni lub Gdańska będzie kosztować 80 zł (dotychczas 76 zł). Do czasu wejścia w życie nowej uchwały Rady Miasta Sopotu bilety okresowe wyłącznie na podróże w tym mieście siecią ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia będzie można zakupić w dotychczasowej cenie.

Od 1 maja w górę idą również ceny biletów metropolitalnych. I tak np. bilet komunalny 24-godzinny będzie kosztować 14 zł (dotychczas 12 zł) zaś komunalny 30-dniowy/miesięczny 130 zł (dotychczas 120 zł). Droższy będzie również bilet przez komórkę - za jednoprzejazdowy zapłacimy 2,6 zł (dotychczas 2,5 zł), jednak będzie to i tak najtańszy bilet (nie licząc kosztów transmisji danych) w zestawieniu z "papierowymi" biletami emitowanymi od 1 maja przez ZKM Gdyni i ZTM Gdańsk.

Podstawowe ceny biletów na komunikację miejską od 1 maja w Trójmieście
Bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny ważny na przejazd w Gdańsku, Gdyni lub na trasach Gdynia - Sopot / Gdańsk - Sopot - 2,8 zł
Bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny ważny na przejazd wyłącznie w granicach Sopotu * - 2,5 zł
Bilet jednogodzinny pełnopłatny w ZKM Gdynia lub ZTM Gdańsk - 3,4 zł
Bilet 24-godzinny pełnopłatny w ZKM Gdynia lub ZTM Gdańsk - 11 zł
Bilet metropolitalny pełnopłatny jednoprzejazdowy - 3 zł
Bilet metropolitalny pełnopłatny jednoprzejazdowy przez telefon - 2,6 zł

* Do czasu wejścia w życie uchwały RM Sopotu ws. nowych cen biletów.

Ceny biletów Szybkiej Kolei Miejskiej nie ulegają zmianom.

Opinie (407) ponad 10 zablokowanych

  • ZŁODZIEJE!!! (1)

    Mamy najdroższe bilety w Polsce, a mój ulgowy bilet metropolitalny podrożał 8 zł !!!

    • 11 3

    • OD RAZU ZŁODZIEJE- JESTEŚ POPROSTU BIEDAK I TYLE W TEMACIE A JAK SKOŃCZYSZ STUDIA TO BĘDZIESZ BIEDAK Z WYKSZTAŁCENIEM I TYLE W TEMACIE... WSZYSTKO POSZŁO W GÓRĘ OD 01.01.2011 WIĘC CO SIĘ DZIWISZ NIKT NIE BĘDZIE DOPŁACAŁ DO INTERESU A JAK JESTEŚ CWANIAK TO KUP BUSA I PRZEWOŹ LUDZI A PO PARU DNIACH DOSTANIESZ TYTUŁ """""""" PLAJTA ROKU"""""""""

      • 1 3

  • oszustwo

    było 4razy po 1,25 teraz 5razy 1,40 co z jednym biletem

    • 4 1

  • Gdynia jeszcze oczywiście musi kombinować z cenami karnetów

    każdy sposób dobry by wyciągnąć kasę od mieszkańców.

    • 6 1

  • Przesiadamy się do samochodów

    Zakorkować budynia i jego nieudolną administrację

    • 19 3

  • Najdroższe bilety w Polsce!

    Gdynia nigdy nie powinna łączyć swojej komunikacji z Gdańskiem- od czasu integracji w Gdyni zmieniły się tylko ceny na dużo wyższe (na takie, jakie miał cały czas Gdańsk).
    Gdynia powinna jak najszybciej odłączyć od tego całego bałaganu.

    • 22 0

  • Dlaczego mieszkańcy Gdynii i Sopotu maja miec podwyzke przez nieudolnosc Budynia!! (1)

    Gdynia ma autobusy na gaz tam podwyzki niema i nie bedzie nikt budyniowi niekazał kupowac ropniaków przeciwnie namawiano go by kupil na gaz ale kolesie wtedy by niej zarobili.a za podwyzki zaplaca mieszkańcy.
    teraz Gdynia i sopot bedzie musiała wyrównac ceny biletów do cen zGdańska bo w całym trójmiescie obowiazuje wspólny bilet.

    • 14 1

    • jaki wspólny bilet?

      Szczurek sam chciał wyższych cen biletów, bo podwyższył płace w ZKM

      • 0 1

  • Bilety dokladkowe po 30 groszy co zachory pomysł (1)

    • 6 1

    • Trojmiasto tonie w papierkach

      bilecikach za 10 gr, 20 gr, 25 gr, 50 gr, 55 gr, 1 zl 1,50 zl, 2,45 zl itd......

      pomyslec, ze tego wszystkiego sa tysiace, jesli nie miliony sztuk.....papier papier

      • 4 0

  • W tej Budyniowej Rajskiej wyspie :) rower i własne auto to najlepsze wyjscie

    rower naturalnie najlepsze ze wszystkich miasto powinno jeszce do rowerów dawac dotacje na ich zakup :) bo drogi rowerowe są wstanie fatalnym albo ich niema wcale.

    • 6 1

  • jednolita cena biletów i wszystko gra - panowie sopoccej rady !!!!!!!!!!

    • 3 1

  • (4)

    ogólnie to nie rozumiem, za co mam płacić 2,8 za bilet?! za to że jade ściśnięta jak śledż w duchocie i upale, że autobus jeżdzi jak chce, że burdel w autobusach, autobusy nie przyjeżdzają ?! po prostu to jest smieszne za taki standard jazdy bilet powinien kosztować maks 1,5. panów z ztm chyba nieżle P********iło!

    • 20 7

    • Pomyśl... (3)

      - autobusy czy tramwaje nie jeżdżą na powietrze. A benzyna poszła do góry ostatnimi czasy
      - pan kierowca/motorniczy też coś musi zarobić
      - spłacają raty za nowy tabor - trochę tego jeździ w 3mieście
      - robią remonty torów
      - itp.

      • 3 2

      • MASZ RACJĘ BYDŁO NIECH JEDZIE DO KATOWIC LUB ŁODZI LUB WARSZAWKI TAM SĄ NASZE STARE AUTOBUSY I TRAMWAJE A LUDZI I PASAŻERÓW ZAPRASZAMY DO ZMODERNIZOWANEGO TABORU...I NIE NARZEKAĆ NIE NARZEKAĆ ZA KOMUNY BYŁO GORZEJ WTEDY AUTOBUS NAPRAWDĘ PERZYJEŻDZAŁ KIEDY CHCIAŁ TERAZ JEST TYLKO OPÓŹNIONY PRZEZ KORKI KORKI KORKI I JESZCZE RAZ KORKI...NO ALBO AWARIE LUB WYPADEK TEGO TEŻ NIE MAŁO NA NASZYCH DROGACH... NAJWAŻNIEJSZA TO WZAJEMNA POMOC I WYROZUMIAŁOŚĆ PASAŻER-KIEROWCA...

        • 1 2

      • za paliwo do pojazdów powyżej 3,5 t dalej odlicza się bandycki VAT

        Do tego dotuje się ten bajzel z podatków. Super interes po 1990 r zawłaszcza się zarząd nad państwowym molochem i czerpie się zyski a jak by co to miasto odpowiada.

        • 0 0

      • i znowujakis Budyniowy wazeliniarz Budynia sie odezwał

        Nikt Budyniowi niekazał kupowac staych merców z turcji na rope mugł przykładem innych kupic na CNG i dostac dotacje z UE za ekologiczny transoort ale kolesie by niezarobili na lapówkach wiec wybraj ropniaki by potem wciskac bajeczke ze ropa zdrozała!!
        Tramwaje na rope niesa a energia zdrozała minimalnie!! Raty splacają bo podpsiali taką nieoplacalną i droga umowe a zaplacą i tak za wszystko podatnicy!!
        Remonty torów to juz sa zaplanowane 10lat doprzodu a kasa na ich remonty odłozona juz lata wczesniej.
        ITp jak widac wazeliniarzu niemasz zielonego pojecia jak działa urzad miasta!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane