• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną

Maciej Naskręt
7 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r. Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r.

Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.



Samorządowa spółka PKM zakończyła ocenę dziewięciu ofert, jakie wpłynęły w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i oficjalnie ogłosiła jego wyniki. Zwycięzcą przetargu zostało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, które zaproponowało najkorzystniejszą cenę - ok. 716,1 mln zł brutto.

Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.

- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.

Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.

Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • BANINO - LOTNISKO - AIRPORT

    W tym wypadku nazwa przystanku powinna informować o szczególnym obiekcie użyteczności publicznej znajdującym się nieopodal. Ciekawe, czy się przyjmie? A może nawet zastąpi Gdańsk Rębiechowo Lech Wałęsa Airport?

    • 2 3

  • O jeden przystanek za mało :/ (5)

    Świetnie! Ale konieczne jest połączenie Gdańsk Główny-Lotnisko. To niedobrze że linia się kończy we Wrzeszczu.

    • 3 4

    • (1)

      Linia nie skończy się na Wrzeszczu. Na mapach pokazane są nowe/remontowane przystanki. Pomiędzy Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym PKM będzie kursować po torach dalekobieżnych.

      • 9 1

      • to spalinowozy. nie wpuszczą ich na te tory bo zadymią druciki ;-)

        będziesz dojeżdżał z Gdańska do Wrzeszcza SKMką, przesiadał się tam z walizą zapylając po schodach na inny peron na PKMkę, z wizytą w kasach, bo bedziesz kupował osobny bilet (w osobnej extra-cenie) i... cokolwiek jeszcze wymyślą, by zmusić nas do brania taksówki...

        • 2 2

    • To że linia kończy się we Wrzeszczu nie oznacza że pociągi będą tam kończyć bieg. Napewno pojadą istniejącymi torami do Gdańska Głównego a może i dalej do przyszłej stacji Gdańsk Śródmieście

      • 10 1

    • apropos kolej ta powinna też zatrzymywać się na Zaspie

      • 6 3

    • Aha

      No to jak tak to bardzo dobrę wieści! Dziękuję za uświadomienie :)

      • 5 0

  • zbyt mało stacji,aby kolej miała przyzwoite obłożenia,poza tym w godz. szczytu powinna kursować (2)

    zbyt mało stacji,aby kolej miała przyzwoite obłożenia,p[poza tym w godz. szczytu powinna kursować co 8-12 min. Inaczej nie ma sensu. Przystanki rozproszone w oddali od skupisk mieszkańców. Zimą będzie masakra. Inwestycja pod publiczkę. Innego sensu oprócz dojenia Unii nie widzę. Będzie dużym balastem dla budżetu Marszałka. Odbije się na innych wydatkach. Generalnie zły projekt, podobnie jak Baltic Arena. Tak na prawdę tylko Amber Gold wyszedł PO w tym regionie tzn jej członkom i służbom - choć to to samo przemieszane.

    • 10 15

    • to nie tramwaj (1)

      daleko od skupisk ludzkich?
      wrzeszcz, niedźwiednik, jasień, kielpinek, banino, osowa.. daleko od skupisk ludzkich?

      może przestań pan pie*dolić - to jest minimum z 200tys ludzi jak nic.

      • 3 1

      • Gdynia W kack, Fikakowo jest 50 autobusów do centrum jadą 10 min po co kolej

        Gdynia W Kack, Fikakowo jest 50 autobusów do centrum jadą minutę, po co kolej która jeździ co 25 min. Rano nikt nie ma tyle czasu. Podobnie inne stacje. Źle rozplanowane dublują się z dobrze prosperująca komunikacją autobusową.

        • 0 0

  • Mam tylko jedno pytanie do konsorcjum (1)

    kiedy bankructwo?

    • 22 4

    • Przewiduję że w okolicach

      wyborów samorządowych.

      • 3 0

  • Ciągle BUDIMEX nie ma innej firmy ?

    • 19 2

  • Budimex to bankrut- kładzie wszystkich swoich podwykonawców. oj będzie gorąco

    Budimex to bankrut- kładzie wszystkich swoich podwykonawców. oj będzie gorąco.

    • 23 3

  • 20 tysięcy drzew usunięto ?

    Zabieg chyba mało ekologiczny. Ale może ja się nie znam, więc cieszę się razem z martwymi drzewami.

    • 7 13

  • PO CO JEST TEN MIŚ?

    Nikt nie wie po co więc każdy boi się zapytać. A my jako konsultanci zarabiamy 15% od wartości. Więc im on jest droższy to....

    • 13 2

  • Brak przystanku Gdańsk Kielnieńska w Osowej (1)

    Niestety nie ma w planach budowy przystanku przy ul. Kielnieńskiej w GD Osowej. Na spotkaniach konsultacyjnych była mowa, że ten przystanek miał powstać i pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Szkoda, bo dla większości mieszkańców GD Osowy, Chwaszczyna, Kielna, Koleczkowa, Szemudu i innych miejscowości byłoby to idealne miejsce do zostawienia auta i skorzystania z transportu publicznego. Przystanek Osowa PKP nie ma szans ze względu na położenia przyciągnąć pasażerów.

    • 12 2

    • PKM-koniecznie przystanek przy ul.Kielnieńskiej!!!!!!!!!

      Jak dojechać do dworca w Osowej?osowa ciągnie się na dlugim odcinku i mieszkańcy częsci Osowej za wiaduktem nie beda spacerować do dworca w Osowej.Zresztą barniewicka nie ma chodnika.Myślę o młodziezy dojeżdżającej do szkół.Całe Chwaszczyno i okolice beda
      korzysta c z przystanku przy Klelnieńskej a nie przy dworcu.W Osowej potrzebne sa dwa przystanki.TO co wymyślono jest bez sensu.

      • 0 0

  • Przecież PKM miała być dwutorowa i zelektryfikowana (2)

    Przecież PKM miała być dwutorowa i zelektryfikowana i w tym celu kilkakrotnie zwiększano dostępne fundusze. I co się stało z tymi pieniędzmi ? Poszły na pensyjki, nagrody i premie zanim ruszyła budowa ?

    • 6 6

    • (1)

      Przecież będzie dwutorowa. Elektryfikacja będzie, gdy zelektryfikują trasę Gdynia - Kościerzyna

      • 10 1

      • Taaaak oczywiście elektryfikacja będzie.... ale za 50 lat.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane