• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy rondo pomoże odkorkować Czarny Dwór?

Maciej Naskręt
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku. Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku.

Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska korki u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska to codzienność. Rozwiązaniem tych problemów zdaniem naszego czytelnika może być rondo. Urzędnicy wskazują na pewne problemy tego pomysłu, ale przeanalizują go.



Jak oceniasz pomysł budowy ronda na Zaspie?

Nie ma praktycznie dnia, by kierowcy nie tracili cennego czasu na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na Zaspie. W godzinach szczytu przejazd tędy zajmuje nawet 30 minut. Za ten stan rzeczy odpowiada tunel pod Martwą Wisłą, który jest świetnym objazdem dla korków w centrum Gdańska, ale skierował potoki kierowców właśnie do nadmorskich dzielnic miasta.

Jedyne co mogli zrobić drogowcy na tym skrzyżowaniu, to wydłużyć fazę zielonego światła dla jadących na wprost. Nic to jednak nie zmieniło. Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

Kierowcy chyba nie wierzą w to rozwiązanie i dlatego nadsyłają kolejne propozycje. Tym razem pan Wojciech zasugerował wykonanie w tym miejscu ronda.

- Skrzyżowania z ruchem okrężnym są znakiem rozpoznawczym Gdańska, więc czemu takiego rozwiązania nie zastosować na Zaspie? Nie dość, że uspokoiłoby to ruch i poprawiłoby bezpieczeństwo to na dodatek przejazd odbywałby się nieustannie - nie byłby ograniczany przez sygnalizację - mówi pan Wojciech.
Ponieważ dziś do skrzyżowania z praktycznie wszystkich stron prowadzą po dwa pasy ruchu, na ewentualnym rondzie należałoby zrobić tzw. turbinę. Podobne rozwiązanie zastosowano u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, czy też na rondzie przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu zobacz na mapie Gdańska.

Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II. Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II.
Urzędnicy: rozwiązanie jest drogie, ale przeanalizujemy je

Trzeba jednak podkreślić, że przebudowa skrzyżowania pochłonęłaby z kasy miasta kilka a nawet kilkanaście milionów złotych. Dla porównania: rondo turbinowe u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 7 mln zł.

Ale pieniądze to nie jedyny problem.

- Wstępnie można powiedzieć, że po uruchomieniu ronda trudno byłoby zachować płynność przejazdu samochodów. Zlikwidowalibyśmy światła, więc piesi przechodziliby przez jezdnię dowolnej chwili tamując ruch aut - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ponadto ronda projektuje się tam, gdzie natężenie aut na wlotach jest podobne. Tymczasem na Zaspie duży ruch jest w obu kierunkach w relacji Przymorze - tunel. W tej sytuacji kierowcy wyjeżdżający z pobliskiego parkingu lub z al. Jana Pawła II mieliby poważne problemy by się włączyć do ruchu - dodaje Kotłowski.
Szef gdańskich drogowców zgadza się jednak, że pomysł wart jest głębszego przeanalizowania. Warto to zrobić tym bardziej, że przebudowa Drogi Zielonej wciąż nie ma zapewnionego finansowania.

Czytaj także: Trzy wizje zabudowy terenów przy Drodze Zielonej

Opinie (303) 1 zablokowana

  • Nic nie robić (1)

    Jak się komuś nie podoba to niech sobie jedzie przez grunwaldzka albo obwodnice

    • 18 5

    • Dokładnie, przez centrum miasta przejazd teraz jest 2x krótszy niż przez nasze Przymorze

      • 3 1

  • (1)

    Wybuduja kolejne osiedla na Hallera to juz w ogole wszystko stanie w korkqch

    • 25 2

    • kup se pan rower!

      • 0 0

  • A nowe osiedle za ternie zajezdni autobusowej ?

    W kontekście tego artykułu i faktycznej sytuacji ze śmiechem należy odnieść się do niedawnych deklaracji Biura Rozwoju Gdańska, że układ drogowy Chrobrego, Hallera, Czarny Dwór spokojnie jest w stanie rozładować wzrost natężenia ruchu, który nastąpi w wyniku realizacji planów budowy nowego osiedla dla paru tysięcy ludzi na terenie Zajezdni autobusowej Hallera. Może Pani z Urzędu zechciałaby powtórzyć jakie są wyniki analizy skoro osiedla nie ma a problem JUŻ JEST !

    • 26 3

  • Czarny Dwór, trasa Słowackiego - doskonały przykład GŁUPOTY decydentów. (1)

    Wytyczona obecnie ABSTRAKCYJNA trasa łącznika pomiędzy al. Żołnierzy wyklętych a Czarnym Dworem realizacji doczeka się zapewne w przyszłym stuleciu. Nie rozumiem, dlaczego trasa nie mogłaby przebiegać na zapleczu ETC i dalej dzisiejszą ul. Chrobrego ? Szerokość prześwitu pomiędzy cmentarzem a zabudową jest całkowicie wystarczająca dla dwóch jezdni, a dalej niezabudowana zajezdnia autobusowa i istniejąca Hallera. Proste, nieprawdaż ? I w dodatku TANIE !!!! I teraz Czarny Dwór i łącznik do Ergo Areny. Otóż proponuję wykonać jezdnie, razem z wydzielonym torowiskiem, tramwajowym w płytkim tunelu wykonywanym metodą odkrywki. Na znacznej części mógłby być on (zwłaszcza w początkowej fazie eksploatacji) tunelem otwartym. Zamknięcie byłby konieczne tylko w miejscach tras pieszych. Koszt budowy niewiele większy od budowy na obecnym poziomie gruntu, a rozwiązanie na całe stulecia. Kilkaset lat temu nie było problemu żeby wybudować kilkanaście kilometrów kanału Raduni, więc wybudowanie 3 km płytkiego tunelu również nie powinno być problemem.

    • 36 2

    • Najpierw trzeba wybudować drogę zieloną inaczej totalnie zatkaliby Słowackiego we Wrzeszczu i Zaspie

      • 1 7

  • NIc nie pomoże (2)

    jeśli nie poprowadzi się dodatkowych pasów (optymaln.4) na całej długości Czarnego Dworu.

    • 6 19

    • w miescie nue powinno byc autostrad (1)

      Zeby rozładować korki trebs budować drogi równolegle.

      • 9 1

      • Nie musi być autostrady. Wystarczy miejska droga 2x2 by znacznie poprawić sytuację

        • 1 8

  • lepiej rozkorkujcie Chłopską i Rzeczypospolitej (2)

    W godzinach szczytu jest tam kongo mimo ze ulica jest dwupasmowa. Bedzie jeszcze gorzej buduja kolejne 17-to pietrowce

    • 16 1

    • Czyżby efekt nowego łącznika prze Żabiankę /Sopot?

      Ktoś jak zwykle POmyślał...

      • 4 2

    • Oj bez przesady, często jeżdżę tamtędy około godziny 15-17 i najdłużej w korku stałem 5 minut

      • 1 2

  • 80% to wina kierowców

    1. Kierowcy nie potrafią jeździć i ruszac spod świateł
    2. Rondo spowodowałoby kataklizm - przypomnijcie sobie początki ronda na Budowlanych
    3. Skandal z Tristarem będzie kiedyś wyjasniony? Ten szajs nie działa przecież!

    • 31 1

  • To przyjezdne słoiki (2)

    wyskakujące z tunelu blokują miasto, wystarczy popatrzeć na rejestracje oraz jak te gamonie jeżdżą. Po południu sytuacja odwrotna słoiki jadą do tunelu bo wracają na wieś.

    • 24 5

    • (1)

      jeżeli rano przyjeżdża a po południu wraca na wieś to nie jest to żaden słoik...

      • 0 8

      • masz rację - to jest wek tymczasowy :)

        • 10 1

  • Kto wpuszcza ruch tranzytowy bezpośrednio z tunelu

    na nieprzygotowane do tego wąskie drogi osiedlowe i osiedla? Tylko jakiś baran! Dlatego taki horror na osiedlach rano i popołudniami!

    • 26 2

  • Janusze ze Szczecina (2)

    Janusze przybyli ze wsi do Gdańska, nakupowali apartamentów i teraz korkują miasto!
    Jeden z drugim, nie potrafią sprawnie jeździć, bo telefon grubą ręką trzeba w tym czasie używać...
    Widziałem grubasa na szczecińskich blachach, w telefonie grzebał i ruch spowalniał...

    • 14 5

    • Byłem ostatnio w Szczecinie (1)

      Infrastrukturę drogową mają na znacznie wyższym poziomie niż Gdańsk.

      • 4 7

      • Janusze ze Szczecina

        Może i mają...Poznań też ma niezłą, Warszawa też... Słupsk ma świetną

        kiepskiemu kierowcy infrastruktura nie pomoże... nawet dobre auto nie zatuszuje "Janusza drogowego"

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane