- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (85 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?
Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.
- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.
W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?
Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.
- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).
- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?
Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.
Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.
Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.
Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.
Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.
Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji
Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.
Miejsca
Opinie (139)
-
2014-07-28 12:11
bilety
Oczywiście, że takie bilety powinny być. Jeżdżę na Litwę i tam już od kilku lat można kupić bilety na komunikacje miejska 3 dniowe i 10 dniowe. no cóż my żyjemy w Polsce, która jest NIEREFORMOWALNA.
- 4 0
-
2014-07-28 12:20
bilet
bilet nie musi być kilkudniowy. wystarczy bilet np. na 10 przejazdów ale musi to być bilet,który można kasować w SKM - dla SKM ważny na całej trasie Gdansk-Wejherowo, autobusie i tramwaju oraz trolejbusie czyli jeden dla wszystkich miast . wtedy nie trzeba szukać kas lub punktów sprzedaży. ile powinien kosztować ? myślę że nie więcej niż 10 euro ( 40 zł) a jaki podział ze sprzedaży np. 45 % dla SKM, 30 %
ZKM Gdansk, 20 % Gdynia - bilety ważne np tylko w roku sprzedaży.- 4 0
-
2014-07-28 13:35
to chyba oczywiste
Nie chce sie powtarzac ale to jest w miastach juz standard.
- 3 0
-
2014-07-28 14:39
A w Poznaniu...
Bilet dobowy za 12,4 skasowany w piątek po 18 jest ważny przez cały weekend. Można?
- 7 0
-
2014-07-28 14:46
My chcemy !!!
Najlepiej,żeby motorniczowie i kierowcy mogli je sprzedawać ....proszę :)
- 1 1
-
2014-07-28 14:50
Wstyd mi tłumaczyć po wyjścu z lotniska którym autobusem i z jakim biletem można wyruszyć po Truj-mnieście
Weekend w Krakowie, a nawet tydzień - biletomat na gotówkę i karty, sporo opcji z "jednej parafii".
o trójmiejskim metropolitalnym nic po przyjeździe, przylocie.- 4 0
-
2014-07-28 14:54
trzeba bylo dac w tytule ze to z Głuszkiem wywiad
bo na tego pana szkoda oczu marnowac.
Pan dyrektor polskiego busa powiedzial w wywiadzie kiedys - nawet jak na kurs sprzedamy jeden bilet, to autobus pojedzie bo szanujemy klienta. W skm bilety tygodniowe kupowało 2% pasazerow, wiec mozna ich olac. To jest marketing reprezentowany przez Głuszka, dlatego on musi pracowac w panstwowej firmie bo z prywatnej wylecialby na drugi dzien. I dlatego pomnozcie sobie komunalne spolki przez ilosc takich Głuszkow i juz o nic nie pytajcie.- 4 1
-
2014-07-28 14:55
a dlaczego motorniczy tramwaju na plaze stanikow nie sprzedaje? (1)
by sobie kupiłam
- 4 1
-
2014-07-28 15:07
ani kebabu
- 3 0
-
2014-07-28 15:19
"Nie da się" - NIEDASIZM w naszym kraju ma się bardzo dobrze w naszym kraju
panie Głuszek. W Oslo bez problemów kupowaliśmy z żoną bilety tygodniowe na całą komunikację, w tym przede wszystkim na promy pieszo-rowerowe z Nesoddtangen. Tam ich udział w rynku jest niewielki, nawet taki sam, ale tam nie pozwolą sobie, aby turyści im uciekli gdzie indziej. Konkurencja na świecie jest spora - dużo miejsc jest na nim do zobaczenia, a życie krótkie. Pan Głuszek z SKM tego nie pojmie.
- 6 0
-
2014-07-28 15:27
bilet tygodniowy (1)
hmm !skoro SKM w 2013 r przewiozła 35 000 000 pasażerów tzn z biletów tygodniowych skorzystało 700000 ludzi.Bagatela ! spokojnie można taką liczbę pasażerów olać !.Panie Głuszek,myślę ,że jest Pan niedouczonym marketingowcem.Na świecie takie przedsięwzięcia są opłacalne.Może w ramach urlopu podpatrzy Pan jak to się robi!Gorąco zachęcam,turyści będą wdzięczni
- 10 0
-
2014-07-28 20:32
ja to olewam, mojej ulgi wszystkich ulg ustawowych
w bilecie tygodniowym nie bylo
musial bym albo kupowac 100% tygodniowy
albo miesieczny z moją ulgą
więc mam to gdzieś
natomiast cierpie przez to ze nie ma wspolnego biletu
jednorazowego czasowego, waznego jak w Wawie, 30' 60' i 120'- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.