- 1 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (140 opinii)
- 2 17-letni złodziej paczek zatrzymany (64 opinie)
- 3 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (316 opinii)
- 4 Piękne i niebezpieczne zjawisko nad morzem (17 opinii)
- 5 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (164 opinie)
- 6 Nie boicie się dilerów narkotyków? (142 opinie)
Czy stacja Osowa przyciągnie pasażerów do PKM-ki?
W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy czytelnikom wizualizacje przebudowanej stacji kolejowej w Osowie. Informacja nie wzbudziła jednak entuzjazmu wśród mieszkańców tej dzielnicy. Dlaczego? Brak chodników i drogi, którymi można wygodnie dotrzeć do tego przystanku. Miasto zapewnia, że to się zmieni.
1 września na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie pierwszy pociąg. Według założeń Urzędu Marszałkowskiego z przystanku Osowa co pół godziny będzie odjeżdżać jeden pociąg w kierunku Wrzeszcza oraz cztery składy w kierunku Gdyni, z czego dwa przyjadą od strony Kaszub, a dwa od strony lotniska w Gdańsku.
Prace torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia, natomiast samorządowa spółka PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.
Inwestycja nie obejmuje za to modernizacji istniejącego budynku dworca. Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, również w Osowej powstanie charakterystyczna czerwona wiata. Nieopodal przystanku powstanie też plac, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a nowym tunelem prowadzącym do peronów PKM.
- Robimy wszystko, by 1 września był gotowy jeden peron, który umożliwi zatrzymywanie przy nim składów PKM. Prace na przystanku Osowa powinny potrwać do końca 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Terminy się rozjechały
Gdy dopiero planowano budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładano, że obok nowych przystanków powstanie infrastruktura ułatwiająca dostęp do kolei. Parkingi Park&Ride, Bike&Ride, przystanki autobusowe i postoje taksówek powstają za miejskie pieniądze przy przystankach na Kiełpinku, Brętowie i Jasieniu.
Ale tak nie będzie w Osowie, gdzie na dodatkową infrastrukturę trzeba będzie jeszcze poczekać. Wszystko dlatego, że wcześniej nie planowano budowy nowej stacji w tym miejscu.
- Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu naszego projektu, gdy otrzymaliśmy wyższą dotację unijną na budowę linii PKM. Z tych pieniędzy rozbudowujemy stację w Osowie - tłumaczy Konopacki.
Dodatkowa infrastruktura ma być realizowana przez miasto z funduszy w kolejnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Jej zakres i finansowanie są na razie nieznane.
Mały entuzjazm mieszkańców
Gdy pojawił się pomysł budowy PKM, wielu mieszkańców dzielnicy łączyło z nim duże nadzieje. W kolei widzieli alternatywę dla często zakorkowanej ul. Spacerowej .
Jednak oczekiwali nieco innej trasy niż ta, która obecnie powstaje.
Z powodów z finansowych i formalno-prawnych nie wybudowano przystanku pod ul. Kielnieńską. Mieszkańcy liczyli też na budowę tunelu pod linią kolejową w ciągu ul. Nowy Świat.
Mieszkańcy boją się nawet, że PKM-ka może im utrudnić życie, bo po jej uruchomieniu może zniknąć linia autobusowa 210. Na razie jednak urzędnicy odpowiedzialni za komunikację w Gdańsku zdementowali te informacje.
Pytań i uwag nadal jednak nie brakuje. - Dojście i dojazd do nowego przystanku kolejowego są fatalne. Junony, Konstelacji, Cerery czy Antygony to wciąż ubite dukty. Mało tego, w ciągu ul. Barniewickiej nie ma nawet chodnika. Drogi stanowią najważniejszy szlak pieszy właśnie do PKM-ki. Kiedy to się zmieni? - zastanawia się pan Wiesław, mieszkaniec bloku przy ul. Zeusa.
Słusznie zauważa, że bez utwardzenia ulic nie ma szans na uruchomienie linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów na przystanek.
- W efekcie tysiące mieszkańców Osowy będzie dalej jeździła samochodem - uważa.
Władze Gdańska: nie czekamy na dofinansowanie z UE
- Na początek zabieramy się za przedłużenie ul. Biwakowej do ul. Letniskowej od istniejącego wiaduktu kolejowego. Chodzi tu o zapewnienie części mieszkańców przejazdu pod linią kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna. Chcemy w ten sposób także zrekompensować mieszkańcom z budynków położonych na zachód od linii kolejowej częste zamknięcia szlabanów na przejeździe w ciągu ul. Nowy Świat - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Prace, które zleci Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, będą toczyć się na długości ok. 120 m. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie odwodnienie drogi do kanalizacji deszczowej, oświetlenie i zjazdy.
W tym roku mają też zostać poprawione dojścia do przystanku PKP Gdańsk - Osowa dla pieszych. Chodzi o utwardzenie nawierzchni i budowę chodników wzdłuż ul. Nowy Świat , Cerery , Westy , Konstelacji , Seleny , Zeusa . Przy wspomnianych ulicach stanęły tablice informujące o planowanych pracach. W 2014 r. chodnik wykonano po jednej stronie ul. Barniewickiej, poprawiając przy tym nawierzchnię jezdni.
Radna z Osowy, Małgorzata Chmiel, podkreśla, że niebawem zostanie utwardzona inna ważna ulica prowadząca do przystanku PKM.
- Obecnie w ul. Junony kończą się pracę kanalizacyjne. Dopiero po ich zakończeniu będzie utwardzana droga. Zostaną tam ułożone płyty betonowe - mówi.
Pozostałe drogi nie są objęte żadnym programem inwestycyjno-remontowym, a zatem ich przebudowa będzie wykonywana w ramach możliwości finansowych miasta. Podobnie jest w przypadku oświetlenia na wyżej wymienionych ulicach. Korzystający z nich mieszkańcy powinni po zmroku zaopatrzyć się w latarki.
ZTM: zmian na liniach autobusowych na razie nie będzie
Jeśli chodzi o komunikację miejską, mieszkańcy muszą poczekać na ewentualne zmiany w rozkładach, które umożliwią szybszy dojazd na stację.
- Synchronizacja oferty przewozowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z rozkładem jazdy PKM może nastąpić dopiero w momencie, w którym będziemy znać szczegóły rozkładu jazdy kolei metropolitalnej. Dopóki nie będziemy mieli punktu odniesienia, dotąd nie zapadną żadne wiążące decyzje dotyczące poszczególnych połączeń - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.
Zmiany nie obejmą także póki co linii autobusowej 269, która obsługuje ruch lokalny. Mieszkańcy oczekują korekty trasy tej linii, na przykład przez wyremontowaną ulicę Junony.
Miejsca
Opinie (135) 1 zablokowana
-
2015-03-09 16:28
Ja wiem, że najlepiej jakby ta linia z całą infrastrukturą istniała od 20 lat.
Należy się cieszyć, że chociaż częściowo uda się zrealizować stację już teraz.- 5 3
-
2015-03-09 16:32
jedynie likwidacja 210 zrobi ruch na PKMce (6)
urzędasy dobrze o tym wiedzą i dlatego tak półgębkiem dementują. Al;e plany swoje mają
- 20 4
-
2015-03-09 16:54
wczesniej uwalili prywatnego przewoznika zeby bylo 210 (3)
teraz pkm promuja kosztem 210.
Co dalej? CO jak okaze sie ze pkm bedzie nieoplacalna?- 5 2
-
2015-03-09 17:25
(1)
W jaki sposób "uwalili"?
- 2 2
-
2015-03-09 20:52
byla prywatna linia autobusowa
Tania. Ale sie wycofali z biznesu na skutek knowan miasta, ktore nie znosi konkurencji dla swoich drogich przewozow....
- 2 0
-
2015-03-09 20:51
820
Linia 820 była prywatna. Nie opłacało mu się, to ją zlikwidował.
Proste.- 0 1
-
2015-03-09 17:35
do "uwalenia" 210 PKM musiałaby jeździć co 7 minut do Głównego (1)
póki nie ma łącznika na Zaspie - to się nie uda
- 0 1
-
2015-03-09 19:41
urzędnicy to już przemyśleli i jest to ich strategia
a wszyscy krewni i znajomi królika już wille pobudowali
- 2 1
-
2015-03-09 16:40
a przewoźnika już macie?
czy tylko puste tory ?
- 9 0
-
2015-03-09 16:40
Jak to w jaki?
W nijaki
w zaden sposob nie prob... niczego im ulatwiaa- 3 0
-
2015-03-09 16:45
przy Kielnieńskiej poo lewej stronie jadąc w kierunku Chwaszczyna jest teren pod stację
projekt zrobili studenci Politechnik Gdańskiej, teren płaski , wystarczy utwardzić, zrobić parking i pętlę autobusową i wiaty przystanku no i koszt prawie żaden, zebrano w tej sprawie kilka tysięcy podpisów i cisza....
- 22 3
-
2015-03-09 16:52
Nie (1)
powrot lini takiej jak Planetobus i pozostawienie 210 oraz lini darmowych centrum handlowego jest da duzo lepsze ozywienie dzielnicy.
- 6 3
-
2015-03-09 17:36
chyba jednak nie
autobusy są wrażliwe na zdarzenia drogowe. Kolej daje bardziej przewidywalne czasy przejazdu - trzeba tylko wykorzystać jej potencjał. Szkoda, że przez najbliższe kilka lat to nie nastąpi.
- 4 2
-
2015-03-09 17:01
czy osowianie wybiorą pkm? (1)
szczerzę wątpię
-przystanek dla większości mieszkańców dzielnicy jezt dość daleko
-pociąg do Gdańska co pół godziny z przesiadką we Wrzeszczu
-prawdopodobnie nie będzie jednego biletu na pkm, skm nie mówiąc o zkm
-szacowany łączny czas podróży do śródmieścia (dojście do stacji, oczekiwanie, przejazd, przesiadka - 50-60 min
-myślę, że zostaną przy swoich autach- 27 4
-
2015-03-09 17:38
akurat przesiadka we Wrzeszczu to najkrótszy etap
szkoda jedynie, że przesiadka odbywać się będzie na peronach dalekobieżnych - drzwi w drzwi z SKM byłoby bardziej sensowne.
- 4 0
-
2015-03-09 17:02
Osowy, a nie Osowej, tak jak krowy, a nie krowej (3)
patrz tytuł
- 4 14
-
2015-03-09 17:15
dokładnie na odwrót
chcesz pouczać, to się doinformuj; osowa, to przymiotnik urobiony od od: osikowa (góra) ; gdzie? w/na Osowej
- 11 0
-
2015-03-09 17:35
heh to żeś błysnął ;)
Mam dla Ciebie ciekawostkę, samozwańczy erudyto polonisto:
dwa słowa
ZAPAŁKI
SUWAŁKI
odmieniamy: kogo czego
zapałEk
Suwałk
i co?- 2 1
-
2015-08-18 09:07
Osowej, a nie jak Osowy, tak jak Królowej, a nie Królowy
patrz tytuł
- 0 0
-
2015-03-09 17:03
Pytanie jest inne: czy cenny biletow przyciagna klientow? (1)
bo chyba byl jakis biznesplan przy tej "inwestycji"?
Jesli tak to prosze zeby piszacy teksty dowiedzial sie jakie ceny beda obowiazywaly na tej lini i jakie taryfy szykuje operator?
Inaczej szkoda miejsca na serwerze na takie gdybanie.- 16 0
-
2015-03-10 12:00
skoro od początku realizacji tej inwestycji
nie ma jednoznacznego, stanowczego stwierdzenia, że PKM będzie objęta zwykłą taryfą ZTM/związku międzygminnego, z normalnymi biletami po 3 zł za przejazd i 3,60 zł za godzinę z opcją przesiadki na tramwaj i bus, to cuchnie klapą na kilometry
- 2 0
-
2015-03-09 17:07
nowobogaccy i tak będą stali w korkach na Spacerowej (1)
w swych wypasionych blachosmrodach,
idea park&ride w naszej rzeczywistości to jeszcze lata świetlne ...- 15 12
-
2015-03-09 17:10
wcale sie im nie dziwie
nakladli im stolca do głów - dali auta i mieszkania na kredyt to musza sobie odbic frustracje w korku ;)
- 9 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.