- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (456 opinii)
- 2 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (118 opinii)
- 3 Mevo. Jest dobrze, ale nie idealnie (100 opinii)
- 4 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (315 opinii)
- 5 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (899 opinii)
- 6 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (29 opinii)
Czy stacja Osowa przyciągnie pasażerów do PKM-ki?
W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy czytelnikom wizualizacje przebudowanej stacji kolejowej w Osowie. Informacja nie wzbudziła jednak entuzjazmu wśród mieszkańców tej dzielnicy. Dlaczego? Brak chodników i drogi, którymi można wygodnie dotrzeć do tego przystanku. Miasto zapewnia, że to się zmieni.
1 września na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie pierwszy pociąg. Według założeń Urzędu Marszałkowskiego z przystanku Osowa co pół godziny będzie odjeżdżać jeden pociąg w kierunku Wrzeszcza oraz cztery składy w kierunku Gdyni, z czego dwa przyjadą od strony Kaszub, a dwa od strony lotniska w Gdańsku.
Prace torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia, natomiast samorządowa spółka PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.
Inwestycja nie obejmuje za to modernizacji istniejącego budynku dworca. Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, również w Osowej powstanie charakterystyczna czerwona wiata. Nieopodal przystanku powstanie też plac, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a nowym tunelem prowadzącym do peronów PKM.
- Robimy wszystko, by 1 września był gotowy jeden peron, który umożliwi zatrzymywanie przy nim składów PKM. Prace na przystanku Osowa powinny potrwać do końca 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Terminy się rozjechały
Gdy dopiero planowano budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładano, że obok nowych przystanków powstanie infrastruktura ułatwiająca dostęp do kolei. Parkingi Park&Ride, Bike&Ride, przystanki autobusowe i postoje taksówek powstają za miejskie pieniądze przy przystankach na Kiełpinku, Brętowie i Jasieniu.
Ale tak nie będzie w Osowie, gdzie na dodatkową infrastrukturę trzeba będzie jeszcze poczekać. Wszystko dlatego, że wcześniej nie planowano budowy nowej stacji w tym miejscu.
- Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu naszego projektu, gdy otrzymaliśmy wyższą dotację unijną na budowę linii PKM. Z tych pieniędzy rozbudowujemy stację w Osowie - tłumaczy Konopacki.
Dodatkowa infrastruktura ma być realizowana przez miasto z funduszy w kolejnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Jej zakres i finansowanie są na razie nieznane.
Mały entuzjazm mieszkańców
Gdy pojawił się pomysł budowy PKM, wielu mieszkańców dzielnicy łączyło z nim duże nadzieje. W kolei widzieli alternatywę dla często zakorkowanej ul. Spacerowej .
Jednak oczekiwali nieco innej trasy niż ta, która obecnie powstaje.
Z powodów z finansowych i formalno-prawnych nie wybudowano przystanku pod ul. Kielnieńską. Mieszkańcy liczyli też na budowę tunelu pod linią kolejową w ciągu ul. Nowy Świat.
Mieszkańcy boją się nawet, że PKM-ka może im utrudnić życie, bo po jej uruchomieniu może zniknąć linia autobusowa 210. Na razie jednak urzędnicy odpowiedzialni za komunikację w Gdańsku zdementowali te informacje.
Pytań i uwag nadal jednak nie brakuje. - Dojście i dojazd do nowego przystanku kolejowego są fatalne. Junony, Konstelacji, Cerery czy Antygony to wciąż ubite dukty. Mało tego, w ciągu ul. Barniewickiej nie ma nawet chodnika. Drogi stanowią najważniejszy szlak pieszy właśnie do PKM-ki. Kiedy to się zmieni? - zastanawia się pan Wiesław, mieszkaniec bloku przy ul. Zeusa.
Słusznie zauważa, że bez utwardzenia ulic nie ma szans na uruchomienie linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów na przystanek.
- W efekcie tysiące mieszkańców Osowy będzie dalej jeździła samochodem - uważa.
Władze Gdańska: nie czekamy na dofinansowanie z UE
- Na początek zabieramy się za przedłużenie ul. Biwakowej do ul. Letniskowej od istniejącego wiaduktu kolejowego. Chodzi tu o zapewnienie części mieszkańców przejazdu pod linią kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna. Chcemy w ten sposób także zrekompensować mieszkańcom z budynków położonych na zachód od linii kolejowej częste zamknięcia szlabanów na przejeździe w ciągu ul. Nowy Świat - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Prace, które zleci Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, będą toczyć się na długości ok. 120 m. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie odwodnienie drogi do kanalizacji deszczowej, oświetlenie i zjazdy.
W tym roku mają też zostać poprawione dojścia do przystanku PKP Gdańsk - Osowa dla pieszych. Chodzi o utwardzenie nawierzchni i budowę chodników wzdłuż ul. Nowy Świat , Cerery , Westy , Konstelacji , Seleny , Zeusa . Przy wspomnianych ulicach stanęły tablice informujące o planowanych pracach. W 2014 r. chodnik wykonano po jednej stronie ul. Barniewickiej, poprawiając przy tym nawierzchnię jezdni.
Radna z Osowy, Małgorzata Chmiel, podkreśla, że niebawem zostanie utwardzona inna ważna ulica prowadząca do przystanku PKM.
- Obecnie w ul. Junony kończą się pracę kanalizacyjne. Dopiero po ich zakończeniu będzie utwardzana droga. Zostaną tam ułożone płyty betonowe - mówi.
Pozostałe drogi nie są objęte żadnym programem inwestycyjno-remontowym, a zatem ich przebudowa będzie wykonywana w ramach możliwości finansowych miasta. Podobnie jest w przypadku oświetlenia na wyżej wymienionych ulicach. Korzystający z nich mieszkańcy powinni po zmroku zaopatrzyć się w latarki.
ZTM: zmian na liniach autobusowych na razie nie będzie
Jeśli chodzi o komunikację miejską, mieszkańcy muszą poczekać na ewentualne zmiany w rozkładach, które umożliwią szybszy dojazd na stację.
- Synchronizacja oferty przewozowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z rozkładem jazdy PKM może nastąpić dopiero w momencie, w którym będziemy znać szczegóły rozkładu jazdy kolei metropolitalnej. Dopóki nie będziemy mieli punktu odniesienia, dotąd nie zapadną żadne wiążące decyzje dotyczące poszczególnych połączeń - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.
Zmiany nie obejmą także póki co linii autobusowej 269, która obsługuje ruch lokalny. Mieszkańcy oczekują korekty trasy tej linii, na przykład przez wyremontowaną ulicę Junony.
Miejsca
Opinie (135) 1 zablokowana
-
2015-03-09 19:10
A kiedy będzie kładka dla pieszych przez obwodnicę do CH Osowa??? (5)
Przyjazna dzielnica która zmusza do smrodzenia spalinami i zniechęca do chodzenia pieszo, szkoda słów...
- 20 1
-
2015-03-09 19:39
nie będzie
miała być kładka dla pieszych i rowerzystów, ale... "ruch pieszy i rowerowy zakłóci spokój mieszkańców"
- 15 0
-
2015-03-09 19:43
(1)
dokładnie, 30 tysięczna dzielnica, z której można wydostać się tylko autem lub samochodem
piękny las po drugiej stronie obwodnicy a z dzieckiem na rowerze strach jechać wąskim wiaduktem, do owczarni za daleko - zostaje tylko samochód- 9 0
-
2015-03-09 23:24
w Owczarni ...
... też strach jechać z dzieckiem. Ruch już duży a chodnik może na pół metra...
Najbezpieczniejszy sposób jaki znam to lasem dojechać do Gdyni a potem pod wiaduktem i nielegalnie przez tory (póki pociągi rzadko jeżdżą). To dopiero paranoja, że nielegalne przejście z rowerem przez tory kolejowe jest najbezpieczniejszym sposobem na wydostanie się do miasta...- 3 0
-
2015-03-09 20:22
Miała być (1)
Zaprotestowali mieszkańcy Osowej. Przeciwko ew. poszerzeniu Spacerowej do 2x2 też zaprotestowali mieszkańcy Osowej. Tak już mają...
- 3 3
-
2015-03-10 03:21
ostatnio im przeszło
normę za nich wyrabia Oliwa
- 0 0
-
2015-03-09 19:18
przerost formy nad trescia
- 3 0
-
2015-03-09 19:27
BEZEDURA
TOI TOI to socjal kierowców ZKM . Wygląda nowocześnie , prawda ?
- 3 1
-
2015-03-09 19:33
Przystanek przy Intelu
Przydałby się przystanek przy Intelu - spośród 1500 pracowników i kilkuset kontraktorów z pewnością wielu byłoby skłonnych przesiąść się z samochodów na kolejkę, gdyby była taka możliwość.
- 10 3
-
2015-03-09 20:10
Po co jakieś PKM-ki i Park&Ride (2)
Zbudowaliby autostrady miejskie aż do centrum i wyburzyli te menelownie na Starym i Głównym Mieście pod tak potrzebne w mieście darmowe parkingi. Wszyscy byliby zadowolenia.
- 5 0
-
2015-03-09 20:22
A po co chcesz jechac do centrum, wysiadac z samochodu. Nie lepiej se pojezdzic w kolko po a1, do. torunia i nazad i jeszcze raz i znowu...
- 7 0
-
2015-03-09 20:31
dostałeś plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości
- 5 0
-
2015-03-09 20:15
PRZYSTANEK PRZY ULICY KIELNIEŃSKIEJ TO KONIECZNOŚĆ!
Czy władze miejskie słuchają mieszkańców, czy nie? Osowa potrzebuje przystanku PKM w zupełnie innym miejscu, czyli przy ulicy Kielnieńskiej!!!
Jakim trzeba być betonem, żeby uparcie budować przystanek tak gdzie "ptaki zakręcają" i z którego niewielu mieszkańców Osowej będzie korzystać.- 22 3
-
2015-03-09 20:24
a co z Gdynia
- 3 0
-
2015-03-09 20:37
przystanek powinien być przy Kielnieńskiej
zamiast wybudować przystanek przy Kielnieńskiej , zrobić tam przystanek autobusowy i duży parking dla samochodów to dla wygody budują przystanek na odludziu , brawo dla władz naszego miasta
- 16 1
-
2015-03-09 21:08
Dobrze byłoby połaczenie autobusowe z Chwaszczynem.
- 4 0
-
2015-03-09 21:44
Mały Kack
Ciekawe dlaczego nie zaprojektowano przystanku na małum Kacku, jakieś 300 m od Kościoła i SP 13 - jest tam wolne miejsce obok nasypu?
Poza tym wszystko super, może poza obrzydliwymi, czerwonymi Halami z "taniej" , "tymczasowej" blachy falistej - niestety tak wyglądaja...- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.