• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • czyli wychodzi na to, że za pieniadze porównywalne z tymi wywalonymi na ECS mozna było dokończyć te drogi (3)

    Problem w tym że na ECS wystarczyło a na drogi nie, ale sami głosowaliście na Pawła i jego ekipę. Teraz więc nie narzekajcie tylko w weekend idźcie zwiedzić ECS. Ewnetualnie możecie też odwiedzić Teatr Szekspirowski, kilkadziesiąt brakujących teraz milionów też tam poszło
    A ta ogólnie to myśleć trzeba przed a nie po.

    • 33 9

    • Zgoda,nie trafione inwestycje ale tunel w Oliwie super sprawa.Całe życie czekałem. (1)

      • 5 6

      • a gdzie rozliczenie ekipy łapówkarzy?

        zamiecioe pod dywan podobnie jak ich mocodawcy. Ta banda PO kwalifikuje sie jedynie do pierdla i konfiskate majątku.

        • 3 5

    • No akurat ją na niego nie głosowaniem to dlaczego mam cierpieć?

      • 1 0

  • Ale pięknie jest

    Mamy tyle skrzyżowań (bez dróg), dróg przelotowych (bez skrzyżowań i tuneli).Może jeszcze ślepy tunel pod Pachołkiem do kompletu? Na końcu parking i winda na wieżę widokową. To powinno przyciągnąć turystów, ożywić miasto.

    • 24 6

  • Gdańsk ma wydać 2 miliardy na tunel aby uchronić Sopoty przed ruchem samochodowym (2)

    innymi słowy Gdańszczanie zapłacą za komfort zamieszkiwania a właściwie pomieszkiwania warszafki w swych kurortnych lokalach

    • 43 9

    • A ja za ten tunel pierwszy raz na Pana Adamowicza zaglosuje. (1)

      • 7 14

      • nie warto

        oszczędź Gdańsk

        • 13 2

  • Ale was uwiera tunel pod Pachołkiem. (3)

    Po postach od razu widać kto gdzie mieszka.Nikt w Gdańsku nie stoi codziennie w korkach i tak długo jak mieszkańcy Osowej na Spacerowej.
    Zgodzę się tylko że niepotrzebnie remontowano Spacerową bo złą nie była i męczono nas wachadłowym ruchem przez dwa lata.
    Można było od razu robić drugą nitkę a potem remont.

    • 22 28

    • Osowa wlasnie dostała pkm (2)

      To ogromna inwestycja i Osowa najbardziej z wszystkich dzielnic na niej skorzysta

      • 18 2

      • (1)

        PKM, która jeździ raz na 40 minut :D w dzień powszedni - pozdro.
        Do tego kosmiczna cena biletów - nikt się na to nie przesiądzie ;)

        • 3 15

        • kosmiczna cena biletów? 3.5 zł placisz za bilet zmozliwoscia przesiadki za darmo

          wczesniej musiałes dopłacac za przesiadke drugi bilet albo godzinny za 4,60 !!wiec teraz jest taniej!!I jeszce jedno głabie dlaczego caly gdansk ma cierpiec przez malutką Osowę!!Trzebabyło sie tam niewyprowadzac.a i tak sa lepsze rozwiazania na odkorkowanie osowej niz idiotyczne koszmarnie drogi niepotrzebny tunel

          • 11 5

  • No to wyrazy współczucia dla mieszkańców Rzeczypospolitej i Jana Pawła II.

    Korek będzię gigantyczny.

    • 27 5

  • Co się stało z Marcinem Wroną? (1)

    • 4 3

    • umarł.

      • 2 1

  • eko jazda (2)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .

    • 8 7

    • oby więcej osób zaczeło normalnie jeździć.

      co do pk 6. to niestety studzienki najczęściej to uniemożliwiają. Stąd apel do jednośladowców, nie zakładajcie że zmieścicie się na 1 pasie z samochodem.

      • 7 0

    • ...

      Mam podobnie tylko że na rowerze.

      • 4 0

  • jaki problem postawic TIRom zakaz ruchu po Slowackiego i Spacerowej?

    kontrole, mandaty i przestana jezdzic, jezeli w ogole zaczna...

    • 17 4

  • Polska w ruinie ! (1)

    Jarosław, Beata i marionetka tak twierdzą ...

    • 9 16

    • i mają rację!

      wyłącz tvn odłóż wyborczą i rozejrzyj się i pomyśl.

      • 8 3

  • te ogródki działkowe zlikwidować !

    • 25 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane