• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • bo to są debile, łapówkarze, kolesie i palanty

    • 15 8

  • Po uruchomieniu tunelu cały ruch z obecnego Podwala Przedmiejskiego (2)

    przeniesie się na obecny Czarny Dwór i JP2, z tym, że zatory będą w obu kierunkach. Już dzisiaj na wjazdach na JP2 tworzą się kilkuset metrowe korki. I komu na tym zależy ?

    • 25 6

    • Kłamstwo :)

      • 4 3

    • hańba !!! :)

      • 0 3

  • Tiry przez jp2-adamowicz kup se koło

    • 15 3

  • kierunek

    Na estakady i tunele jak w europie to nas nie stac (za duzo prezesow rad specjalistow firm opiniujacych projekty)ale po co kierowac z portu ciezkie pojazdy przez wrzeszcz i pacholek kiedy mamy obwodnice poludniowa i ta za gierka a tunel ma byc

    • 16 6

  • Rama komunikacyjna to jakiś bełkot. Zamiast sieci mniejszych ulic robią w mieście autostradę i dziwią się że powoduje korki. Puszczenie w minutę 100 aut przez 100 różnych ulic jest nieodczuwalne, puszczenie ich "ramą" powoduje korek.

    • 13 11

  • Niedługo wlasciciele blachosmrodow beda placic podatek drogowy (2)

    okolo 3000 rocznie. Ilosc aut spadnie o polowe. Tak wiec nie warto wyrzucac pieniedzy na zbedne drogi. Lepiej budowac super siatke transportu publicznego.

    • 9 11

    • chyba..

      ...mozliwe ze powinieneś sie przebadać psychologicznie
      zwykle psychotesty sobie zrobić...koszt około 150/200zł
      napisałem ze chyba...bo możliwe ze cos z toba nie teges pisząc takie bzdety

      • 5 3

    • I ścieżki rowerowe ot co

      • 2 1

  • Jestem pewien ze dofinansowanie wcześniejszych etapów było uwarunkowane realizacja całej trasy. Niech Szczurek się tym zainteresuje. Cofnięcie dotacji na budowę tunelu byłoby hitem dekady.

    Powyższe nie zmienia faktu, że słowackiego nie jest wstanie obsłużyć ruchu z drogi zielonej. Cały ten projekt komunikacyjny to planistyczna porażka tak samo jak tramwaj na morene i pkm. Wydano gigantyczne pieniądze, a efektów brak.

    • 3 12

  • Lidl na Chrobrego (2)

    A czy przypadkiem ostatnio na terenie pod budowe brakujacego odcinka trasy Slowackiego nie powstal Lidl??

    • 13 4

    • Nie jedynie część parkingu Lidla zostanie pomniejszona natomiast obawiam się o
      przyszłość fińskich domków ul. kopalniana od str. południowej

      • 6 0

    • Lidl powstał obok tej rezerwy

      plan miejscowy przewiduje zaoranie domków pod drogę.

      • 4 1

  • W Gdańsku

    nie ma dobrego gospodarza. Kilka projektów komunikacyjnych rozpoczęto i nie dokończono. Takie przypadki wg mnie niegospodarnosci to :
    - brak wiaduktów na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką. Nasypy są od lat i korki rano i po południu coraz większe tez od lat .
    - brak ok. 500 m ul Sikorskiego łączacej Chełm ( rejon Tesco ) z ul Małomiejską na Oruni. Pewnie TESCO odmówiło prowizji decydentom?
    - brak wiaduktu( estakady ?) na skrzyżowaniu Łostowickiej z Kartuską. Ukształtowanie terenu wręcz prosi się aby Łostowicką puścić po np. krótkiej, nawet z jednym pasem ruchu, estakadzie na Piecki ( i odwrotnie ).
    Takich przykładów w okolicy Chełmu znam więcej !

    • 19 3

  • Pomaska (2)

    Nie skonczymy bo pomaska mieszka na drodze ktora miala by przebiegac trasa. Ona i jej rodzina od lat blokuja budowe tej drogi.

    nie glosuje na pomaska

    • 17 2

    • Do władzy dojdzie PIS i Pomaska se pomlaska.

      • 9 2

    • wyburzyc razem z podpaską

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane