• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • A morze tunel? (1)

    Ulica Nowa Kościuszki powinna być wybudowana jako tunel metodą odkrywkową

    • 9 3

    • tam po większych deszczach można by otwierać największą w polsce Krytą Halę Pływacką

      Ale zasadniczy problem to grupy interesu i dostepnę pieniadze.
      na kierunku zielonej - tunel osowa skorzystałaby na pewno oliwa i chący sprzedać pod inwestycje właściciele terenów wzdłuż planowanej trasy oraz
      s o p o t!!!! Z tysiacami już wirtuaalnych właścicieli z warszawy,
      żaden z vipów nie bedzie żałował mieszkańców zaspy przymorza i żabianki bo oni tam nie mieszkają, a plebs niech cierpi i się cieszy, że ktoś nim rządzi.

      • 1 2

  • Trudno zrozumieć o co tu chodzi....

    Zbudowano tunel pod Wisłą, zbudowano Nową Słowackiego.
    Nie pomyślano ja te dwa odcinki trasy połączyć ze sobą ?
    Projektanci i zatwierdzający projekt DO WIĘZIENIA.....
    za debilną improwizację w gdańskich projektach drogowych....

    • 17 4

  • Jak trzeba wyburzac to trzeba wyburzac. I juz. Budowac, a nie czekac.

    Jakie wielkie wyburzenia pytam ? Te dwie wieksze kamienice ?
    Od tego sa postepowania odszkodowawcze.
    A moze Komus przeszkadzaja te rozpadajace sie garaze ?
    Tak samo. Wyburzyc i rozliczyc. I teren wolny bez przeszkod.

    A jak Komus nie pasuje, to w newralgicznym miejscu wejsc z krotkim 50 metrowym tunelem pod ziemie. I po problemach, lacznie z problemem uregulowania stanow prawnych.

    Zamiast 2 mld zl wystarczy 100-200 mln.zl Mozna ?

    • 9 4

  • Jakim prawem miasto w przyszlym pasie drogowym wydalo pozwolenie na budowe hali (5)

    Spojrzcie na film (0:45 - 0:60).
    Tam rozpoczyna sie budowa hali przemyslowej.
    Niewiarygodne !!!
    Komu ten Adamowicz wydal zgode na budowe hali w przyszlym pasie drogi ????

    • 12 5

    • w mysl zasady (1)

      jest koperta jest zgoda

      • 2 4

      • A ja mysle, ze wlasnie w tym miejscu buduje sie glowna przyczyna braku dalszej realizacji

        Ktos z urzedu znow wzial kase za cos i teraz jest wielki problem,
        bo wspomniana nowa zabudowa blokuje teraz inwestycje

        • 1 1

    • nie hali przemysłowej, a sklepu spożywczego (1)

      nie rozpoczyna się, a już miesiąc temu została ukończona. Nie w pasie drogowym, a na terenie przyległym (dane na geoportalu i na wirtualnej mapie Gdańska).

      • 3 0

      • To ja w takim razie pytam ?

        Kto zaprojektowal pas drogowy idacy wzdluz po istniejacej gestej zabudowie, skoro sasiednie dzialki byly dotychczas, o ile dobrze rozumiem, wolne od zabudowy ? To jest niepojete !

        • 2 0

    • to dla pewnej sieci handlowej

      by zarobiła se na odszkodowaniach

      • 2 1

  • Ż e n a d a i. B r e d n i e jak głupim trzeba być aby wypisywać na tym forum...

    że poseł Pomaska mieszka w miejscu nowej drogi i dlatego nie powstanie bo akurat mieszka w Oliwie jak głupim trzeba być by twierdzić, że pieniądze zamiast na PKM powinny być wydane na drogi... Bo PKM to samorząd wojewódzki a drogi w Gdańsku są w gestii Miasta Gdańska od temu podobnych idiotyzmów aż sie roi na tym forum a zresztą " genialne odkrycia " odkrycia "dziennikarz" to największe brednie....

    • 9 3

  • Nareszcie ktoś i tym mówi!!!

    To jest dramat z tym odcinkiem. Zburzyć ETC a nie remontować! Zburzyć lotnie, przy blokach przesunąć w prawa stronę, przez park i jesteśmy na gdańskiej!

    • 3 7

  • Jacy jesteśmy ?

    Wypożyczyć Sołtysa na dwie kadencje i będzie po problemie.

    • 2 1

  • odpowiedź jest prosta - veto ze strony włascicieli nieruchomości wzdłuż obecnej Słowackiego i okolicy.

    Jak dokończono by dojazd do Wisły to trasa do Złotej karczmy biłaby rekordy popularności samochodów ciężarowych.
    Chęć budowy tunelu to taki sam bajer, a po otwarciu tunelu beddzie tylko odssysanie na Warszawę i na A1 i obsługa placy składowych bazy promowej i terminali - czyli zasaddniczy cel budowy tunelu za pieniądze mieszkańców. A że UE dopłaciło? Nie dziwota bo Budyń dostał zleecenie od kapitału niemieckiego eksportującego do Polski i na Wschód

    • 4 0

  • (2)

    widać redaktorku gdzie mieszkasz..od.. się od pachołka pachołku te 2mld nie pójdą z twojej kieszeni tylko z EU

    • 1 9

    • to jest mydlenie oczu i uszu (1)

      dotacje tzw unijne pochodzą z naszych podatków.
      żaden dobry wujek nie daje nam pieniedzy

      • 3 0

      • ...

        co prawda to prawda. ludziska daja sie naciagnac na hasla "unia dala" jakby to byly darowizny w dobrej wierze dla Polakow by budowali swoj kraj mocniejszym. co od nas chce unia to pokazal juz pan balcerowicz kiedys a proces trwa.

        • 0 0

  • Dlaczego nie ma tunelu (1)

    Wszystkim znajomym zawsze tłumaczyłem że Trasa Sucharskiego + tunel i Słowackiego to zakończenie marzeń Gdańszczan o klarowne połączenie śródmieścia jakim de facto jest Wrzeszcz z Portem , Lotniskiem , Sopotem wyjazdem na Warszawę ale okazuje się że jest to przygotowanie dla PiS u prezentu dla pokazania jak mądrą decyzją za małe pieniądze można wiele zrobić dla wiele dla mieszkańców .

    • 1 4

    • zakończenie marzeń kolesi od intratnych zleceń

      nie mów Gdańszczan bo nie odpowiadasz za wszystkich.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane