• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Bydgoszczy i Elbląga pojedziemy zmodernizowanymi składami

Maciej Naskręt
12 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego. Tak będzie wyglądało czoło zmodernizowanych EZT dla województwa pomorskiego.

Za 110 dni na pomorskie tory kolejowe trafi pierwszy spośród czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Władze samorządu województwa zawarły z firmą Newag kontrakt na ich modernizację. Wydamy na to 30,4 mln zł.



Wnętrze zmodernizowanego składu. Wnętrze zmodernizowanego składu.
Pod koniec listopada do Trójmiasta dotrą zmodernizowane cztery pociągu typu EN57.

- Zmodernizowany tabor wyjedzie na tory w barwach Przewozów Regionalnych i będzie obsługiwał trasy Gdynia - Elbląg - Olsztyn oraz Gdynia - Bydgoszcz - zapowiada marszałek województwa, Mieczysław Struk.

Pojazdy zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, wygodne siedzenia z podłokietnikami. W każdym z pojazdów zamontowane zostaną nowe kabiny WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zmodernizowane składy EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe LED zewnętrzne i tablice wewnętrzne LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu) oraz monitoring.

Jak często jeździsz pociągami Przewozów Regionalnych w naszym regionie?

Przestrzeń pasażerska, przedziały służbowe i kabina maszynisty będą w całości klimatyzowane. W każdym z pojazdów będzie 168 miejsc siedzących, dwa miejsca na wózki i sześć miejsc na rowery.

- Kompleksowa przebudowa tych zespołów trakcyjnych sprawi, że w niczym nie będą one przypominały swoich pierwowzorów. Znacząco zmieni się ich wygląd, komfort podróżowania oraz komfort pracy maszynisty - zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag. - Standardem modernizowanych przez nas EN57 jest nowa funkcjonalna kabina maszynisty z nowoczesnym, ergonomicznym pulpitem wyposażonym w elektroniczny system diagnostyki i elektroniczny rozkład jazdy - dodaje.

Stare składy EN57 zostaną w całości rozebrane. Pozostanie po nich jedynie tzw. rama, na której zostanie odbudowany skład. Nowe pociągi będą o pięć ton lżejsze i będą posiadały nowy układ napędowy. Co ważne: będą wyposażone w urządzenie umożliwiające oddawanie energii elektrycznej do sieci trakcyjnej.

Wartość podpisanej umowy to 30,4 mln zł brutto. Zmodernizowane pojazdy zostaną przekazane przewoźnikowi w ciągu 110 dni od daty podpisania umowy. Inwestycja jest o połowę tańsza, niż zakup czterech nowych składów.

Modernizacja czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych realizowana jest w ramach projektu "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Projekt obejmuje zakup i modernizację ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wartość całkowita projektu to 70,16 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Nowe składy kupowano w latach 2010-2012, kolejne modernizowano w latach 2011-2012. Umowa z Newagiem dotyczy modernizacji czterech ostatnich pojazdów z projektu.
Cały skład. Cały skład.

Opinie (99) 4 zablokowane

  • niech się SKM uczy! (1)

    Kupili pociągi z klimatyzacją... SKM dokona tego dopiero w 32 wieku

    • 14 3

    • w 32 wieku SKM będzie własnością DB i w zmodernizowanych składach EN57 naklei plakaty o treści "Uwaga brak klimatyzacji"
      stanie się to na polecenie UE

      • 3 0

  • uwaga (4)

    Zmodernizowane składy do Elbląga jeżdżą już od roku!
    Co z tego, skoro pociąg wlecze się ponad dwie godziny, a częstotliwość kursów jest raz na kilka godzin.
    Porażka...

    • 22 1

    • Wlecze się i jest krótki

      Wlecze się, postoje 15-minutowe, nie wiadomo po co. Z Pruszcza do Sopotu jadą 45 minut, zamiast 25. Mało tego, jeżdżą skróconym składzie, w soboty i niedziele dziki spocony tłum.
      Tak wypycha się ludzi do samochodów.

      • 8 0

    • To teraz pomyśl... (1)

      Przy nowych składach, 2x droższych miałbyś o połowę mniej pojazdów, czyli o połowę mniej kursów pociągów.
      Pasuje Ci?
      Tylko nie mów, że te nowe pojechałby szybciej przy obecnej infrastrukturze...

      • 0 3

      • Ale

        -te zmodernizowane nie pojezdza tyle co nowe,
        -jest rożnica w komforcie. np. Hałas.
        -tory są szybkie, do Bydgoszczy zobacz sobie czas dla ekspresu do Berlina, a jedzie on z lokomotywa na 160km czyli na taką predkość na jaka sa standardowe produkty "kolejek" z PESY czy Newagu. Do Iławy (czyli i Malborka) od grudnia prędkości będą nawet ponad 160.

        • 2 1

    • Nie kłam

      • 0 1

  • Dlaczego dzwi sa czrwone w zestawieniu z tą szarością to kojarzy się z Rosją

    • 2 1

  • ha ha ha

    Pomorze !!!! Jedyny region w polsce gdzie nie kupuje się nowych pociągów tylko się modernizuje !!!! Może zakupić od pesy - elfy, którymi jeździ cała polska tylko nie pomorze !!!!!!!

    • 17 0

  • (3)

    W latach 90. z Elbląga do Gdańska kursował pociąg przyspieszony. Cena jak na osobowy, ale jechał tylko godzinę. Zatrzymywał się w Malborku, Tczewie i Pruszczu. Dziś, po wpakowaniu miliardów złotych w modernizację pociąg Elbląg-Gdańsk jedzie ok. 2 godzin, zatrzymuje się na totalnych zadupiach. TLK trochę lepiej - 1,5h. Odległość to całe 80km ;-)

    • 29 1

    • Dlatego (1)

      wybieram PKS - godzinka tylko ;) takiego dojazdu to nawet gdańszczanie z niektórych dzielnic nie mają

      • 5 0

      • I ja bym wybrał, bo ewidentnie PKS potrafi wykorzystać lepszą infrastrukturę poprawiając szybkość przejazdów. Niestety PKS nie uwzględnia niektórych zniżek ustawowych, przez co byłby dla mnie 2x droższy.

        • 4 1

    • Na początku lat 90-tych pociąg IC z Gdyni do Warszawy jechał niewiele ponad 3 godziny.
      I tyle w temacie.

      • 4 0

  • (2)

    Wystarczy wyjechać do innego województwa id całkiem inny świat na kolei. Nowy tabor, a u nas ciągłe modernizacje trupów.

    • 16 0

    • Dokladnie, jedyne wojewodztwo, ktore nie ma ani jednego nowego ezt.

      • 2 1

    • Chlopie, już dziesięciu przed toba napisało dokładnie to samo, ze tylko pomorskie nie kupuje nowych. Co to jest za głupota żeby czytac komentarze przedpiscow, po czym walic kolejny w tym samym tonie.

      • 1 1

  • dalej modernizacja trupow. te pociagi nadaja sie na zlom a nie do remontu. moze jak ludzie dotra kiblami (dla niezorientowanych to nazwa potoczna en57), zobacza, ze da sie inaczej. kujpom ma piekne elfy od pesy.

    • 5 1

  • do Bydgoszczy dużo taniej i dużo szybciej (1)

    niż tymi pociągami można pojechać samochodem z BlaBlaCar.pl.

    • 1 3

    • z wózkiem dziecięcym , żoną i dwójką dzieci

      hłe hłe

      • 0 0

  • wybory się zbliżają ...

    walą kaszaną od autostrad po kolej - a ten skład to odpicowany złom

    • 5 1

  • Co z tego,

    że będą nowe składy, skoro jest ich zdecydowanie za mało, żeby obsłużyć ruch. Widać to dzisiaj na dworcu PKP. Jedna mała kolejka ma wystarczyć dla ludzi wracających z pracy do domów po godzinie 16. Czasem nawet dwa stare składy EZT to za mało.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane