• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie mariny w Gdyni. Zapowiedziane inwestycje czekają na realizację

Patryk Szczerba
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze. Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze.

W ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy w Gdyni mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem, zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny - o ile dojdzie do porozumienia działających tam klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim.



O zabudowie terenów zajmowanych przez przedsiębiorstwo Dalmor wiadomo oficjalnie od jesieni. W pierwszym etapie inwestycji realizowanej przez Polski Holding Nieruchomości oraz firmę mLocum powstanie sześć budynków mieszkalnych, z powierzchnią użytkową 11,7 tys. m kw. obliczoną na ok. 170 mieszkań. Będą miały cztery kondygnacje z funkcją usługową na parterze. Także wtedy ogłoszono, że równocześnie z budynkami będzie powstawała marina zobacz na mapie Gdyni. Do jej powstania obliguje inwestora plan zagospodarowania dla tego terenu. PHN zamierza ją zbudować swoimi nakładami finansowymi.

Całość razem z bosmanatem i zapleczem socjalnym będzie prezentowana jako zachęta do kupna mieszkania w nowym śródmieściu Gdyni. Powstaną trzy nowe pomosty, przy których zacumuje 120 jachtów. Miejsca mają być wynajmowane przede wszystkim stałym rezydentom.

Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu. Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu.
- Liczymy, że będzie dodatkowym magnesem dla tych, którzy będą chcieli kupić mieszkania i zostawić tutaj swój jacht. By powstały pomosty, konieczne będą wyburzenia budynków i od tego zaczniemy inwestycję. Planujemy oddanie jej do eksploatacji na przełomie 2016 i 2017 roku, przed zakończeniem inwestycji mieszkaniowej - mówił w październiku Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu Dalmor, wchodzącego w skład grupy PHN.

Około 25 miejsc pozostanie do dyspozycji przypływających gości. Obecna przystań jachtowa "Marina Gdynia" posiada 260 miejsc cumowniczych z dostępem do wody i prądu, więc Gdynia razem będzie miała blisko 300 miejsc.

Czy budowa zaplecza i miejsc dla żeglarzy to dobra inwestycja?

Tyle, jeśli chodzi o przestrzeń na wodzie. O ile spełnią się zapowiedzi, po drugiej stronie pirsu Mola Południowego zobacz na mapie Gdyni zmieni się w najbliższych latach wiele, ale w głównej mierze w zakresie infrastruktury. Koszt budowy zaplecza o powierzchni 19 tys. m kw. szacuje się na 100 mln zł. Na razie zaprezentowane zostały wizualizacje i koncepcje, zaakceptowane przez miasto, ale projekt wciąż czeka na realizację.

Głównym inwestorem jest Polski Związek Żeglarstwa, będący równocześnie właścicielem prawa do wieczystego użytkowania gruntów, na których stanie inwestycja, która ma łączyć elementy komercyjne z działalnością wychowawczą. Jeszcze niedawno jako termin odbioru inwestycji figurował 2017 rok. Dotrzymanie tej daty jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak podpisanej umowy PZŻ z funkcjonującymi przy nabrzeżu klubami żeglarskimi.

Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia i Yacht Klub Stal oraz Centrum Wychowania Morskiego wciąż z PZŻ stosownej umowy nie podpisały. Z ust przedstawicieli klubów można usłyszeć tylko, że negocjacje trwają, ale o konkretach, podobnie jak pół roku temu, nikt mówić nie chce.


Przełom może, choć nie musi nastąpić w drugiej dekadzie lutego.

- Wtedy w Warszawie dojdzie do spotkania zainteresowanych stron. Powinien pojawić się udoskonalony projekt porozumienia dotyczący budowy. Na razie nie ma wciąż harmonogramu, więc o jakimkolwiek harmonogramie, a więc i datach, trudno na razie cokolwiek mówić - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

W marcu 2014 roku też bowiem wydawało się, że do konsensusu jest blisko, jednak PZŻ wycofał się w ostatniej chwili z porozumienia. Wśród powodów pojawiły się rozbieżności co do udziału klubów w spółce celowej oraz brak ostatecznej decyzji, dotyczącej sposobu finansowania przedsięwzięcia.

Kością niezgody wciąż mają pozostawać proporcje w zakresie przeznaczenia powierzchni planowanego obiektu dla klubów. Oprócz pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania podmiotów, mają znaleźć się 200-pokojowy apart hotel, restauracje, punkty handlowe oraz odnowy biologicznej.

Gdyby udało się do połowy roku dojść ostatecznie do porozumienia, wyburzanie obecnych budynków mariny mogłoby się rozpocząć w czwartym kwartale tego roku, czyli z rocznym opóźnieniem w stosunku do zeszłorocznych zapowiedzi.

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Gdynia - miasto dla bogaczy

    Gdynia - miasto dla bogaczy a co dla zwykłych mieszkańców Gdyni?
    Kryzys w Polsce a bogaci będą się obnosić ze swoją wielkością. W złym kierunku to wszystko idzie i nie mam tu na myśli tylko Gdyni.

    • 22 7

  • forumowe trolle nie zawodza - no po co ta marina, no po co?? (4)

    stocznię, przetwórnie ryb, wielki pomnik krasnala - ale marina...

    no bo kto ma takie jachty - wiadomo bogacze, a gdzie w Polsce bogacze, nie ma bo kazdy zarabia marne 1000PLN, wiec to OBCy bogacze, na pewno Niemcy

    niech niczego nie będzie, przeciez jestśmy zaściankiem i musimy nim pozostać

    no bo jak cos się pobuduje, zmieni na lepsze, to gdzie ja troll jeden z drugim, bedę mógł wlewac swoje żale i frustracje..

    no gdzie?

    • 10 23

    • jak bedziesz 9 tysi placił za postój i przyjdzie ci bydle z obsługi i jeszcze ma focha i łaske ci zrobi (2)

      to się zastanawiasz czy gdzie indziej nie cumować . W Szwecji ceny są inne i się klienta szanuje. A Szwedzi to naród żeglarzy. U nas się buduje owszem i niszczy żeglarstwo zaporowymi cenami a robi się jak w Rosji , pijane tałatajstwo na motorówkach się toleruje. Nie wszyscy oczywiście ale większość tych motorówkowiczów to ma tyle z żeglarstwem wspólnego co zakonnica z z hutnictwem.
      I zapewniam Cię ,że bogaci tez kasę liczą a trochę już lat pływam i w niejednej marinie byłem ale tu ceny są chore.

      • 9 3

      • Niestety jeszcze gorsza pod tym względem jest Marina w Sopocie.

        No i nasuwa mi się jedno pytanie dlaczego w czasie regat w Gdyni np. o Błękitną Wstęgę Zatoki Gdańskiej nigdy nie ma w marinie miejsca dla startujących w regatach.

        • 7 1

      • to co proponujesz - zamknąć? a na pewno nie otwierać nowej mariny

        bo wiadomo - jak bedzie wiecej miejsc to będzie drożej, bo musi być drozej, bo musi być źle

        :)))

        • 1 1

    • forumowe trolle inaczej nie potrafią

      • 1 0

  • Będzie pięknie. Poza tym nowa Marina jest niezbędna.

    Życzę powodzenia!

    • 5 17

  • Wojciech Szczurek Głównym Impresario Gdyni jest!

    Impreza za imprezą. W tym mieście wszyscy się bawią, bo i powodów do radości jest dużo. Nie ma już smutnych robotników w stoczniach, lotnisko - to nic innego jak kamieni kupa, muzeum emigracji - oto jest wyzwanie, infobox - już wszyscy się przyzwyczaili, kolejka linowa - znak naszych czasów, mariny,szkoły filmowe, parki naukowo-technologiczne, zabudowa bulwaru browaru ...jeszcze tylko dzikich węży brak.
    I niech nikt nie pisze, że jestem marudą i malkontentem. Przeciwnie, śmieję się!
    Z WAS SIĘ ŚMIEJĘ, bo to wszystko kasa w błoto!

    • 25 7

  • (1)

    niech przy okazji postawią coś bardziej estetycznego w miejscu tzw."kawiarenek" od strony istniejącego Jach Klubu

    • 5 0

    • Przecież będzie nowa zabudowa......

      • 4 0

  • a czy w marinie mogę zaparkować wodnosamolot? (3)

    bo mam piekielną potrzebę takiego zaparkowania

    • 8 8

    • (1)

      parkuj u siebie na szadółkach

      • 5 4

      • jeziorka wypełnione mazią wypływającą z wysypiska już mamy, można się więc pokusić :)

        • 1 0

    • Śmiejesz się, a znam kilka osób, które z chęcią latałyby wodnosamolotem, mają licencję ale niestety nie mają na czym latać w 3mieście. Jest biznes do zrobienia.

      • 0 0

  • wow... pięknie!

    • 4 4

  • Bezplatny Parkiing w Marinie przy Akademi Morskiej (1)

    Stan obecny w basenie zeglarskim, codziennie rano około 20 samochodow parkuje na zakazie przy samej wodzie .Bosman i Straz Miejska ma to glebo w ..Zapraszam wszystkich którzy chcą parkować za friko.Bramka wjazdowa jest stale podniesiona...

    • 3 2

    • chyba zima bo latem musisz wykupic pilota do tej bramki jak masz jacht zacumowany na sezon

      by móc wjechac i na jacht cos zanieść jak wypływasz w rejs

      • 2 0

  • gdynscy zebracy i zlodzieje juz zacieraja rece ze bedzie wiecej dewizowych turystow hehehe

    • 5 2

  • Władze miasta pracują nad zagwarantowaniem gdynianom najwyższej jakości życia (4)

    Oczywiście wiele osób nie tylko z partii opozycyjnych wszystko robi, aby ten wspaniały projekt nie wyszedł. Nawet przy rozbudowie mariny stwarza sie jakieś wydumane problemy administracyjne a zwłaszcza prawne.

    A przecież rozbudowa tych marin stworzy nowe ogromne możliwości rekreacyjno-turystyczne, sportowe, oświatowo-wychowawcze oraz położenie większego nacisku na kreowanie nowoczesnej polityki społecznej i gospodarczej. Zresztą podobnie powinny kształtować się plany związane ze środkami z Unii Europejskiej. Te pieniądze powinny być przeznaczone m.in. na rozbudowę całej bazy jachtingowej i nie tylko tych wykazanych w artykule marin, ale i: przy orłowskim molo, mniejszej przy redłowskiej ostrodze - przy kończącej się Promenadzie Nadmorskiej, a także w Babich Dołach ew. Oksywiu.
    Zwłaszcza latem powinny one wszystkie być spięte ekotransportem np. tramwajem.

    • 5 16

    • (2)

      Praca blisko ludzi i ich spraw gdy udaje się doprowadzić do finału ważne i przydatne projekty, gdy przez inwestycje zmieniamy oblicze miasta i wytyczamy kierunki jego rozwoju daje ten niezwykły i niespotykany chyba w jakiejkolwiek innej przestrzeni rodzaj satysfakcji.
      i podnoszą poprzeczkę i zawieszają b. wysoko dlatego czytając tu komentarze wielu dyskutantów nie łapie tematu ?

      Aktywność rekreacyjno-sportowa w żeglarstwie i stowarzyszeniach branżowych we współpracy z samorządem lokalnym - jeśli taki istnieje? Bo po artykule widać są problemy po stronie klubów żeglarskich we współpracy z Pomorskim i Polskim ZŻ. , A przecież kluby powinna cechować praca na rzecz jungów i mieszkańców, w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, realizacja kolejnych planów rozwojowych, których pasją tysięcy polskich adeptów sztuki żeglarskiej. Jednocześnie przecież powinny mieć świadomość, jaka odpowiedzialność spoczywa na nich - nie tylko własne prywata, gdyż przedstawione zamierzenia i ich skutki przekraczają miarę dotychczasowego w tym miejscu sermierznego pływania i bazowania, co daje też odpowiedni standard życia i określa na wiele lat, na kilka pokoleń, warunki, w jakich przyjdzie wychowywać brać żeglarską i żyć i pracować naszymi dziećmi i wnukami.

      Jak im się nie podoba to przenieść kluby żeglarskie na Babie Doły !!!!

      • 2 2

      • : ))) (1)

        Sam sobie odpisujesz, Marych?

        • 3 2

        • zrób to za mnie :))))

          żeglarzu

          • 3 0

    • Retrospekcja

      "Władze miasta pracują nad zagwarantowaniem gdynianom najwyższej jakości życia" - coś jak żywcem wyjęte z propagandy wojującego komunizmu!

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane