• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie mariny w Gdyni. Zapowiedziane inwestycje czekają na realizację

Patryk Szczerba
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze. Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze.

W ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy w Gdyni mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem, zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny - o ile dojdzie do porozumienia działających tam klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim.



O zabudowie terenów zajmowanych przez przedsiębiorstwo Dalmor wiadomo oficjalnie od jesieni. W pierwszym etapie inwestycji realizowanej przez Polski Holding Nieruchomości oraz firmę mLocum powstanie sześć budynków mieszkalnych, z powierzchnią użytkową 11,7 tys. m kw. obliczoną na ok. 170 mieszkań. Będą miały cztery kondygnacje z funkcją usługową na parterze. Także wtedy ogłoszono, że równocześnie z budynkami będzie powstawała marina zobacz na mapie Gdyni. Do jej powstania obliguje inwestora plan zagospodarowania dla tego terenu. PHN zamierza ją zbudować swoimi nakładami finansowymi.

Całość razem z bosmanatem i zapleczem socjalnym będzie prezentowana jako zachęta do kupna mieszkania w nowym śródmieściu Gdyni. Powstaną trzy nowe pomosty, przy których zacumuje 120 jachtów. Miejsca mają być wynajmowane przede wszystkim stałym rezydentom.

Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu. Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu.
- Liczymy, że będzie dodatkowym magnesem dla tych, którzy będą chcieli kupić mieszkania i zostawić tutaj swój jacht. By powstały pomosty, konieczne będą wyburzenia budynków i od tego zaczniemy inwestycję. Planujemy oddanie jej do eksploatacji na przełomie 2016 i 2017 roku, przed zakończeniem inwestycji mieszkaniowej - mówił w październiku Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu Dalmor, wchodzącego w skład grupy PHN.

Około 25 miejsc pozostanie do dyspozycji przypływających gości. Obecna przystań jachtowa "Marina Gdynia" posiada 260 miejsc cumowniczych z dostępem do wody i prądu, więc Gdynia razem będzie miała blisko 300 miejsc.

Czy budowa zaplecza i miejsc dla żeglarzy to dobra inwestycja?

Tyle, jeśli chodzi o przestrzeń na wodzie. O ile spełnią się zapowiedzi, po drugiej stronie pirsu Mola Południowego zobacz na mapie Gdyni zmieni się w najbliższych latach wiele, ale w głównej mierze w zakresie infrastruktury. Koszt budowy zaplecza o powierzchni 19 tys. m kw. szacuje się na 100 mln zł. Na razie zaprezentowane zostały wizualizacje i koncepcje, zaakceptowane przez miasto, ale projekt wciąż czeka na realizację.

Głównym inwestorem jest Polski Związek Żeglarstwa, będący równocześnie właścicielem prawa do wieczystego użytkowania gruntów, na których stanie inwestycja, która ma łączyć elementy komercyjne z działalnością wychowawczą. Jeszcze niedawno jako termin odbioru inwestycji figurował 2017 rok. Dotrzymanie tej daty jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak podpisanej umowy PZŻ z funkcjonującymi przy nabrzeżu klubami żeglarskimi.

Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia i Yacht Klub Stal oraz Centrum Wychowania Morskiego wciąż z PZŻ stosownej umowy nie podpisały. Z ust przedstawicieli klubów można usłyszeć tylko, że negocjacje trwają, ale o konkretach, podobnie jak pół roku temu, nikt mówić nie chce.


Przełom może, choć nie musi nastąpić w drugiej dekadzie lutego.

- Wtedy w Warszawie dojdzie do spotkania zainteresowanych stron. Powinien pojawić się udoskonalony projekt porozumienia dotyczący budowy. Na razie nie ma wciąż harmonogramu, więc o jakimkolwiek harmonogramie, a więc i datach, trudno na razie cokolwiek mówić - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

W marcu 2014 roku też bowiem wydawało się, że do konsensusu jest blisko, jednak PZŻ wycofał się w ostatniej chwili z porozumienia. Wśród powodów pojawiły się rozbieżności co do udziału klubów w spółce celowej oraz brak ostatecznej decyzji, dotyczącej sposobu finansowania przedsięwzięcia.

Kością niezgody wciąż mają pozostawać proporcje w zakresie przeznaczenia powierzchni planowanego obiektu dla klubów. Oprócz pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania podmiotów, mają znaleźć się 200-pokojowy apart hotel, restauracje, punkty handlowe oraz odnowy biologicznej.

Gdyby udało się do połowy roku dojść ostatecznie do porozumienia, wyburzanie obecnych budynków mariny mogłoby się rozpocząć w czwartym kwartale tego roku, czyli z rocznym opóźnieniem w stosunku do zeszłorocznych zapowiedzi.

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Zupelnie nie czuje ducha nowej Gdyni.Rozkopuja moje miasto, zalewaja betonem i zabijaja jej naturalny klimat.Wielka szkoda.Na sile chca zrobic Manhattan, nadmorska oaze dla Warszawki i zagranicznej gawiedzi, inwestorow.Pomalu trace serce do mojego miasta.Szczurek zamyka male biznesy, kioski.Hale Targowa chcial zrownac z ziemia.Gdynia to nie tylko bankowcy, programisci, udzialowcy, na Boga!

    • 11 0

  • (2)

    Czego sie biedota gdynska cieszy ? Kolejne miejsce lansu i pozoru Szczur nsm stawia...i co? Bedziecie z tego korzystac? Bogacic sie, zarabiac na tym? Da wam to chleb i miejsce pracy? Jaracie sie jsk downy...Gdynis rosnie, pieknieje! Przyjedzie rodzina z Kudowy to sie kaszubi chwaluc beda! Pstrzaj Jachu...port mamy, drapacze, hotele! W sloncu i klapkach po marmurach podrepczemy, jachtami sie zajaramy i wiooo....do Chylonii na rosol, na chate....a w pon. znow dygac za 1600 nasze bajery z Lidla w promocji....oj glupie szaraczki

    • 8 0

    • ale utrzciwych ludzi nie obrażaj bo biedniejsi (1)

      • 0 0

      • Nie obrazam...stwierdzam faky! Sam do malo zamoznych naleze a p.Szczur o bsnda jego kolesi wypchanych forsa, w tym lyse capy smieja sie nam w twarz...ironia

        • 2 0

  • Parada Paradowiczow ! (1)

    A jak sie cudnie do Gdyni powraca i oglada cala ta napuszona ellyte !
    Szkoda, ze wiekszosc tych elit z Warszawki pochodzi. Smazone solarki obwieszone cekinem, karki zacumowane zlotym lancuchem na jachcie.Puste lby bez wyrazu preza depilowane karki na gdynskim sloncu.Sportowy Merc w kolorze black bahama krazy pokazowo na brzegach portu.W skorzanych fotelach preza sie-panna solaris blond z druga-sztuczna brew bruneta.Tak sie bawi gdynska warszawka.Tatus spaceruje z synkiem i dziwi sie, napatrzec sie na to dziwo nie moze.I w glowie dzwoni pytanie uporczywe-gdzie popelnilem blad? To moglem byc ja ! I rzecze synkowi -patrzaj dziecie! Tak sie zyje ludziom w swiecie! Tylko zapalem i ciezka nauka i praca ludzie sie bogaca! Nie wie biedny...bo coz po kilku kierunkach styrany wiedziec moze...ze owe jachty, Merce, zastepy tlenionych d*p...wykosil kark warszawski na sprycie, praniu brudnej kasy i Cocomo Club!

    • 11 0

    • nie na jachcie a motorówie jach żaglowy i zero umiejętnosci toż to cumy zawiązać nie potrafi

      • 2 0

  • Sztokholm , Kopenhaga to miasta żeglarzy (3)

    Szwecja ma wielkie wybrzeże i nikt takiej mariny tam nie posiada. A i ceny za zarejestrowanie jachtów normalne. U nas ceny jak z Włoch. Mariny dla kogo pytam?
    Żeglarstwo wykończycie cenami.
    Zostaną motorówki i szkółki. Motorówki to nie żeglarstwo. Bramki płatne, postoje sezonowe drogie jak we Włoszech. Obsługa - skandaliczna, kradzieże, każdy może włazić na pomosty. Dla kogo pytam te Mariny bo jak Szwed z Niemcem przyjedzie tu to za głowę się złapie i popłynie w inne miejsce.

    • 9 2

    • (2)

      Jeśli nie widziałeś mariny w Skandynawii to raczej tam nie byłeś

      • 1 2

      • dziecino widziałem i w Danii i w Szwecji

        nie pitol skoro nigdzie nie pływałeś.
        Nawet zarejestrowanie jachtu jest tańsze niż w Gdyni! Co ty wiesz ŻENUA.
        Mariny w skandynawii. Zwykłe bez zadęcia. Nawet marina królewska w Kopenhadze nie jest taka popi...na

        • 2 1

      • Ja widzialam i korzystalam z mariny w Oslo i napisze krotko i zwiezle-duuzo taniej niz w Gdyni i na swiatowym poziomie.

        • 5 0

  • (1)

    Dubaj

    • 2 0

    • literówka

      "p", a nie "b"

      • 0 0

  • (2)

    Dokoptowac zapyzialych motorowek i jahtow.Napakowac do portow jak Pudzian koksu! A co tam! Kasa sie liczy i tyle! Szczurek i jego szczurza swita nie beda jesc byle trutki.A bieda gdynska niech moczy tylki w plamach oleju, wdycha opary...juz nam nic nie zaszkodzi! Karmia nas dyfem ze stoczni,smogiem z kominow! Smacznego piekna nadmorska Gdynio...o sciekach w portach nie wspominajac

    • 4 0

    • W portach już od lat czystość wód w kanałach jest rygorystycznie przestrzegana i systematycznie badana. Tam teraz możesz łowić ryby.

      • 0 0

    • chyba jachtów

      • 0 0

  • Bardzo spoko. Popieram.

    • 0 4

  • bardzo ładnie. oby jak najszybciej :) (1)

    • 2 12

    • I niech ciebie zwoduja byle szybko i bedzie pieknie i ladnie

      • 0 2

  • Błagam, przestańcie pisać "Mola, Molem, Molu" itd. "Mola", to można ukatrupić środkiem przeciw molom.

    To, że odmiana wyrazu "molo" przestała być niedawno oficjalnie błędem nie znaczy, że jest zalecana, a już na pewno nie powinno się tego robić w mas mediach, które mają olbrzymią siłę rażenia, jeśli chodzi o poprawność językową i wyrabianie odpowiednich nawyków językowych wśród tysięcy czytelników.

    • 1 0

  • Mieszkania wybudują dla nowobogackich , polityków i oszustów.

    I to będzie powodem do ..... zamknięcia portu w Gdyni. Podczas operacji przeładunkowych jest hałas, czasem coś się kurzy i będzie bardzo przeszkadzało tym mieszkańcom. A stocznia , ze względu na huk i zapylenie będą pod obstrzałem i wnioskowanie o .... jak najszybsze zamknięcie stoczni remontowej. Unia tez coś wymyśli abyśmy byli tylko śmieciami morza.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane