• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • super tunel (1)

    Z wrzeszcza na siennicką piorunem z młodym do szkoły. Bardzo mi to ułatwia życie. Nie zapomnę pierwszego poniedziałku jak to się dziwnie człowiek czuł nie widząc tego mega korku na podwalu przedmiejskim. Do sobieszewa bliżej i do makro. Ekstra sprawa ten tunel.

    • 30 11

    • nie lepiej znaleźć szkołę specjalną dla dzieciaka we Wrzeszczu?

      • 12 5

  • (2)

    Mieszkańcy Al. Jana PAwła serdecznie dziękują za to co teraz sie dzieje na ulicy. I jednoczesnie zadją pytanie, kiedy do cholery będą dostępna oba pasy ruchu na Alei ? Bo zwęzenie jak było tak jest a pracownicy ruszają sie jak muchy w smole jeli w ogole cokolwiek robią. Moze Trojmaisto.pl by sie tym zajęło i wyjasnilo o co chodzi?

    • 50 3

    • (1)

      Co patrze na remont JPII to albo stoi puste albo 3 osoby na krzyż z taczka zwirek usypuja.

      Trzeba byc kompletnym idiota, zeby robic remont w czasie sezonu i w czasie otwarcia tunelu.

      Urzedasy myslcie czasami.

      • 18 2

      • Sezon zacznie się w czerwcu :-)

        • 1 1

  • Na tę chwilę tunel to przekleństwo (2)

    Droga Zielona zatorowana bardzo często w obu kierunkach.

    • 26 16

    • FRAG o tym krakał i wykrakał (1)

      Korki po otwarciu tunelu to wina FRAGu

      • 5 2

      • Wiecie chyba korka nie widzieliście

        Prawie dzień w dzień z Sandomierskiej do LOTu się jechało nawet pół godziny

        • 3 0

  • Zdziwienie (7)

    Tunel był budowany kilka lat z dobrym poślizgiem. Dlaczego w tym czasie nie rozbudowano trasy Zielona Droga i dalej?

    • 39 13

    • po to żeby ludzie z Przymorza (2)

      za chwilę o niego sami prosili

      • 17 4

      • nie poproszą, nie licz na to

        • 3 2

      • jestem przeciw rozbudowie

        2- jezdniowa DZielona to przeklenstwo dla dzielnic mieszkaniowych Zabianka, Przymorze , Zaspa - ciagly halas (im SZYBSZA droga tym wiekszy) oraz spaliny

        • 6 2

    • Bo jakieś matoły ciągle organizowały proitesty

      Gdyby nie ci idioci ta droga już dawno by powstała

      • 3 13

    • Czarny Dwór o jeden pas to krasnoludki poszerzyły? Wam kierowcom to zawsze źle i ciasno.

      • 8 5

    • nie bedzie zadnej trasy zielonej (1)

      • 6 1

      • Będzie i to oby jak najszybciej

        • 0 3

  • Zamiast przed otwarciem tunelu pomysleć (1)

    o ulicach Hallera i Czarny Dwór to oni teraz odkryli amerykę. "Ruch jest większy" -wow. Nobel i Oscar dla urzedasów.

    • 49 5

    • tak tak

      a jakby zrobili Hallera i Czarny Dwór to napisałbyś że nie pomyśleli o Zwycięstwa i JP2

      kiedy do was dotrze że rozbudowa dróg nie likwiduje korków tylko przenosi je w inne miejsce?

      • 14 7

  • Grzelak - Tristar - ZDiZ

    Co sprawia że nie bardzo w to wierzę? Osobno każdy element tego trójkąta czy tez wszystkie razem?

    • 13 4

  • ZESTAWIENIE NATĘŻENIA RUCHU?! (1)

    I ponownie mamy bardzo dziwną tabelkę z wybranymi danymi!!! DLACZEGO nie ma w tym zestawieniu dalszych skrzyżowań w rejonie Zaspa/Przymorze t.j.: Czarny Dwór/Jana Pawła II oraz Czarny Dwór/'Dąbrowszczaków, Obrońców Wybrzeża?!?! To są kolejne newralgiczne skrzyżowania , które ucierpiały w wyniku otwarcia tunelu!!!!

    • 37 5

    • Nie płacz

      Bo ci zaraz asfalt wyleją w mieszkaniu żeby nie było korka

      • 4 3

  • Grzelak....beszczelny karierowicz. (1)

    Był przeciwny przywróceniu 142 a ludzi którzy o to walczyli nazwał upierdliwymi babciami. Wstyd!!!

    • 20 6

    • Grzelak

      Bezczelny ok.

      • 4 2

  • (1)

    Droga zielona to moim zdaniem obraza dla mieszkancow i miasta jako takiego..jak mozna niszczyc najlepsze tereny czteropasmowa droga..?!!! W dodatku Zielona i tunnel pacholka to project dawno zatwierdzony pod stolem..inaczej np. dlaczego wykonawca tunelu wislanego zostawialby ciezki sprzet w gdansku..? Zamiast mydlic ludziom oczy trzeba bylo robic wszystko od razu a nie kopac tunnel, czekac az ludzie sami poprosza o czesc dalsza "bo korki".. - "jak bylo przewidziane zakorkowal sie czarny dwor.." - to nie mozna bylo od razu tego rozwiazac..?!!!

    • 33 5

    • jak ktoś wspomniał

      w komentarzu, były protesty, ludzie nie chcieli sprzedać nieruchomości za zaproponowane pieniądze, to Inwestor odłożył to, teraz korki zmiększą ludzi, pojawi się społeczne ciśnienie na ostatnich malkontentów i drogę zrobi się na spokojnie w normalnej cenie. Też byłem oburzony, że sobie zostawili taką wisienkę na torcie, żeby potem mieć wytrych do dalszych inwestycji, bo nigdy nie może być tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, ale w sumie to się nie dziwię. Niektóre inwestycje lepiej odpuścić, poczekać niż bezsensownie pompować koszty.

      • 3 1

  • hip hip hura..? (8)

    To co teraz dzieje się na Czarnym Dworze i skrzyżowaniach z tą ulicą to tragedia. Ale najważniejsze, że się Centrum odkorkowało, tyle że Centrum ma dostosowane trzypasmówki i przejścia dla pieszych a na Zaspie i Przymorzu dzieciaki w godzinch szczytu albo czekają 10 minut aż w końcu ktoś je przepuści przez pasy albo ćwiczą się w sprincie. Same korzyści...

    • 54 6

    • to co chcesz tunelów dla pieszych czy 6 pasów na drogach osiedlowych (7)

      • 4 6

      • a co złego jest wunelach dla pieszych? (2)

        • 9 5

        • (1)

          Pomyślmy ? To ne boli!
          Starzejące się społeczeństwo ma problem z pokonaniem tunelu.
          Niepełnosprawni mają totalny problem...
          Tunele dla pieszych zachęcają kierowców do jazy 70km/h w mieście!

          Itp. Itd.

          • 3 5

          • Przecież i tak jeżdżą 70

            • 5 0

      • (1)

        Ja chce na osiedlach 1-pasmowe drogi, wyniesione przejscia dla pieszych i calkowite pierwszenstwo pieszych przed samochodami.

        • 11 4

        • dokladnie

          A NIE Droge Zielona, ktora odgrodzi osiedla od Parku i spowoduje duzy halas i zanieczyszczenia...

          • 4 2

      • Ja chcę tunel, ale dla samochodów

        Tak jak to zrobiono w Sopocie. Pas nadmorski powinien być dla ludzi, a nie samochodów!

        • 13 1

      • Chcę maksymalnie dwópasmówki i przejścia na poziomie ziemi z cyklem świateł promujących pieszych a nie kierowców aut!

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane