• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta. Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta.

Kolejny autobus elektryczny testowany jest w Gdańsku przez Zakład Komunikacji Miejskiej. Tym razem na ulicach spotkać można produkt chińskiego producenta pojazdów BYD.



Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy. Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy.
Pojazd chińskiego producenta BYD (Build Your Dreams) oznaczony jako K9 kursuje po Gdańsku od poniedziałku 15 lipca. Spotkać go można m.in. na trasach linii 129, 142 oraz 295 (szczegółowy rozkład w tabeli pod tekstem). Na gdańskich ulicach obecny będzie do poniedziałku 22 lipca, kiedy to zaplanowano podsumowanie testów i oficjalną prezentację, która odbędzie się o godz. 11 na Targu Siennym zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie wyłącznie testujemy autobus, by zdobyć wiedzę i doświadczenie o dostępnych na rynku pojazdach elektrycznych. Testy i przeszkolenie kierowców nic nas nie kosztuje. Płacimy jedynie za prąd, ponieważ pojazd jest ładowany na terenie naszej zajezdni. To jednak też oszczędność, bo normalnie musielibyśmy tankować tradycyjny pojazd, a to kosztowałoby więcej - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy brałeś(aś) udział w przejazdach testowanych autobusów w Trójmieście?

Jak informuje producent, koszt prądu, niezbędnego by przejechać 100 kilometrów autobusem BYD K9, wynosi ok. 50 zł, podczas gdy "tradycyjny" autobus na tej trasie spaliłby ok. 40 litrów paliwa, co oznacza wydatek ponad 200 zł. Zaletą jest też cichsza praca pojazdu, mniej wibracji oraz brak produkcji spalin.

- BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem, ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, który doładowuje akumulatory podczas zwalniania i hamowania - podkreśla Jan Krynicki, przedstawiciel producenta autobusu.

Autobus jest zdolny pokonać na jednym ładowaniu akumulatorów dystans 250 km w trudnych warunkach pogodowych, a przy sprzyjających - ponad 300 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki i infrastruktury na terenie zajezdni, ale przy optymalnych parametrach technicznych wynieść powinien ok. 4 godzin. Zastosowanie systemu szybkiego ładowania pozwala skrócić czas ładowania akumulatorów do 30 minut dla 50 proc. całkowitej pojemności.

W Chinach od 2011 r. eksploatowanych jest już kilkaset autobusów elektrycznych BYD. W mieście Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Państwie Środka wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 mln kilometrów. W I kw. br. BYD K9 uzyskał europejską homologację.

- Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują, są Holandia (6 autobusów) i Włochy (2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały też zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD, przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki - wylicza Krynicki.

W Polsce autobus był testowany już w Warszawie, Krakowie oraz Jaworznie. W ubiegłym roku ZKM Gdańsk testował też elektrycznego Solarisa, zaś w br. Warbus sprawdzał w liniowej eksploatacji hybrydowy spalinowo-elektryczny pojazd Volvo.

Ramowe godziny kursowania autobusu BYD K9
18 lipca: linia 130 w godz. 4:40 - 9:44, linia 108 w godz. 14:35 - 17:30,
19 lipca: linia 129 w godz. 6:01 - 9:16, linia 179 w godz. 13:30 - 18:44,
20 lipca: linia 295 w godz. 4:25 - 23:19,
21 lipca: linia 183 w godz. 6:35 - 20:44,
22 lipca: linia 295 w godz. 5:18 - 9:16.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • brak mi opcji w ankiecie "Nie, ale chciał(a)bym".

    • 0 0

  • lobby petrochemiczne będzie lobbować przeciw

    wprowadzeniu autobusów elektrycznych (ale nie tylko)...przecież moglibyśmy już dawno jeździć samochodami hybrydowymi gdyby nie te pazerne istoty...dlaczego hybrydy są takie drogie? to koszt jaki płacimy za nie zużywanie paliw.

    • 3 0

  • trujecie o chinach a nie widzicie

    jak pod waszym nosem okrada się kraj pod szyldami HIPERMARKETÓW i innych STONEK-BIEDRONEK, sami się przyczyniacie do tego, chcecie mieć wszystko taniej i szybciej, WAKE UP CALL ! hipokryci i zacofani konsumenci.

    • 3 0

  • z przodu BRZYDAL z boku ok.

    • 0 0

  • Wstyd jest kupować i testować cokolwiek chińskiego a już firmie gminnej to już w ogóle. Wszystko co Chińskie to tandeta.

    • 0 7

  • Ta 40 litrów chyba stare ikarusy tyle paliły. A te Chińskie stolec jak je zakupią (mam nadzieje że nie) to będzie więcej w warsztacie stało na naprawach.

    • 0 5

  • Dlaczego chiński?

    Nie dość nam tej dziadowskiej chińszczyzny?
    Kiedy ten tempy polski naród zrozumie że kupowanie chińskiego chłamu kosztuje nas o wiele więcej niż tylko pieniądze?

    • 0 1

  • W zimę należy testować wszelkie elektryczne pojazdy (2)

    jak przy minus 12 pojedzie i ogrzeje kabinę to można się zastanawiać, o ile baterie wytrzymają 10 lat, a koszt wymiany nie pochłonie z nawiązką oszczędności na paliwie. W elektronarzędziach Chińskich baterię padają po roku ,wymiana 100% ceny nowego, firmowe wytrzymują 5_6 lat wymiana 75%ceny nowego zestawu.

    • 4 1

    • Firmowe też są chińskie

      Ewentualnie koreańskie....

      • 1 0

    • dlatego CNG jest lepszym rozwiazaniem cisza oszczednosc

      • 0 0

  • decyduje cena w przetargach, tani nie znaczy tanio

    • 0 1

  • jak nic nie kosztuje? wg fiskusa jest to dochód

    I powinno się zapłacić vat i podatek dochodowy ..

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane