• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falujący terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
28 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu. Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu.
Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci. Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci.
Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach. Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach.

Stalowy dach inspirowany kształtem fal morskich i jasne, przeszklone wnętrze - taki będzie nowy terminal w Rębiechowie, który w 2009 roku przyjmie 2 mln pasażerów. Wczoraj rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na jego projekt.



Spośród siedmiu zgłoszonych do konkursu prac zwyciężyła propozycja polsko-niemieckiego biura JSK Architekci. To potentaci w projektowaniu portów lotniczych: dziś są zaangażowani w budowę terminali na lotniskach w Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Düsseldorfie i Wrocławiu. - Cieszę się jednak wyjątkowo ze zwycięstwa w gdańskim konkursie, ponieważ właśnie tu przed laty studiowałem - mówi Mariusz Rutz, współautor zwycięskiego projektu.

Czym wizja architektów z JSK przekonała sąd konkursowy? Jako plusy wyliczano to, że terminal jest niezwykle funkcjonalny, ma ciekawą architekturę, łatwo da się połączyć z już istniejącym terminalem nr 1 i łatwo będzie go rozbudować w przyszłości.

Wedle wyliczeń projektantów nowy terminal będzie kosztował ok. 130 mln zł. To jednak tylko wstępne wyliczenia, ostateczne poznamy po rozstrzygnięciu przetargu na generalnego wykonawcę budowy. Kiedy?

- Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - wylicza Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

Budowa terminalu to tylko jedna z kilku inwestycji, które w ciągu najbliższych sześciu lat zmienią trójmiejskie lotnisko w plac budowy. Wszystkie przedsięwzięcia pochłoną ok. 400 mln zł. Zostaną sfinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i ze środków własnych portu lotniczego.
3. nagroda - Estudio Lamela 3. nagroda - Estudio Lamela
wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci
wyróżnienie - Ekocentrum wyróżnienie - Ekocentrum

Opinie (110) ponad 10 zablokowanych

  • Komunał

    Mi to troche przypomina budowle z czasów komunizmu, ale to moje subiektywne odczucie.

    • 0 0

  • fajny ale...

    naprawde ladny ale chyba Z. masz racje, moim zdaniem projekt Coplandu jest bardziej nowatorski, tak na pierwszy rzut oka oczywiscie. wnetrze tez ok jezeli bedzie duzo zieleni (drzewek) oby tlko na planach sie nie skonczylo.

    • 0 0

  • Przecież terminal to nie ma być dzieło sztuki, tylko budynek użytkowy

    Oczywiście nie oznacza to, że ma przypominać prostokątny klocek, ale ten zwycięski projekt jest trochę.. przekombinowany moim zdaniem, szczególnie to wnętrze z opadającymi, ostrymi krawędziami dachu nie robi dobrego wrażenia. Ładne, ale jednocześnie jakieś.. nie zachęcające do przebywania w środku.

    Gdzie napisano coś o przepustowości budynku? Jeśli to te wspomniane 2mln pasażerów rocznie, to niech pan prezes od razu przygotowuje się do ogłaszania konkursu na kolejny budynek :)

    A co do pasa startowego, to istniejący jest zupełnie wystarczający, jedyna rzecz do zmiany to drogi kołowania - czyli zjazdy / wjazdy na końcach pasa startowego (plus oczywiście równoległy do pasa dojazd), a nie w środku - jak obecnie. Póki co, samolot po wylądowaniu blokuje pas co najmniej na kilka minut, tocząc się nim z powrotem w kierunku płyty postojowej. Bardzo dziwny pomysł...

    • 0 0

  • Projekt fajny,

    (ale na wizualizacjach wszystko jest fajne :)). Mnie interesuje parking. Obecny to parodia. Ciasny i chyba najdroższy w europie. Jak nie ma miejsca to można pięterka dołożyć. Nie mówię, żeby był za darmo, ale pierwsza godz. powinna być free (opóźnienia, długie odprawy, zabranie bagaży a czas leci).

    • 0 0

  • wreszcie jednomyślny aplauz mieszkańców Trójmiasta!!!!

    jak przyjemnie czyta się tak pozytywne opinie!.Chyba weekend i myśl o wypoczynku sprawia , że jesteśmy tak sympatycznie nastawieni do nowego projektu portu lotniczego! Myślę , że będziemy z niego dumni!

    • 0 0

  • gratulacje

    Bardzo ładny

    • 0 0

  • Jak znam realia w Polsce to z tym terminalem będzie jak z nowym Okęciem, to przecież jest Polska !!!!!

    • 0 0

  • No no będzie ładnie

    oby tylko projekt nie pozostał na papierze. Jak wybudują będzie naprawdę fajnie.

    • 0 0

  • 2 miliony to nie jest jego max pojemnosc tylko przewidywana liczba pasazerow w 2009.

    "Według prognoz w 2011 roku z połączeń lotniczych w Trójmieście będzie korzystać ok. 3 mln pasażerów. Port lotniczy w Rębiechowie docelowo będzie przygotowany na około 5 mln pasażerów."

    a sam projekt jest niezly, na pewno nie super oryginalny ale wstydu nie ma.

    • 0 0

  • terminal

    bardz ładny

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane